ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۹ نکته مهمی که در تریلر جدید استارفیلد پنهان شده بودند

تاریخ انتشار بازی مورد انتظار استارفیلد (Starfield) به صورت غافلگیرانه‌ای اعلام شد. بتسدا وسواس زیادی در نمایش بازی استارفیلد داشته و تیم اکس باکس هم با توجه به اهمیتی که این بازی برای پلتفرم‌شان دارد، ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

تاریخ انتشار بازی مورد انتظار استارفیلد (Starfield) به صورت غافلگیرانه‌ای اعلام شد. بتسدا وسواس زیادی در نمایش بازی استارفیلد داشته و تیم اکس باکس هم با توجه به اهمیتی که این بازی برای پلتفرم‌شان دارد، با بتسدا همراهی خوبی کرده است. پس از تاخیر بازی از تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲، حالا قرار است که بازی در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ (۱۵ شهریور ۱۴۰۲) منتشر شود.

انتخاب این تاریخ انتشار حاشیه‌های زیادی داشت. اول از همه بالاخره بازی تاریخ انتشار مشخصی دارد و می‌دانیم که در چه زمانی عرضه می‌شود. از طرفی دیگر جنجال هم دارد چرا که ادعای اکس باکس مبنی بر انتشار بازی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ درست نبود. اکس باکس در نمایش اختصاصی سال گذشته بازی‌های انحصاری زیادی را به نمایش گذاشت و ادعا کرد که تمامی عناوین به نمایش درآمده در شوکیس تا ۱۲ ماه آینده منتشر خواهد شد. ادعایی که حداقل برای استارفیلد درست نبود.

با این حال بتسدا با انتشار یک تریلر به تمامی حواشی پایان داد. می‌دانیم که بتسدا در تاریخ ۱۱ ژوئن شوکیسی با نام Starfield Direct برگزار خواهد کرد که قرار است تا یک نمایش مفصل از بازی استارفیلد باشد. اما در همین تریلر کوتاه اخیر هم به جزئیات و نکات ریزی دست پیدا می‌کنیم. البته که نیمی از تریلر به صحبت‌های تاد هاوارد محدود می‌شود اما باز هم می‌توان به نکاتی دست یافت. در این مقوله حتی از اتفاقات پشت سر تاد هاوارد هم نباید غافل شد. در این یادداشت به تمامی این جزئیات خواهیم پرداخت. با ویجیاتو همراه بمانید.

رانندگان فضایی


استارفیلد

به صورت تکنیکی، چیزی از تراک‌ها یا سواری‌های فضایی در تریلر ندیدیم. اما کلاه فضایی که در بخش توسعه می‌بینیم به طراحی‌های بازی‌های استودیوی Oblivion شباهت دارد. نام این کلاه Space Trucker Helmet است. حتی در عنوانی مشابه مثل Elite Dangerous هم طراحی‌ها بسیار نزدیک هستند. با توجه به سابقه بتسدا می‌توان انتظارات زیادی از سواری در کهکشان‌ها و سیارات داشت. البته که نمایش درستی از سواری در استارفیلد ندیدیم ولی به احتمال زیادی سواری دادن تراک‌های فضایی از بخش‌های مهم گیم‌پلی بازی باشد.

ممکن است این کلاه از آیتم‌هایی باشد که بازیکن در جهان بازی پیدا می‌کند یا شاید هم از آیتم‌هایی باشد که از ابتدا همراه بازیکن باشد. بسیاری از طرفداران گمان کردند که حمل و نقل‌های فضایی یکی از ارکان مهم بازی است. اطلاعات بیشتری از این بخش در دسترس نیست و احتمالا در نمایش پیش رو بیشتر از سواری در کهکشان بتسدا خواهیم دید.

قابلیت شخصی‌سازی کلاه‌ها


یکی از ارکان مهم یک فضانورد، داشتن کلاه خاص برای زنده ماندن در کهکشان‌ها است. در نمایش ابتدایی و گیم‌پلی سال گذشته هم دیدیم که کاراکتر اصلی همواره کلاه فضایی بر سر دارد. اما یکی از قابلیت‌هایی که در این نمایش مشخص بود آن است که این کلاه‌ها حداقل در فضاهای آزاد همواره بر سر بازیکن خواهد بود. البته که در گفتگوها و برخی صحنه‌ها بازیکن می‌تواند به طور کامل کلاه فضایی را از سر بردارد. بالاخره فضانوردان بازی استارفیلد به مانند مندلورین‌های دنیای استاروارز وابسته به کلاه‌شان نیستند.

