ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی Everywhere
اخبار و مقالات

بازی Everywhere: هر آنچه از پروژه جدید مغز متفکر GTA می‌دانیم

قطعا تا به حال اسم مجموعه بازی GTA را شنیده‌اید. این سری بازی معروف‌ترین مجموعه بازی جهان باز کل تاریخ است و به نظر می‌رسد که شهرت و محبوبیتش نه تنها کم نمی‌شود بلکه دائما ...

امیرحسین وفاراد
نوشته شده توسط امیرحسین وفاراد | ۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

قطعا تا به حال اسم مجموعه بازی GTA را شنیده‌اید. این سری بازی معروف‌ترین مجموعه بازی جهان باز کل تاریخ است و به نظر می‌رسد که شهرت و محبوبیتش نه تنها کم نمی‌شود بلکه دائما در حال زیادتر شدن است. وقتی که به افراد دخیل در این موفقیت فکر می‌کنیم نام برداران Houser است که به ذهنمان می‌رسد. به هر حال این دو برادر برای سال‌های طولانی چهره استودیو Rockstar بودند. اما لزلی بنزیز (Leslie Benzies) هم به اندازه این دو نفر مهم است و مجموعه GTA به خاطر این فرد است که به همچین موفقیتی رسیده است.

متاسفانه بنزیز دیگر با این استودیو همراه نیست. جدایی او از راکستار به خاطر درگیری‌های قانونی و اتهامات خیانت بسیاری که داشت بسیار پرحاشیه بود. به هر حال تاثیر او را روی مجموعه بازی GTA نمی‌توان نادیده گرفت. داستان بازی سازی بنزیز هنوز تمام نشده و بازی جهان باز جدید وی به نام Everywhere قرار است که در آینده نزدیک منتشر شود.

لزلی بنزیز کیست؟


GTA لزلی بنزیز
لزلی بنزیز، طراح بازی Everywhere

نام بنزیز شاید در صنعت بازی زیاد استفاده نشود ولی این مسئله تاثیر زیادش در دنیای گیم را مخفی نمی‌کند. لزلی بنزیز در کشور اسکاتلند متولد شد و در آنجا بود که عشق و علاقه زیادی به دنیای بازی پیدا کرد. در سن ۱۱ سالگی برایش یک کامپیوتر خریدند و با همان کامپیوتر بود که کدنویسی را خودش به تنهایی یاد گرفت. او هنوز هم با مهارتی که در آن زمان یاد گرفت، بازی‌هایش را می‌‎سازد. در سال ۱۹۹۵، لزلی به شرکت DMA Design پیوست و در آنجا مهارت‌هایش را گسترش داد و تجربه‌های زیادی را به دست آورد.

بنزیز مدیر برنامه‌نویسی یکی از بازی‌های نینتندو ۶۴ به نام Space Station Silicon Valley بود که فروش بسیار زیادی هم داشت. موفقیت این بازی باعث شد که بنزیز یک شراکت طولانی مدت را با DMA Design شروع کند و تاثیری بسیار بزرگ روی دنیای بازی بگذارد. استودیو DMA Design هنوز هم فعالیت می‌کند ولی گیمرها احتمالا اسم جدیدش را بیشتر بشناسند. این استودیو در سال ۲۰۰۲ نامش را عوض کرد و با عنوان راکستار نورث به فعالیتش ادامه داد.

بنزیز و راکستار نورث


GTA راکستار نورث

قبل از اینکه بازی Space Station Silicon Valley منتشر شود، استودیوی DMA Design اولین نسخه از سری بازی Grand Theft Auto را منتشر کرده بود. ولی نمی‌دانست که انتشار با این بازی یک مجموعه افسانه‌ای را شروع کرده است. این بازی با تفاوت‌های زیادی با GTA امروزی داشت. البته خیلی از مکانیک‌های اصلی‌ای که امروزه در این بازی‌ها می‌بینیم در آن بازی هم وجود داشت. توسعه بازی در سال ۱۹۹۵ آغاز شد و در سال ۱۹۹۷ هم منتشر شد. استقبال از این بازی به قدری زیاد بود که به سرعت کار برای ساخت نسخه دومش آغاز شد و دومین بازی از سری GTA در سال ۱۹۹۹ واراد بازار شد. در نسخه دوم از بازی میزان خشونت افزایش پیدا کرده بود و بازیکن‌ها آزادی بیشتری در نابود کردن شهر داشتند.

