ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Resident Evil 4 Remake Wallpaper
اخبار و مقالات

بازسازی بازی Resident Evil 4 با نسخه اصلی چه تفاوت‌هایی دارد؟

به اعتقاد بسیاری از طرفداران دنیای رزیدنت ایول، نسخه چهارم بهترین بازی کل این سری است. نسخه چهارم، فاز اکشن و ترسناک سری را به طور کامل تغییر داد و تغییرات ایجاد شده با استقبال ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

به اعتقاد بسیاری از طرفداران دنیای رزیدنت ایول، نسخه چهارم بهترین بازی کل این سری است. نسخه چهارم، فاز اکشن و ترسناک سری را به طور کامل تغییر داد و تغییرات ایجاد شده با استقبال بازیکنان روبرو شد. البته که این تغییرات، تاثیر زیادی در کیفیت نسخه‌های پنجم و ششم داشت و چندان سرانجام خوبی نداشت. با این حال تاثیرگذاری نسخه چهارم بر ژانر اکشن و ترس و وحشت غیرقابل انکار است. اما ساخت بازسازی Resident Evil 4 قطعا با شک و تردیدهای زیادی همراه بوده است.

حالا که ریمیک نسخه چهارم عرضه شده، با توجه به نمرات منتقدان و نظرات بازیکنان، می‌توان گفت که با یکی از بهترین بازسازی‌های چند سال اخیر روبرو هستیم. اما آیا این نسخه بازسازی بهتر از نسخه اصلی عمل کرده و آیا می‌تواند به مانند همان بازی تاثیرگذار باشد. در این مقاله از ویجیاتو قصد داریم تا به تمامی تغییراتی که در نسخه بازسازی وجود داشته بپردازیم و ببینیم بازی چه تغییراتی نسبت به نسخه اصلی دارد. با ما همراه بمانید.

شکستنی‌های زرد


Resident Evil 4 remake Yellow Objects

در نسخه اصلی برای پیدا کردن تجهیزات مختلف باید آبجکت‌هایی که نسبت به دیگر اجزای بازی پررنگ‌تر بودند را پیدا می‌کردید. حالا در نسخه بازسازی، این آبجکت‌ها با رنگ زرد مشخص شده‌اند. در نسخه اصلی این آبجکت‌ها بیشتر کنتراست بالاتری داشتند و تشخیص آن‌ها شاید با نمایشگرهای ضعیف آسان نبود. اما حالا در نسخه بازسازی این جعبه‌ها و بشکه‌ها کاملا مشخص هستند. البته که این رنگ زرد محدود به آبجکت‌ها نیست و گاهی اوقات اشیایی که در پیشبرد مراحل کمک می‌کنند هم با رنگ زرد مشخص شد‌ه‌اند.

دلیل این کار هم آن است که Resident Evil 4 Remake معمولا از یک پالت رنگی ثابت استفاده می‌کند. از طرفی جلوه‌های گرافیکی حال حاضر بازی‌ها با سال ۲۰۰۵ تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. پس سازندگان برای مشخص شدن آبجکت‌های بازی باید چاره‌ای می‌اندیشیدند و فکر آن‌ها مشخص کردن آبجکت‌ها با یک رنگ خاص بوده است. البته در برخی محیط‌ها به مانند قلعه، شاهد رنگ خاصی بر آبجکت‌ها نیستیم؛ با این حال با نورپردازی‌های خاص، گلدان‌های خاص هنوز قابل تشخیص هستند. البته که این تصمیم کپکام برای مشخص کردن جعبه‌ها با رنگ زرد هم حاشیه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر داشت و عده‌ای باور داشتند که این مدل طراحی باید تغییر کند تا بازیکنان با چالش بیشتری مواجه شوند.

بازی ترس بیشتری دارد


Resident Evil 4 Remake

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، نسخه چهارم (۲۰۰۵) تحولی عظیم در فاز اکشن سری ایجاد کرد. به قدری اکشن بازی تاثیرگذار بود که در سال‌های بعد همین موضوع پاشنه آشیل نسخه‌های بعدی شد. پس از عرضه بازسازی نسخه سوم و نسخه هشتم بازی (Village) هم فاز اکشن سری باز هم افزایش پیدا کرد و طرفداران کمی نگران شده بودند.

