آیا Dave the Diver واقعا یک بازی مستقل است؟ جف کیلی نظر خود را میگوید
با اعلام نامزدهای جوایز گیم آواردز امسال، همچون همیشه بحثهای زیادی درباره بازیهای راه یافته به لیست جوایز شکل گرفت. یکی از بخشهایی که این بار توجهات را به خود جلب کرد، لیست نامزدهای بهترین ...
با اعلام نامزدهای جوایز گیم آواردز امسال، همچون همیشه بحثهای زیادی درباره بازیهای راه یافته به لیست جوایز شکل گرفت. یکی از بخشهایی که این بار توجهات را به خود جلب کرد، لیست نامزدهای بهترین بازی مستقل یا Indie بود؛ جایی که بازی محبوب Dave the Diver یکی از نامزدیهای آن را در اختیار گرفته بود.
کسی کیفیت این بازی را انکار نمیکند؛ Dave the Diver واقعا یکی از بهترین و دوستداشتنیترین بازیهای امسال است. اما توسعهدهنده آن یعنی استودیو Mint Rocket در واقع تیم کوچکی از کمپانی Nexon است، یک کمپانی بزرگ کرهای که تنها در سال ۲۰۲۱ توانست ۱.۸ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. مسئله بحثبرانگیز اینجا درست شده است؛ اگر یک کمپانی میلیارد دلاری بودجه شما را تامین کرده باشد، آیا اینکه صرفا شما تیم کوچکی باشید و بازیتان دارای گرافیک سادهای باشد محصول شما را به یک بازی مستقل تبدیل میکند؟
جف کیلی اخیرا در یک لایو استریم حضور داشت و ضمن ارائه توضیحات بیشتر درباره روند اجرای برنامه گیم آواردز، نظر خود را درباره این بحث به اشتراک گذاشت. بهطور خلاصه، او معتقد است که هر کسی نظر خاص خود را درباره مستقل بودن یا نبودن یک بازی دارد:
این سوال خوبی است. «مستقل» میتواند برای افراد مختلف تعریف متفاوتی داشته باشد و یک اصطلاح کلی است.
آیا مستقل بودن از لحاظ بودجه بازی است؟ یا اینکه آن بودجه از کجا تامین شده؟ آیا درباره اندازه تیم است؟ یا درباره روح بازی، یعنی یک بازی کوچکتر که کمی متفاوت است؟
فکر میکنم هر کس نظر خاص خود را در این باره داشته باشد و ما این را به هیئت داوران خود، که از ۱۲۰ رسانه جهانی تشکیل شده، سپردهایم که برای این جوایز رای دهند و تشخیص دهند که یک بازی مستقل است یا خیر.
البته بعضا در صنایع دیگر، همچون فیلم، میگویند که محصولتان نباید بودجهای فراتر از فلان قدر دلار داشته باشد و در غیر این صورت دیگر مستقل نیست. نمیدانم.
برخی میگویند که استودیو Larian با Baldur's Gate 3 مستقل محسوب میشود. یا کوجیما پروداکشنز با Death Stranding یک اثر مستقل ساخته است. و با اینکه آن استودیو واقعا مستقل است، اما بودجه آن را پلی استیشن تامین کرده است.
کیلی سپس به بازیهای لیست امسال عناوین مستقل اشاره کرد که بسیاری از آنها دارای ناشر هستند. او حتی مستقیما به صحبت درباره Dave the Diver پرداخت:
اگر یک ناشر داشته باشید آیا همچنان مستقل هستید؟
آن بازی (Dave the Diver) توسط گروهی به نام Mint Rocket ساخته شده است؛ یک بازی کوچکتر از تیمی کوچکتر، اما بهعنوان بخشی از Nexon که یک ناشر بسیار بزرگ است. پس بهنظرم بحث منصفانهای است که آیا آن بازی واقعا مستقل است یا خیر.
شما میتوانید به نفع هر دو سمت بحث رای دهید. آن بازی روح مستقلی دارد و مقیاس کوچکی دارد. نمیدانم بودجه آن چقدر است اما احتمالا پشتوانه مالی آن به نسبت کوچک باشد. اما از طرفی دیگر یک گروه بزرگ پشت آن است، در حالی که بازیهای دیگری در این لیست هستند که از استودیوهای به مراتب کوچکتری هستند.
اما حتی چیزی مانند Dredge نیز توسط Team17 منتشر شده است. پس آیا آن بازی چون ناشر دارد مستقل است یا خیر؟
این مسئله زیادی پیچیده است که بخواهیم کامل بفهمیم و قوانین قاطعانهای دربارهاش بگذاریم. پس میگذاریم مردم در حد توانشان قضاوت کنند و شما در نهایت میتوانید موافق باشید یا مخالف. اما همین که Dave the Diver در لیست حضور دارد به این معناست که میان تمام بازیهای مستقلی که هیئت داوران بررسی کردند، یا حداقل بازیهایی که فکر میکردند مستقل است، آن بازی یکی از پنجتای برتر بود.
نظر شما در این باره چیست؟ با این تفاسیر آیا Dave the Diver را واقعا میتوان یک بازی مستقل شمرد؟
بالدورز گیت ۳ بهترین بازی ساله؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بحث واقعاً جالبی بود و ذهنم رو درگیر کرد .
اگه یه بازی کوچیک توسط یه استودیو بزرگ ساخته بشه ، واقعاً میشه برچسب بازی آیندی یا مستقل رو بهش زد یا نه ؟
به نظرم بی انصافیه . چون این تیم از پشتیبانی مالی و فنی کامل برخوردار بوده ، درحالیکه خیلی از آیندی سازها تیمهای کوچیک با محدودیتهای مالی و فنی زیاد هستن .
به نظرم بهتره مفهوم آیندی یا مستقل رو بیشتر با استودیوی سازنده تعیین کرد تا خود بازی ( نظر شخصی )
چون اینطوری مثلاً سونی یا مایکرو میان و بازیهای شبیه این رو میسازن و یه جایزه رو برا خودشون رزرو میکنن !
در حالیکه تیمهای کوچیک به هیچ وجه توانایی ( مالی ، فنی ، زمان و ... ) در حد استودیوهای بزرگ و ناشرین رو ندارن .
البته راست میگه چون نه ORI و نه DREAMS با این که ظاهرا مستقل می زنن در گیم اواردز های قبلی ، هیچ کدوم نامزد این شاخه نشده بودن !
مثل اینه میمونه که ماریو و ریمن رو با بازی مثل اُدمار مقایسه کنی !
ماریو و ریمن یجورایی شبیه بازیهای مستقل هستن ، در حالیکه توسط غولهایی به نام نینتندو و یوبیسافت ساخته شدن ؛ درحالیکه اُدمار توسط یه تیم کوچیک ساخته شده .