نگاهی به تمامی بازیهای کنسل شده بلیزارد در ۳۰ سال گذشته
استودیو بلیزارد (Blizzard) در سال ۱۹۹۱ بنیانگذاری شد و بیش از سی سال است که در صنعت گیم فعال است. این استودیو تعداد قابل توجهی از بازیهای مورد علاقه ما را منتشر کرده و در ...
استودیو بلیزارد (Blizzard) در سال ۱۹۹۱ بنیانگذاری شد و بیش از سی سال است که در صنعت گیم فعال است. این استودیو تعداد قابل توجهی از بازیهای مورد علاقه ما را منتشر کرده و در مجموع شهرت بسیار خوبی در میان طرفداران سبکهای مختلف دارد. از World of Warcraft تا Overwatch 2، لیست بازیهای بلیزارد پر است از تجربههایی متفاوت و تکرار نشدنی. درست است که بلیزارد یک غول صنعت بازیسازی است، اما در گذشته اشتباههای زیادی را تجربه کرده؛ اشتباههایی که منجر به کنسل شدن تعدادی از پروژههایش شد. بازیهای کنسل شده بلیزارد شاید خیلی زیاد نباشد ولی خواهید دید که همین بازیها چه پتانسیلی داشتند و چه بازیهای خوبی میتوانستند باشند.
با توجه به شهرتی که بلیزارد دارد، بازیهایش را همه قبل از انتشارش میشناسند. با تبلیغهای فراوان و کیفیت خوبی که بازیهایش را میسازد، مخاطبین زیادی را به خودش جذب میکند. شاید فکر کنید که چنین چیزی خوب است اما در حقیقت اینطور نیست. همین موضوع باعث میشود که اگر بازیای کنسل شود، تعداد خیلی زیادی از طرفداران این استودیو، ناراحت و ناامید شوند. این اتفاق متاسفانه در ۳۰ سال اخیر چندین بار افتاد. با ویجیاتو همراه باشید تا با هم چند مورد از این بازیهای کنسل شده بلیزارد را مرور کنیم.
Crixa
در اواسط دهه ۹۰ میلادی، بلیزارد یک استودیو مستقل توسعهدهنده به نام کوآلیا گیمز (Qualia Games) را استخدام کرد. وظیفه این استودیو این بود که یک بازی دو بعدی و شوتر بسازد. این بازی هرگز روشنایی روز را ندید و ساخت بازی متوقف شد. در نهایت تیم کوآلیا گیمز بازی را تمام کردند و یکی از توسعهدهندههایش، یعنی دیوید سیه (David Seah) در مورد این بازی در وبلاگش مطالب زیادی را نوشته است. برای زنده نگه داشتن بازی و خود استودیو، تیم توسعهدهنده بازی به سراغ چندین ناشر مختلف رفتند تا بازیشان را به آنها بفروشند. بازی Crixa نسبت به زمانش خیلی خوب بود و حتی مدلهای سه بعدی کشتیهای فضایی هم داشت، ویژگیای که سالیان بعد در میان بازیهای فضایی محبوب شد. متاسفانه بلیزارد کمی بعد به این نتیجه رسید که این بازی سوددهی زیادی نخواهد داشت و برای همین هم به این پروژه خاتمه داد. این کار بلیزارد باعث شد که پس از چند ماه، استودیو کوآلیا گیمز هم برای همیشه تعطیل شود.
Pax Imperia 2
در همان زمانی که بازی Crixa در دست ساخت بود، بلیزارد و Changeling Software همکاری خودشان را برای ساخت نسخه دوم Pax Imperia آغاز کردند. این بازی یک بازی آیندهطور و استراتژیک بود و در زمان انتشارش فروش خیلی خوبی داشت. اواخر تولید بازی، بلیزارد این همکاری را قطع کرد و حقوق بازی را به استودیو THQ واگذار کرد. در سال ۱۹۹۷ هم یک بازی با نام Pax Imeria: Eminent Domain که ادامه نسخه قبلی بود منتشر شد. خیلیها معتقدند که دلیل بلیزارد برای پایان این همکاری این بود که بلیزارد میخواست روی بازی StarCraft تمرکز کند. در واقع بلیزارد نمیخواست که در ساخت یک بازی موفق کمک کند تا در نهایت این بازی رقیب بازی خودش شود.
