ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

به مناسبت ۱۰ سالگی GTA V؛ عنوانی که اپن ورلد را از بازتعریف کرد

چند روزی می‌شود که از سالگرد انتشار GTA V برای کنسول‌های نسل هفتمی عبور کرده‌ایم. عنوانی که در تمام بخش‌هایی که امکانش وجود داشت، رکورد شکست و استانداردهای جدیدی تعریف کرد. همراه ویجیاتو باشید تا ...

سینا فراهانی
نوشته شده توسط سینا فراهانی | ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰

چند روزی می‌شود که از سالگرد انتشار GTA V برای کنسول‌های نسل هفتمی عبور کرده‌ایم. عنوانی که در تمام بخش‌هایی که امکانش وجود داشت، رکورد شکست و استانداردهای جدیدی تعریف کرد. همراه ویجیاتو باشید تا یک دهه پس از انتشار این بازی، نگاهی به یکی از شاهکارهای راکستار داشته باشیم.

پایه‌ی محبوبیت و مقبولیت سری بازی‌های GTA به سه نسخه‌ی مشخص از این سری برمی‌گردد که برای PlayStation 2 عرضه شدند. سه‌گانه‌ای غیررسمی که با GTA 3 آغاز شد و بازی مفهوم «جهان‌باز» را برای صنعت بازی‌های ویدئویی تعریف کرد؛ با نسخه‌ی Vice City ادامه پیدا کرد و در نسخه‌ی محبوب San Andreas استانداردهایی که خودش تعریف کرده بود را رد کرد و به کیفیت جدیدی در طراحی یک بازی جهان‌باز دست پیدا کرد.

بعد از انتشار داستان Cj و رفقایش، راکستار به ساخت و انتشار نسخه‌های بیشتر از GTA و بازی‌های دیگری ادامه داد و بازی درخشانی مثل GTA 4 را نیز به بازار عرضه کرد. ولی در سال ۲۰۱۳ بود که با انتشار پنجمین نسخه‌ی اصلی از مجموعه که با عدد رومی V مزین شده بود، همه‌ی قواعدی که روزی خودش وضع کرده بود را به هم ریخت و تمام آن‌ها را از نو نوشت.

موفقیت‌های GTA V کهکشانی بود. فروش ۸۰۰ میلیون دلاری در ۲۴ ساعت ابتدای عرضه و تمجید منتقدین تنها ابتدای راه موفقیت‌های بازی جدید راکستار بود. دو هفته بعد از انتشار بخش داستانی، بخش آنلاین و چندنفره‌ی بازی هم تحت عنوان GTA Online عرضه شد و کاری کرد که بازی تا همین امروز و یک دهه پس از عرضه هم همچنان در لیست بازی‌های پرفروش هفته باشد.

مهم نیست شما به سراغ بخش تک‌نفره بروید یا چندنفره؛ بازی از هر نظر عالی است و مهم‌ترین دلیل این عالی بودن، نقشه و جهان درجه یکی است که راکستار خلق کرده. شهر لوس‌ آنتوس و مناطق اطرافش بهترین مکان برای گشت و گذار و تفریح است. نقشه‌ای پویا و زنده که هنوز هم پر است از بازیکنانی که هر روز در آن آنلاین می‌شوند و به تجربه‌ی بازی و فعالیت‌های متفاوتش مشغول می‌شوند. همین موفقیت غول‌آسا یکی از دلایلی است که کار بازی ششم از مجموعه را از همیشه سخت‌تر می‌کند.

بازی GTA V منبع الهام یک نسل از بازی‌های جهان‌باز شد

در روزهایی هستیم که کم‌تر بازی‌ای در بازار می‌تواند مدعی این باشد که بر بازی‌های بعد از خودشان تاثیر گذاشته‌اند. ولی GTA V یکی از همین معدود بازی‌هاست. فراموش نکنیم که بازی در سالی منتشر شد که عناوین بسیار مهمی مثل Bioshock: infinitie، Gone Home و صدالبته که The Last of Us هم به بازار عرضه شدند. بازی راکستار بدون شک موفق‌ترین بازی سال ۲۰۱۳ بود. ولی بعد از انتشار آن بود که به مرور تاثیر GTA V بر بازی‌های بعد از خودش مشخص شد. بازی‌هایی مثل سری واچ داگز، مافیا و حتی بازی بعدی خود راکستار، یعنی Red Dead Redemption 2 تاثیر بسیار زیادی در طراحی نقشه‌، محتوا و چینش مراحل از جی‌تی‌ای گرفته بودند.

