ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

آیا اکس‌باکس سری اس جدیدترین مشکل مایکروسافت است؟

در همان زمان معرفی کنسول ایکس‌باکس سری اس، عده‌ای نگران سخت‌افزار ضعیف‌تر این کنسول نسبت به برادر قدرتمندش بودند. از همان روزها هم شرکت مایکروسافت دائماً وعده می‌داد که قرار نیست تفاوتی بین این دو ...

سینا فراهانی
نوشته شده توسط سینا فراهانی | ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

در همان زمان معرفی کنسول ایکس‌باکس سری اس، عده‌ای نگران سخت‌افزار ضعیف‌تر این کنسول نسبت به برادر قدرتمندش بودند. از همان روزها هم شرکت مایکروسافت دائماً وعده می‌داد که قرار نیست تفاوتی بین این دو کنسول قائل شود و تمام بازی‌های نسل نهم برای این کنسول ۳۰۰ دلاری هم منتشر خواهد شد.

این وعده تا امروز محقق شده است و بازی‌ها به هر شکل ممکن روی ایکس‌باکس سری اس اجرا شده‌اند. اما آیا این به معنای آن است که XBOX Series S در آینده هم قرار نیست با چالشی مواجه شود؟ بعید است. همراه ویجیاتو باشید.

از همان روزهای ابتدایی عرضه‌ی این کنسول جمع و جور، حرف و حدیث‌هایی در سایت‌های خبری و فروم‌های اینترنتی منتشر می‌شد که کسی آن‌ها را جدی نمی‌گرفت. همه به غول تکنولوژی آمریکایی که حالا برای چهارمین نسل پیاپی در بازار کنسول‌های بازی حضور داشت، اعتماد داشتند که می‌تواند کنسولی کوچک، ارزان و باکیفیت تولید و روانه‌ی بازار کند. این روزها ولی همان حرف و حدیث‌ها بیشتر از همیشه به گوش می‌رسد و کمی هم با صدای بلندتری بازگو می‌شوند. ظاهراً ایکس‌باکس سری اس دردسر اصلی توسعه‌دهندگان در این نسل است.

صحبت‌های جدید پیرامون این کنسول تمام دیجیتال، از آخرین نمایش بازی بالدرز گیت ۳ شروع شد. جایی که استودیو توسعه‌دهنده‌ی بازی، یعنی Larian Studios اعلام کرد که این بازی نقش‌آفرینی و بسیار مورد انتظار، برای رایانه‌های شخصی و پلی‌استیشن ۵ منتشر خواهد شد. اینکه سازندگان اسمی از کنسول‌های ایکس‌باکس به میان نیاوردند، این حدس را به وجود آورد که بالدر گیت ۳ به یک بازی انحصاری کنسولی برای پلی‌استیشن تبدیل شده است.

تیم توسعه‌دهنده اقدام به شفاف‌سازی کرد و گفت که چنین موضوعی حقیقت ندارد. آن‌ها تنها دلیل نبود نام ایکس‌باکس در بین پلتفرم‌های مقصد را «مشکلات فنی» عنوان کردند. مشکلاتی که به نظر می‌رسد بی‌ربط به سخت‌افزار ضعیف‌تر ایکس‌باکس سری اس نباشد.

بیانیه‌ی تیم توسعه‌دهنده‌ی بازی، به شرح زیر است:

ما در حال توسعه‌ی یک نسخه‌از بازی بالدرز گیت ۳ برای ایکس‌باکس بودیم ولی متاسفانه به مشکلاتی فنی برخورد کردیم. مشکلاتی که باعث شد به شکلی کامل و ۱۰۰٪ از معرفی نسخه‌ی ایکس‌باکس بازی مطمئن نباشیم. پیش از اعلام عرضه‌ی بازی برای ایکس‌باکس‌ها باید مطمئن باشیم که راه حل مناسب را پیدا کرده‌ایم.

