ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

ساخت بازی Dead Island 2 چگونه ۹ سال آشفته طول کشید؟

اگر قرار بود که به تریلر بازی‌ها هم جایزه بدهند، قطعا یکی از این جایزه‌ها برای Dead Island بود. در مراسم E3 سال ۲۰۰۶ قسمت اول این بازی، توسط توسعه‌دهنده‌اش یعنی Techland معرفی شد. این ...

امیرحسین وفاراد
نوشته شده توسط امیرحسین وفاراد | ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۲:۰۰

اگر قرار بود که به تریلر بازی‌ها هم جایزه بدهند، قطعا یکی از این جایزه‌ها برای Dead Island بود. در مراسم E3 سال ۲۰۰۶ قسمت اول این بازی، توسط توسعه‌دهنده‌اش یعنی Techland معرفی شد. این استودیو شهرت زیاد و خوبی، به خاطر ساخت مجموعه Call of Juarez داشت. پس از آن، بازی Dead Island پشت سر هم تاخیر می‌خورد و زمان انتشارش دائما به عقب می‌افتاد. اما بالاخره یک تریلر از بازی نشان دادند که توجه تمامی کسانی که خودشان را گیمر خطاب می‌کردند را جذب کرد. در این تریلر سرنوشت تلخ و سیاه یک خانواده را نشان دادند که ویدیو آن به صورت برعکس پخش می‌شد. به عنوان موسیقی پس‌زمینه هم، یک موسیقی برعکس پیانو را انتخاب کرده بودند که از آخر به اول پخش می‌شد. کیفیت تصویر این تریلر، هم همان موقع و هم الان کمی عجیب بود و هست.

البته خود بازی هیچ شباهتی به تریلری که پخش شد، ندارد. ولی این تریلر، عامل اصلی فروش بازی بود.

ادامه یک همکاری


بازی Dead Island یک موفقیت کامل برای استودیو توسعه‌دهنده یعنی Deep Silver و منتشر کننده‌اش یعنی Techland بود و بیشتر از ۵ میلیون نسخه از این بازی فروش رفت. پس منطقی است که ناشر بازی دلش بخواهد که نسخه بعدی را هم بسازد. تیم اصلی در Techland معتقد بودند که استودیو Deep Silver جاه‌طلبی کافی ندارد و برای این بازی جدید زیاد ریسک نمی‌کند. از طرف دیگر، کارکنان استودیو Deep Silver معتقد بودند که تیم Techland خیلی زیاده‌روی می‌کند و زیادی جاه‌طلب هستند.

مطلب پیشنهادی
دریای وحشتناک پر رمز و راز
۱۵ فیلم ترسناک با موضوع خطرات زیر آب

به جای کمک به Deep Silver برای ساخت Dead Island، بیشتر اعضای تیم Techland به سراغ پروژه‌های دیگر، مثل Dying Light، رفتند. البته یک تیم جداگانه برای کار روی Dead Island استخدام شد و در نهایت بازی‌ای که ساختند با نام Dead Island: Riptide منتشر شد. از این بازی خیلی انتقاد شد. بازی بد نبود، ولی به هیچ وجه خوب هم نبود. با انتشار این بازی، پرونده دخالت Techland در بازی‌های Dead Island هم بسته شد.

در یک مصاحبه با Eurogamer در سال ۲۰۱۴، یکی از طراح‌های Techland یعنی Maciej Binkowski گفت:«خب می‌دانید، ما بالا و پایین زیادی داشتیم. همیشه بین توسعه‌دهنده و ناشر بازی تنش وجود دارد. برای ما خیلی خوب پیش رفت. شما نمی‌توانید صرفا یک بازی بسازید و اسمش را Dead Island 2 بذارید. بازی باید یک چیز جدید باشد. باید یک چیز متفاوت و خاص باشد. و خب ساخت همچین چیزی کمی سخت است. من خودم خیلی دوست داشتم که یک نسخه برای ادامه Dead Island منتشر شود، اما خب بالاخره یک تصمیم در این زمینه برای ما گرفته شد.»

در سال ۲۰۱۴، استودیو Deep Silver اعلام کرد که یک استودیو آلمانی به نام Yager در حال ساخت Dead Island 2 است. در مراسم E3 سال ۲۰۱۴ این استودیو دوباره تلاش کرد که کارش را تکرار کند. دوباره یک تریلر را نشان دادند که نه شبیه بازی اصلی بود و نه حتی می‌توانست به آن نزدیک شود.

شروعی دروغین


همکاری Yager و Deep Silver اصلا طول نکشید و در سال ۲۰۱۵ اعلام کردند که دیگر با هم شراکتی ندارند.

