ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی های ویدیویی
اخبار و مقالات

رییس بنیاد علوم اعصاب سایبر: منطقی نیست حضور نوجوانان در حوادث اخیر را به اثرگذاری بازی‌های ویدیویی ربط دهیم

از زمان آغاز شلوغی‌های اخیر در کشورمان، مسئولان و افراد مختلف اظهار نظرهای عجیبی در رابطه با بازی‌ها داشته‌اند و کم نیستند افرادی که با منطق خاص خودشان ناآرامی‌های کشور را به «بازی‌های ویدیویی» ربط ...

محمدجواد مبین‌زاده
نوشته شده توسط محمدجواد مبین‌زاده | ۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۰

از زمان آغاز شلوغی‌های اخیر در کشورمان، مسئولان و افراد مختلف اظهار نظرهای عجیبی در رابطه با بازی‌ها داشته‌اند و کم نیستند افرادی که با منطق خاص خودشان ناآرامی‌های کشور را به «بازی‌های ویدیویی» ربط می‌دهند! با این حال افرادی هم هستند که نگاه کمی منطقی‌تری به ماجرا دارند؛ یکی از این موارد، «امین اسداله پور» دکترای علوم اعصاب شناختی و بنیانگذار و رئیس مراکز علوم اعصاب سایبر است که به واکاوی ابعاد مختلف اثرگذاری بازی‌های رایانه‌ای بر شکل‌دهی به کنش‌های رفتاری و نظام فکری نسل Z در ایران پرداخته است.

مطلب پیشنهادی
نیاز به کمک دارید؟ این مقاله مناسب شماست
جواب بازی فندق | نگاهی به پاسخ مراحل ۱ تا ۸۸۳

وی در بخشی از صحبت‌های خود این ادعا که «بازی‌های ویدیویی خوب نیستند» را رد کرد و گفت:

بازی‌های رایانه‌ای از طریق برخی متغیرهای واسطه‌ای، اقدام به کنشگری و تاثیرگذاری بر کودکان و نوجوانان و جوانان می‌کنند. یکی از آنها، بحث محتوایی است. اینکه ما جمله و حکم کلی را بیان کنیم که بازی مضر است و بازی نکردن خوب است، چندان درست نیست. بعضا تحقیقاتی انجام شده که در قالب آن‌ها تاکید می‌شود از طریق برخی بازی‌های رایانه‌ای می‌توان فرآیندهای آموزشی و روانشناختی را در رابطه با کودکان و نوجوانان در پیش گرفت و تقویت کرد.

بازی های ویدیویی

همچنین وقتی مسئله اعتراضات دو سه ماه اخیر کشور به میان آمد، وی اظهار داشت:

واقعیت این است که مسائل اجتماعی و روانشناختی، تک عاملی نیستند. در این چهارچوب منطقی نیست که مثلا ما بخواهیم کلِ محرک کنشگری برخی نوجوانان و جوانان در قالب حوادث اخیر کشورمان را به بازیهای رایانه‌ای و تاثیرگذاری آن‌ها بر این قشر ارزیابی کنیم. 

البته اسداله پور این فرضیه که بازی‌های ویدیویی مقصر اتفاقات کشورمان هستند را به طور ۱۰۰ درصدی رد نکرد و آن‌ها را «دارای قدرت تاثیرگذاری» دانست.

با این حال این موضوع در نوع خود تا حدی می‌تواند از قدرت اثرگذاری برخوردار باشد. اگرچه تحقیق و پژوهش علمی تاکنون انجام نشده که مثلا در قالب یک جامعه آماری بتوان به این جمع‌بندی رسید که فلان درصد از تاثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای در افراد موجب نشان دادن رفتارهایی خاص از سوی آن‌ها در قالب تحولات اخیر کشورمان شده است. این مساله در نوع خود نمودی از این گزاره نیز می‌تواند باشد که همزمان با طرح شدن آن در جامعه، می‌توان تلاش‌های علمی را معطوف به این ماجرا کرد و یک نگاه علمی را در مورد آن به دست آورد. در این فرآیند طیف‌های مختلفی از کارشناسان و محققان می‌توانند فعال باشند.