به طور خاص، ما موفق نشدیم تجربه‌ای یکسان بین نسخه‌های ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس، در بخش اسپلیت اسکرین کوآپ خلق کنیم. موردی که یک لازمه‌ی اصلی برای انتشار بازی است.

درست است که به طور مشخص، ایکس‌باکس سری اس به عوان مشکل توسعه‌ی بازی خطاب نشد، ولی واضح است که کنسول ضعیف‌تر، مشکلاتی را برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرده است.

اجرای اسپلیت اسکرین بخش کوآپ، نیازمند منابع بیشتری از سخت‌افزار کنسول است. قطعات باید بتوانند دو بازیکن را که به طور همزمان در حال حرکت در دو نقطه‌ی مختلف از نقشه هستند تشخیص دهد و دستورات آن‌ها را اجرا کند. مشخصاً ایکس‌باکس سری ایکس که عنوان «قدرتمند‌ترین کنسول جهان» را یدک می‌کشد، مشکلی در این بخش ندارد و اگر مشکلی وجود دارد، مربوط به دستگاه ۳۰۰ دلاری است.

چنین بیانیه‌ای، اولین واکنش نسبتاً مستقیم به مشکلاتی است که ایکس‌باکس سری اس و اختلاف قدرتش با ایکس‌باکس سری ایکس برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرده است. حداقل اولین بار است که به شکل عمومی به این اختلاف قدرت سخت‌افزاری اشاره می‌شود.

مایکروسافت هنوز خلف وعده نکرده و تمام بازی‌های منتشر شده را برای هر دو کنسول در دسترس قرار داده و ظاهراً همین سیاست مایکروسافت، تنها دلیلی است که نسخه‌ی پلی‌استیشن بازی بالدرز گیت ۳ تاریخ انتشار مشخصی دارد و نسخه‌ی ایکس‌باکس آن نه. چرا که سازنده برای انتشار بازی‌اش روی کنسول ایکس‌باکس، باید بازی را به شکل استاندارد، روی هر دو کنسول اجرا کند.

ظاهراً مایکروسافت قانون مشخصی برای انتشار بازی‌ها روی پلتفرم خود دارد. سازندگان موظف هستند تا در بخش گیم‌پلی بازی‌های خود، تجربه‌ی مشابهی برای کاربران کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس بسازند. در غیر اینصورت، سازندگان اجازه‌ی انتشار بازی‌های خود روی پلتفرم مایکروسافت را نخواهند داشت. شاید اگر چنین قانونی وجود نداشت، سازندگان به سادگی قید توسعه‌ی نسخه‌ی سری اس بازی را می‌زدند و تنها آن را برای کنسول قوی‌تر ردموندی‌ها منتشر می‌کردند. یا حداقل امکان تجربه‌ی بخش کوآپ به شکل اسپلیت اسکرین را از نسخه‌ی سری اس آن حذف می‌کردند. ولی این تصمیم منجر به عدم انتشار بازی روی کنسول خانگی مایکروسافت خواهد شد.

لازم به ذکر است که این قانون تنها در مورد گیم‌پلی و تجربه‌ی بازیکن از بازی است. به طور مثال اکثر سازندگان برای پوشش ضعف سخت‌افزاری ایکس‌باکس سری اس، بازی خود را با رزولوشن و نرخ فریم‌ریتی پایین‌تر از نسخه‌ی سری ایکس آن منتشر می‌کنند. ولی وقتی در مورد یک ویژگی گیم‌پلی بازی صحبت می‌کنیم، نمی‌توان آن را ساده گرفت.

ظاهراً باید اعتراف کنیم که ایکس‌باکس سری اس یک مشکل است. بله! متوجه هستم که با توجه به قیمت پایینی که دارد و در صورت همراهی با یک اشتراک گیم پس، ایکس‌باکس سری اس تبدیل به ارزشمند‌ترین محصول ویدئوگیمی بازار می‌شود ولی همین قیمت پایین که سخت‌افزار ضعیف‌تر کنسول را به همراه دارد، تبدیل به پاشنه‌ی آشیل جذاب‌ترین محصول این روزهای مایکروسافت می‌شود.