مدیر اجرایی استودیو Yager یعنی تیمو اولمن (Timo Ullman) درباره این جدایی گفت:«تیم ما برای ارتقای سطح Dead Island 2 خیلی تلاش کرد. اما دیدگاه‌های Yager و Deep Silver با هم متفاوت بود و کم کم این اختلاف نظرها باعث جدایی ما شد.»

در زمان جدایی، استودیو Yager به مدت ۳ سال روی بازی Dead Island 2 کار کرده بود. درست است که بازی هنوز تمام نشده بود ولی قسمت بزرگی از آن کامل و بازی در نزدیکی انتشار بود. تیمو اولمان در مورد این جدایی خیلی صادقانه صحبت می‌کرد و در ادامه از تاثیر این اختلاف روی استودیو Yager گفت.

او در این باره گفت:«لغو شدن ساخت بازی، آن هم در مراحل نهایی آن از خیلی جهات مختلف یک فاجعه است. عملا بدترین اتفاقی است که می‌تواند بیفتد. تمامی افراد دخیل در این اتفاق ضرر می‌کنند.»

با کنسل شدن Dead Island 2، استودیو Yager Productions هم تعطیل شد. این استودیو فقط و فقط برای ساخت این بازی به وجود آمده بود و بیشتر از نیمی از افرادی که در ساخت بازی دخیل بودند، کارشان را از دست دادند. مابقی افراد هم، Yager Productions را با قلبی سنگین ترک کردند. این افراد می‌دانستند که هرگز بازی‌ای که این همه برایش زحمت کشیدند را نخواهند دید.

تیمو اولمان نظرش را درباره این اتفاق به این شکل بیان کرد:«من آن‌ها را مقصر نمی‌دانم و امیدوارم موفق باشند. اینکه به شما این شانس را برای اتمام یک بازی ندهند خیلی سخت است. خیلی درد دارد. کمی پس از اعلام این خبر، تقریبا نصف تیم شوکه شدند. ولی خب به هر طوری که هست باید به خودتان این انگیزه را بدهید که ناامید نشوید و به جلو حرکت کنید. لغو شدن یک پروژه آن‌ هم در این مرحله واقعا یک اتفاق تلخ است ولی قبلا هم در صنعت بازی همچین چیزی را دیدیم. خیلی درد دارد ولی خب اتفاق است دیگر، پیش می‌آید.»

البته این پایانی برای Dead Island استودیو Yager نبود. پنج سال پس از این اتفاقات یک تریلر از یک بازی توسط Yager منتشر شد. با دیدنش همه می‌دانستند این بازی قطعا یک Dead Island بود.

یک شکست دیگر


وقتی بازی Dead Island استودیو Yager را می‌بینیم واقعا لذت می‌بریم. این یک بازی‌ای بود که می‌توانست در بازار طوفان ایجاد کند. اما نشد. بازی Dead Island پرفروش‌ترین عنوان استودیو Deep Silver بود و چندین اسپین آف و حتی یک نسخه اصلی دیگر از این بازی در دست ساخت بود. برای همین ناشر این بازی‌ها اصلا دلش نمی‌خواست که محبوبیت این مجموعه بازی را خراب کند. البته شاید اصلا هم خراب نمی‌شد. شاید حتی با نسخه Yager محبوبیت این مجموعه بیشتر هم می‌شد. ولی خب این احتمال وجود داشت که این بازی تبدیل به یک Riptide دیگر شود. برای همین Deep Silver اصلا همچین ریسکی نکرد.

در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که یک استودیو بریتانیایی به نام سومو دیجیتال (Sumo Digital) قرار است که این پروژه را به دست بگیرد.

مدیر استودیو سومو دیجیتال یعنی پاول پورتر (Paul Porter) درباره شروع همکاری با Deep Silver گفت:«کار کردن با آن‌ها روی همچین پروژه‌ای واقعا یک افتخار بزرگ است. ما امیدواریم که با طراحی‌های بسیار بزرگ‌تر و جاه‌طلبانه‌تر بازی‌ای را منتشر کنیم که حتی طرفدارانمان هم انتظارش را نداشته باشند. ما دوست داریم که یک بازی اکشن زامبی‌ای را به سطح دیگری ببریم.»

بازی Dead Island سومو دیجیتال یک بازی زامبی‌ای خیلی بزرگی بود. قرار بود که این استودیو چیزاهایی که Yager ساخته بود را بگیرد و با توجه به خواسته‌های Deep Silver آن را تغییر دهد و یک بازی بهتر بسازد. ولی ما فقط تا همین جا می‌دانیم. تقریبا هیچ اطلاعاتی از ۳ سالی که سومو دیجیتال روی Dead Island 2 کار می‌کرد در دسترس نیست. تقریبا برای یک سال هیچ حرفی در مورد این بازی زده نمی‌شد. کم کم با افزایش شایعات، Deep Silver تصمیم گرفت که یک مصاحبه انجام دهد و در مورد این بازی صحبت کند. در آن مصاحبه اعلام شد که یک بازی Dead Island همچنان در دست ساخت است. و سپس یک اتفاق غیرقابل انتظار افتاد. یک بازی موبایلی Dead Island منتشر شد و با انتشارش هزاران سوال در باره ادامه این مجموعه و آن بازی در دست ساخت ایجاد شد.