در صفحه Inventory که در بخش‌هایی از پشت صحنه مشخص بود می‌توان عبارت «پنهان کردن کلاه ایمنی در مناطق قابل تنفس» را دید. بنابراین نگرانی برای وقت گذاشتن برای طراحی چهره کاراکتر نداشته باشید. صورت او در برخی نفاط قابل دیده شدن است.

آمار کلاه‌ها


جزئیات تریلر استارفیلد

سومین جزئیاتی هم که در نمایش کوتاه استارفیلد مشاهده شده باز هم به کلاه‌ها ارتباط دارد. از دیگر کلاه‌های فضایی که در تریلر مشخص بودند، می‌توان به کاوشگر (Explorer)، خدمه زمینی (Ground Crew)، مزدورها (Mercenary)، شوک تروپ (Shocktroop) و کلاه خلبانی SY-920 اشاره کرد. البته این کلاه‌ها مشخصات و ویژگی‌های زیادی دارند و نقشی فراتر از جلوه ظاهری دارند. به طور مثال در آمارها می‌توان عبارت احتمالا مخففی به نام DR را دید. که با نیم‌نگاهی به عنوان Fallout 4 می‌توان آن را مربوط به مقاومت کلاه دانست.

اما موارد بیشتری هم وجود دارد. به طور مثال می‌توانیم ببینیم که هر کلاه ایمنی دارای درجه‌بندی‌هایی برای محافظت در برابر خطرات است. از خطرات می‌توان به حرارت (Thermal)، هوا (Airbone) که احتمالا مربوط به گازهای سمی و هاگ‌های فضایی باشد و برخی مواد خورنده مثل اسیدها اشاره کرد. همچنین رتبه‌بندی‌هایی مثل حفاظت انرژی، حفاظت فیزیکی و عبارتی به نام EM وجود دارد که احتمالا اشاره‌ای به الکترومغناطیس است. شاید سلاحات الکترومغناطیسی، از ارکان مهم بازی استارفیلد باشد.

لوت به سبک فال‌اوت


تاد هاوارد استارفیلد

زمانی که تاد هاوارد از انتظارش برای نمایش بازی سخن می‌گوید، در پشت صحنه می‌بینید که تهیه‌کننده ارشد بازی یعنی تیم لمب (Tim Lamb) مشغول گشت و گذار در دنیای استارفیلد است. البته که از تجربه تیم لمب می‌توان متوجه نکاتی شد. به طور مثال پس از رسیدن کاراکتر اصلی به مقصد، سایه فرد دیگری هم بر زمین دیده می‌شود. پس در برخی مراحل همراه‌هایی هم خواهیم داشت. البته برخی طرفداران می‌گویند که او یک ربات است اما سایه او بیشتر به شکل یک انسان است.

اما در این گیم‌پلی کاراکتر اصلی به یک شی می‌رسد که اطلاعاتی از آن شی بر تصویر می‌آید. چیزی که کاملا شبیه به سیستم لوت (Loot) بازی Fallout 4 است. در اسکایریم بخش بزرگی از تصویر برای نمایش جزئیات گرفته می‌شد اما سازندگان از الگوی UI فال‌اوت برای استارفیلد استفاده کردند.

دشمنی با لول ۷۵


سطح بندی استارفیلد

در لحظات پایانی این تریلر، شاهد تجربه یکی از مبارزات بازی توسط یک دولوپر هستیم. دشمنی که ظاهر به نسبت ترسناک و خشنی هم دارد. اما نکته جالب‌تر از ظاهرش، سطح توانایی اوست. لول این دشمن ۷۵ است و به این ترتیب می‌دانیم که سطوح‌بندی بازی بسیار گسترده و عظیم است.

البته که از سیستم ارتقا استارفیلد همچنان تصویر مشخصی ندیدیم اما می‌دانیم اگر دشمنی می‌تواند به لول ۷۵ برسد قطعا این امکان برای بازیکنان هم فراهم است. Fallout 4 هیچ سقفی برای ارتقا ندارد و به بازیکنان اجازه می‌دهد تا همیشه جا برای پیشرفت داشته باشند. به احتمال زیاد استارفیلد هم از ساختار مشابه‌ای استفاده خواهد کرد.