نظر شما درباره صحبت‌های دکترای علوم اعصاب شناختی و بنیانگذار و رئیس مراکز علوم اعصاب سایبر چیست؟

مطلب پیشنهادی
داستانی جذاب برای گیمر‌ها
اقتباس برنده اسکار از کتاب فردا و فردا و فردا

بازی های ویدیویی چه نقشی در تربیت بچه‌ها دارند؟

تماشای ویدیو از یوتوب ویجیاتو

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • hurting-other-pepole
    hurting-other-pepole | ۱۸ آذر ۱۴۰۱

    "نظر شما درباره صحبت‌های دکترای علوم اعصاب شناختی و بنیانگذار و رئیس مراکز علوم اعصاب سایبر چیست ؟" چرا اصلا باید همچین اتهامی به گیمر ها و ویدیو گیم در جایگاه زده میشد ؟

  • Man
    Man | ۱۷ آذر ۱۴۰۱

    خنده دار نبود??

  • Matin-Artorias
    Matin-Artorias | ۱۷ آذر ۱۴۰۱

    اینو به کتاب آمادگی دفاعیمون بگو...

    • Os Reza2008 x
      Os Reza2008 x | ۱۷ آذر ۱۴۰۱

      دفاعی این حرفا سرش نمیشه
      معلم دفاعیمون سر همین نابودمون کرده

    • Death Lake
      Death Lake | ۱۸ آذر ۱۴۰۱

      دقیقا . یک مشت آدم های روانی اون کتابو نوشتن

  • دکتر توقف(MAS)
    دکتر توقف(MAS) | ۱۶ آذر ۱۴۰۱

    Sus...

  • parsa122323
    parsa122323 | ۱۶ آذر ۱۴۰۱

    ???

  • ولدمورت بادماغ
    ولدمورت بادماغ | ۱۶ آذر ۱۴۰۱

    با این حال این موضوع در نوع خود تا حدی می‌تواند از قدرت اثرگذاری برخوردار باشد. اگرچه تحقیق و پژوهش علمی تاکنون انجام نشده که مثلا در قالب یک جامعه آماری بتوان به این جمع‌بندی رسید که فلان درصد از تاثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای در افراد موجب نشان دادن رفتارهایی خاص از سوی آن‌ها در قالب تحولات اخیر کشورمان شده است. این مساله در نوع خود نمودی از این گزاره نیز می‌تواند باشد که همزمان با طرح شدن آن در جامعه، می‌توان تلاش‌های علمی را معطوف به این ماجرا کرد و یک نگاه علمی را در مورد آن به دست آورد. در این فرآیند طیف‌های مختلفی از کارشناسان و محققان می‌توانند فعال باشند

    دیگه خیلیم امیدوار نشیم

  • Emadreza1385ert
    Emadreza1385ert | ۱۶ آذر ۱۴۰۱

    مایل به تحول؟؟

  • SADEGH123
    SADEGH123 | ۱۶ آذر ۱۴۰۱

    جالبی ماجرا اینه که فقط تو ایران به گیم گیر نمیدن،تو کل دنیا میبینی سناتور یه کشوری بگه مثلا فلان تیراندازی ها بخاطر تاثیرات بازی های ویدیویی بوده.
    کلا سیاستمداران دیواری کوتاه تر از گیم برای توجیه اشتباهات خودشون ندارن،تا کسی هم این دیوار رو بلند تر نکنه همیشه اینطوری میمونه?

  • TheGuy
    TheGuy | ۱۶ آذر ۱۴۰۱

    همانا که از نشانه های آخرالزمان، برای آنان که در سیر جهان اندیشه می کنند، این است که در تگزاس بازی ها را تاثیر گذار بر چرخه ی خشونت معرفی می کنند و در قم این تاثیر را منکر می شوند...
    http://vigiato.net/p/286514
    http://vigiato.net/p/328350
    دیری نپاید تا آن هنگام، که آرماگدون نهایی رخ دهد (و چه میدانی آرماگدون نهایی چیست؟) و همگی در جهانی پسارستاخیز زندگی کنید...

  • Os Reza2008 x
    Os Reza2008 x | ۱۶ آذر ۱۴۰۱

    بالاخره یکی گفت بازی های ویدیویی داخل این اتفاقات دخیل نیستن
    شکر
    بعضیا به حرف های ایشون توجه کنند( معلوم هست دیگه با چه کسایی هستم)

  • parsa.A22
    parsa.A22 | ۱۶ آذر ۱۴۰۱

    این الان خوبه یا باز یه حرف دیگه پشتش دارن؟

  • q-mahan-p
    q-mahan-p | ۱۶ آذر ۱۴۰۱

    تایتل رو خوندم گفتم برگام
    بالاخره یکی یه چیزیو به چیزی ربط نداد

  • gods_bandeh
    gods_bandeh | ۱۶ آذر ۱۴۰۱

    قابل توجه شیوخ عزیز...

مطالب پیشنهادی