بازسازی Resident Evil 4 همچنان یک بازی اکشن است اما سازندگان تلاش کردند تا با طراحی مراحل کمی فاز ترس را نیز افزایش دهند. تاریکی و محیط‌های ترسناک بازی افزایش زیادی داشته به طوری که لیان در این محیط‌ها مجبور است تا چراغ قوه نه چندان قوی خودش را روشن کند. حتی سازندگان پا را فراتر هم گذاشتند و مراحل جدیدی هم طراحی کردند که به شدت به فاز ترس بازی کمک کرده است.  اما فراموش نکنید، بازسازی نسخه چهارم رزیدنت ایول همچنان صحنه‌های اکشن زیادی دارد و هنوز می‌توان آن را یک بازی اکشن و بقا دانست.

اضافه شدن Auto Save

بی‌راه نیست اگر بگوییم که دستگاه تایب برای سری رزیدنت ایول یک نماد است. در دوره نوستالژیکی که بازیکنان برای ذخیره اعمال و کارهایشان باید به دنبال دستگاه‌های تایپ می‌گشتند تا بتوانند نفسی راحت بکشند. در نسخه هفتم سری شاهد بازگشت سیستم مشابه‌ای بودیم و بعدها در نسخه‌های بازسازی هم این ساختار وجود داشت.

با این حال چک‌پوینت‌ها و ذخیره‌سازی‌های اتوماتیک امروزه از عوامل مهم یک بازی محسوب می‌شود. گاها حتی این سیستم مورد نقد قرار می‌گیرد و می‌تواند یک نکته منفی برای کیفیت بازی محسوب شود. بالاخره سلیقه و نظر مخاطبان هم با گذر زمان تغییر کرده و حالا Auto Save یک بخش مهم محسوب می‌شود. از بازسازی نسخه سوم به بعد، این ویژگی به تمامی بازی‌های رزیدنت ایول اضافه شده و بازسازی نسخه چهارم هم از این قائله مستثنی نیست. رویارویی با دشمنان زیاد و باس‌فایت‌ها حالا به واسطه این قابلیت کمی آسان‌تر شده است.

البته که اگر در درجه سختی بالا موسوم به Professional (یک درجه بالاتر از Hardcore)  بازی را تجربه کنید، دیگر خبری از سیو اتومات نیست. اگر به چالش‌ها و تجربه‌های کلاسیک علاقه دارید، بهتر است که بازی را در درجه سختی بالا تجربه کنید. البته که مقابله با دشمنان آسان نخواهد بود.

ملاقات با چهره‌های جدید


Resident Evil 4 New Enemy

تقریبا تمامی دشمنان خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی (!!) نسخه اصلی در این بازسازی حضور خواهند داشت. با این حال کپکام به آن‌ها بسنده نکرده و چهره‌های جدیدی هم طراحی کرده است. از جمله یک شخص با یک ظاهر عجیب که سری به شکل گاو دارد و یک پتک عظیم‌ حمل می‌کند.

کاراکترها و دشمنان بیشتری هم وجود دارند که آن‌ها را برای اولین بار در این روستای جهنمی خواهید دید. البته در این مقاله به آن‌ها اشاره نمی‌کنیم تا تجربه شما از بازی خراب نشود. اما طراحی آن‌ها هم با فضای نسخه اصلی غریب نیست و سازندگان از الگوی مشابه‌ای استفاده کردند و هویت و فضای بازی اصلی را حفظ می‌کنند.

تاجر صمیمی


The Merchant in Resident Evil 4 remake

تاجر یا Merchant نسخه اصلی از محبوب‌ترین کاراکترهای سری رزیدنت ایول است. البته که بسیاری از طرفداران او را به خاطر حرکات عجیب و نوع گویش او در نسخه اصلی دوست داشتند. خوشبختانه این تاجر عجیب در بازسازی هم حضور دارد و اتفاقا پرصحبت‌تر هم شده است. البته که پرصحبتی او در جهت کارهای لیان هم چندان سازنده نیست و او لیان را بابت خریدهایی که انجام می‌دهد یا تمسخر یا صرفا تشکر می‌کند. صداپیشه او نیز تغییر کرده و این نکته شاید برای طرفداران بازی اصلی چندان خوشایند نباشد. همچنان اطلاعات زیادی از پیش‌زمینه او پیدا نمی‌کنیم، با این حال خوب است که او با لیان صمیمی‌تر می‌شود و دیالوگ‌های بیشتری به زبان می‌آورد.

