سازندگان Stalker 2 چگونه در شرایط جنگی به توسعه بازی ادامه دادند؟
جنگ، اتفاقی معمولی در دنیای امروز نیست. بسیاری از جوامع همواره مخالفت خودشان نسبت به جنگ را نشان دادند. اما در حال حاضر و در قرن بیست و یک، دو کشور درگیر یک جنگ هستند ...
جنگ، اتفاقی معمولی در دنیای امروز نیست. بسیاری از جوامع همواره مخالفت خودشان نسبت به جنگ را نشان دادند. اما در حال حاضر و در قرن بیست و یک، دو کشور درگیر یک جنگ هستند که جرقه آن از سالها پیش خورده بود. شکلگیری این جنگ در این ابعاد، اتفاقی غیرقابل پیشبینی بود اما در نهایت این اتفاق رقم خورده است. غیرقابل پیشبینی بودن این حادثه تاثیرات زیادی در زندگی مردم گذاشته است. انسانهایی که هر کدام به نحوی همراه با چرخه زندگی حرکت میکردند اما ناگهان تمامی زندگیشان وابسته به یک اتفاق هولناک شد. استودیوی بازیسازی GSC Games World هم از این قائله مستثنی نیست. استودیویی که مشغول توسعه بازی Stalker 2 بود.
دفتر این استودیو در شهر کیف قرار داشت. رسانه Wired در گزارشی مفصل مطرح میکند که فضای این دفتر هیچ شباهتی با دیگر استودیوهای بازیسازی ندارد. بوی بنزین همه جای این استودیو را فرا گرفته، جعبههای کمکهای اولیه و وسایل بقا در راهروهای آن وجود دارد؛ کارکنان به سختی زمستان را میگذرانند. جای سرزنشی برای هیچ یک از آنها وجود ندارد. در اوکراین، مردم برای بدترین چیزها آماده میشوند.
در این مقاله قصد داریم تا به شرایطی که بر استودیو GSC Game World، سازنده بازی S.T.A.L.K.E.R 2 تحمیل شده بپردازیم و ببنیم که این استودیو چگونه به توسعه این دنباله موردانتظار ادامه داده است. با ویجیاتو همراه بمانید.
استودیو GSC Game World چندان با موضوعات سیاسی غریبه نیست. آنها با ساخت S.T.A.L.K.E.R توانستند توانایی خودشان را در ساخت بازی نشان دهند. آن هم با نگاهی متفاوت به فاجعه چرنوبیل. استاکر، در داستانگویی محیطی فوقالعاده عمل کرد. سازندگان با طراحی جذاب محیط توانستند اتمسفری سرد و تاثیرگذار را برای این بازی بسازند. چرنوبیل آخرالزمانی بسیاری از بازیکنان را تحت تاثیر قرار داد. سازندگانی که در طراحی محیط استودیویی توانا بودند الان درگیر یک محیط به مراتب ترسناکتر شدند. با این تفاوت که تقابل آنها با واقعیت جنگ است.
ماریا گریگوروویچ (Maria Grygorovych) تهیهکننده بازی Stalker 2 به رسانه Wired میگوید:
«اتوبوسهای اضظراری در طول زمستان در دفتر GSC آماده بودند. رانندگان از آمادگی کامل برخوردار بودند. طرحهای تخلیه ساختمان و نقاطی که باید یکدیگر را ملاقات میکردیم نیز آماده بود. در صورت نیاز به اقدام، کارمندان از مسئولیتهای سازماندهی خود آگاه بودند.»
ماریا گریگوروویچ- تهیهکننده بازی S.T.A.L.K.E.R. 2اتوبوسهای اضطراری در اوکراین شامل تختهای ویژه بیمارستانی همراه با وسایل موردنیاز پزشکیست. این اتوبوسها برای کمکرسانی به تعداد زیادی از غیرنظامیهای آسیب دیده از جنگ طراحی شده است.
