ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

skull and bones
اخبار و مقالات

۱۰ بازی مورد انتظار که پروسه ساخت آن‌ها با مشکل همراه شده است

دنیای امروز بازی‌ها با مشکلات جدید و متفاوتی روبرو شده است. بحث اقتصادی و مالی دنیای بازی‌های ویدیویی در طول سال‌های گذشته با پیشرفت چشم‌گیری روبرو بوده و بازی‌ها، دیگر یک سرگرمی نیستند و نقشی ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

دنیای امروز بازی‌ها با مشکلات جدید و متفاوتی روبرو شده است. بحث اقتصادی و مالی دنیای بازی‌های ویدیویی در طول سال‌های گذشته با پیشرفت چشم‌گیری روبرو بوده و بازی‌ها، دیگر یک سرگرمی نیستند و نقشی فراتر از آن در دنیای اقتصادی امروز دارند. اما وقتی بحث اقتصادی وارد قضیه می‌شود، سرمایه انسانی نیز تبدیل به مبحث مهمی می‌شود. در این خصوص، بازی‌های ویدیویی با مشکلات گسترده‌ای روبرو شده و مسئله فشار کاری (موسوم به کرانچ یا Crunch) از چالش‌های مهم توسعه بازی‌های ویدیویی است.

از زمانی که توسعه بازی‌های ویدیویی عمیق‌تر و پیچیده‌تر از قبل شده، موفقیت‌ها و شکست‌های پروژه‌های دنیای بازی‌های ویدیویی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اگرچه که ناشران در طول سالیان گذشته حقه‌های زیادی زدند تا بازی‌های نامطمئن خودشان را تجربه‌هایی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده نشان دهند اما همین انتقال اطمینان واهی، صدمات زیادی به تیم توسعه می‌زند. با گسترش رسانه‌ها، خبرها از توسعه بازی‌ها راحت‌تر به گوش می‌رسد و می‌توانیم از آن چه که پشت صحنه اتفاق می‌افتد، باخبر باشیم.

در حال حاضر، بازی‌های زیادی معرفی شدند و سال‌های طولانی‌ست که خبری از آن‌ها به گوش نمی‌رسد. تعداد این بازی‌ها هم به شکل عجیبی زیاد است. در این مقاله قصد داریم تا به ۱۰ عنوانی بپردازیم که در طول سالیان گذشته معرفی شدند اما طبق گزارشات، وضعیت توسعه بسیار بدی را می‌گذرانند. بازی‌هایی که احتمالا با شکست بزرگی مواجه شوند یا شاید تبدیل به عناوین مهمی برای دنیای بازی‌ها شوند. با ویجیاتو همراه باشید.

The Lord of The Rings: Gollum


بازی The Lord of The Rings: Gollum قرار است تا بازیکنان را در نقش یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای دنیای ارباب حلقه‌ها یعنی گالوم (Gollum) قرار دهد. این بازی در ماه مارس ۲۰۲۱ به صورت رسمی معرفی شد و تاریخ انتشار ۲۰۲۱ گرفت. پس از این اعلام تاریخ انتشار، سازندگان سکوتی طولانی را پیش گرفتند و در کمال تعجب حتی در سال ۲۰۲۱ هم خبری از نحوه توسعه بازی منتشر نکردند و واضح بود که این عنوان به تاریخ انتشار اولیه خودش نمی‌رسد. پس از گذشت مدتی، سازندگان تاریخ انتشار جدیدی را مشخص کردند و گفتند بازی برای ماه سپتامبر ۲۰۲۲ آماده خواهد شد؛ تاریخ انتشاری که باز هم قطعی نشد و با تاخیر مواجه شد.

در ماه جولای امسال سازندگان نمایش‌هایی از بازی را نشان دادند. چندان نمی‌توان این بازی را هم‌سطح پروژ‌ه‌های AAA دانست اما به هر حال روایت‌گر داستانی از دنیای غنی ارباب حلقه‌ها است. یکی از دلایل اصلی تاخیرهای متعدد بازی، پاندمی کرونا بوده است. بخش بزرگی از توسعه عنوان The Lord of The Rings: Gollum در طی دوران پاندمی کرونا همراه شده و همین موضوع، صدمات زیادی به سازندگان و توسعه‌دهندگان می‌زند.

