چرا Baldur’s Gate 3 بهترین بهانه برای تجربه D&D است؟
بازی Baldur’s Gate 3 شاید بزرگترین پدیده امسال بازیهای ویدیویی باشد. حتی با وجود سابقه درخشان استودیوی لاریان در ساخت دو قسمت از سری Divinity: Original Sin باز هم افراد زیادی فکر نمیکردند که موفقیت ...
بازی Baldur’s Gate 3 شاید بزرگترین پدیده امسال بازیهای ویدیویی باشد. حتی با وجود سابقه درخشان استودیوی لاریان در ساخت دو قسمت از سری Divinity: Original Sin باز هم افراد زیادی فکر نمیکردند که موفقیت این اثر در سطحی باشد که جزو بهترین بازیهای امسال و حتی تاریخ قرار بگیرد. این اثر بدون شک یکی از بهترین بازیهای سبک نقشآفرینی (RPG) است و برای این افتخار دلیل واضحی هم وجود دارد؛ آزادی عمل خیرهکننده بازیکن در پیشبرد داستان و مراحل.
شاید در نقدهای این بازی دیده باشید که از آن به عنوان یکی از نزدیکترین تجربههای ممکن به D&D یاد میکنند. سری Baldur’s Gate در واقع جزوی از دنیای فرنچایز Dungeons & Dragons یا به اختصار D&D است؛ مشهورترین فرنچایز بازیهای نقشآفرینی رومیزی که بنیان سبک نقشآفرینی در بازیهای ویدیویی را پایهگذاری کرد. پس شاید بهتر بتوان متوجه شد «بالدورز گیت 3» طبق چه فرمولی به این کیفیت خیرهکننده و موفقیت فراتر از انتظار دست یافته است.
جهان بازی، تاس ریختنها، چک کردنها، جادوها و به طور کل، بیشتر چیزهایی که در بازی بالدورز گیت 3 میبینیم، مستقیم یا با ذرهای تغییر از بازی Dungeons & Dragons و به طور خاص آخرین نسخه آن یعنی نسخه پنجم آمده است. بازی D&D که ریشه خلق آن به دهه 80 میلادی باز میگردد، طی سالهای اخیر به لطف ظهور Stranger Things و برنامههای نمایشی همچون Critical Role و Dimension 20 دوباره به محبوبیتی قابل توجه دست پیدا کرده است. حالا BG3 این فرصت را دارد تا D&D را به مخاطبان بیشتری بشناساند.
شاید شما جزو کسانی هستید که بالدورز گیت 3 را به اتمام رساندهاند و حالا تشنه تجربهای مشابه هستند. شاید هم هنوز میانه بازی قرار دارید، اما فهمیدهاید دلتان کلی تجربه بیشتر از این تاس ریختن و نقش بازی کردن میخواهد. حتی ممکن است بازی را شروع هم نکرده باشید و بخواهید پیش از شروع BG3 سراغ D&D بروید. هر حالتی که باشد، ما به شما کمک میکنیم تا از طریق پدیده این روزهای صنعت ویدیوگیم بتوانید سراغ تجربه اصلی و قدیمیتر بروید.
بازیهای نقشآفرینی مثل Baldur’s Gate 3 همگی D&D هستند
بازیهای ویدیویی و D&D بسیار بیشتر از آن چیزی که افراد تصور میکنند به یکدیگر شباهت دارند و فقط محدود به بازیهایی مشابه BG3 محدود نمیشود. بازیکنان دوراندیش و محتاط شاید با شنیدن عبارت «نقشآفرینی» (Roleplaying) از بازی کردن طفره بروند، آن هم با این ادعا که بازی به دانش عمیقی از بداهه و بازیگری حرفهای نیاز دارد. اما راز واقعی این است که اگر قبلا هر اثری در سبک RPG بازی کرده باشید، پس تمام ابزار و شرایط نیاز برای ورود به دنیای D&D را دارید.