یک بار دیگر تکرار می‌کنم که ایکس‌باکس سری اس بهترین، ارزان‌ترین و جذاب‌ترین گزینه‌ی موجود برای ورود به نسل نهم کنسول‌های خانگی است. ولی بیایید کمی صادقانه‌تر به موضوع نگاه کنیم. تجربه نشان داده با گذشت یکی دو سال از عمر هر نسل، سازندگان تسلط بیشتری روی سخت‌افزارهای جدید پیدا کرده و به همان اندازه هم جاه‌طلبی بیشتری را به بازی‌های خود تزریق می‌کنند. جاه‌طلبی‌هایی که سازندگان بیشتری را به نقطه‌ای می‌رساند که سازندگان بالدرز گیت ۳ به آن رسیده‌اند. ما در موقعیتی قرار داریم که یک کنسول ارزان‌تر، در حال نگه عقب نگه داشتن سازندگان از انتشار بازی‌های خود، روی کنسولی قدرتمند هستند. یا حداقل باعث می‌شود تا انتشار بازی روی این پلتفرم‌ها با تاخیر مواجه شوند.

مدافعان ضعف سخت‌افزاری ایکس‌باکس سری اس همیشه از نینتندو سوئیچ به عنوان یک مثال نقض استفاده می‌کردند و می‌گفتند کنسولی مثل سوئیچ به راحتی در بازار به حیات خود ادامه می‌دهد و به موفقیت‌های مالی بزرگی نیز دست پیدا کرده است. پس چرا سری اس نتواند؟ بازی بالدرز گیت۳ بهترین پاسخ ممکن است! سازندگان به سادگی قید توسعه‌ی نسخه‌ی سوئیچ بازی را زدند. اتفاقی که قاعدتاً باید برای نسخه‌ی ایکس‌باکس سری اس بازی نیز رخ می‌داد؛ ولی با توجه به سیاست‌های مایکروسافت و شرایط موجود، می‌تواند تبدیل به دلیل عدم انتشار بازی روی هر دو کنسول ایکس‌باکس شود. حالا مالکان تمام کنسول‌های مایکروسافت (از جمله خود بنده) ممکن است امکان تجربه‌ی بالدرز گیت ۳ را به کلی از دست بدهند و این اتفاق می‌تواند در آینده برای بازی‌های بیشتری تکرار شود.

ظاهراً کنسول تمام دیجیتالی و ۳۰۰ دلاری مایکروسافت که قرار بود با همراهی اشتراک گیم پس، تبدیل به برگ برنده‌ی ردموندی‌ها در نسل نهم باشد، در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها در نسل جاری است. مشکلی که احتمالاً از مشکلات حقوقی خرید اکتیویژن بلیزرد نیز بزرگ‌تر شود. فیل اسپنسر و تیمش یا باید راه حلی برای مشکل جدید ۳۰۰ دلاری خود بکنند، یا این نسل را هم به سونی و پلی‌استیشن واگذار کنند.

نظر شما در این مورد چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • mrze
    mrze | ۱ فروردین ۱۴۰۲

    مایکروسافت هم دیگه خیلی ضعیفش کرد حد اقل باید ۶ ترافلاپس می‌بود
    پلی استیشن یک درایو حذف کرد صد دلار آمد پایین، این دویستا کمتره ولی حافظه نصف، رم کمتر و گرافیک یک سوم
    فعلا خوبه ولی مشکل هم داره و بیشتر هم میشه

  • lil13
    lil13 | ۲۹ اسفند ۱۴۰۱

    صبر کنید پس چرا در نسل 8 تو بهینه کردن بازی برای نسخه پرو پلیستیشن هیچ وقت حرفی نزدن فقط مال مایروسافت خار داره؟

  • pouriae020
    pouriae020 | ۲۹ اسفند ۱۴۰۱

    حالا بزارید استالکر بیاد بزارید فورتزا موتور اسپرت بیاد اون موقع عمق فاجعه معلوم میشه

  • pouriae020
    pouriae020 | ۲۹ اسفند ۱۴۰۱

    جواب مقاله : بله چرا ؟ چون ؛ این کنسول هنوز سه سال از عرضش نگذشته و با این مشکلات بر خورده خیلیا یادمه می گفتن این کنسول تا آخر نسل بدون مشکل بازیارو اجرا می کنه ولی هنوز سه سال از عمرش نگذشته زوارش در رفت ?

