ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برترین‌ها

۱۰ بازی برتر که از سری بتمن آرکام الهام گرفته‌اند

در این مقاله سراغ بازی‌هایی رفته‌ایم که هنگام ساخت، الهامات زیادی از بازی Batman: Arkham Asylum گرفته‌اند.

علی جعفری پور
نوشته شده توسط علی جعفری پور | ۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰

بر هیچکس پوشیده نیست که ساخته استودیو راک‌استدی یعنی بتمن: تیمارستان آرکام یکی از منحصربه‌فردترین بازی‌های ابرقهرمانی محسوب می‌شود. در این بازی که چندین پله از دیگر بازی‌های ابرقهرمانی نسل خودش جلوتر بود، شاهد سیستم مبارزاتی کاملا جدید و طبیعی بودیم که خیلی از گیمرها را مجذوب کرد تا این بازی را تجربه کنند. بعد از انتشار بازی، به قدری از مکانیک‌ و المان‌های مبارزه بتمن استقبال شد که راک‌استدی تصمیم گرفت در دو نسخه دیگر این سری هم از همین مکانیک و المان‌ها به صورت حرفه‌ای‌تری استفاده کند.

در سیستم مبارزات بتمن: تیمارستان آرکام شما می‌توانستید خیلی آزادانه و روان با هر حریفی که دوست داشتید مبارزه کنید و اگر کسی به شما حمله می‌کرد، این امکان را داشتید تا با ضد حمله‌ای مناسب خطر را از خود دور کنید. نه تنها سیستم مبارزات، بلکه تمامی بخش‌های این بازی خیلی ماهرانه و جذاب طراحی شده‌ بودند؛ به طور مثال طراحی شنل بتمن در بازی، حدود ۲ سال از وقت راک‌استدی را گرفته بود و در نهایت بیش از ۷۰۰ انیمیشن مختلف برای شنل بتمن ساخته است و به این طریق بود که راک‌استدی با ساخت بازی Batman: Arkham Asylum استاندارد جدیدی را برای ساخت بازی‌های ابرقهرمانی تعریف کرد.

جالب است بدانید ۳ روز پیش بود که بازی شاهکار Batman: Arkham Asylum چهارده ساله شد و حال در این مقاله همراه ویجیاتو باشید تا باهم به سراغ بازی‌هایی برویم که در ساختشان از این بازی محبوب الهامات زیادی گرفته‌ شده است.


Mad Max

مکس دیوانه یک بازی در سبک اکشن-ماجراجویی محسوب می‌شود که توسط استودیو آوالانچ (استودیو سازنده سری Just Cause) ساخته شده است. یکی از نقاط قوت این بازی مربوط به سیستم مبارزات با وسایل نقلیه است که جذابیت بازی را چند برابر کرده است اما تمام ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. بازی Mad Max درست از همان سیستم مبارزه Free-Flow در Batman: Arkham Asylum استفاده می‌کند. شما می‌توانید آزادانه به مبارزه با دشمنان بپردازید و هنگامی که دشمنی قصد داشته باشد تا به شما حمله کند، بالای سر او علامتی ظاهر می‌شود تا در این موقعیت، درست مانند مبارزه بتمن با دشمنانش، بتوانید به موقع جا خالی داده، حمله را دفع کنید و یا حتی به دشمن حمله کنید.


Assassin's Creed Unity

نسل هشتم نسلی بود که یوبیسافت تمام حواسش را به هشتمین نسخه از سری بازی‌های Assassin’s Creed یعنی نسخه Unity اختصاص داد تا بازی‌ای با کیفیت بالا به بازار روانه کند اما متاسفانه در ابتدای عرضه، این نسخه از مشکلات فنی زیادی رنج می‌برد. با گذشت زمان، یوبیسافت توانست مشکلات این نسخه را برطرف کند اما یک بخش از این بازی با دیگر نسخه‌های قبلی آن متفاوت بود. در نسخه‌های قبلی تنها می‌توانستید حمله دشمن را دفع کنید اما در Unity، یوبیسافت با الهام از مبارزات سری بتمن آرکام، سیستمی جدید به نام Perfect Parry را ابداع کرد که در آن، زمان‌بندی بسیار مهم بود و اگر موفق می‌شدید تا طی یک زمان‌بندی موفق، حمله دشمن را دفع کنید، کاراکتر شما، علاوه بر دفع حمله، دشمن را از بین می‌برد.