البته که در تمام این ده سال، هیچ بازی‌ای موفق نشد تا موفقیتی در حد و اندازه‌های GTA V را تکرار کند. تمام محیط‌های بازی GTA V پر شده بود از فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای که برای بازیکن تدارک دیده شده بود. از مسابقات اتوموبیل‌رانی و ورزش تنیس گرفته تا فعالیت‌های گروهی که بازیکنان در بخش آنلاین به آن‌ها مشغول ‌می‌شدند. در تمام این سال‌ها، سازندگان همیشه به GTA V نگاه می‌کردند و سعی می‌کردند به استانداردهای آن دست پیدا کنند ولی هیچ عنوانی موفق نشد تا به این مهم دست پیدا کند.

نقشه‌ی GTA V هنوز هم محتوای زیادی برای ارائه دارد

اگر همین امروز هم به سراغ بخش آنلاین GTA V بروید، با تعداد زیادی از بازیکنانی مواجه می‌شوید که هنوز هم به شکل مرتب آنلاین می‌شوند و به تجربه‌ی بازی در کنار دوستان خود مشغول می‌شوند. بازی در تمام این ده سال به شکل دائمی محتویات جدید دریافت کرده و همیشه خودش را به‌روز نگه داشته است. این زنده ماندن بازی دقیقا همان چیزی است که سازندگان در زمان تبلیغات بازی، وعده‌ی آن را داده بودند. وعده‌ی یک زمین بازی بزرگ که همیشه دلیلی برای بازگشت به آن برای مخاطب وجود داشته باشد.

بازی چهارم در مجموعه یا همان GTA IV یکی از بهترین بازی‌های تاریخ است چیزی نمی‌تواند این حقیقت را تغییر دهد، ولی حتی آن بازی درخشان هم نتوانست به اندازه‌ی GTA V محتوای سرگرم‌کننده برای مخاطب داشته باشد. فقط کافیست به عمر بازی‌های آنلاین سال‌های اخیر نگاهی بی‌اندازید تا به دستاورد حیرت‌انگیز راکستار پی‌ ببرید. آن‌ها در سال ۲۰۱۳ عنوانی را عرضه کردند و تا همین لحظه موفق شده‌اند آن را زنده و سرحال نگه دارند. کاری که سازندگان کمی موفق به انجام آن شده‌اند.

داستان GTA V حتی برای استانداردهای راکستار هم ساختارشکن است

اگر از طرفداران بازی‌های راکستار باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که یکی از المان‌های تکرار شونده در داستان بازی‌های این شرکت، خیانت است. مهم نیست که بازی مد نظر شما Bully باشد، از سری Red Dead باشد یا نسخه‌های قبلی جی‌تی‌ای. در تمام این بازی‌ها شاهد سطوحی از خیانت در داستان هستیم. دوستانی که به شخصیت اصلی پشت می‌کنند و تبدیل به خائنانی نفرت‌انگیز می‌شوند.

بازی GTA V تنها بازی راکستار است که می‌توان از خیانت در آن جلوگیری کرد. برای اولین بار، راکستار این اختیار را در اختیار بازیکنان قرار داد تا انتخاب کنند که خیانتی رخ ندهد یا اگر قرار است خیانت حضور داشته باشد، خود بازیکن شخصی باشد که لقب خائن را یدک بکشد.

از سوی دیگر، داستان‌های GTA تقریبا همیشه در نقد جامعه‌ی آمریکا و رویای آمریکایی بوده‌اند ولی در هیچکدام از این بازی‌ها به اندازه‌ی GTA V این رویای آمریکایی به سخره گرفته نشده بود و با هجو با آن مواجه نشده بودیم. نقد خرده‌فرهنگ‌های آمریکایی‌ها (و حالا در تقریبا تمام دنیا و حتی ایران!) آن هم به شکلی اغراق‌آمیز، یکی از بخش‌های مهم داستان GTA V بود. انسان‌های بلندپرواز و عموما توخالی، پاپاراتزی‌های فضول، علاقه‌ی افراطی انسان‌ها به دیده شدن، شرکت‌های صاحب تکنولوژی سودجو و... همگی نقشی در داستان بازی داشتند.

در نهایت، عنوان GTA V یکی از مهم‌ترین بازی‌ها تاریخ صنعت است. حالا که ۱۰ سال از انتشار آن فاصله گرفته‌ایم، بهتر از هر زمان دیگری می‌توانیم این ادعا را مطرح کنیم. عنوانی که تمام مرزهای بازی‌های جهان‌باز را جلو برد و تا حدی این کار را انجام داد که هنوز هم عنوانی موفق به تکرار این کار نشده است. به نظر می‌رسد فقط خود راکستار است که این شانس را دارد تا با انتشار نسخه‌ی ششم، موفقیت‌های بازی قبلی‌اش را تکرار کند و یک بار دیگر به تمام صنعت بزرگ بازی‌های ویدئویی نشان بدهد، چگونه باید یک بازی جهان‌باز باکیفیت ساخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • iman-generous
    iman-generous | ۳۰ شهریور ۱۴۰۲

    هم آفلاین و آنلاینش عالی بودند. من هنوز چند تا از ماموریت های گرئهی آنلاینش رو تموم نکردم و میخواهم به کمک رفقا این کار را انجام بدهم.

