دو شرکت اسکوئر و انیکس (که بعدها باهم ادغام شدند) آثار درخشانی در کارنامه خود دارند که شاید کمتر کسی در این روزها اسم آنها را شنیده باشد. این گوهرهای قدیمی و نایاب، در دهه هشتاد و نود میلادی و فقط در داخل کشور ژاپن منتشر شدند و این عاشقان سبک بازیهای نقش آفرینی ژاپنی یا همان JRPG هستند که این بازیها را کم و بیش میشناسند. عناوین قدیمی که هیچ گاه رنگ بینالمللی شدن به خود ندیدند و تنها گاهی ترجمههای خود طرفداران از بازی عرضه شده است. عنوان Live A Live یکی از همین عناوین قدیمی ولی درخشان است که در سال ۱۹۹۴ برای فامیکام و تنها در ژاپن عرضه شد و امتیازات بالایی دریافت کرد؛ این بازی در لیست بسیاری از سایتها به عنوان برترین بازی نقش آفرینی که هیچ گاه خارج از ژاپن عرضه نشد شناخته شده است. حالا خوشبختانه بازسازی آن برای کنسول نینتندو سوییچ و به صورت جهانی عرضه شده تا گیمرها پس از ۱۸ سال، با این بازی ملاقات کنند؛ملاقاتی که دیر صورت گرفته ولی بسیار باشکوه است!
بازی Live A Live جاه طلبی بسیار بزرگی در زمان عرضه اولیه خود یعنی سال ۱۹۹۴ داشته به طوری که تجربه آن در سال ۲۰۲۲ هم بسیار هیجان انگیز است و در واقع بازی اصلا قدیمی و بوی کهنگی نمیدهد. در آن زمان سازنده بازی یعنی آقای تاکاشی توکیتا که از نوابغ این صنعت به شمار رفته و در روند ساخت بسیاری از عناوین فاینال فانتزی نیز نقش داشته، تصمیم گرفت بازی عظیمی بسازد و چندین داستان را در آن روایت کند که همگی در نهایت به هم گره بخورند. او پا را فراتر گذاشت و داستانهایی که برای بازی خود در نظر گرفت را در چندین خط زمانی متفاوت شکل داد و حاصل کار هفت دنیای کاملا مختلف با طراحی و موسیقی منحصر به فرد خودش بود.
بازی Live A Live قهرمانان متفاوتی دارد که همگی در خط زمانی خودشان با یک دشمن واحد میجنگند، دشمنی که در نهایت قرار است تبدیل به آنتاگونیست اصلی بازی شده و با همه این قهرمانان مبارزه کند. مراحل بازی از زمان عصر دایناسورها تشکیل شده و به زمان چین باستان و ژاپن فئودال و غرب وحشی و دنیای امروزی و آینده نه چندان دور و آینده خیلی دور و... میرسد. در تمامی این دنیاها، ما با طراحی منحصر به فردی روبرو هستیم و نوع روایت داستان نیز کاملا متمایز است. این موضوع باعث میشود که بازی به هیچ وجه من الوجوه تکراری نشده و دائما در حال ارائه ویژگیهای جدید باشد. موسیقی بازی متناسب با هر مرحله و خط زمانی، متفاوت بوده و حال و هوای آن دوران را کاملا به جا و درست تداعی میکند.
داستان اصلی: ۱۸ ساعت
ماموریتهای فرعی: ۳۰ ساعت
اساسا دلیل اینکه اسکوئر انیکس تصمیم به بازسازی عنوان قدیمی خود گرفت، موفقیت بازی مثل Octopath Traveler بود که توانست دل گیمرها را برباید. د از آنجایی که سبک و سیاق بازی Live A Live به ویژه در هسته اصلی گیمپلی، شباهت بسیار زیادی با این بازی دارد، موفقیت آن از نظر اسکوئر انیکس تضمین شده بود. در واقع باید بدانید که Live A Live الهام بخش اصلی بازی Octopath Traveler بوده و به نوعی مادر معنوی آن به شمار میرود! به سبک و سیاق بازیهایی مثل این دو اثر به اصطلاح HD-2D گفته میشود که در واقع گرافیکی شبیه به بازیهای دوران رترو و سوپرNES طراحی میکنند اما این تصاویر بسیار با کیفیت بوده و طراحی هنری و پس زمینه گرافیکی نیز امروزی است.