براساس آمار و ارقام، در اوکراین بیش از ۲۰۰هزار نفر برنامهنویس و مهندس کامپیوتر حضور دارد. در سالهای اخیر، پیشرفت حوزههای فناوری در اوکراین به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده بود و این کشور به نقطهای جذاب برای اکوسیستم فناوری تبدیل شده بود. بازیسازی در اوکراین همچنان حوزه پیشرفتهای نیست. استودیوهایی مثل 4A Games با سری مترو توانسته بودند تا به استودیویی برجسته در اوکراین تبدیل شوند و از موفقترین استودیوهای بازیسازی اروپا باشد. با این حال، بازیسازی در اوکراین همچنان جای پیشرفت داشت. اما این شاخه هم به مانند دیگر حوزههای فناوری و اقتصادی در اوکراین، درگیر جنگ شد و موانعی برای آنها ایجاد شد.
استودیو GSC Game World هم به مانند دیگر شرکتهای اوکراینی، تلاش دارد تا با جابجاییهای انبوه و کمبودهای منابع، سرپا بماند. جابجاییهایی مثل رفتن از منطقه جنگی به یک نقطه امن که یکی از مهمترین چالشهای شرکتهای اوکراینیست. GSC قصد داشت تا Stalker 2 را در بهار ۲۰۲۲ عرضه کند اما وقوع جنگ، اولویت مهمتری را پیش روی آنها قرار داد و آن، حفظ جان توسعهدهندگان بود.
در آغاز جنگ، زمانی که گزارشها حاکی از وخیم شدن اوضاع در مرز روسیه و اوکراین شده بود، GSC پیشنهاد داد تا تعدادی از کارمندان خود را به اوژهورود (شهری نزدیک به نقاط تجمع پناهندگان اسلواکی و مجارستان) منتقل کند. نزدیک به دویست کارمند توافق کردند که همراه با خانوادههایشان به این منطقه بروند در حالی که عدهای دیگر خواستار انتقال به بوداپست-پایتخت مجارستان- بودند. کسانی که به اوژهورود رفتند، هر آن چه که میتوانستند را در چمدانهایشان گذاشتند و از دفتر بیرون آوردند.
گریگروویچ در ادامه میگوید که روحیه کارکنان تناقضی از امید و اضطراب بود. GSC در حال نقل مکان از کیف بود اما تمامی اعضای تیم از شهر خارج نشده بودند. چرا که بعضی از کارکنان اعتقاد داشتند که در نهایت اوکراین پیروز این جریان خواهد بود یا روسیه با مقاومت اوکراین از جنگ عقب مینشیند.
«به نظر میرسید اگر تنشها کمتر شود، همه به کیف بازخواهند گشت. این سناریو به حقیقت منجر نشد و یک جنگ تمام عیار آغاز شد.»
ماریا گریگروویچامروز، GSC به دو استودیو مجزا تبدیل شده است. نزدیک به ۱۳۰ توسعهدهنده همچنان در اوکراین حضور دارند و برخی از آنها در خط مقدم دفاع از کشورشان هستند. ۲۰۰ توسعهدهنده دیگر پس از نقل مکان به شرق اروپا، در حال حاضر به پراگ نقل مکان کردند که اکنون به عنوان مقر اصلی GSC Game World شناخته میشوند. بدون شک این یکی از بزرگترین چالشهاییست که یک استودیوی بازیسازی با آن دست و پنجه نرم کرده است. جنگ روسیه و اوکراین در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۲۲ (۳ اسفند ۱۴۰۰) آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. گریگروویچ درباره آغاز جنگ میگوید:«اوژهورود از حملات در امان بود. برخی از مردم در کیف تصور میکردند که مناطق بوچا یا ایرپین تحت هر شرایطی در امان است. معجزه بزرگی بود که ما آنها را راضی کردیم که آن نقاط را ترک کنند چرا که اتفاقات وحشتناکی رخ داد.»