Assassin's Creed Syndicate

بعد از عرضه ناموفق یونیتی، یوبیسافت از اشتباه خودش درس گرفت و نهمین نسخه اصلی از سری بازی‌های اساسینز کرید با نام Syndicate را عرضه کرد و توانست محبوبیت زیادی بین طرفداران خود پیدا کند. در این نسخه شاهد شهر لندن در قرن ۱۹ میلادی و دوران صنعتی اروپا هستیم. یوبیسافت موفق شده بود در نسخه قبلی سیستم Perfect Parry را خلق کند و بعد از انتشار سیندیکیت، باز هم از سری آرکام الهامات زیادی به بازی وارد شد و مبارزات سریع‌تر و خشن‌تر روی کار آمدند. در واقع شما در بازی Assassin’s Creed Syndicate می‌توانستید مبارزات خود را بین چند دشمن به صورت زنجیروار ادامه دهید تا نیازی نباشد بعد از کشتن هر دشمن بایستید تا نفر بعدی به شما حمله‌ور شود.


Hand Of Fate

بازی Hand of Fate یک اثر اکشن-نقش‌آفرینی با المان‌های روگ‌لایک محسوب می‌شد. نسخه دوم این بازی طی موفقیت‌هایی که نسخه قبلی داشت در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و شامل چالش‌های‌ سخت‌تر، هیولاهای قوی‌تر و جوایز ارزشمندتری بود. این بازی درست مانند نسخه‌های متعدد اساسینز کرید با الهام از سری بتمن: تیمارستان آرکام، سیستم مبارزات زمان‌بندی‌شده‌ای را به وجود آورده بود. در واقع دید شما نسبت به بازی از بالا نسبت به همه‌چیز دنبال می‌شود تا زمانی که وارد مبارزه می‌شوید و دید دوربین بازی به حالت سوم شخص تغییر پیدا می‌کند. در اینجاست که شما می‌توانید روح مکانیک‌های مبارزه‌ای بتمن را در این بازی به وضوح حس کنید.


Middle-Earth: Shadow Of War

نسخه Shadow of War در واقع ادامه‌دهنده روایت نسخه قبلی خود یعنی Shadow of Mordor محسوب می‌شود و داستان تالیون را به همراه سیستم مبارزه‌ای جدید دنبال می‌کند. متاسفانه نقد‌های منفی زیادی به این بازی از همان ابتدا وارد شده بود اما در اینجا ما به سراغ یکی از نقاط قوت این بازی که سیستم مبارزاتش است رفته‌ایم. مبارزات این بازی از سیستم Free-Flow استفاده می‌کند و به شما اجازه می‌دهد خیلی روان به دشمنان حمله کنید و وقتی دشمنی قصد حمله به شما را داشت، با سلاح‌هایی که در اختیار دارید از خود دفاع کنید. هم‌چنین درست مانند درخت مهارت‌های بتمن، این بازی هم از درخت مهارت بهره‌مند است که حرکات و المان‌های جدیدی را با پیشرفت در بازی در اختیار شما قرار می‌دهد.


Sleeping Dogs

بازی Sleeping Dogs توسط استودیو United Front Games ساخته و توسط Square Enix منتشر شده است. این بازی به نوبه خود یکی از بهترین عناوینی محسوب می‌شود که وضع ناجور هنگ کنگ را به تصویر می‌کشد. در این بازی اکشن-ماجراجویی شاهد داستان قوی، سیستم مبارزه به روز و المان‌های طبقه‌بندی‌شده‌ای بودیم که کمتر بازی جهان‌بازی در آن زمان از آن‌ها برخوردار بود. در این بازی، سیستم هوش مصنوعی دشمنان به طوری ساخته شده بود که در یک زمان واحد ممکن بود چندین دشمن به سمت شما حمله‌ور شوند و این بستگی به شما داشت که حین مبارزه چطور از دست آن‌ها فرار و حمله را دفع کنید. درست مانند سری آرکام، در بازی این امکان به شما داده می‌شد تا علاوه بر حمله، دفاع کنید و ضد حمله خود را به سمت دشمن فارق از جهتی که ایستاده بودید، اجرا کنید.


