ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

الگوهای رفتاری گیمرهای موبایل
برترین‌ها

جالب ترین الگوهای رفتاری گیمرهای موبایلی

ما از زمانی که هر کس روی گوشی نوکیای خود مشغول بازی کردن «اسنیک» (Snake) بود، مسیری طولانی را تا امروز طی کرده‌ایم؛ اثری که با قرار گرفتن روی 350 دستگاه مختلف در سراسر جهان، ...

مجتبی محمودی
نوشته شده توسط مجتبی محمودی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰

ما از زمانی که هر کس روی گوشی نوکیای خود مشغول بازی کردن «اسنیک» (Snake) بود، مسیری طولانی را تا امروز طی کرده‌ایم؛ اثری که با قرار گرفتن روی 350 دستگاه مختلف در سراسر جهان، موفقیتی عظیم برای شرکت فنلاندی نوکیا رقم زد. پس از گذشت حدود دو دهه از آن موقع، نه تنها پیشرفت بسیاری در ساخت گوشی‌های همراه حاصل شده، بلکه بازی‌های موبایل به بخشی بزرگ و بسیار مهم از صنعت گیمینگ تبدیل شده است. نتیجه تحقیقات و گزارش‌های مختلف از الگوهای رفتاری گیمرهای موبایل در سال‌های اخیر به خوبی، پتانسیل بالای این بازار را نشان می‌دهد.

بین تمام آماری که امروزه از بازی‌های موبایل و جامعه مخاطب آنها وجود دارد، برخی از جمله ۱۰ موردی که در ادامه به سراغشان رفته‌ایم، چنان اعداد بزرگی را شامل می‌شوند که بدون شک شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

صنعت گیمینگ در دنیا بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد

گزارش موسسه‌های آماری مختلف همچون شرکت Newzoo از جامعه رفتاری گیمرهای موبایل در گذشته، پیش‌بینی می‌کرد که ارزش صنعت گیمینگ در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۱۷۴ میلیارد دلار خواهد رسید. این پیش‌بینی برای سال ۲۰۲۲ رقمی دو برابر بیشتر را در نظر گرفت. حال طبق نتایج موجود، این صنعت در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. شیوع ویروس کرونا و در پی آن قرنطینه گسترده در سراسر جهان، عاملی بود تا میلیون‌ها انسان به سرگرمی‌های دیجیتالی روی بیاورند. همین اتفاق سکوی پرتابی بزرگ بود تا صنعت گیمینگ پرمخاطب‌تر و پردرآمدتر از گذشته باشد. نکته قابل توجه دیگر اینکه نیمی از ارزش این صنعت، مختص بازی‌های موبایل است و نیمه دیگر را بازی‌های کنسولی، بازی‌های کامپیوتر و بازی‌های تحت مرورگر تشکیل می‌دهند.

طبق آمار این شیب همچنان به صعودی بودن خود ادامه می‌دهد. طبق بررسی الگوهای رفتاری گیمرهای مختلف از جمله گیمرهای موبایل در سال میلادی گذشته، چنین افرادی ۱۶ ساعت در هفته به بازی کردن مشغول هستند. آنها همچنین حدود ۸ ساعت از وقت خود را در هفته به مشاهده استریم‌های گیمینگ اختصاص می‌دهند.

شرکت تنسنت بزرگ‌ترین ناشر بازی برای آیفون است

شرکت تنسنت به عنوان ابرغول تکنولوژی و گیمینگ در چین، فعالیت خود را طی یک دهه گذشته در سراسر جهان به قدری گسترش داد که حالا یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. تنسنت امروزه صاحب تمام یا بخشی از سهام شرکت‌های مطرحی همچون اپیک گیمز، یوبی‌سافت، سوپرسل، رایت گیمز و فرام سافتور است.