چه تعداد از افرادی که Dragon Age: Origins را بازی کردهاند، واردن (Warden) خود را با اشتیاق به خاطر میآورند؟ یک شخصیت آغازین بیهویت با پیشزمینه داستانی در خور که انتخابهای بازیکن، شخصیت او را شکل دادند و به او روح بخشیدند؛ این خلاصه توصیف شخصیت هر بازیکن در D&D است.
حتی برای شخصیتی مثل گرالت در «ویچر 3» که شخصیتپردازی و سابقه از قبل مشخص دارد، بازی به شما حق انتخاب دیالوگ و روشهای دیگری برای تغییر مسیر پیشروی داستان میدهد. نقشآفرینی فقط درباره درآوردن صداهای واقعی و خندهدار نیست (اگر چه کاملا میتواند بخشی از سرگرمی قضیه باشد)، بلکه درباره انتخاب کردن و پیش بردن یک داستان است.
مبارزه با هیولاها، پرتاب اسپلهای جادویی، تعامل با NPC ها (شخصیتهایی که غیر قابل بازی هستند) و کسب تجربه؟ اینها المانهای کلیدی D&D هستند که هنوز پایههای طراحی بازیهای ویدیویی نقشآفرینی مدرن به حساب میآید (خیلی هم تصادفی نیست که هر دو بازی «عصر اژدها» (Dragon Age) و ویچر، سیستمهای نقشآفرینی مشابه D&D دارند.). بازی D&D شاید در ابتدا سخت به نظر برسد، اما در حقیقت شما بسیاری از این المانها و ترفندها را قبلا دیدهاید.
بازی D&D کاملا گروهی است
با این که شخصیت شما در D&D تنها در قالب اعدادی روی یک کاغذ خلق میشود، اما غافلگیر خواهید شد که پس از گذارندن ساعتها در قالب این شخصیت، چه قدر با او خو میگیرید. همچنین به این فکر کنید که شخصیتهایی مثل Karlach و Astorian و Shadowheart طی تجربه بالدورز گیت 3 چگونه شما را مجذوب خود خواهند کرد. این تجربه وقتی که شخصیتهایی مشابه توسط انسانهای واقعی بازی میشوند بهتر هم میشود.
تعامل بین بازیکنان، یکی از حیاتیترین بخشهای D&D است؛ تعاملهایی چون تقابل ایدهها و شخصیتها، همکاری گروهی و خلق درام. این مورد همچنین چیزی است که باعث میشود سیستمهای پویای گروه در بالدورز گیت 3 بسیار هیجانانگیز باشد. بازی BG3 شامل یارانی میشود که بسیار خوب نوشته و پردازش شدهاند، اما آنها در نهایت شخصیتهای مکمل در داستان شما هستند.
وقتی پای Dungeons & Dragons مینشینید، هیچکس شخصیت اصلی داستان نیست و هر کس داستان خود را دارد. چنین چیزی باعث میشود تا تجربه گروهی بسیار زندهتر و واقعیتر باشد.
دانجن مستر (Dungeon Master) کیست؟
دانجن مستر، یک نفر مشخص است که D&D را مدیریت میکند تا تجربه بازی روان و منطقی پیش برود. نیاز به یک دانجن مستر، همزمان یک موهبت و مصیبت برای D&D است. بالدورز گیت 3 خود تمام خردهکاریهای مربوط به تاس ریختن و حساب کارها را پشت صحنه انجام میدهد، ولی D&D به نظارت بیشتری احتیاج دارد.
اگر بخواهیم وظیفه دانجن مستر را جزئیتر توصیف کنیم، او شخصی است که سناریوهای خاصی را برای کمپین شما تعیین میکند و حساب و کتاب تمام اتفاقات و جزئیات هر شخصیت را ثبت میکند. دانجن مستر حکم مدیری را دارد که قوانین بازی را تعیین میکند و شخصیت باید از او تبعیت نمایند. اصلا فکر نکنید که قرار گرفتن در این نقش به معنای سوءاستفاده بدون هیچ عواقبی است. همان طور که دلایل زیادی برای بازی کردن D&D به عنوان بازیکن وجود دارد، حضور به عنوان دانجن مستر هم دارای پاداش و مزیتهای خود است. بازیکن در D&D تنها شخصیت خود را کنترل میکند، اما دانجن مستر کنترل کاملا دنیا و بستر را در دست دارد.