اضافه شدن مراحل فرعی

تاجر معروف در میان حرف‌هایش درخواست‌هایی را هم مطرح می‌کند که منجر به باز شدن مراحل فرعی می‌شود. این کار باعث می‌شود تا بازیکن بیشتر در مناطق جستجو کند و در ازایش پاداش‌های بیشتری دریافت کند. ممکن است در این میان با دشمنانی سرسختی هم مواجه شوید و مبارزه سختی داشته باشید.

بازگشت مینی گیم خاطره‌انگیز با تغییرات


مینی گیم Shooting Range یکی از خاطره‌انگیزترین بخش‌های Resident Evil 4 (2005) بود که در نسخه بازسازی هم طراحی شده است. این بخش با تغییرات اندکی در نسخه بازسازی بازگشته است. اهدافی که باید به آن‌ها برسید حالا چالش‌های متفاوتی نسبت به نسخه اصلی دارند و در مقابل آن هم پاداش‌ها متفاوت شدند.

به جای آنکه پاداش‌تان پول و سرمایه‌های داخل بازی باشد، حالا بازیکن توکن‌های مختلفی دریافت می‌کند که براساس نوع عملکرد بازیکن در چالش‌ها به دست می‌آید. به طور کلی در بازی می‌توان از سه توکن استفاده کرد. برخی از توکن‌ها در افزایش تاثیر گیاه‌های سبز در نوارهای سلامتی بازیکن اثر دارد یا در حالتی دیگر شانس دریافت بیشتر مهمات در صورت ترکیب متریال‌ها را افزایش می‌دهد. این مینی گیم همچنان حکم یک بخش فرعی را دارد و بیشتر برای سرگرمی بازیکن طراحی شده است. هیچ اجباری برای انجام این مینی گیم نیست اما بالاخره پاداش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در ادامه راه کمک حال‌تان باشد.

دفع حملات با چاقو

یکی از مهارت‌های جدیدی که لیان آن را آموخته، دفع ضربات (Parry) با چاقویش است. حالا لیان که از شب کابوس‌وارش در راکون سیتی زنده مانده، مهارت‌های بقا و مبارزه را به خوبی یاد گرفته است. در نسخه اصلی هم لیان یک بقاجوی تمام‌عیار است، با این حال یکی از قابلیت‌هایی که برای اولین بار در Resident Evil 4 Remake دیده می‌شود، همین دفع ضربات است. البته که این قابلیت فقط دفع ضربه نیست و پس از انجام این کار، دشمنان کمی حالت گیج و متحیر می‌گیرند و لیان می‌تواند از این فرصت برای ضربه فیزیکی (Melee Attack) استفاده کند. چاقوی لیان حتی می‌تواند جلوی ضربات چینساو من (Chainsaw Man) را هم بگیرد.

چاقوی لیان در بازسازی نسخه چهارم به مانند دیگر بازی‌ها یک وسیله با سلامت بی‌نهایت نیست و می‌تواند از بین برود. پس چندان هم روی دفع ضربات حساب باز نکنید. هر چقدر بیشتر از چاقو استفاده کنید، آن چاقو زودتر از دست می‌رود. همچنین پَری در بازی کمی به مهارت هم نیاز دارد؛ چرا که بازیکن باید به موقع ضربات را دفع کند تا بتواند حمله متقابلی انجام دهد.

