چرا دنیای وارکرفت با طعم وانیلا بهتر است؟
همه ما با هر سن و سالی، وقتی خاطرات خوب گذشته را به یاد میآوریم آنها را منحصر به فرد و معمولا غیر قابل تکرار میپنداریم. فیلمها و آهنگهای قدیمی، بازیهایی که در گذشته تجربه ...
همه ما با هر سن و سالی، وقتی خاطرات خوب گذشته را به یاد میآوریم آنها را منحصر به فرد و معمولا غیر قابل تکرار میپنداریم. فیلمها و آهنگهای قدیمی، بازیهایی که در گذشته تجربه کردیم، سفرهایی که رفتیم و دوستان گذشته و خاطراتی که با آنها داشتیم همه نمونههایی از دوران طلایی است که بعضی مواقع به یاد آن میافتیم و از نداشتنش حسرت میخوریم. آخرین نسخه بازی متال گیر هم همین بود، مانند اسمش یعنی Phantom Pain، درد چیزی بود که نبود! نه بازی آن گیمی بود که قرار بود باشد نه...
نمونههای این نوستالژی و بازگشت به خاطرات گذشته این روزها در بازیهای ویدیویی به خوبی دیده میشود. به عنوان مثال بازی سازان با استفاده از سبک هنری پیکسل آرت مربوط به دوران ۸ یا ۱۶ بیتی می خواهند آثارشان یادآور دوران طلایی بازیهای ویدیویی باشد. خیلی از بازی سازان مستقل هم به سمت استفاده از این سبک هنری حرکت کردهاند و اتفاقا این بازیها پس از عرضه، ضمن دریافت تعریف و تمجید از سمت منتقدین، فروش خوبی هم داشتهاند. کمپانیهای بزرگ، کنسولهای قدیمی خود را در سایزهای کوچک با همان بازی های قدیمی منتشر میکنند و بازار بازسازی بازیهای قدیمی هم خیلی روی بورس است.
اما در این میان تا به حال هیچ شرکتی جرات نکرده است که یک سرویس خود را پس از تغییرات فراوان به حالت روز اول برگرداند. بازی دنیای وارکرفت که این روزها، پانزدهمین سالگرد خود را جشن میگیرد در این مدت هر ماه با انتشار به روزرسانیهای جدید در حال تغییر بوده است. ۷ بسته الحاقی داشته و صدها آپدیت کوچک و بزرگ روی بازی اعمال شده است. از نظر اکثر گیمرهایی که از زمان تولد این دنیای بزرگ همراه آن بودهاند، حال و روز چند سال اخیر بازی خوب نبوده تا جایی که به نظر میرسد خیلی وقت است که دنیای وارکرفت مشتریان قدیمی خود را از دست داده و استراتژیهای بلیزارد به سمت جذب گیمرهای جدید تغییر کرده.
برای کسانی که ۱۵ سال پیش در دنیای وارکرفت زندگی کردهاند شاید خاطرات این بازی بهترین نوستالژی زندگی آنها باشد. ما در خاطراتمان هنوز دنیای وارکرفت بازی میکنیم، هربار که بسته الحاقی جدیدی میآید آن را خریداری میکنیم اما بعد از تنها چند روز بازی کردن با ناامیدی آن را کنار میگذاریم. برای ما همه آنچه که در دنیای وارکرفت خوب بوده، مرده است.
دنیای وارکرفت که روزی ۱۲ میلیون کاربر فعال داشت، این روزها با تنها چند میلیون مخاطب به حیات خود ادامه میدهد. سالهاست که مشتریان قدیمی از تغییرات بازی گلهمند هستند. دنیای وارکرفت امروز نمونه ساده شده و به اصلاح کژوال آن چیزی است که ما با آن خاطره داریم و در سالهای اخیر، همه جذابیتهایش را از دست داده است.
از زمانی که دنیای وارکرفت عرضه شد تا پایان عمر بسته الحاقی دوم خود، بازی به شدت نیازمند تعامل و صحبت کردن در هر سطحی بود. یک گروه ۵ نفره پیدا کردن برای رفتن به Dungeon یعنی حداقل یک ساعت پیدا کردن یک تیم، آشنا شدن با تک تک افراد آن تیم در قالب مکالمه متنی یا صوتی و تصمیم برای حرکت به سمت درب ورودی از نقاط مختلف نقشه. شاید تصور این موضوع سخت باشد اما این سفر یک ساعته، لذتش از شکست دادن باس آخر بیشتر بود، کما اینکه بسیاری از این گروهها و تلاشها منجر به موفقیت نمیشد. این تجربه شاید در هیچ بازی آنلاینی دیگر این روزها وجود نداشته باشد. از Destiny گرفته تا دنیای وارکرفت، این روزها فشار دادن تنها یک دکمه کفایت میکند که بازی بصورت خودکار گروه مناسب را پیدا و شما را در یک چشم به هم زدن در داخل Dungeon مورد نظر ظاهر کند. این ساده سازی که مثالش را زدیم یک نمونه از صدها نمونه ساده سازی است که برای جذب مخاطب بیشتر در این سالها انجام شده و باعث شده است که دنیای وارکرفت مخاطبین حرفه ای خود را از دست بدهد.
اما کمی بیش از یک سال پیش بود که بلیزارد اعلام کرد بالاخره به فریادهای طرفدارانش گوش داده است و می خواهد سرورهایی تنها مخصوص نسخه قدیمی بازی بالا بیاورد. بیش از یک سال پیش، عدهای در داخل تیم دنیای وارکرفت مشغول این بودند که به دقت همه چیز بازی را برگرداند به حالتی که ۱۵ سال پیش بازی عرضه شد. Reset to Factory یک سرویس آنلاین در تاریخ بازیهای ویدیویی بیسابقه است.
به شخصه اعتقاد دارم این تصمیم بلیزارد، بیشتر یک ادای دین به طرفداران قدیمی است. این میتواند راهبرد و استراتژی بلیزارد برای برگشت به ریشههای اصیل بازی باشد. اگر مخاطبین بازی آنقدر زیاد باشند بلیزارد شاید حتی تصمیم بگیرد یک بار دیگر اما این بار با استفاده از تجربیات گذشته، دنیای وارکرفت دیگری را در سالهای دیگر توسعه دهد.
بازی هایی مانند Dead Cells، سری بازیهای سولز و بلادبورن نشان دادند که بازیهای سخت طرفداران پروپاقرص خود را دارند. بالاخره هرچه باشد، گیمرها به دنبال این هستند که به چالش کشیده شوند. در همین راستا آسان شدن دنیای وارکرفت هم نه تنها مخاطبانش را افزایش نداده بلکه باعث کاهش شدید آن هم شده است. در صورتی که دنیای وارکرفت کلاسیک موفقیت آمیز باشد بسیاری از معادلات در ساخت بازیهای آنلاین با جسارت بلیزارد تغییر خواهد کرد. باید تا یک هفته دیگر منتظر باشیم تا نتیجه را ببینیم.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
موفقیت بازی حتمیه. مردم دنبال بازی خوبن و تاریخ عرضه چندان موثر نیست تو تعداد طرفدارا. مثل dota2