پس با وجود چنین سرمایه‌گذاری گسترده‌ای و تشکیل یک امپراتوری در سراسر جهان، غیرمنتظره نیست که نام تنسنت را به عنوان یکی از بزرگترین ناشران بازی‌های موبایل ببینیم. تنسنت در سال ۲۰۲۱ میلادی رتبه اول بیشترین درآمد و رتبه سوم بیشترین دانلود را بین ناشران اپلیکیشن‌های گیمینگ روی آیفون به خود اختصاص داد. بازی‌های این ناشر روی آیفون ماهانه به طور میانگین، بیش از ۵۰ میلیون دلار درآمد دارند که در برخی ماه‌ها به ۱۰۰ میلیون دلار هم نزدیک شده است.

تعداد گیمرهای موبایل به بیش از ۳ میلیارد نفر رسیده است

محبوب‌ترین کنسول‌های خانگی در تاریخ مثل انواع پلی‌استیشن یا نینتندو سوییچ در بهترین حالت ۱۵۰ میلیون دستگاه فروش داشته‌اند، اما امروزه میلیاردها نفر در سراسر جهان، بخشی از زمان خود در شبانه‌روز را به بازی کردن با موبایل خود می‌گذرانند. طبق آمار به دست آمده در تابستان سال ۱۴۰۱ شمسی، تعداد افرادی که با گوشی خود بازی می‌کنند به ۳ میلیارد نفر رسیده است که نیمی از آن را مردم قاره آسیا و کشورهای حوزه اقیانوس آرام تشکیل می‌دهد.

گیمرهای موبایل سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار در بازی‌ها خرج می‌کنند

طبق گزارشی که گروه آماری Sensor Tower بر اساس الگوهای رفتاری گیمرهای موبایل در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تهیه کرده، حدود ۴۱.۲ میلیارد دلار توسط این افراد در بازی‌های موبایل خرج شده است. نکته جالب اینکه چنین آماری، کاهش ۶.۶ درصدی درآمد این گونه بازی‌ها را نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی نشان می‌دهد.

مقدار ۱۵.۶ میلیارد دلار از این درآمد حاصل شده در بازی‌های موبایل به فروشگاه گوگل پلی می‌رسد. نام تنسنت اینجا با دو بازی Honor of Kings و «پابجی موبایل» خودنمایی می‌کند که هر کدام، حدود یک میلیارد دلار درآمد عاید ناشر کرده‌اند.

کندی کراش پردرآمدترین بازی روی آیفون

موسسه Statista که یکی از معتبرترین وبسایت‌های ارائه گزارش و آمار براساس الگوهای رفتاری گیمرهای موبایل محسوب می‌شود، گزارشی از عملکرد بازی‌ها در فروشگاه اپ استور در آمریکا ارائه کرد که نشان داد در ژوئن ۲۰۲۲ میلادی (خرداد – تیر ۱۴۰۱)، بازی «کندی کراش» در رتبه اول پردرآمدترین بازی قرار دارد؛ اثری که پس از گذشت بیش از یک دهه از انتشارش، روی بیش از ۲.۷ میلیارد گوشی مختلف در سراسر جهان نصب شده است.

سازندگان کندی کراش طی بازه ذکر شده، تنها در آمریکا ۸.۴۹ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند و پس از آن رتبه دوم، متعلق به بازی «پوکمون گو» ۷.۵۴ میلیون دلار درآمد است.

سبک آرکید بیشترین رشد را بین سبک‌های بازی دارد

تحقیقات موسسه آماری Sensor Tower در بهار ۱۴۰۱ نشان داد که سبک آرکید، سریع‌ترین رشد درآمد را میان تمام سبک‌های موجود در بازی‌های موبایل دارد. جامعه گیمرهای موبایل در این مدت ۸۹.۴ میلیون دلار برای بازی‌های آرکید خرج کرده‌اند که افزایشی ۱۸ درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

همچنین با مقایسه روند درآمد سبک‌های مختلف در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به نیمه اول ۲۰۲۱ مشخص شد که سبک آرکید، تقریبا تنها سبکی بوده که با افزایش درآمد مواجه شده است. پس از آرکید با ۱۴.۸ درصد رشد، تنها سبک رومیزی (Tabletop) رشدی ناچیز معادل ۰.۹ درصد دارد.