پشتیبانی از اولترا واید؟


این نکته هم همچنان به مرحله تایید نرسیده اما یکی از توسعه‌دهندگانی که در حال تجربه استارفیلد است، بازی را در اندازه تصویر نرمال بر یک مانیتور عریض تجربه می‌کند. احتمال این موضوع زیاد است که پشتیبانی از حالت اولترا واید (Ultra Wide) در بازی وجود داشته باشد. جهان استارفیلد زیباست و حتی به مانند دیگر بازی‌ها که از زاویه دوربین‌های اول شخص و سوم شخص استفاده می‌کنند، زاویه دوربین عریض‌تری هم دارد.

پشتیبانی از قاب‌های اولترا واید در سال ۲۰۲۳ برای بسیاری از بازی‌ها یک مزیت محسوب می‌شود. حتی برخی از ریمیک‌ها و نسخه‌های کات کارگردان بازی‌های سونی هم از صفحه‌های اولترا واید به عنوان یک ویژگی جدید یاد می‌کردند. با توجه به طراحی جهان استارفیلد و البته این تجربه عجیب دولوپر، احتمالا استارفیلد هم این ویژگی را خواهد داشت.

نگاهی به داکیومنت


در صحنه‌ای از پشت صحنه ساخت استارفیلد، نگاهی به امیل پاگلیارولو (Emil Pagliarulo) مدیر طراحی بتسدا داریم که مشغول کار بر یکی از داکیومنت‌های بازی است. مشخص نیست که این داکیومنت مربوط به مرحله توسعه است یا مربوط به جهان بازی‌ست. خواندن جزئیات این سند بسیار سخت و دشوار است اما با توجه به تصویر دیگری که بر مانیتور دیگر مشخص است، احتمالا یادداشت مربوط به بازی باشد. البته که با برخی ریزبینی‌ها عبارت «بیانیه فوری از دریاسالار پاسکال لوگان از ناوگان UC» به چشم می‌خورد.

این عبارت به انگلیسی این گونه است:”an Urgent Communique- from UC Fleet Admiral Pascal Logan”

البته وبسایت گیمزرادار به اطلاعات بیشتری هم دست یافته است. تصویر مشابه‌ای در نمایش قبلی بازی هم وجود داشت. متن مربوط به تصویر هم توصیه‌ای به بازیکن بود که اشاره به شلیک به سمت ناوگانی با نشانه Jolly Roger بود که یک ناوگان سرخ‌رنگ بود.

در بتسدا همه از کنترلر اکس‌باکس استفاده می‌کنند!


این نکته شاید بیشتر یک حقه تبلیغاتی از سوی اکس باکس باشد. اکثر افرادی که در استودیوی بستدا مشغول بازی استارفیلد هستند از موس و کیبورد استفاده نمی‌کنند و همگی با کنترلر اکس باکس در حال تجربه بازی هستند. این تصویرها کمی عجیب بود اما حالا بتسدا تحت نظر مایکروسافت و تیم اکس باکس در حال ساخت بازی‌ست و این اقدامات برای تبلیغات‌ها امری طبیعی است. اغراق نیست اگر بگوییم که استارفیلد، مهم‌ترین بازی اکس باکس و سرویس گیم پس در سال ۲۰۲۳ است.

کلیشه همیشگی عناوین Sci-Fi


هر اثر علمی تخیلی که می‌بینید (به خصوص در دنیای امروز بازی‌ها که تعداد عناوین فضایی بسیار زیاد است) سنگ‌های شناور را هم می‌بینید. مهم نیست که مدیوم مورد نظر بازی‌ها باشد یا فیلم‌ها اما این کلیشه همیشه وجود داشته است. این زمانی جالب می‌شود که این رویداد چندان از لحاظ فیزیکی و علمی اثبات نشده است. استارفیلد هم از همین کلیشه استفاده می‌کند و باید ببینیم بتسدا با ریاضیات و فیزیک می‌تواند این موضوع را اثبات کند یا خیر.

بازی Starfield در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ برای اکس باکس سریز اس و اکس (Xbox Series X/S) و پی‌سی منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است که بازی در روز انتشار در سرویس گیم‌پس قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • roozb
    roozb | ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

    با توجه به سابقه بتسدا اگه بازی از شدت هایپ خراب نکنه به شاهکاری تبدیل میشه که سال ها تو ذهن گیما میمونه

    • Death Lake
      Death Lake | ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

      به نظرم اثری شبیه Skyrim میشه که تا همین الان هم دارن تجربه اش میکنن

      • MMYKING
        MMYKING | ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

        مردم هنوز دارن دگرفال رو پلی میدن اسکایریم که سهله....

مطالب پیشنهادی