اسکوئر انیکس چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد ساخت این بازیهای اچ دی ۲ بعدی را ادامه دهد و بعید نیست که دیگر عناوین قدیمی اسکوئر نیز به این بازسازیها دچار شوند. با این رویکرد اسکوئر انیکس، نهتنها میتوانیم امید داشته باشیم برخی از بازیهای محبوب قدیمی آن دوران را دوباره تجربه کنیم، بلکه تجربهی آنها با این سبک گرافیکی جذاب چیزی است که اشتیاق ما را دو برابر میکند.
بگذارید برگردیم سر وقت بازی مورد بحثمان یعنی بازی Live A Live. در این عنوان شما با یک گیم پلی نقش آفرینی نوبتی طرف هستید که طعم و بوی استراتژی هم دارد. میتوانید در میادین نبرد حرکت کنید و بسته به جایگاهی که دارید، از فنون مبارزه خود استفاده کنید. برای این بازی درجه سختی تعریف نشده اما در کل باید گفت که با بازی چالش برانگیزی روبرو نیستید بخصوص اگر قواعد و اصول اولیه بازیهای نقش آفرینی را بدانید و آگاه باشید که برای پیشرفت در این بازیها نیاز به صبر و حوله دارید. هر حریفی که در مقابل شما قرار میگیرد نقطه ضعف خاصی دارد که پس از پیدا کردن آن، میتوانید گارد او را پایین بیاورید و راحتتر پیروز میدان باشید.
نکته جالب تفاوت گیمپلی قهرمانان در هر دوران با یکدیگر است که آنها را متمایز از همدیگر میکند. مثل در دنیای ژاپن فئودالی میتوانید کاملا به صورت نینجایی بازی را پیش ببرید و در سایه حرکت کنید. اساسا هر قهرمان بسته به دوران خود عملکرد دارد و مثلا شخصیت «سانست کید» در دوران وسترن، طبیعتا یک کابوی است و مبارزاتش حالتی شبیه به دوئل دارد و همه ضربات از دور به سمت هم روانه میشود اما مثلا در دنیای امروزی، همه نبردها با حرکات کاراته و کونگ فو بوده و تمامی مبارزات به صورت تن به تن و رو در رو انجام میشود
.فرقی نمیکند بازی را ار کدام دنیا شروع کنید و در کدام دنیا تمام کنید، در نهایت پس از پایان یافتن هر هفت مرحله، یکی دو دنیای جدید باز میشود که همه قهرمانان در آن حضور دارند و بسته به انتخابهایتان و نحوه پیشروی در بازی میتوانید شاهد پایانبندیهای متفاوتی باشید. باید بدانید با گذشت زمان، با استفادهی مکرر از مهارتها و قابلیتهایی که در طول مسیر بدست آوردهاید، بازی بیش از پیش به هویت JRPG خود نزدیک میشود.
سازندگان در حین بازسازی عنوان Live A Live فقط به پیشرفت محسوس گرافیکی بسنده نکردند و روی موسیقی و صدا گذاری و همچنین محتواهای اضافه وقت زیادی گذاشتند. بگذارید یک به یک درباره این موارد توضیح بدهم.
بازی شاید یک گرافیک واقع گرایانه فوقالعاده نداشته باشد اما در چیزی که هست بینظیر عمل میکند. گرافیک بازی به نظر کهنه میآید اما اگر در جزییات آن دقیق شوید میبینید که با گرافیک چشمنوازی روبرو هستید و نکات بسیار ریزی از دید سازندگان پنهان نمانده که باعث جذابتر شدن بازی از لحاظ بصری شده است.