با توجه به این که بازی نزدیک به سه سال است که معرفی شده، نمایش‌های بسیار کمی از آن منتشر شده است. این هم می‌تواند دلیلی دیگر برای نگرانی بازیکنان از کیفیت نهایی بازی باشد. در طول این مدت، تنها یک نمایش منتشر شده که آن هم نشان‌دهنده خشن بودن دنیای بازی‌ست. با توجه به وضعیت نمایش و سکوت سنگینی که سازندگان پیش گرفتند، می‌توان انتظار داشت که بازی در بهترین حالت در سال ۲۰۲۳ منتشر شود. پس از تاخیر تاریخ پیشین، سازندگان خبر از تاخیر چند ماهه بازی دادند.

با توجه به ترند بودن عنوان ارباب حلقه‌ها در دنیای سرگرمی به لطف سریال Rings of Power، انتشار این بازی در ماه سپتامبر می‌توانست فروش اقتصادی خوبی برای آن‌ها داشته باشد. اما سال آینده، شاید شاهد چنین اتفاقی نباشیم.

Beyond Good & Evil 2


باورکردنی نیست اما Beyond Good & Evil 2 قرار است تا دنباله اثری باشد که در سال ۲۰۰۳ عرضه شده است. از همان زمان هم برنامه‌ها برای توسعه این بازی وجود داشته اما در طول این مدت تقریبا ۲۰ ساله، این عنوان با موانع ریز و درشتی روبرو شده است. وضعیت Beyond Good & Evil 2 در طول این سال‌ها، علامت سوال‌های زیادی را به وجود آورده است و یکی از بحث‌برانگیزترین عناوین دنیای بازی‌های ویدیویی است. سال‌ها گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که توسعه این دنباله متوقف شده و در مقطعی شایعه شده بود که مایکل آنکل (Michel Ankel) خالق این بازی، از توسعه کنار کشیده است. البته که آنکل به طور رسمی از دنیای بازی‌ها کنار رفت اما اشاره کرد که Beyond Good & Evil 2 بدون او هم مسیر توسعه خوبی را می‌گذراند. اطمینانی که به نظر درست نبود. البته که بعدها در گزارشاتی مطرح شد که آنکل به علت شرایط بد کاری، از یوبیسافت جدا شده است.

پس از رونمایی دوباره از این بازی در سال ۲۰۱۷ انتظارات به گونه‌ای پیش رفت که انگار این بازی دوباره زنده شده است، انتظاری که باز هم اشتباه بود. در طول این پنج سال، حتی یک تصویر هم از بازی منتشر نشده است. حتی بسیاری اعتقاد داشتند که یوبیسافت به طور کامل این پروژه را لغو کرده اما خبرنگار مشهور دنیای بازی یعنی تام هندرسون اعلام کرد که بازی همچنان در دست ساخت است و به اصطلاح زنده است. هندرسون این موضوع را هم مطرح کرده که یوبیسافت از کیفیت بازی راضی نبوده و خواهان اصلاحات زیادی شده است.

منابع هندرسون که بازی را تست کردند به او گفتند که بازی هیچ هدفی ندارد و آن‌ها ایده‌ای نداشتند که باید چه کاری در بازی انجام دهند. به عقیده این منابع، این بازی سال‌ها با انتشار فاصله دارد. به نظر می‌رسد که یوبیسافت اطمینان کاملی به پروژه ندارد اما چون سرمایه و زمان‌ زیادی را خرج این پروژه کرده، قصد لغو پروژه را ندارد.

Sonic Frontiers


ایده بازی Sonic Frontiers چیزی بود که طرفداران دنیای سونیک سال‌ها انتظار آن را می‌کشیدند. حضور سونیک در یک نقشه جهان باز، ایده هیجان‌انگیزی بود. البته که پس از نمایش اول بازی، چندان این ایده، جذاب به نظر نمی‌رسد. به طوری که حتی طرفداران این کاراکتر محبوب هم خواستار تغییرات زیادی در بازی شدند.