Ghost of Tsushima

گوست آو سوشیما یک بازی با سبک اکشن-ماجراجویی است که توسط استودیو ساکرپانچ به صورت انحصاری برای پلی‌استیشن ۴ و ۵ توسعه داده شده و ما را در نقش یک سامورایی قرار می‌دهد که تلاش می‌کند تا با مغول‌ها مبارزه کند و آن‌ها را از محل زندگی خود دور کند. بازی با جهان بازی که در اختیار شما قرار می‌دهد، لذت فوق‌العاده‌ای به همراه دارد و شما را غرق در فرهنگ ژاپنی خود می‌کند.

مبارزات این بازی بسیار مبتنی بر زمان طراحی شده است؛ از شلیک با تیر و کمان گرفته تا حمله دشمنان اگر به موقع دفع نشوند، می‌توانند ضربات سختی را به شما وارد کنند. با اینکه این بازی هم مانند دیگر بازی‌های لیست از مکانیک‌هایی شبیه به بازی آرکام اسایلم بهره‌مند است اما چون تنوع سلاح‌های بازی بالا هستند، استودیو ساکرپانچ به خوبی از پس استراتژی‌های مختلف هرکدام برآمده تا شیوه‌های مبارزه متنوعی را بتوانید در حین جنگ تجربه کنید.


Middle-Earth: Shadow Of Mordor

اولین نسخه از سری Middle-Earth که آن را با نام Shadow of Mordor می‌شناسیم در واقع بنیان‌گذار سبک مبارزه‌ای بود که در نسخه دوم بازی خیلی پیشرفت‌های خوبی داشت. این بازی علاوه بر الهاماتی که از سری آرکام داشت، از نسخه‌های متعددی از Assassin's Creed هم الهاماتی گرفته بود. زمانی که یکی از کارکنان یوبیسافت، استودیو مونولیث (سازنده بازی) را به کپی‌برداری‌های متعدد از نسخه دوم اساسینز کرید متهم کرد، این استودیو خیلی راحت صحبت‌های او را انکار کرد و به پیشرفته‌ترشدن سبک مبارزه بازی خود پرداخت و که در نهایت شاهد نسخه دوم بازی بودیم.


Marvel's Spider-Man: Miles Morales

اسپایدرمن: مایلز مورالز دومین بازی از دنیای عنکبوتی استودیو ایسنامنیاک گیمز محسوب می‌شود که به صورت یک اسپین-آف منتشر شد و داستان مایلز مورالز را بازگو می‌کرد. مایلز در بازی Marvel’s Spider-Man توسط عنکبوت ۴۲ نیش زده شد و در آخر بازی شاهد این بودیم که پیتر به عنوان یک معلم قرار است به مایلز یاد بدهد تا چطور به یک مردعنکبوتی موفق تبدیل شود. برترین شباهت مبارزه بتمن آرکام اسایلم مربوط به این بازی و بازی بعدی می‌شود که آن‌ را در ادامه معرفی می‌کنیم. مایلز درست مانند بتمن، از گجت‌های مختلف استفاده می‌کند، به موقع حمله و ضد حمله اجرا می‌کند و از همه مهم‌تر صاحب قدرتی برتر به نام حملات ونوم است (با شخصیت ونوم در قسمت دوم اشتباه نگیرید) که حتی پیتر هم این قدرت‌ها را ندارد.