از نظر موسیقایی نیز مغز متفکر ساخت آهنگهای سری کینگدام هارتز، دیگر فرنچایز پرمخاطب و محبوب از اسکوئر انیکس، وظیفه آهنگسازی بازی را بر عهده گذاشته و توانسته قطعاتی بیافریند که واقعا گوش نواز باشند. برخی از قطعات بازسازی قطعات موسیقی عنوان قدیمی هستند و برخی دیگر کاملا جدید هستند و این پکیج کامل کاری کرده که بازی از نظر موسیقایی بینظیر باشد.
نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد صداگذاری تمامی شخصیتهای بازی است که ویژگی بارز و جدید این نسخه جدید نسبت به نسخه کلاسیک خود است. این صداگذاری در برخی موارد چندان جالب نیست (مثلا در دنیای وسترن، لهجه کابوی برخی کاراکترها مصنوعی از آب در آمده) اما در کل کاری کرده که داستان جذاب و گیرای بازی، بهتر روایت شود. عنصر قصه در اینجا بسیار حائز اهمیت است و این داستان بازی است که همراه گیمپلی درگیر کننده آن باعث جذابیت دوچندان بازی شده است.
در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که سازندگان کلی محتوای جدید نسبت به نسخه کلاسیک برای گیمرها در نظر گرفتند که شامل ماموریتهای جانبی و داستانکهای تازهای است که مدت زمان بازی را به طور محسوسی افزایش داده است. گنجاندن چندین پایان نیز از جمله این ویژگیهای جدید است.
بازی Live A Live برای دورانی است که بازیهای نقش آفرینی ژاپنی میدرخشیدند و میشد ساعتها با خلاقیت در داستان پردازی و گیمپلی و کاراکترهای آن درگیر شد و ذرهای حس تکراری شدن نداشت. بازی Live A Live ثابت میکند که دوران طلایی عناوین نقش آفرینی ژاپنی نمرده و میتوان هنوز به آنها امید داشت.
خلاصه بگم که...
بازی Live A Live یک بازسازی دقیق از عنوانی است که هفده هجده سال پیش به دنیای بازیسازی وارد شد و جهان از تجربه آن ناکام مانده بود. بازسازی بازی Live A Live بسیار دقیق و درست بوده و کلی محتوای اضافی، پیشرفت گرافیکی در آن موج میزند که با صداگذاری کامل و موسیقی بینظیر و گیمپلی متنوع، پکیجی کاملا ارزنده را تحویل گیمر میدهد.
میخرمش...
اگر به دنیای نقش آفرینیهای ژاپنی علاقهمند هستید و این سبک بازی را در دوران امروزی فراموش شده میدانید (چرا که دوز اکشن این بازیها در سالهای اخیر برای محبوبیت بیشترشان در دنیا خیلی زیاد شده!) باید به سراغ بازی Live A Live بروید تا دیداری تازه با دوران باشکوه و طلایی بازیهای JRPG داشته باشید.
نمیخرمش...
بازی برای طرفداران عناوین JRPG ساخته و طراحی شده و هرچند اگر اهل این بازیها هم نباشید بخاطر داستان و تنوع گیمپلی آن به شدت درگیرش میشوید ولی در کل اگر از این بازیها دوری میکنید و گرافیک برایتان خیلی خیلی مهم است، شاید بهتر باشید قید این گوهر را بزنید، هرچند به ضرس قاطع میگویم که این کنار گذاشتن، به ضررتان است!
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
به شخصه از rpg بیشتر از jrpg خوشم میاد شما چی ؟
من برعکس کاملا
جی ار پی جی سبکی یه که باید با عشق بازی های این سبک رو انجام داد
صد و ده درصد
بازی های نینتندو عموما فارغ از تک یا چندنفره بودنشون ، سرگرمی خالصن !
(حس غلظت و خلوص در صنعت سرگرمی)