مجسمه‎‌های Clockwork Castellan


Resident Evil 4 Remake Clockwork Castellan

یکی از دیگر از پایه‌های ثابت بازی‌های رزیدنت ایول، عروسک‌های کوچکی‌ست که در سراسر مراحل بازی وجود دارد و بازیکن با پیدا کردن تمامی آن‌ها می‌تواند پاداش‌هایی دریافت کند. این عروسک‌ها از نسخه هفتم باری دیگر به سری برگشتند و بعدها هم در دو بازسازی رزیدنت ایول نیز شاهد عروسک‌های راکون (Raccoon) بودیم. حالا در بازسازی نسخه چهارم هم عروسک‌‌هایی به نام Clockwork Castellan وجود دارد که ظاهر آن‌ها شباهت زیادی به رامون سالازار (Ramon Salazar)، یکی از آنتاگونیست‌های نسخه چهارم دارد. این عروسک‌ها در نسخه اصلی وجود نداشتند و حالا کپکام طراحی این کالکتیبل‌ها را در بازسازی نسخه چهارم گنجانده است. در Resident Evil 4 Remake، شانزده عروسک وجود دارد و تروفی و اچیومنت مخصوصی هم برای پیدا کردن تمامی آن‌ها وجود دارد.

بهتر شدن محیط Water Hall


Resident Evil 4 Remake the Water hall

احتمالا اگر از هر بازیکن بازی اصلی Resident Evil 4 بپرسید که از کدام قسمت بازی خوشش نمی‌آید، او به مرحله The Water Hall اشاره کند. ساختار مرحله و منطق کلی این محیط چندان با استقبال بازیکنان روبرو نشد. حالا با بروز شدن ساختار گیم‌پلی بازی و البته دادن انتخاب‌های بیشتر به بازیکن، ساختار این مرحله در نسخه بازسازی بسیار بهتر شده است. البته که واکنش‌های استریمرها همچنان نشان می‌دهد که این مرحله هنوز هم نتوانسته آن طور که باید بر دل آن‌ها بنشیند. با این حال مقایسه این طراحی با نسخه اصلی نمایانگر آن است که طراحی مرحله بسیار بهتر شده است.

حذف QTEها

اغراق نیست اگر بگوییم که یکی از اجزای اصلی بازی Resident Evil 4 (2005) المان QTEها بودند. گاهی اوقات مراحل، مقابله با دشمنان یا فرار از حوادث نیاز به عکس‌العمل سریع بازیکن داشت. تمامی این اتفاقات با QTEها طراحی شده بودند. پیش از انتشار بازسازی، سازندگان اعلام کردند که این المان از بازی ریمیک حذف شده است. البته که این این حذف به طور کامل نبوده است. درست است که برخی صحنه‌ها که کاملا وابسته به QTEها بودند، در نسخه بازسازی وجود ندارند، اما این به معنای حذف کامل آن نیست. همچنان برای پَری، نگه‌ داشتن آبجکت‌ها یا باز نگه داشتن باید به طور کامل از یکی از دکمه‌های کنترلر یا کیبورد استفاده کنید. با این حال QTE به معنای سابقش در Resident Evil 4 Remake وجود ندارد.

یک اشلی قابل تحمل!


Resident Evil 4 Ashley

همیشه یک شوخی میان طرفداران وجود داشت که می‌گفتند اشلی حتی از نمسیس و مستر ایکس هم خطرناک‌تر است. این موضوع به خاطر آن بود که در نسخه اصلی اشلی همیشه گرفتار دشمنان می‌شد و عملا یک دردسر بزرگ برای بازیکن بود. از طرفی دیالوگ‌هایی که خطاب به اشلی وجود داشت، همواره دیالوگ‌هایی بودند که یک شخصیت ضعیف از او می‌ساختند و گاهی اوقات هم نظرات جنسیتی نسبت به او داده می‌شد. حالا در ریمیک، اشلی چه از لحاظ کاراکتری و چه در گیم‌پلی، پیشرفت قابل توجهی داشته است. شوخی‌های جنسیتی لوییس نسبت به او از روایت حذف شده و شخصیت‌پردازی بسیار بهتری برای او صورت گرفته است. بنابراین هر آن چه که از اشلی در نسخه اصلی شنیده بودید را کنار بگذارید و آماده رویارویی با یک اشلی قابل تحمل باشید.

اشلی بقاجو

در بخش قبلی به پیشرفت شخصیتی اشلی در نسخه ریمیک پرداختیم. همان‌طور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، اشلی در گیم‌پلی هم پیشرفت خوبی داشته است. اشلی همواره با لیان همراه است و در مواقعی که چاره‌ای جز فرار وجود ندارد، او همراه لیان خواهد ماند. راه دیگری هم وجود دارد که در آن بازیکن می‌تواند از اشلی بخواهد که در مکان امنی بماند تا راحت بتواند دشمنان را از میان بردارد. البته که اشلی همچنان هم در مقابل دشمنان مقاوم نیست و گاهی اوقات لیان باید او را از چنگال دشمنان نجات دهد. با این حال آن وضعیت آزاردهنده نسخه اصلی در بازسازی وجود ندارد و حفاظت از او قابل تحمل شده است.