GSC علیرغم انتظارات، با تعداد زیادی کارمند تشکیل شده است. گریگروویچ به همراه دیگر اعضای مدیریت باید درباره امنیت ۵۰۰ کارمند و خانوادهشان تصمیمگیری میکردند. گریگروویچ ادعا میکند که روزهای اولیه جنگ یک کابوس بود. هیچکس آماده ترک مناطق جنگی نبود و مهم نبود که چه چیزهایی ذخیره کرده است. یک آشفتگی محض در سراسر شهر وجود داشت. کرایه ماشینها برای جابجایی کارمندان غیرممکن بود، ایستگاههای قطار و پایانههای اتوبوسی با انبوه جمعیت روبرو شده بود. مدیران تنها دو ساعت در روز میخوابیدند چرا که به طور شبانه روز به دنبال مکانی امن برای کارمندان میگشتند.
گریگروویچ درباره انتقال کودکان از جمله پسر خودش میگوید: « او مدام از من میپرسید که چه زمانی به خانه میرویم؛ او بسیار کوچک است و خیلی از مسائل را متوجه نمیشود. البته من از این بابت سپاسگزارم.» با این حال گریگروویچ ادعا میکند که او و همکارانش هرگز دچار وحشت نشدند حتی اگر مسیر پیش رویشان، غیر قابل عبور به نظر میرسید.
«ما نیاز داشتیم که در هر ثانیه متمرکز باشیم. ما مسئول جان بسیاری از انسانها بودیم. طغیان احساسی خیلی بعدتر اتفاق افتاد، زمانی که مراحل انتقال کارمندان به پایان رسید. اما خطر واقعی بود و ترس هم همینطور. جو بسیار متشنج بود.»
GSC پیش از وقوع جنگ در پی باز کردن دفتر دوم خودش بود. اما آنها هرگز تصور نمیکردند که جنگ محرک اصلی این حرکت شود. آنها پراگ را انتخاب کردند چرا که شرایط مالی و بازیسازی در آن برای کارمندان مناسب بود. بسیاری از کارمندان که به بوداپست رفته بودند، توانستند به پراگ سفر کنند. گریگروویچ فضای پایتخت جمهوری چک را خوشامدگویانه توصیف میکند.
«اتفاقات دیوانهکنندهای رخ داد؛ احتمالا میشود از آنها یک کتاب نوشت. زمانی که از یکی از شرکای خارجی خود برای عبور از مرزها درخواست کردیم، لیستی از پرسنل مسلح آموزشدیده از شرکتهای امنیتی خصوصی به ما پیشنهاد شد در حالی که ما دنبال وسایلی برای حمل و نقل و تدارکات بودیم. احتمالا درخواست ما به شکل بدی بیان شده بود اما این سطح تعامل بسیار ما را تحت تاثیر قرار داد و گاهی اوقات با خندههای عصبی همراه بود.»
ماریا گریگروویچتعدادی از توسعهدهندگان که هنوز در اوکراین هستند، به صورت دورکاری به توسعه Stalker 2 ادامه دادند. تیم سازنده انتظار بالایی از آنها ندارد چرا که شرایط آنها قابل مقایسه با هیچ وضعیت دیگری نیست. گاهی اوقات تماسهای تصویری به خاطر حملات هوایی قطع میشود، و اگر کسی برای مدت طولانی AFK باشد، گریگروویچ بدترین اتفاق ممکن را تصور میکند.
اخیرا که حملات به تاسیسات برقی و گرمایشی کیف افزایش پیدا کرده، برنامهنویسهای GSC تلاش میکنند تا کار خودشان را تا زمانی که اینترنت پایدار است ادامه دهند. گریگروویچ میگوید:« ما رویای بازگشت به کیف را در سر داریم؛ همه میخواهند به خانه بازگردند اما برخی مردم واقعا جایی برای بازگشت ندارند. هر اوکراینی در این جنگ، چیزی را به خاطر روسیه از دست داده است.»