Marvel's Spider-Man

زمانی که اولین‌بار مشغول تجربه بازی Marvel's Spider-Man ساخته استودیو اینسامنیاک گیمز شوید، متوجه می‌شوید که الهامات زیادی چه در بخش مخفی‌کاری و چه در بخش مبارزات رو در رو از بازی بتمن: آرکام اسایلم گرفته است. قطعا اسپایدرمنی که سال ۲۰۱۸ به بازار آمد، چه از نظر داستان و چه از نظر گرافیک، یک سر و گردن از تمام نسخه‌های قبلی بالاتر بود و در این بین شاهد مبارزاتی فوق‌العاده هیجان انگیز از اسپایدرمن خوب نیویورک بودیم. اگرچه مبارزات اسپایدرمن در بازی بسیار آکروباتیک‌تر و متنوع‌تر از مبارزات بتمن طراحی شده اما درست از همان سیستم Free-Flow استفاده می‌کند. شما می‌توانید آزادانه با دشمنان بجنگید، آن‌ها را با تارهایتان به دیوار و سقف بچسبانید و یا حتی از سلاح‌هایشان علیه خودشان استفاده کنید که مبارزات این بازی چندین برابر جذاب‌تر می‌کند.


این ۱۰ بازی برتری بود که شما به محض تجربه آن‌ها، متوجه تشابهشان با بازی Batman: Arkham Asylum می‌شوید. البته ناگفته نماند که سیستم مبارزه Free-Flow در نسخه‌های بعدی سری آرکام یعنی Arkham City و Arkham Origins بسیار پیشرفته‌تر شد و در بازی Batman: Arkham Knight به کامل‌ترین حد خود رسید. به طوری که راک‌استدی این بازی را شبیه‌ساز بتمن معرفی کرد و شعار Be the Batman به معنی "بتمن باشید" را به این بازی داد.

نظر شما درباره سری بازی‌های آرکام چیست؟ آیا راک‌استدی بعد از انتشار بازی Suicide Squad: Kill The Justice League به سراغ ساخت نسخه جدیدی از سری بتمن آرکام می‌رود؟

CBR
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Ehsan Nissan
    Ehsan Nissan | ۷ شهریور ۱۴۰۲

    "آیا راک‌استدی بعد از انتشار بازی Suicide Squad: Kill The Justice League به سراغ ساخت نسخه جدیدی از سری بتمن آرکام می‌رود؟"
    تصورش بدون وجود کوین کانروی فقید خیلی سخته

    • SHIT_USER_SJ
      SHIT_USER_SJ | ۲۳ شهریور ۱۴۰۲

      بتمن آرکام نایت کوین کانروی صدا پیشه بتمن بود؟ چون صداش با آرکام سیتی فرق داشت

  • Asgary
    Asgary | ۷ شهریور ۱۴۰۲

    سیستم مبارزه سری آرکام جزو بهترین سیستمای مبارزه بود
    مخفی کاریش هم خیلی خوب بود،ولی هیچی به مبارزات بازی نمیرسید

    • SHIT_USER_SJ
      SHIT_USER_SJ | ۲۳ شهریور ۱۴۰۲

      من خیلی با مخفی کاری آرکام نایت حال کردم خیلی نسبت به آرکام سیتی پیشرفت کرده بود توی مخفیکاریش خیلی دستت بازتر شده بود

  • sibzaminie
    sibzaminie | ۷ شهریور ۱۴۰۲

    از حق نگذریم،سیستم فایت sleeping dogs از بتمن خیلی خفن تر بود

    • sibzaminie
      sibzaminie | ۷ شهریور ۱۴۰۲

      بهرحال من یکی باهاش ارتباط برقرار نکردم

      • SHIT_USER_SJ
        SHIT_USER_SJ | ۲۳ شهریور ۱۴۰۲

        جان؟ میشه بگی کدوم بتمن رو بازی کردی؟

  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۷ شهریور ۱۴۰۲

    غیر از اسپایدرمن ها بقیه آندرریتدن ! حالا درجه یکی کمتر و یکی بیش تر

    • sibzaminie
      sibzaminie | ۷ شهریور ۱۴۰۲

      گوست آو سوشیما هم؟

      • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
        Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۷ شهریور ۱۴۰۲

        عین جوایز و حتی هایپش رفت زیر لست ۲

        • SHIT_USER_SJ
          SHIT_USER_SJ | ۲۳ شهریور ۱۴۰۲

          اسسینز کریدا؟

مطالب پیشنهادی