Shattered Nations
دوباره یک قربانی دیگر پروژه استارکرفت. بازی Shattered Nations یک بازی استراتژیک تخیلی بلیزارد بود که پروژه ساخت آن در دهه ۹۰ میلادی آغاز شد. در تریلر بازی، طرفداران شاهد هلیکوپترهای فضایی، تصاویری خلاقانه و روباتهای جنگنده بودند و اشتیاقشان به بازی شدیدا افزایش یافت. در انتها این پروژه هم کنسل شد و دلیلش هیچوقت به صورت رسمی اعلام نشد. خیلیها معتقدند که این بازی هم کنسل شد تا جای بیشتری برای استارکرفت باز شود.
Warcraft Adventures: Lord of the Clans
بازی Warcraft Adventures: Lord of the Clans ناراحت کنندهترین عنوان بین بازیهای کنسل شده بلیزارد است. این بازی ماجراجویی و گرافیکی قرار بود که در اواخر دهه ۹۰ منتشر شود و بازیکنان کنترل یک فرمانده اورک را به دست بگیرند. با اینکه بلیزارد به مدت ۱۸ ماه روی بازی کار کرد، تیم بررسی بازی به این نتیجه رسیدند که ساخت بازی باید متوقف شود و این بازی سوددهی نخواهد داشت. درست است که خود بازی کنسل شد ولی داستانش زنده ماند و هم تبدیل به یک رمان شد و هم به عنوان داستان اصلی در فیلم وارکرفت از آن استفاده شد. در سال ۲۰۱۶ هم یک نسخه غیررسمی از بازی در اینترنت پخش شد که خیلی هم خوب نبود و جای تعجبی ندارد که ساخت بازی کنسل شد.
Nomad
در اوایل سال ۲۰۰۰، بلیزارد بر روی یک پروژه استراتژیک و تخیلی به نام Nomad کار میکرد. انتظارات برای این بازی شدیدا بالا بود و شهرتی بسیار زیادی داشت. خیلی از افراد معتقد بودند که این بازی با الهامگیری از بازی Necrommda ساخته خواهد شد، که خود آن بازی هم از روی Warhammer 40,000 ساخته شده بود. در این بازی بازیکنان میتوانستند تیم خودشان را تشکیل دهند و در زیر زمین به مبارزه بپردازند. مشکل از جایی آغاز شد که تیم سازنده بازی در یک سری از قسمتهای مختلف توسعه بازی دچار اختلاف نظر شدند.
یک بخش از این تیم میخواست که بازی را به صورت علمی تخیلی قدیمی و کلاسیک بسازد؛ از طرف دیگر مابقی تیم معتقد بودند که باید ساختار این بازی آیندهطور باشد و میخواستند که بازی را به آن سمت ببرند. در نهایت بازی هم کنسل شد و کل تیم مشغول توسعه و ساخت World of Warcraft شدند.
StarCraft: Ghost
رسیدیم به بدنامترین و بزرگترین عنوان در میان بازیهای کنسل شده بلیزارد. ساخت بازی StarCraft: Ghost در همان اوایل سال ۲۰۰۲ شروع شد، تنها کمی پس از انتشار اولیه بازی استارکرفت. قرار بود که این بازی یک شوتر سوم شخص باشد و تمرکز سنگینی روی قسمت مخفیانهاش داشته باشد. بازیکنان کنترل شخصی به نام نوا (Nova) را به دست میگرفتند و به تعداد بسیار زیادی اسلحه تخیلی دسترسی داشتند و باید به کمک آنها به صورت مخفیانه به اهدافشان برسند. قرار بود که StarCraft: Ghost حالت چند نفره هم داشته باشد که شبیه به بازیهای شوتر چند نفره عادی بود و چیز خاصی هم نداشت.