  • Death Lake
    Death Lake | ۳۰ شهریور ۱۴۰۲

    من با این سری بزرگ شدم و بعید میدونم دیگه بازی ای بیاد که بتونه موفقیت های این سری رو تکرار کنه.

  • ‌
    | ۲۹ شهریور ۱۴۰۲

    من هیچ بازی ای رو به اندازه GTA 5 تا این حد رسشو نکشیدم
    برای اولین بار تو سال ۲۰۱۵ بعد از ریلیز نسخه پیسیش باهاش آشنا شدم ولی چون سیستمم ضعیف بود ۳ سال حسرتشو خوردم
    اواخر سال ۲۰۱۷ ps4 گرفتم و چند ماه هم به دنبال دیسک کارکرده اش گشتم
    آخرش یدونشو ۱۵۰ تومن از دیوار گیر آوردم
    و اولین تجربه اش فوق‌العاده لذت بخش بود
    بخش داستانیشو چندین دور تمومش کرده بودم بعدشم تو بخش director mode ش ور میرفتم
    مثلا ریس ترک میساختم و...
    آخرشم پلاس گرفتم برای تجربه بخش آنلاین
    بعدشم تصمیم گرفتم بجای پلاس همون پول رو بدم نسخه اورجینالشو از استیم دانلود کنم
    اواخر هم دوستمو هم کل تابستان وادار کردم که از استیم بگیره تا باهم پلی بدیم
    کلا بازی کاملیه و تقریبا هیچ نقصی نداره

  • hello commander 2
    hello commander 2 | ۲۹ شهریور ۱۴۰۲

    اینم مخصوص اونایی که gtaرو تکراری میدونن

    الان همین دارک سولز اولش سولز لایک بوده حالا شده شوتر؟

    کالاف‌ شوتر بوده شده rpg؟

    اگرم بخواین به کالاف ایراد بگیرین....

    با ریدمان بتلفیلد
    فعلا که بهترین شوتره و جایگزین نداره "فشار بخور×۱۰"(با لحن فرشاد سایلنت)

    • Man
      Man | ۲۹ شهریور ۱۴۰۲

      هنوزم پای حرفم هستم.
      و مطمئنم که جوابی نداری بدی(چه تو حوزه موسیقی چه تو بازیی مثل جی تی ای) و فشارش آنقدر روت مونده که حرفم رو حفظ کردی که اگه یک درصد جایی چیزی درباره اش پیدا کردی بتونی ازش استفاده کنی که فایده ای هم نداره.
      اصلا هم برام مهم نیست چون همون‌طور که گفتم سر حرفم هستم.
      الان شما میگی کالاف تکراری و حوصله سربر نیست؟😂
      کالاف هم مثل جی تی ای اگه بخش آنلاین نبود کارش خیلی وقت پیش تموم بود.
      نیازی هم به عنوان اومدن جی تی ای ۶ نیست که همون گیمپلی و داستان تکراری رو با گرافیک بیشتر به خورد مردم بده.
      عرضه بخش آفلاین برای جی تی ای ۶ وقت تلف کردنه می‌تونه همین جی تی ای آنلاین رو ادامه بده چون بخش آفلاین جی تی ای کوچکترین خلاقیت یا نوآوری نداره.

    • mrsam(در انتظار هالو نایت سیلک سانگ)
      mrsam(در انتظار هالو نایت سیلک سانگ) | ۳۰ شهریور ۱۴۰۲

      جی تی ای نیاز به یه تحول بزرگ داره که بنظرم توی نسخه ششم میبینیم و منظور از تحول تغییر ژانر نیست

      و کی گفته کالاف دیوتی بهترین شوتر حال حاضره بخش کمپین کالاف دیوتی با دووم اترنال واقعا حتی قابل مقایسه نیست

  • ARSHIA._.
    ARSHIA._. | ۲۹ شهریور ۱۴۰۲

    دوبار تمومش کردم یکی از شاهکار های راک استاره
    واقعا اگه راک استار بتزدا و فرام سافتور و ناتی داگ نباشن صنعت گیم اوضاع خوبی نداره

مطالب پیشنهادی