برای هر کسی که مجذوب محیطهای مختلف بالدوز گیت 3 شده است، باید گفت دانجن مستر بودن یعنی شما محیطهای خودتان را طراحی میکنید و بازیکنها را داخل آن قرار میدهید. شما میتوانید سناریوهای داستانی مختلف داشته باشید، معماهای مختلفی درست کنید، موقعیتهای مبارزه چالشبرانگیز مقابل بازیکنها بگذارید و آن دنیا را با شخصیتهای عمیق و درگیرکننده پر کنید. داستان گروه شما در واقع داستان شما خواهد بود و هیچ حسی بهتر از این وجود ندارد که بازیکنها درگیر آن شوند.
کتابهای کمپین Dungeons & Dragons شامل داستانهای متعددی هستند
اگر گروه شما حس میکند سناریوهای جدید و متفاوت مناسب آنها نیست یا دانجن مستر زمانی کافی برای آماده کردن بستر تازه ندارد، نگران نباشید. شرکت Wizards of the Coast (صاحب فرنچایز D&D) شما را پوشش میدهد. نسخه پنجم کتاب D&D چندین کتاب رسمی دارد که اجازه میدهد بازی خود را بدون نوشته حتی یک کلمه در بستر آن اجرا کنید. این کتابها طیف وسیعی از ماجراها را در سبک و بستر متفاوت ارائه میدهند؛ از تجربههای کوتاه یک جلسهای تا کمپینهای کاملی که ممکن است هفتهها یا ماهها طول بکشد.
کمپین بالدوز گیت 3 حماسی و غنی است، اما در نهایت با یک داستان روبرو هستید. کتابهای مرجع Wizards of the Coast این فرصت را میدهند تا جهان Sword Coast و فراتر از آن را از زوایای مختلف اکتشاف کنید. کتابهایی وجود دارند که شما را به سرزمینهایی مثل Ravinca (یکی از محیطهای اصلی در بازی Magic: The Gathering) میبرد. شما حتی میتوانید سراغ بازی کردن Descent the Avernus بروید و اتفاقاتی را تجربه کنید که در نهایت، مستقیم به اتفاقات BG3 وصل میشود.
D&D فقط شروع ماجراست
دلیلی دارد که «سیاهچالهها و اژدهایان» پس از این همه سال هنوز هم زنده و محبوب باقی مانده است. طرفداران بالدورز گیت هم مطمئنا آن را دوست دارند. اما همان قدر که میتواند منعطف باشد، باز هم نمیتوان انتظار داشت D&D همه کارها را انجام دهد. خوشبختانه نباید هم این طور باشد.
شاید D&D محبوبترین بازی نقشآفرینی رومیزی باشد، اما تنها یکی از چندین بازی این سبک است که امروز در دسترس قرار دارد. شاید گروه شما بخواهد سراغ داستانها و تجربههایی برود که لزوما ارتباطی با D&D ندارد. این مواقع بهتر است تا بیشتر بگردید و سراغ بازیهای دیگر بروید.
چه به مبارزه یا شخصیتها، تحقیق یا اکشن، مبارزه با هیولاها یا قرار گرفتن در قالب هیولاها اهمیت دهید، همیشه یک تجربه نقشآفرینی رومیزی مناسب برای هر کس وجود دارد؛ از آثار کلاسیکی مثل Call of Cthulhu و Shadowrun گرفته تا عناوین مدرنتری چون Baldes in the Dark و Tales from the Loop و همچنین Monster Hearts. خوشبختانه بالدورز گیت 3 اولین قدم شما خواهد بود تا بهترین بازی را برای خودتان پیدا کنید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
یه دلیل برای نقض کل مقاله:نه پول baldur's gate رو داریم نه D&D