  • im im im im
    im im im im | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

    سازندگان نسخه سری ایکس و پلیستیشن منتشر کنن بعدشم بگن خودت نسخه سری اس هرجور صلاح میدونی بساز
    سازنده های بزرگی مثل کپ کام اینکارو کنن ایکس باکس هیچ غلطی نمیتونه بکنه
    یا اینکه کلا بازیشون نیارن تو ایکس باکس
    چون داره صنعت گیمو عقب میندازه

    • roozb
      roozb | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

      اولا هیشکی زورش به مایکروسافت نمیرسه خیالت راحت دوم اینکه اتفاقا باعث پیشرفت گیم میشه چون باعث میشه بهینه سازی بهترشه

    • KOUWNENTZ
      KOUWNENTZ | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

      سازنده هر وقت دلشون بخاد می تونن برا ایکس پورت نکنن
      پ.ن: داش کپکام خیلی کوچیکه اصلا پول این حرفارو نداره

  • ولدمورت بادماغ
    ولدمورت بادماغ | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

    میتونن مثل سگا جنسیس برای کنسول افزونه منتشر کنن،تا قدرتش بیشتر بشه،ولی بعید میدونم موفق بشه

  • MrNemesis
    MrNemesis | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

    میتونن قانون بزارن که مواردی مثل اسپلیت اسکرین برای کوآپ که منابع زیادی از سخت افزار میخواد میتونه حذف بشه به شرطی که کوآپ آنلاین داشته باشه بازی

  • b-m-m
    b-m-m | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

    والا من که یه ساله خریدم و راضی ام ... البته گیمر حرفه ای نیستم .. فیفا 23 بازی میکنم و مورتال کامبت و رزیدنت ایول ها

  • roozb
    roozb | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

    گرافیکی ترین بازیای نسل ۸ رو میکشی بعد مسخره ترین بازیای نسل نه رو اجرا نمیکنه ؟
    بهینه سازی افتضاح مشکل جدید صنعت گیمه بعضی از بازیا حتی رو قوی ترین پی سی ها هم مشکل دارن البته شایدم انحصار سخت افزاریه که مردم مجبور شن سخت افزار جدیدو بخرن به هر حال یادمه یه نفر میگفت سری اس سیب زمینیه بازی خودش چی بود ؟

  • Shadow-san
    Shadow-san | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

    به نظرم باید صبر کرد و عملکرد عناوین انحصاری بعدی مایکروسافت رو روی این کنسول دید مخصوصا فورتزا موتور اسپورت و استالکر اون موقع مشخص میشه که این کنسول تا چه حد ضعف داره

  • KOUWNENTZ
    KOUWNENTZ | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

    خب شاید قراره همون کاری رو انجام بدن که تو همه نسل ها انجام دادن :
    .
    .
    به نسخه پرو بدن?

    • KOUWNENTZ
      KOUWNENTZ | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

      حاجی این کنسول ردد ، اینفنیت و فورزا رو می کشه اون وقت نمی تونه یه بازی با گرافیک کم و دوربین از بالا مثل بلامور رو بکشه ؟؟

      • arad-wolf
        arad-wolf | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