توسعه S.T.A.L.K.E.R 2 تا مرزهای لغو شدن هم پیش رفت، اما حمایتهای تیم اکس باکس مانع این اتفاق شد. حتی در نمایش سال گذشته اکس باکس و بتزدا گوشهای از اتفاقاتی که بر برخی از توسعهدهندگان بازی گذشت را مشاهده کردیم. برخی از اعضا برای دفاع از اوکراین، رخت مبارزه بر تن کرده بودند و در خط مقدم جنگ قرار داشتند. حتی ولودیمیر یژوف (Volodymyr Yezhof) که یکی از توسعهدهندگان بازی S.T.A.L.K.E.R: Clear Sky بود نیز در منطقه دونتسک اوکراین در حین مبارزه کشته شد.
میتوان Stalker 2 را اولین اثر هنری اوکراینی نامید که زیرسایه جنگ با روسیه منتشر میشود. این بازی تا به الان تاریخ انتشار 2023 گرفته است. بنا بر گزارشات، توسعه دوباره بازی تازه از ماه اکتبر سال گذشته میلادی شکلی پایدار به خود گرفته است.
نام پسزمینه بازی هم از Heart of Chernobyl به Heart of Chornobyl تغییر پیدا کرد چرا که Chernobyl تلفظ روسی این منطقه است و سازندگان تلفظ اوکراینی این منطقه را جایگزین آن کردند. سازندگان میدانند که Stalker 2 انتظارات زیادی را ایجاد کرده است. علاوه بر نمایشهای جذاب گیمپلی بازی و همچنین مهم بودن بازی برای پلتفرم اکس باکس و گیمپس، استاکر حالا نماینده کشور اوکراین در دنیای بازیهای ویدیویی است. همچنین انتشار این بازی برای GSC Game World نشانگر غلبه آنها بر غیرممکنها است. آنها از جنگ گذر کردند و بازی ساختند.
«این یک بازی درباره چرنوبیل بود که در واقع در یکی از مناطق کیف قرار دارد و توسط یک تیم اوکراینی قبل از جنگ ساخته شده بود. اما بعد از جنگ، مفهوم بازی به شکل بزرگی غیرقابل مقایسه شده است. حالا استاکر یک اثر ملی است که هدف آن نشان دادن این است که اوکراین نهتنها در میدان جنگ موثر و شجاع است، بلکه از لحاظ هنری و فرهنگی به همان اندازه ارزشمند است. چیزی که باید به دنیا نشان داده شود.»
ماریا گریگروویچ- تهیه کننده بازی S.T.A.L.K.E.R. 2اخیرا نمایشی از بازی منتشر شد که با استقبال مخاطبان همراه بود. وضعیتی که سازندگان از آن گذر کردند با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. تلاش و کوششی که سازندگان برای ساخت این بازی انجام دادند، شایسته تحسین است. انگیزه آنها برای ادامه دادن و فداکاریهایی که صورت گرفته، بازی Stalker 2 را به اثری خاص و متفاوت تبدیل میکند. فارغ از کیفیت اثر، تیم سازنده توانست تا نام خودش را در تاریخ دنیای بازیهای ویدیویی ثبت کند و درس مهمی را به همه بیاموزد؛ در مسیر رسیدن به هدف، هیچ چیزی نمیتواند مانع باشد؛ نه جنگ، نه عقبنشینی، نشانهای از شکست نیست. منحرف نشدن از مسیر و متمرکز بودن بر هدف نهایی، کلید اصلی پیروزیست. درسی که GSC Game World با Stalker 2 در پی اثبات آن است.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
واقعا هنوز هم وقعا شگفت زده میشم که چطور با وحود شرایط جنگ بازی انقدر خوب در اومده ( حداقل توی تریلر ها ) . جنگ ها نمونه ای از جلوه حیوانی انسان اند که نشون میدن ما مانند حیوان ها هستیم .
