آیا Lies of P یک دنباله معنوی برای بلادبورن است؟
یک ماه گذشته برای عاشقان سولزلایک، دوره بسیاری خوبی بود. از عرضه بازیهای سولزلایک جدید مثل Lies of P و Lords of The Fallen گرفته تا انتشار بازی Armored Core 6 که البته بازی سولزلایک ...
یک ماه گذشته برای عاشقان سولزلایک، دوره بسیاری خوبی بود. از عرضه بازیهای سولزلایک جدید مثل Lies of P و Lords of The Fallen گرفته تا انتشار بازی Armored Core 6 که البته بازی سولزلایک محسوب نمیشود اما از سمت استودیوی صاحب سبک فرام سافتور منتشر شده است. سال ۲۰۲۳ به اندازه کافی بازیهای بزرگ دارد اما استودیوهای کوچکتر و نیمه مستقل هم کارهای بزرگی انجام دادند و ۲۰۲۳ را به یکی از به یادماندنیترین سالها برای گیمرها تبدیل کردهاند. به طور مثال عنوان Lies of P بیش از یک کلون بلادبورن ظاهر میشود و حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
قطعا با تماشای نمایشهای بازی و شاید تجربه ساعات ابتدایی، به این نتیجه رسیده باشید که عنوان Lies of P الهامگیریهای زیادی از بلادبورن داشته و عملا از این بازی برداشتهای متفاوتی انجام داده است. تا حدودی حسی که شما دارید درست است اما همانطور که پیشتر هم گفتم، لایز آو پی با وجود معیارهای بالا همچنان حرفهایی برای گفتن دارد و بازی عجیبیست. در این مقاله از ویجیاتو، قصد داریم تا نگاهی به سیستمهای Lies of P بیندازیم و ببینیم که استودیوهای کرهای Neowiz Games و Round 8 چه اقدامات بزرگی انجام دادند. با ما همراه باشید.
وقتی عاشقان سولزلایک بازی میسازند!
از همان دقایق ابتدایی بازی، متوجه میشوید که سازندگان کاملا به آثار فرام سافتور نگاهی داشتند و نکتهنویسیهای متعددی از این عناوین برداشتند. شروع بازی مانند بلادبورن است؛ بازیکن کارش را از یک مکان نامعلوم آغاز میکند و با ویرانگی شهر روبرو میشود. شهرهایی که هرکدام به صورت مجزا از یک معماری خاص الهام گرفتند و پیش از آشوب، دارای یک فضای خاص و منحصر به فرد بودند. میتوان گفت که یارنام بازی بلادبورن با خون شکار و شکارچیان آمیخته و کرات بازی لایز آو پی با روغن عروسکهای مختلف. حتی برایان آلتانو، منتقد وبسایت IGN از لایز آو پی به عنوان برادرزاده بلادبورن یاد میکند.
شاید بلاک کردن ضربه اولین دشمن بازی، باعث شود تا فکر کنید که این بازی دقیقا نقش بلادبورن 2 را ایفا میکند. چرا که مقداری از نوار سلامتی بازیکن به رنگ متفاوتی درمیآید و با دریافت ضربه، نوار سلامتی شما از دست میرود و باید حمله کنید تا آن مقدار را پس بگیرید. یا دست چپ کاراکتر که کار متفاوتی انجام میدهد و نبرد از راه دور را با دشمنان فراهم میکند. دقیقا مانند همان مکانیکهایی که در بلادبورن میبینیم. اما دقیقا در همین ساختار گیمپلی است که سازندگان بازی لایز آو پی نشان میدهند که بلادبورن تنها منبع الهام اصلی آنها نبوده است.
به طور مشخص سیستم بلاک بازی به عنوان سکیرو شباهت دارد. جایی که اگر پرفکت بلاکهای موفق انجام دهید، میزان قدرت دفاعی دشمن پر شده و با یک ضربه محکم میتوانید آنها را زمینگیر کنید. حال در منظرهای دیگر هم میتوانید الهامگیریها از سری سولز را هم ببینید و متوجه میشوید که سازندگان از عاشقان بازیهای فرام سافتور هستند.