گزارش مالی شرکت THQ در سال ۲۰۱۹ بالاخره این را مشخص کرد که سومو دیجیتال دیگر روی Dead Island 2 کار نمی‌کند. به طور کاملا خنده‌داری واضح بود که Deep Silver دیگر اهمیتی به روند ساخت بازی نمی‌داد و حتی مشخص نمی‌کرد که ما این بازی را قرار است در یک سال آینده ببینیم و یا پنج سال آینده؟ من خودم اگر بخواهم حدس بزنم، همان موقع حتی خود Deep Silver هم نمی‌دانست که برنامه چیست و قرار است که چه کاری انجام دهد.

شانس آخر


پس از تمامی این مشکلات، توسعه بازی به استودیو اینترنال دمباسترز (Internal Dambusters) سپرده شد. شاید خیلی با اسم دمباسترز آشنا نباشید. ولی احتمالا نام جدید این استودیو برایتان آشنا باشد. این استودیو که توسط پیشکسوتان GoldenEye (سازنده‌های مجموعه Timesplitters) ساخته شده بود، الان با نام Free radical Design کار می‌کند.

استودیو Free radical design که پس از کنسل شدن Star wars battlefront 3 برای فروش گذاشته شد، توسط Crytek خریداری شد و تبدیل به Crytek Uk شد. پس از یک سری مشکلات مالی در نهایت این استودیو توسط Deep Silver در سال ۲۰۱۴ خریداری شد و نام جدیدش را دمباسترز گذاشتند. تنها بازی این استودیو تا به امروز Homefront: The Revolution است. این بازی جهان باز و شوتر خیلی موفق نبود و به خاطر مشکلات فنی‌ای که داشت بسیاری از مخاطبانش را از دست داد. به عقیده برخی از افراد این بازی خیلی هم بد نبود ولی با یک بازی خوب فاصله بسیار زیادی داشت.

پس از انتخاب سومین توسعه‌دهنده در مدت ۵ سال، Deep Silver هیچ خبری درباره Dead Island 2 منتشر نمی‌کرد. شایعات زیادی در مورد زمان انتشارش وجود داشت ولی همه می‌دانستند که اصلا معلوم نیست که ساخت این بازی کی قرار است تمام شود.

سپس، در آخر، یک تریلر از بازی منتشر شد که طرفداران این مجموعه بازی را دوباره مجذوب خودش کند.

خیلی خوشحال‌کننده است که بالاخره قرار است Dead Island 2 منتشر شود. این دفعه دیگر جدی جدی قرار است که این بازی وارد بازار شود.

دمباسترز گفت که ساخت این بازی در سال ۲۰۱۸ به آن‌ها سپرده شد و آن‌ها مجبور شدند که آن‌ را از اول بسازند. شاید منظقی به نظر برسد ولی ما نمی‌دانیم که منظورشان از این حرف این است که کارشان خیلی سخت و طولانی بود و یا عملا و واقعا یک بازی جدید ساختند.

ولی یک سوال اینجا از همه مهم‌تر است. بعد از این همه جریان و مشکلات آیا بالاخره قرار است که یک بازی خوب تحویل دهند؟ یا بهتر است بگوییم که آیا می‌توانند که یک بازی خوب تحویل دهند؟ آیا دمباسترز و Deep Silver می‌توانند بعد از این همه سال طرفدارانشان را راضی کنند؟ شاید این بازی به قدری خوب باشد که ارزش این همه کنسل شدن و مشکلات را واقعا داشته باشد.

شاید هم پس از این همه بالا و پایین داشتن صرفا یک جسد متحرک باشد که از چسباندن تکه‌های مختلف چندین بازی مرده تشکیل شده باشد. ممکن است Deep Silver دیگر خسته شده باشد و بخواهد این کابوس را تمام کند و پشت سر بگذارد. به زودی متوجه خواهیم شد.

مطلب پیشنهادی
چه بر سر «آدم‌خوارها» آمد؟
داستانی که استیون کینگ نوشت، گم کرد، یافت ولی هرگز منتشر نکرد
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Uuuuuuuu8uhurc3ugrvugyvruguv4tugvrguy
    Uuuuuuuu8uhurc3ugrvugyvruguv4tugvrguy | ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

    تریلر نسخه یکو دیدم،واقعا غمگین و خشن بود

  • tired man
    tired man | ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

    خیلی شبیه بازی هست که کسی نمی دونه چیه تاخیراش??ولی امید وارم مثل او نباشه

مطالب پیشنهادی