طبق آن چیزی که در نمایش اولیه بازی دیده شد، جهان بازی بسیار عظیم و به نظر پوچ است. البته که نمی‌توان از تریلرهای چند دقیقه‌ای درباره عمق جهان بازی سخنی گفت اما آن چه که به نمایش گذاشته شده بود، حاکی از این موضوع بود. مبارزات بازی هم شباهت زیادی به نسخه‌های قبلی داشت و حتی برخی از انیمیشن‌ها کاملا با نسخه‌های قبلی یکسان بود. این مسائل ناامیدی بزرگی را برای طرفداران ایجاد کرد. تمامی این مشکلات وقتی پررنگ می‌شود که بازی تنها شش ماه با انتشار فاصله دارد. بسیاری از طرفداران نمایش منتشر شده از بازی را با مراحل ابتدایی توسعه بازی‌ها (Early Stage Tech Demo) مقایسه کردند.

سگا در طول سالیان گذشته، از رقیبان قدیمی خودش عقب افتاده و به نظر نمی‌رسد که Sonic Frontiers بتواند پاسخی قاطع برای جبران این عقب‌ماندگی باشد. باید تا انتشار اثر نهایی منتظر ماند و دید.

Skull and Bones


باز هم یوبیسافت و باز هم عنوانی که نزدیک به شش سال معرفی شده و همچنان منتشر نشده است. عنوان Skull and Bones از زمان معرفی دچار حاشیه‌های زیادی شد. طبق گزارشات، ساخت این بازی از سال ۲۰۱۳ و پس از عرضه بازی Assassins Creed Black Flag آغاز شده است. پس از استقبال طرفداران از مبارزات دریایی بازی بلک فلگ، یوبیسافت تصمیم گرفت تا این ایده را تبدیل به یک بازی مستقل کند. در E3 2017 از این بازی رونمایی شد و تاریخ انتشار ۲۰۱۸ هم در انتها به نمایش گذاشته شد. اما الان در سه ماهه پایانی سال  ۲۰۲۲ هنوز این بازی به دست بازیکنان نرسیده است.

این بازی توسط شعبه سنگاپور استودیو یوبیسافت در دست توسعه قرار دارد و حتی در مقطعی شایعاتی منتشر شد که پروسه ساخت بازی به طور کامل متوقف شده است. سازندگان به یک سکوت مطلق رفته بودند و این سکوت در اواخر سال ۲۰۲۰ شکست و یوبیسافت اعلام کرد که بازی با دیدگاهی جدید به طور کامل بازسازی شده است. به دنبال همین گزارشات، در تابستان امسال مشخص شد که بازی برای تاریخ هشتم نوامبر سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.

حتی همین تاریخ انتشار هم حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده است. این بازی دقیقا یک روز پیش از عرضه بازی موردانتظار God of War Ragnarok به بازار خواهد آمد و می‌توان گفت شکست تجاری آن محتمل به نظر می‌رسد. حتی گزارشاتی منتشر شد که یوبیسافت تنها به دلیل وجود قراردادی با دولت سنگاپور، برای تکمیل بازی سرمایه‌گذاری کرده بود و به همین علت به توسعه آن ادامه داد. یعنی بازی واقعا در آستانه لغو شدن قرار داشت اما به دلیل‌های فراتر از دنیای بازی، همچنان زنده است. حتی وبسایت Kotaku ادعا کرد که در مصاحبه‌ای با سازندگان بازی مطلع شده که حتی خود سازندگان هم از کمبود عمق بازی خبر دارند و اعتمادی به ایده اجرا شده ندارند.

Avatar: Frontiers of Pandora


بازی آینده Avatars

در سال ۲۰۱۷ گزارشاتی منتشر شد که استودیو Massive Entertainment (سازنده بازی The Division) مشغول توسعه یک بازی از دنیای ساخته شده توسط جیمز کامرون یعنی آواتار است. در E3 سال گذشته، یوبیسافت به طور رسمی از Avatar: Frontiers of Pandora رونمایی کرد. نمایشی که فارغ از هیجانات زیادی که داشت، کاملا گنگ و نامفهوم بود. بازی آواتار قرار است تا یک عنوان اکشن ادونچر جهان باز در دنیای Na’vi Homeworld of Pandora باشد. در همان نمایش اعلام شد که این بازی برای اواخر سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است اما در ماه جولای اعلام شد که این عنوان تا اواخر ۲۰۲۳ و حتی سال ۲۰۲۴ تاخیر خورده است.