پس از انتشار Grand Theft Auto 2، بنیان‌گذار DMA Design یعنی دیوید جونز (David Jones) این شرکت را ترک کرد و در آن موقع این استودیو فقط نزدیک به ۲۵ کارمند داشت، از جمله لزلی بنزیز. در زمان انتشار Grand Theft Auto 3 این استودیو تحت مدیریت Rockstar Games بود. این مسئله اجازه می‌داد که کارهای مربوط به ساخت بازی بین خود راکستار و DMA Design تقسیم شود. در طول این پروژه بنزیز به صورت نزدیک با Dan Houser و Sam Houser کار می‌کرد. این سه نفر از آن موقع تا ساخت چندین نسخه GTA دیگر با یکدیگر همکار شدند.

با توجه به حرف‌های بنزیز قرار بود که GTA 3 یک بازی جهان باز باشد تا آزادی بسیار زیادی به بازیکن‌ها داده شود و روند خطی بودن بازی را از بین ببرد. همچنین یکی دیگر از اهداف مهم GTA 3، سه بعدی کردن بازی بود. تا قبل از آن تمامی نخسه‌های GTA به صورت دو بعدی بودند. یکی دیگر از کارهایی که توسعه‌دهنده‌ها برای GTA 3 می‌خواستند انجام دهند این بود که به گفته لزلی بنزیز :« تا جایی که می‌شود به خود بازی و شهرش زندگی ببخشیم.» با انتشار GTA 3 استودیو DMA بالاخره فرمول طلایی ساخت بازی‌های جهان باز را پیدا کرد. در آینده با این فرمول بازی‌هایی ساخته می‌شد که میلیون‌ها بازیکن‌ را ساعت‌ها پای یک سیستم می‌نشاند و سرگرمشان می‌کرد.

بنزیز درباره آزادی در بازی گفت :«بازی تا حد بسیار زیادی به بازیکن‌ها این آزادی را می‌دهد که هر کاری که دلشان می‌خواهد را انجام دهند. بازی شما را به خشونت دعوت نمی‌کند اما اگر خودتان دلتان می‌خواهد که دست به جرم و جنایت بزنید این آزادی را دارید.»

بنزیز و GTA


GTA

بنزیز برای سال‌های طولانی با شرکت راکستار برای ساخت بازی‌های Grand Theft Auto همکاری کرد. در این سال‌ها بازی‌های GTA همواره خشن‌تر و داستانش جذاب‌تر می‌شد که البته ینزی معتقد بود همچین چیزی باعث شد که دست توسعه‌دهنده‌ها برای ساخت بازی، بازتر باشد. پس از انتشار GTA 3، بنزیز کار را روی یک پروژه جدید شروع کرد. در ابتدا این پروژه یک سری ماموریت الحاقی برای GTA 3 بود اما کم کم آنقدر بزرگ شد که خودش تبدیل به یک بازی شد. اسم این بازی هم GTA Vice City بود. بعد از آن بنزیز و تیمش دوباره همه را شگفت‌زده کردند و با انتشار GTA: San Andreas در سال ۲۰۰۴ یک شاهکار دیگر را خلق کردند.

کل تیم راکستار امیدوار بودند که با انتشار این بازی دنیای بازی‌های جهان باز را دگرگون کنند. می‌توان با اعتماد به نفس کامل این را گفت که این کار را هم کردند. هنوز هم پس از گذشت نزدیک به ۱۸ سال از انتشار بازی، GTA: San Andreas به عنوان یکی از برترین بازی‌های جهان باز تاریخ شناخته می‌شود.