        سری اس از یک معماری خاصی استفاده میکنه برای اجرای بازی ها که حجم و گرافیک رو برای خودش بهینه سازی میکنه مثلا ردد ۱۰۰ گیگ هست رو سری اس ۶۰ گیگ هست مثلا گفتم چون حجمش یادم نیست ولی همین معماری مشکل داره دیگه مثل معمتری پلی استیشن ۳ که برای اسن بازی براش یسازی پدرت در میاد ولی سری ایکس فرق داره چون قوی هست و به معمتری خاصی نیاز نداره همین باعث میشه بازی ساختن براش راحت شه و دیگر توسعه دهندگان فقط روی کار دیگری نزارن

  • هدایت واحدی
    هدایت واحدی | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

    یادمه یه جایی خوندم بهینه کردن بازی‌های نسل نهمی برای کنسول ایکس باکس سری اس یه پروسه‌ی تقریبا طولانی‌مدتیه که وقت و انرژی زیادی از سازنده‌ها و توسعه‌دهنده‌ها رو می‌گیره و از اونجایی که رفته رفته شاهد بازی‌های خوش‌گرافیک‌تر با دیزاین‌های پیچیده‌تر و نیازمند به سخت‌افزارهای قوی‌تر برای اجرا هستیم ممکنه بعضی از دولوپرا نخوان تمرکزشون رو صرفا روی پورت سری اس قرار بدن
    با این حال به‌نظرم اگه یکی از صاحبان سری اس هستین نباید زیاد نگران باشین، فعلا از بازی کردن لذت ببرین تا به طور قطع مشخص بشه در آینده چه چیزی در انتظاره :))
    چرا که همون‌طور که تو مطلب هم ذکر شده سری اس کنار گذاشته نمی‌شه، تو بدترین حالت ممکن اینجوریه که احتمال داره بعضی از بازیا براش منتشر نشه یا هم تاریخ عرضه به تعویق بیوفته

  • Alirezabrn1
    Alirezabrn1 | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

    به نظرم این اخر نسل خیلی جدی ممکنه بشه اگه ماکرو سافت به فکرش نباشه

  • aaaa
    aaaa | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

    آیا مشکل جدید مایکروسافته واقعا؟
    بله چون با وجود اینکه نسل نهمیه بیش از حد ارزونه و پولش تو جیب کاربرا میره نه مایکروسافت و این ینی ضرر

  • Death Lake
    Death Lake | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

    به نظرم سری اس باعث میشه تا سازنده ها کمی بازی رو بهینه کنن چون واقعا بهینه سازی توی این نسل تو دیواره . ولی در آینده این کنسول قطعا به کشکل میخوره چون سخت افزارش آن چنان قدرتمند نیست

  • Reza Sani
    Reza Sani | ۲۷ اسفند ۱۴۰۱

    بیشتر فروش Xbox تو نسل ۹ مربوط ب سری اس هستش انگاری ک نماینده Xbox تو نسل ۹ هست مایکروسافت واسه بازاریابی این کنسول رو ساخته من مطمئنم مشکلات کیت بازی سازی شو حل میکنه.

    • KOUWNENTZ
      KOUWNENTZ | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

      دوست عزیز فروش کنسول سری اس کمتر از سری ایکس هست

      • Reza Sani
        Reza Sani | ۱۳ فروردین ۱۴۰۲

        نخیر فروس اس بیشتر بوده

  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۲۷ اسفند ۱۴۰۱

    حساب کنید اگه کنسول میان نسلی هم بخوان بدن دیگه نورعلی‌نور میشه !
    یک بازی برای ۳ کنسول با ۳ قدرت مختلف در تنها یک نسل !
    ?

  • gogoli
    gogoli | ۲۷ اسفند ۱۴۰۱

    والا ما که یدونه از اینا ۲ ساله داریم
    با وضعیت نت و گرونی بازیا و ... زیاد ازش کار نکشیدیم و همینم از سرمون زیاده

    • MMYKING
      MMYKING | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

      من نه تنها ازش خیلی کار نکشیدم بلکه حال و علاقه بازی کردن باهاشم ندارم!!

      • im im im im
        im im im im | ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

        این کنسول برای خودت ساخته شده و بس

مطالب پیشنهادی