پس در اینجا متوجه میشویم که لایز آو پی صرفا نیامده تا جای خالی بلادبورن 2 را پر کند و اهداف بلندپروازانهای دارد. آنها حتی سعی داشتند تا ایده متفاوت خودشان را در رابط کاربری هم نشان دهند و سعی کنند که بازیهای سولزلایک قابل فهم شود. همچنین ترکیب ساختارهای متفاوت از عناوین فرام سافتور هم باعث شده تا یک ساختار مجزا اما نه اوریجینال شکل گیرد.
اما میدانیم که بازی بلادبورن جایگاه متفاوتی میان طرفداران بازی فرام سافتور دارد. فرام سافتور با ساخت بلادبورن سعی داشت تا سرعت بازی را تغییر دهد و مکانیکهای مختلفی همچون دستی که سلاح به دست دارد را در در ساختار سولزلایک اجرا کند. همچنین فضای داستانی بازی هم از المانهای فانتزی فاصله گرفته بود و فضای لاوکرفتی و معماری گاتیک شهر یارنام، باعث شد تا بازیکنان بیشتری مجذوب بلادبورن شوند.
اما پیش از آنکه وارد بحث داستانی شویم، باید بگویم که Lies of P هم گیمپلی بسیار سریعی دارد و همسو با این موضوع، انیمیشنهای روان و جذابی را هم شامل میشود. انیمیشن مبارزات پینوکیوی بازی بسیار دلنشین است و شاید بعضی از منتقدان سری دارک سولز (و حتی بلادبورن) که اعتقاد دارند انیمیشنهای این سری بسیار کند و به اصطلاح خشک است را راضی میکند. البته که لازم است اشاره کنیم که برخی از طرفداران سری، همین موضوع را نکتهای مثبت در نظر میگیرند.
در نقطهای دیگر که لایز آو پی در آن میدرخشد، بحث طراحی سلاحات است. با ترکیب کردن دسته سلاحات و تیغهها، این حس به بازیکن منتقل میشود که انگار بینهایت سلاح در بازی وجود دارد. ترکیب تیغه و دسته سلاحات مختلف باعث شده تا بازیکن به طور ناآگاه یک ترکیب برنده را پیدا کند و پیشروی در این بازی سخت را راحتتر میکند.
یک اثر هنری کامل
در مورد فضای داستانی و هنری، لایز آو پی نیمنگاهی به بلادبورن داشته اما بازیهای آشنای دیگری هم در ایده ساخت شهر کرات تاثیرگذار بودند. فضا و دشمنان بازی لایز آو پی حال و فضای استیمپانکی دارند و بدون شک برترین عنوانی که از الگوی مشابهای در دنیای بازیها استفاده کرد، بازی بایوشاک بود. تعریف کلی فضای استیمپانک اینگونه است که که گویا تاریخ، سنت و فانتری با پیشرفتهای تکنولوژی گره میخورد. استیمپانک یک زیرژانر از ژانر علمی-تخیلی است که نگاه متفاوتی به پیشرفتهای فناوری دارد. المانهایی که برای تعریف استیمپانک به آن اشاره کردیم در جای جای بازی لایز آو پی دیده میشود و همین اشارات است که این بازی را تبدیل به یک اثر شایسته میکند.
در تعریف داستان و شکل دادن فضای داستانی، Lies of P راه خودش را از بلادبورن و دیگر بازیهای فرام سافتور پیدا میکند و دست به خلافیت میزند. جایی که شما شاهد یک پینوکیوی عصبی هستید که صبر ندارد تا دشمنان نامآشنای خودش را سلاخی کند و تلاش میکند تا خواستههای خالقش یعنی ژپتو را عملی کند.