با انتشار هر نسخه از بازی‌های GTA موفقیت و محبوبیت راکستار بیتشر می‌شد. با افزایش موفقیت این استودیو، بودجه ساخت بازی آن‌ها هم افزایش پیدا می‌کرد. برای ساخت GTA 4 استودیو راکستار نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار هزینه کرد و این بازی هم یک موفقیت بزرگ برای این استودیو بود. بنزیز و تیمش برای این بازی به نیویورک سفر کردند تا فضای بازی و حسی که به بازیکن منتقل می‌کرد خیلی به واقعیت نزدیک باشد. با توجه به صحبت‌های بنزیز در این سفر، اعضای تیم حدودا ۱۰۰ هزار عکس از شهر گرفتند. نسخه بعدی سری GTA کاری کرد که فروش شگفت‌انگیز GTA 4 اصلا به چشم نیاید. سرمایه‌گذاری راکستار روی GTA 5 باز هم جواب داد و این بازی را به یکی از پرفروش‌ترین کالاهای رسانه‌ای کل تاریخ تبدیل کرد.

جدایی بنزیز از GTA


GTA

پس از منتشر شدن GTA 5، اعلام شد که بنزیز می‌خواهد کمی استراحت کند و به صورت موقتی از وظایفش در راکستار کناره‌گیری کرده است. اما هیچ دلیل یا توضیح بیشتری در این مورد نگفتند. این اتفاقات با خروج وی از راکستار در سال ۲۰۱۶ عجیب‌تر هم شد. حتی به خاطر پرداخت نشدن حقوقش، بنزیز از راکستار شکایت هم کرد. بنزیز در این باره گفت که در سال ۲۰۱۴ مجبورش کردند مرخصی به همراه حقوق بگیرد و در آن مدت دوستانش را از استودیو اخراج کردند و حتی خود بنزیز، پس از اتمام مرخصی‌‎اش، اجازه نداشت که وارد ساختمان شود.

اما داستان بنزیز در اینجا تمام نمی‌شود. در سال ۲۰۱۷ لزلی بنزیز یک استودیو ساخت بازی به نام Royal Circus Games را ساخت و کمی بعد نامش را به Build a Rocket Boy Games تغییر داد. اولین بازی این استودیو قرار است یک بازی با نام Everywhere باشد. مسئول ساخت این بازی خود بنزیز است و با دو کارمند سابق راکستار دیگر هم، در این پروژه همکاری می‌کند. در گیمز‌کام ۲۰۲۲ کمی از این بازی را نشان دادند و به نظر می‌رسید که آزادی‌ای که این بازی به بازیکن‌ها می‌دهد را در هیچ بازی دیگری ندیده‌اید. این پروژه می‌تواند یک شروع مجدد و طوفانی برای لزلی بنزیز باشد.

درست است که همکاری بنزیز و راکستار دیگر ادامه ندارد و او دیگر روی ساخت بازی‌های Grand Theft Auto تاثیرگذار نخواهد بود، اما بنزیز هنوز هم قصد دارد که دنیای بازی‌های جهان باز را دگرگون کند. حالا باید ببینیم که Everywhere می‌تواند لقبش را حفظ کند و به معنا واقعی کلمه GTA را به چالش بکشد؟ با توجه به این موضوع که پروژه Everywhere دست خود شخص لزلی بنزیز است با خیال راحت می‌توان گفت که باید منتظر یک بازی بی‌نظیر باشیم.

مطلب پیشنهادی
نیاز به کمک دارید؟ این مقاله مناسب شماست
جواب بازی فندق | نگاهی به پاسخ مراحل ۱ تا ۸۸۳
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • aria100
    aria100 | ۸ شهریور ۱۴۰۱

    تریلر و گفته خودش بیشتر سیع داره با فورت نایت رغابت کنه تا مجموعه جهان بازی مثل جی تی ?

    • Spongbob-
      Spongbob- | ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

      *سعی
      *رقابت

  • Amin1216
    Amin1216 | ۷ شهریور ۱۴۰۱

    بازی جالبی به نظر نمیومد

  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۷ شهریور ۱۴۰۱

    نمی دونم چرا همش فکر میکنم Everywhere با Everwild یه ارتباط یا شباهتی داره !! ?

مطالب پیشنهادی