جنگ ، جنگ هیچ وقت ما رو عوض نمیکنه
Fallout New Vegas
از یه طرف حق با روسیه هست.از یه طرف مردم اوکراین هیچ گناهی ندارن.
modern war you will die like a dog, for no good reason.”
در جنگ های مدرن تو به خاطر هیچ دلیلی مثل سگ میمیری .
ارنست همینگوی .
البته این نکته هم هست که دنیا جوری زوم شده رو اوکراین و حمایت ازش انگار جای دیگه جنگ نیست ؛ ببخشید برای اینکه ازکشور های جنگ زده حمایت کنید ، معیار شما چشم آبی بودنه ؟ (خطاب به ناتو و سایر بازیچه های آنها)
جنگ همیشه کثیف و ویرانگر و زشت است (قال شیخ هیدئو کوجیما در اکثر بازی های متال گیر)
اگه منم جای اونا بودم که درجا رفتن آلمان و کلی به سودشون شد به جای یه بازی ۶ تا دیگه میساختم
این جنگ تمام نشدنی....
"جنگ، اتفاقی معمولی در دنیای امروز نیست. بسیاری از جوامع همواره مخالفت خودشان نسبت به جنگ را نشان دادند. اما در حال حاضر و در قرن بیست و یک، دو کشور درگیر یک جنگ هستند که جرقه آن از سالها پیش خورده بود."
این بند بسیار تنذ تشریف دارند.
یکی از روز های اول جنگ اوکراین بود؛ (فکر کنم روز پنجم) در کل جهان ۴۱ غیرنظامی کشته شدن.
چند تاش اوکراینی بودن؟ ۷ تا.
چند تاش خاورمیانه ای بودن؟ ۳۲ تا.
چند تاش نه اوکراینی بودن نه خاورمیانه ای؟ ۲ تا.
طرف حساب ما با کسانی هست که دارن از جنگ اوکراین حماسه می سازند برای نسل های بعد!
سوای اینکه هیچ چیز افتخار آمیزی نیست بلکه به شدت برای ملت ها خجالت آور باید باشه.
چیش خجالت آور باشه؟
اونجاییش که اوکراین ۱۷۰۰ تا بمب اتم داشت!
ملت اوکراین به اسم صلح، بمب ها رو پخش کردن بین آمریکا و روسیه. (پس از فروپاشی شوروی، آمریکا این توهم رو زده بود که روسیه مستعمره ی جدیدش خواهد بود و برای همین مشکلی با دادن اکثر بمب ها با روسیه نداشت.)
و حالا...!
نتیجه ی صلح چی شده؟
روسیه دارن اوکراین رو تصرف می کنه.
آمریکا میلیارد ها دلار پول ریخته توی شرکت های اسلحه سازیش و کلی سرمایه به دست آورده.
پدوفیل های انگلیسی در حال شکار کودکان پناهنده ی اوکراینی هستند.
British pedophiles target Ukrainian refugee) children - TigerDroppings.com)
و ملت در اوکراین بدون برق زندگی می کنند.
و حالا نمیگم تصور کنید ۱۷۰۰ تا بمب اتم داشتن آیا روسیه حمله می کرد یا نه.
میگم تصور کنید فقط یک هزارمش (یعنی ۲ تا) بمب اتم داشتن چی می شد.
و جنگ اوکراین برای چی تموم بشه؟
روسیه و آمریکا که دارن روز به روز بیشتر کیفش رو می برن...
***
از بخش های حماسه سازی جنگ اوکراین که توی مقاله های وبسایت های آمریکایی زیاد رخ میده بگذریم.
در کل معتقدم تلاش تیم سازنده ی Stalker واقعا جای تحسین داره و پساجنگ اوکراین باید این تیم به شدت تامین شده بلکه اندکی از مشکلاتی که برایشان پیش آمد کاسته شده و بتونند مانند دیگر استودیو ها بدرخشند.
و یادمون هم نره.
جنگ اوکراین برای همون هایی سود داره؛ که جنگ های خاورمیانه و آفریقا برایشان سود داشت و داره.