۴۹ درصد از گیمرهای موبایل را زنان تشکیل می‌دهند

تحقیقات موسسه Newzoo با همکاری گوگل پلی از الگوهای رفتاری گیمرهای موبایل، منجر به تهیه گزارشی شد که نشان داد گیمرهای زن بیشتر از آنچه که تصور می‌شد در صنعت و بازار بازی‌های موبایل تاثیر دارند. این گزارش آمارهای جالبی در خود دارد که به چند مورد در ادامه اشاره می‌کنیم:

  • ۴۹ درصد گیمرهای موبایل زن هستند
  • ۶۵ درصد از زنان بین ۱۰ تا ۶۵ ساله در آمریکا به تجربه بازی‌های موبایل مشغول هستند
  • ۴۳ درصد از زنان، حداقل پنج بار در هفته سراغ بازی‌های موبایل می‌روند. این نسبت برای مردان ۳۸ درصد است

بخشی دیگر از این آمار جزئیات مهمی را در رابطه با نقش زنان در چنین صنعتی فاش می‌کند:

  • ۶۰ درصد از خانم‌هایی که با موبایل بازی می‌کنند، معتقدند که کمتر از یک سوم بازی‌های موبایل برای قشر آنها ساخته شده است
  • ۲۵ درصد مردانی که با موبایل بازی می‌کنند، هنگامی وقت بیشتری را به آن اختصاص خواهند داد که بدانند بازیکن رقیب هم مرد است
  • تنها ۲۷.۸ درصد صنعت گیمینگ را زنان یا جنسیت‌های اقلیت تشکیل می‌دهند
  • ۵۷ درصد مردان خود را گیمر می‌دانند، اما تنها ۲۹ درصد زنان چنین حسی را دارند
  • ۷۰ درصد مردان پس از خرید یک بازی جدید احساس خوشایندی دارند که این نسبت برای زنان ۵۸ درصد است

چنین آماری به خوبی، پتانسیل بالای قشر خانم‌های گیمر را در صنعت بازی‌های موبایل نشان می‌دهد؛ مسئله‌ای که سازندگان و ناشران حتما در آینده به آن توجه بیشتری خواهند داشت.

حذف تبلیغات، موثرترین روش درآمد در بازی‌های موبایل

طبق گزارش موسسه Sensor Tower از وضعیت درآمدزایی بازی‌های موبایل در سال ۲۰۲۲ میلادی، حذف تبلیغات محبوب‌ترین روش برای کسب درآمد به حساب می‌آید. این روش معمولا به صورت خرید درون برنامه‌ای در دسترس گیمرها قرار می‌گیرد. روش حذف تبلیغات بیشتر در بازی‌های کژوال مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیشتر از هر سبک دیگری در بازی‌های موبایل، برای درآمدزایی وابسته به تبلیغات هستند. طبق گزارش ۹۰ درصد بازی‌های کژوال، گزینه حذف تبلیغات را در خود گنجانده‌اند.

میان دیگر روش‌های محبوب برای درآمدزایی در بازی‌های موبایل می‌توان به سیزن پس، اشتراک زمانی، خرید با پول واقعی، فروش بازی به صورت پرمیوم و حتی فروش NFT اشاره کرد.

کودکان ماهانه حداکثر ۱۰۰ دلار در بازی‌های موبایل خرج می‌کنند

یک موسسه آماری در آمریکا، گزارشی در سال ۲۰۲۰ میلادی از الگوی خرج گیمرهای جوان‌تر تهیه کرد. نتایج این گزارش حاکی از این بود که تقریبا نیمی از والدین نمی‌گذارند که بچه‌هایشان، بدون اجازه آنها خرید درون‌برنامه‌ای انجام دهد. جالب‌تر اینکه بیشتر از ۴۰ درصد این والدین، چنین خریدهایی را محدود می‌کنند تا فرزندشان نتواند بیشتر از ۱۰ دلار در ماه برای بازی‌های موبایل خرج کند. حتی با این اوصاف ۲۳ درصد والدین این اختیار را به فرزند داده‌اند تا قادر به پرداخت ۱۰۰ دلار در ماه برای بازی‌های موبایل باشد.