تغییرات گیم‌پلی نسبت به نسخه اصلی


یکی از بزرگترین دستاوردهای Resident Evil 4 (2005)، خلق زاویه دوربین سوم شخص از روی شانه بود. این اقدام تحول بزرگی در بازی‌های اکشن محسوب می‌شد و بعدها هم سازندگان بزرگی از این بازی الهام گرفتند و در تکامل آن نقش داشتند. یکی از بزرگترین مشکلات گیم‌پلی بازی اصلی آن بود که لیان هنگام نشانه‌گیری توانایی حرکت نداشت و این موضوع برای مخاطبان امروزی قابل تحمل نیست. البته که این ساختار بعدتر در نسخه ششم اصلاح شد و برای بازی‌های امروزی یک امر ضروری محسوب می‌شود. بسیاری از ایرادات گیم‌پلی بازی اصلی در طول ۱۸ سال گذشته اصلاح شده است. بنابراین مقایسه گیم‌پلی این بازسازی با بازی سال ۲۰۰۵ چندان درست نیست.

از طرفی برخی مکانیک‌های Resident Evil 4 Remake نسبت به نسخه‌های قبلی پیشرفت‌هایی داشته است. حرکات لیان نسبت به بازسازی نسخه دوم بسیار روان‌تر شده و انیمیشن‌های او پیشرفت قابل توجهی کردند. او در هنگام نشانه‌گیری می‌تواند مدل‌های مختلفی نشانه بگیرد و برخی حرکات او شبیه به جان ویک (John Wick) هم شده است. از طرفی برای اولین بار در بازی‌های ریمیک لیان می‌تواند بنشیند و به طور نشسته حرکت کند.

حالا مخفی‌کاری هم یکی از راهکارهای بازیکن در طول مراحل می‌تواند باشد البته که همچنان یک راهکار مطمئن نیست. نمی‌توان با قاطعیت گفت که می‌توانید مراحل را یا به صورت مخفیانه یا به شکل اکشن ادامه دهید، با این حال می‌توانید چند دشمن را به شکل مخفیانه بکشید. ساختار مراحل و البته هوش مصنوعی دشمنان چندان برای مخفی‌کاری مناسب نیست و هر چقدر هم پیش بروید مجبورید که دشمنان را با سلاحات گرم هم از پای دربیاورید.

یکی دیگر از پیشرفت‌های بازی نسبت به نسخه‌های قبلی آن است که دیگر هنگام برداشتن آیتم‌های جدید، صفحه جدیدی باز نمی‌شود تا روند بازی را متوقف کند. در بازسازی‌های نسخه‌های قبل هر چیزی که برای اولین بار برداشته می‌شد، دارای یک صفحه معرفی بود. حالا در بازسازی نسخه چهارم جزئیات محصول به طور خلاصه در گوشه تصویر معرفی می‌شود. UI بازی نسبت به نسخه اصلی پیشرفت قابل توجهی کرده و در بین بازسازی‌ها و نسخه‌های اصلی هم طراحی بسیار خوبی دارد.


این تمامی تغییرات بازسازی Resident Evil 4 نسبت به نسخه اصلی بود. این بازسازی در حال حاضر نمره خوب ۹۲ را در متاکریتیک ثبت کرده و احتمالا یکی از کاندیدهای اصلی کسب عنوان بازی سال در مراجع مختلف خواهد بود. همچنین بازی در مدت دو روز توانسته ۳ میلیون نسخه فروش داشته باشد. از طرفی باید دید که آیا ریمیک نسخه چهارم، پایانی برای فاز ریمیک سری‌ست یا باز هم شاهد نسخه‌های بازسازی خواهیم بود.

راهنمای بازی Resident Evil 4:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • iman-generous
    iman-generous | ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

    درود بر کپکام

مطالب پیشنهادی