جف گراب خبرنگار مشهور این روزهای دنیای بازی، در گزارشی اعلام کرد که بازی علی‌رغم کیفیت بصری فوق‌العاده‌اش از نظر گیم‌پلی در وضعیت بسیار پیچیده‌ای قرار دارد و دچار مشکل شده است. به نظر می‌رسید که یوبیسافت قصد داشت تا این بازی را همزمان با انتشار دنباله فیلم جیمز کامرون منتشر کند اما تاخیر دوساله آن، تنها شش ماه قبل از تاریخ انتشار مشخص شده، نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

البته که همین تاخیر دوساله می‌تواند به کیفیت اثر نهایی کمک زیادی کند و سبب درک کامل Massive از دنیای جیمز کامرون باشد. حتی شاید بازی برای انتشار در کنار فیلم سوم آماده باشد. اما باید منتظر اطلاعات بیشتر و نمایش مفهومی‌تری از بازی باشیم و انتظارات خودمان را از بازی بالا نبریم.

System Shock 3


سری System Shock یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها در دهه گذشته بود و طرفداران انتظار طولانی‌مدتی برای نسخه سوم داشتند. پس از سال‌ها انتظار، این بازی در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و حتا تریلر منتشرشده هم با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و آمار خوبی از خود به جا گذاشت. اما در اواخر سال ۲۰۲۰ بود که گزارشی منتشر شد و نشان‌دهنده وضعیت بسیار بد توسعه بازی بود.

سپس گزارشی دیگر منتشر شد که تمامی توسعه‌دهندگان بازی از پروسه ساخت کنار گذاشته شده‌اند و بعدها استودیو OtherSide Entertainment به طور رسمی اعلام کرد که شرکت بزرگ چینی Tencent حقوق نشر System Shock 3 را به دست آورده است. استودیو Nightdive که مسئول پروژه ساخت ریمستر دو نسخه اول است، اعلام کرد که شاید این پروژه به طور کامل لغو شود و مسئول این تصمیم تماما با تنسنت است.

در سال ۲۰۱۹ هم وارن اسپکتور (Warren Spector) خالق بازی هم از پروژه کنار کشید و در طول این دو سال هم تنسنت سکوتی مطلق داشته است. به نظر سال‌ها با انتشار این بازی فاصله داشته باشیم و حتا بعید نیست که روزی خبر لغو این بازی را بشنویم. البته اگر هم خبر لغو بازی منتشر نشود، آیا با این همه تغییر و تحول در تیم توسعه، می‌توان انتظار یک بازی موفق به اندازه دو نسخه قبلی را داشت؟

Six Days in Fallujah


این بازی شوتر اول شخص که برای رقابت با سه‌گانه کال آو دیوتی مدرن وارفر ساخته شده در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. بازی که روایت‌گر اتفاقات فلوجه در زمان جنگ عراق بود که ۸۰۰ کشته غیرنظامی به جا گذاشت. از همان ابتدای معرفی، بسیاری از تحلیل‌گران موضوع فلوجه برای یک بازی را مناسب ندانستند و از این موضوع انتقاد کردند. موضوعی که باعث شد تا کونامی که نقش ناشر را برعهده گرفته بود، از این مقام کنار بکشد.

با وجود این اتفاقات، سازندگان همچنان به ساخت بازی ادامه دادند و بسیاری از توسعه‌دهندگان هم از این تیم جدا شدند. بازی نزدیک به ۱۱ سال در سکوت مطلق قرار گرفت و سپس در اوایل سال ۲۰۲۱ اعلام شد که نسخه بازسازی Six Days in Fallujah در آستانه انتشار قرار دارد و بازیکنان علاوه‌ بر کنترل تفنگ‌داران دریایی آمریکا، هدایت‌گر یک پدر عراقی غیرنظامی هم خواهند بود. همین موضوع باز هم انتقادات زیادی به همراه داشت و بسیاری از فعالان مدنی از سونی، مایکروسافت و ولو خواستند تا از انتشار این بازی در پلتفرم‌هایشان جلوگیری کنند.

سال گذشته اعلام شد که این بازی برای سه‌ماهه پایانی ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد اما حالا که در آستانه همین سه ماه قرار داریم، هیچ خبر جدیدی از بازی منتشر نشده است. همین سکوت سنگین، می‌تواند نشان‌گر لغو این بازی یا حتا عدم موفقیت آن باشد. 