اما سازندگان در ساخت بازی و فضای داستانی، نشان میدهند که شیفته هنر هستند. وقتی کرات الهام گرفته از قرن هجدهم شهر پاریس است، سازندگان موسیقی و تمهای شنوایی فرانسوی را در جای جای بازی قرار میدهند. مکان نبرد با «پادشاه عروسکها» به مانند صحنه تئاتر است که در آن بازیکن و باس تبدیل به بازیگران نمایش میشوند. یک موسیقی ساده مانند Fascination طوری در هتل کرات طنینانداز میشود که دوست دارید هیچ کاری نکنید و فقط به نوای موسیقی گوش دهید. قبل از نبرد با باسفایتها، کاتسینهایی را تماشا میکنیم که باس محل را هماهنگ با فضای داستانی به شما نشان میدهد.
یک الهامگیری موفق
عنوان Lies of P متحولکننده ژانر سولزلایک نیست چرا که ایدههای نوآورانه کمی را اجرا میکند. اما بیایید به عناوین سولزلایک که خارج از استودیوی فرام سافتور ساخته شده و در چند سال گذشته منتشر شدند، نگاهی بیندازیم. برجستهترین عنوان، سری بازی Nioh است که در منظر گیمپلی کارهای جذابی انجام میدهد اما در تعریف داستان به بنبست میخورد.
یا عناوین سولزلایک دیگری مثل Mortal Shell، Ashen و یا رمنانت از طرف استودیوهای مستقل و یا نیمه مستقل ساخته شده و کمتر مورد استقبال منتقدان و بازیکنان قرار گرفتند. اکثر آثار ذکر شده از سری سولز الهام گرفتند و حتی دیگر عنوان سولزلایک مورد توجه امسال مثل Wo Long هم از عنوان سکیرو الهام گرفت. در این میان کمتر اثری پیدا شده که از بلادبورن الهام گرفته باشد. اینجاست که Lies of P محتاطانه وارد میدان میشود و باید بگوییم که کاملا سربلند است. شاید همین موضوع باعث شود تا لایز آو پی بیشتر از دیگر عناوین مورد توجه قرار گیرد چرا که سعی دارد تا در میدانی دیگر قد علم کند. البته که این بازی اصلا اثر بینقصی نیست و در مسائل لول دیزاین و میزان سختی بعضی از باسها ایرادات قابل توجهی دارد.
اما لایز آو پی با استفاده از المانهای هنری خودش را از همتایان متمایز میکند و تبدیل میشود به یک الهامگیر موفق از عناوین فرام سافتور. در روزگاری که بسیاری از طرفداران از ساخت بلادبورن 2 ناامید شدند و به ریمستر بازی اول راضی هستند و حتی این پروژه هم به یک حسرت تبدیل شده، وجود اثری مثل Lies of P خوشحالکننده است. اثری که شباهتهای خودش را دارد و در کنار آن تازگی خاصی هم درون خود جا داده است. پس اگر بلادبورن را دوست داشتید یا حتی پیسی گیمر و منتظر بلادبورن هستید، میتوانید به لایز آو پی فرصتی بدهید تا یک اثر شایسته را تجربه کنید.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
به شرافتم قسم بهترین بازی بوده که تا حالا بازی کردم تو سبک سولزلایک.
واقعا شگفت زدتون میکنه این بازی به خداوندی خدا احساس بسیار خوبی بهتون دست میده از خرید این بازی و خیالتون راحت میشه که پولتون رو الکی خرج نکردید.
دوستان عزیز حتما حتما این شاهکار رو تجربه بکنید واقعا اگر از دست بدید یک نمره منفی تو کارنامه گیمریتون ثبت میشه.
فقط میشه گفت دست مریزاد کمپانی نئوویکس افرین استودیو راند ۸.
مگه میشه اولین تجربه ساخت گیمتون باشه این بازی.
بابا جر دادید محتوای سمعی و بصری رو.