پس از اعلام ساخت بازی در سال ۲۰۰۲، این بازی تبدیل به یکی از مورد انتظارترین بازیهای تاریخ بلیزارد شد. بازیکنان نمیتوانستند صبر کنند تا دستشان به یک بازی استارکرفت برسد که مخصوص Xbox و PS2 هم بود. بازی StarCraft: Ghost تا آخر سال ۲۰۰۳ تاخیر خورد و سپس تا آخر سال ۲۰۰۴ و بعد از آن هم تا آخر سال ۲۰۰۵. بلیزارد با دو شرکت Swingin' Ape و Nihilistic Software قرارداد بست تا در ساخت بازی کمک کنند و در مرسام E3 همان سال ۲۰۰۵، بازی برای بار دیگر معرفی شد. در این مراسم اعلام کردند که بازی را در سال ۲۰۰۶ منتشر خواهند کرد. با ظهور کنسولهای جدید، بلیزارد تصمیم گرفت که توسعه بازی را متوقف کند تا بازی را برای کنسولهای نسل بعدی منتشر کند. توقفی که هنوز هم در جریان است. به صورت رسمی بازی هنوز کنسل نشده است اما قرار بود که در سال ۲۰۰۶ منتشر شود و هنوز هم هیچ خبری از آن در دسترس نیست. به احتمال خیلی زیاد بازی در همان اوایل سال ۲۰۰۶ کنسل شد ولی اعلام نشد.
Titan
بازیای که قرار است الان در موردش صحبت کنیم آخرین بازیای است که توسط بلیزارد کنسل شده است. تایتان یک بازی تخیلی و نقش آفرینی MMO بود که از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۳ در دست توسعه بود. در مورد این بازی مرموز اطلاعات بسیار کمی داریم، فقط میدانیم که دلیل اصلی کنسل شدن بازی، مشخص نبودن هدفش بود. رئیس پیشین بلیزارد در یک خبر اعلام کرد که تیم توسعه بازی مقدار خیلی زیادی هزینه کردند تا یک موتور گرافیکی نو بسازند ولی هیچ گیمپلیای نداشتند که روی آن سوار شود. پس از کنسل شدن بازی، تیم توسعه آن به سراغ یک پروژه دیگر رفتند، پروژه که بعدا با نام Overwatch منتشر شد. به خاطر مشترک بودن تیم توسعه اورواچ و تایتان، بسیاری از ویژگیهای بازی اورواچ به شدت شبیه تایتان است و انگار که روح آن بازی هنوز در مجموعه اورواچ زنده است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بنظرم تایتان بازی خوبی میومد در حقش ظلم شد واقعا
اورواچ همون نسخه بروز شده تایتانه
بیزارد قرار بود روی یه بازی از روی وارهمر ۴۰۰۰۰ بسازه ولی میگن نتونسته با کمپانی سازنده توافق کنه تصور کن وارهمر ۴۰۰۰۰ که بیلیزارد ساخته باشه اونم تو دوران اوجش دیگه چی بوده ؟
پینوشت: ولی انصافا آرکین و THQ کارشون خیلی خوب انجام دادن وارهمر ۴k به همه گیمرها معرفی کردن
پی پینوشت: کسی میدونه چرا THQ تعطیل شد یه زمانی استودیو مورد علاقم بود
THQ ورشکست شد. ولی توسط Embracer Group خریداری شده و الانم تحت نام THQ Nordic به کارش ادامه میده. البته فک کنم استدیو هاشون فرق داره ولی ای پی ها و اینا همونن.
ممنون