Star Wars: Knights of the Old Republic


بازی آینده Star Wars

یکی از پروژه‌های بزرگی که سونی در شوکیس سال گذشته‌اش رونمایی کرد، بازسازی عنوان محبوب Star Wars: Knights of the Old Republic بود. این بازی نقش‌آفرینی یکی از بهترین اقتباس‌ها از دنیای استاروارز در دنیای بازی بود و خبر بازسازی آن، اتفاق مهمی برای بازی‌های RPG است. از طرفی این بازسازی، انحصار کنسولی PS5 خواهد بود و برای پی‌سی نیز منتشر خواهد شد. اما در ماه ژوئن گزارشاتی منتشر شد که حاکی از وضعیت بد توسعه بازی بود.

با این گزارش می‌دانیم که بازی به مدت نامعلومی تاخیر خورده است و کارگردان هنری و تیم او نیز از پروژه اخراج شده‌اند. پس از پاسخ منفی سونی و لوکاس‌فیلم به یک نسخه آزمایشی داخلی، استودیو Aspyr تصمیم گرفت که گیم‌پلی بازی را به طور کامل تغییر دهد و بازنگری‌هایی را ایجاد کند. البته که به نظر می‌آید که توسعه بازی به استودیو Saber Interactive سپرده شده و انتشار بازی هم برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.

به نظر نمی‌آمد تا پروژه‌ای تحت‌نظر سونی با این مشکل جدی روبرو شود اما امیدواریم تا این پروژه به سرانجام برسد. با توجه به گزارشات، چندان خوش‌بینی نسبت به آینده این بازسازی وجود ندارد.

Perfect Dark


بازی آینده Perfect Dark

عنوان Perfect Dark یکی از مهم‌ترین بازی‌ها برای مایکروسافت و پلتفرم اکس‌باکس است. ریبوت این بازی که در مراسم The Game Awards 2020 رونمایی شد، اتفاقی هیجان‌انگیز بود. این ریبوت تحت‌نظر استودیو تازه تاسیس The Initiative در دست ساخت قرار دارد و سال‌ها گزارشاتی مطرح بود که این استودیو در حال توسعه یک بازی در رده AAAA است. با گذشت دو سال از رونمایی رسمی از بازی، هیچ تصویر و حتی اطلاعاتی از بازی منتشر نشده است. البته که حاشیه‌ها در این دو سال پیرامون این بازی تمامی نداشت.

سال گذشته درو موری (Drew Murray) کارگردان طراحی بازی تنها شش ماه پس از رونمایی بازی از The Initiative جدا شد. در سپتامبر سال گذشته هم اعلام شد که کریستال داینامیکس برای توسعه Perfect Dark همکاری خواهد کرد. دانیل نوربرگر (Daniel Neuburger) که سابقه مدیریت پروژه دو بازی Tomb Raider (بازی‌های ساخته شده توسط کریستال داینامیکس) را برعهده داشت به عنوان کارگردان بازی Perfect Dark انتخاب شد اما او هم در ماه فوریه ۲۰۲۲ پروژه را ترک کرد.

پس از جدایی او بود که گزارشاتی منتشر شد که نیمی از تیم توسعه‌دهنده بازی از پروژه کنار کشیدند و دلیل آن‌ها هم «عدم استقلال خلاقانه و پیشرفت کند توسعه» بود. اخیرا مت بوتی (Matt Booty) رییس Microsoft Studios به طرفداران اطمینان داد که روند توسعه به خوبی پیش می‌رود و نگرانی درباره محصول نهایی نداشته باشند.

با گذشت دو سال حتا یک تصویر از خود بازی منتشر نشده و هیچ نظری درباره بازی نمی‌توان داد. اما به نظر می‌آید تیم پرستاره The Initiative و لقب AAAA انتظارات را بیش از حد بالا برده و همین تیم صدمه اول را دید.

Prince of Persia Remake


بازی Prince of Persia

مسئله عجیبی‌ست که این چهارمین عنوان در این لیست است که وضعیت توسعه بدی را می‌گذراند و ناشر آن‌ یوبیسافت است. این موضوع قطعا در مسئله سهام و بازاریابی، مشکلات بزرگی را برای این شرکت فرانسوی درست خواهد کرد. این بازی در سال 2020 توسط شعبه هند یوبیسافت رونمایی شد. این بازسازی نسخه اول از سه‌گانه اخیر «شاهزاده پارسی» است و بازگشتی برای این سری بازی نیز محسوب می‌شود.