هزینه جذب بازیکن در حال افزایش است

شاید با وجود گسترش خیره‌کننده بازار بازی‌های موبایل و جامعه هدف چنین عناوینی، فکر کنید که جذب مخاطب برای سازندگان و ناشران آسان‌تر از قبل باشد، اما در حقیقت هزینه چنین کاری در حال افزایش است. طبق گزارش سایت Adjust میانگین شاخص قیمت مصرف‌کننده یا به اختصار CPI در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱.۷۴ دلار گزارش شده بود که در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۲.۱۸ دلار رسید. این میانگین برای سبک‌های مختلف تفاوت دارد. مثلا بازی‌های ورزشی بیشترین رشد شاخص را از ۱.۶۴ به ۲.۵۲ دلار تجربه کرده‌اند، اما این میانگین برای بازی‌های هایپرکژوال از ۰.۳۵ به ۰.۲۸ دلار رسیده و با کاهش روبرو شده است.

جمع بندی

بازار بازی‌های موبایل طی یک دهه گذشته و با پیشرفت گوشی‌های هوشمند، رشدی قابل توجه را تجربه کرد. شیوع کرونا و هجوم مردم دنیا به سمت سرگرمی‌های دیجیتالی، سرعت این رشد را به طور بی‌سابقه‌ای افزایش داد. حالا سهم بزرگ این نوع بازی‌ها در صنعت گیمینگ غیر قابل انکار است و هر شرکت بزرگی تلاش می‌کند تا فعالیت خود را در زمینه گسترش دهد. یکی از مثال‌های پررنگ در این باره، تلاش شرکت مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد بود که شامل استودیوی King خالق سری کندی کراش هم می‌شود. موبایل گیمینگ امروزه در وضعیتی بسیار خوب قرار دارد و تحلیل‌های مختلف از الگوهای رفتاری گیمرهای موبایل، همگی این گواه را می‌دهد که این وضعیت در آینده بهتر خواهد شد.

توصیه می‌کنیم که اگر به دنبال کسب درآمد با بازی موبایل هستید، از طریق این لینک مقاله مرتبط با این موضوع را از ویجیاتو مطالعه کنید.

امروزه چند نفر در سراسر دنیا به بازی کردن با گوشی‌های هوشمند مشغول هستند؟

طبق آمار، امروزه بیش از ۳ میلیارد نفر در جهان با گوشی موبایل خود به بازی کردن مشغول می‌شوند که ۲.۲ میلیارد نفر از آنها، بازیکن فعال به حساب می‌آیند.

چه مقدار از درآمد بازی‌های ویدیویی را بازی‌های موبایل تشکیل می‌دهد؟

طبق آمار موجود، حدود ۴۵ درصد از درآمد بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۲۲ میلادی مختص بازی‌های موبایل است. انتظار می‌رود که مقدار درآمد سالانه چنین عناوینی تا انتهای سال ۲۰۲۳ میلادی از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • doctorfaker
    doctorfaker | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

    صد دلار ؟؟این حقوق یه ماه جون کندن منه

  • Amir-Tataloo
    Amir-Tataloo | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

    جدا کی اینارو ادم حساب میکنه؟😂😐

  • tired man
    tired man | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

    اینا ۱۰۰ دلار برای یک ماه به بچشون میدن تا توی بازی موبایلی خرج کنه!
    ما با ۱۰۰ دلار یک ماه زندگی می کنیم!

  • Mr y
    Mr y | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

    کودکان ماهانه حداکثر ۱۰۰ دلار در بازی‌های موبایل خرج می‌کنند
    مایی که اصلاً خرج نمی کنیم🗿

    • amir87za
      amir87za | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

      آخه اصن نداریم که خرج کنیم

مطالب پیشنهادی