این عنوان در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ معرفی شد و همان لحظه تاریخ انتشار ژانویه ۲۰۲۱ گرفت و بعدها تاخیری سه ماهه خورد و قرار بود تا در مارس ۲۰۲۱ این بازی عرضه شود. پس از این تاریخ، بازی تا مدت نامعلومی تاخیر خورد. این بازی توسط استودیوهای Ubisoft Pune و  Ubisoft Mumbai در دست ساخت قرار داشت اما در چند ماه گذشته به طور رسمی در بیانیه‌ای از طرف یوبیسافت اعلام شد که پروسه ساخت بازی به شعبه مونترال سپرده شده و قرار است همه چیز از نو ساخته شود.

این بیانیه در حالی عرضه شده بود که این بازی از بسیاری از فروشگاه‌های دیجیتالی پاک شده بود و طرفداران گمان کردند که این پروژه به طور کامل لغو شده است.

از این بازی تنها یک نمایش گیم‌پلی منتشر شده که با نگاهی منصفانه می‌توان ضعف‌های موجود در بحث‌های گرافیکی را شاهد بود. این در حالی بود که بازی تنها چهار ماه تا انتشار فاصله داشت و سازندگان گفتند که اثر نهایی، کیفیت بهتری از این نمایش خواهد داشت. اثر نهایی که دو سال شده که هیچ خبری از آن منتشر نمی‌شود. این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که ریمیک نسخه اول Splinter Cell هم به شکل ساده‌ای رونمایی شده و توسعه آن هم به دست شعبه ناشناخته تورنتو سپرده شده است. به نظر می‌آید که مدیریت یوبیسافت به طور جدی دچار مشکل شده باشد و شایعات تغییرات مدیریت و سهم‌بندی‌ها به همین علت پررنگ شده است.


هیچ‌کدام از بازی‌های ذکرشده در این مقاله آینده مشخصی ندارند و نمی‌توان با قاطعیت آن‌ها را بازی‌هایی شکست‌خورده نامید. اما با توجه به سوابق و کیفیت بازی‌هایی که چنین شرایطی را گذراندند، می‌توان نگرانی‌های زیاد و درستی داشت. با این حال همچنان تعداد زیادی توسعه‌دهنده، مشغول توسعه این عناوین محبوب و موردانتظار هستند و کار آن‌ها شایسته تحسین است. فقط باید امیدوار بود که برنامه‌ریزی درست و کاهش فشار کاری، بتواند مانع شکست این پروژه‌های بزرگ شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • ultimate
    ultimate | ۴ مهر ۱۴۰۱

    واقعاً انگار نویسنده این متن فقط سونیک فرانتیرز رو گذاشته بود که یکم از یکنواختی در بیاد،معلومه که نویسنده حتی یک بارم درست به سونیک فرانتیرز نگاه ننداخته

    • ultimate
      ultimate | ۶ مهر ۱۴۰۱

      دیس لایک غیر منطقی بدید،معلومه اونایی که دیس دادن منطقشون اینه که جهان بازی خالیه یا گرافیک بازی بالا هست

  • emperorpalpatin
    emperorpalpatin | ۳ مهر ۱۴۰۱

    فعالان مدنی: ??

  • 3D Club
    3D Club | ۳ مهر ۱۴۰۱

    بیشتر این لیست یوبیسافت بود ? واقعا یوبیسافت داره گند میزنه و باید به فکر یه تغییر بزرگ باشه

  • Matin-Artorias
    Matin-Artorias | ۳ مهر ۱۴۰۱

    کلا یوبیسافت

  • amirhosin214
    amirhosin214 | ۳ مهر ۱۴۰۱

    سه سال منتظر ریمیک پرنس اف پرشیام به شدت عاشق توم سری هاشم

    • Matin-Artorias
      Matin-Artorias | ۳ مهر ۱۴۰۱

      منم فن سه آتیشه ی کل سری هستم
      ولی ریمیکش واقعا شماره دو کرده

  • iliya007
    iliya007 | ۳ مهر ۱۴۰۱

    Stalker کو پس؟

  • ipoi
    ipoi | ۳ مهر ۱۴۰۱

    به نظرم توی این لیست جای دد آیلند۲ و داینگ لایت۲ توی این لیست خیلی خالیه می‌تونست باشه چون این دو تا بازی هم به شدت پروسه ساختشون عجیب و غریب جلو رفته

مطالب پیشنهادی