قابلیت N-Key Rollover در کیبورد گیمینگ چیست؟
یکی از ویژگیهای مهم کیبوردهای مکانیکی که آن را نسبت به کیبوردهای ساده متمایز میکند، قابلیت «N-Key Rollover» است. در این مقاله از ویجیاتو، قصد داریم تا به معرفی این قابلیت در کیبوردهای گیمینگ و ...
یکی از ویژگیهای مهم کیبوردهای مکانیکی که آن را نسبت به کیبوردهای ساده متمایز میکند، قابلیت «N-Key Rollover» است. در این مقاله از ویجیاتو، قصد داریم تا به معرفی این قابلیت در کیبوردهای گیمینگ و نحوه عملکرد آن بپردازیم.
Rollover چیست؟
Rollover، به زبان ساده پاسخ درست کیبورد شما نسبت به فشردن چندین کلید به صورت همزمان و ثبت آن است. زمانی که شما به آرامی با کیبورد خود شروع به تایپ کردن میکنید، احتمالا یک کلید را پس از دیگری فشار میدهید؛ اما زمانی که تایپ کردن را با سرعت بیشتری انجام دهید و یا مشغول بازی کردن باشید، شما چندین کلید را به صورت همزمان فشار میدهید، نگه میدارید و رها میکنید. افرادی که با آلات موسیقی نیز کار میکنند، کلیدهای بسیاری را به صورت همزمان فشار میدهند و نیازمند به این قابلیت هستند.
چگونه ما در کیبورد نیازمند به Rollover میشویم؟
در زمان تایپ کردن با استفاده از یک کیبورد ساده، یک کلید فشار داده میشود و قبل از فشار دادن یک کلید دیگر رها میشود. اما همیشه نیز به این صورت نیست. زمانی که شما از کلیدهایی مانند «Shift» و «Ctrl» استفاده میکنید، همزمان که کلیدی را نگه داشتهاید کلیدهای دیگر را نیز رها کرده و یا فشار میدهید. در بعضی موارد، تایپیستهای سریع به طور ناخواسته یک کلید را قبل از رها کردن کلید قبلی فشار میدهند.
مثالی مناسب برای توضیح این موضوع، نگه داشتن دو کلید Arrows و یا W-A-S-D برای حرکت بازیکن در جهتهای مورب است.
N-Key Rollover چیست؟
برخی از کیبوردها که سطح بالاتری نسبت به بقیه کیبورها دارند و پرچم دار محسوب میشوند، قابلیتN-Key Rollover (NKRO) را دارند. این به این معنی است که هر کدام یک از کلیدها به صورت جداگانه از سمت کیبورد اسکن شدهاند. به همین دلیل هر فشار کلید بدون توجه به اینکه چند کلید دیگر هم زمان فشار یا نگه داشته می شود به درستی شناسایی می شود.
کیبوردهایی که کاملا N-Key Rollover هستند، برای «Stenotype» مورد نیاز هستند که تکیه بر فشردن چندین کلید به صورت همزمان دارد. این روش بسیار سریعتر از روشهای دیگر تایپ کردن است و با سرعت تکلم انسان برابری میکند.
بیشتر کیبوردهای موسیقی از «Diodes» جداسازی در «Keyboard Matrix» خود برای پیاده سازی کامل N-Key Rollover استفاده می کنند که باعث جلوگیری از پارازیت برا روی کلیدهای کیبورد میشود.
برای مصرف کنندگانی که میخواهند از تمام مزیتهای کیبوردهای N-Key Rollover استفاده کنند، باید وضعیت فشار دادن همه کلیدها به کامپیوتر منتقل میشود. زمانی که دیتا از طریق درگاه USB منتقل شد، دو روش محاسبه دیتا ارسال شده وجود دارد. روش اول «Report Protocol» و روش دوم «Boot Protocol».
Boot Protocol چگونه عمل میکند؟
Boost Protocol، که روشی انتخابی است، به صورت محدود توسط پیاده کننده هاست درگاه USB مانند BIOS استفاده میشود. این روش به شناسایی ۸ کلید محدود است. (Ctrl چپ و راست، Shift ، Alt و دکمه Win)، از این رو، حداکثر ۶ کلید را میتوان ارسال کرد. این امر موجب محدود شدن تعداد کلیدهایی میشود که قابل گزارش است.
Report Protocol چگونه عمل میکند؟
Report Protocol، که روش اجباریی است که از سمت سیستم عاملها استفاده میشود، هیچ محدودیتی ندارد و تمام کلیدهای N-Key Rollover را پشتیبانی میکند. با این حال HID یا (Human Interface Device) هیچ الزامی را برای Rollover اعمال نمیکند و کیبوردهای سطح پایین ممکن است، همان محدودیتها را بدون توجه به اینکه از کدام یک از پروتکلها استفاده میشود را داشته باشند.
Multiy-Key Rollover چیست؟
برای اینکه هزینه ساخت و طراحی کم شود، اکثر کیبوردها از این روش، همه کلیدها را برنامه ریزی نمیکنند و به جای آن از ماتریسی کلیدها سوئیچ، بدون هیچ Diodes استفاده میکنند. با این روش، فرض بر این است که تعداد محدودی از کلیدها در هر زمان مشخص نگه داشته میشوند. در این کیبوردها، کلیک کردن چند کلید ممکن است موجب «Ghosting» شود. البته در زمان استفاده از ماتریس، این اتفاق به گونهای اعمال میشود که برای کلیدهای Modifier مانند Ctrl رخ ندهد.
کیبوردهایی که «Two Key Rollover» دارند، فقط میتوانند دو کلید را به صورت همزمان شناسایی کنند. شما میتوانید یک کلید را در کیبورد نگه دارید و کلید دیگری نیز فشار دهید.
با این حال اگر کاربر، دو کلید را فشار و یا نگه داشته باشد و بخواهد سومین کلید را فشار دهد، کلید سوم میتواند با کوتاه کردن ماتریس سوئیچ، موجب Ghosting شود. این اتفاق در کیبوردهای بالا رده بازار قابل قبول نیست به دلیل اینکه شرایط بسیاری زیاد وجود دارد که کاربر میخواهد بیشتر از دو کلید را در یک لحظه فشار دهد. مانند Ctrl+Alt+Delete و یا به دلیل تایپ کردن با سرعت بالا این اتفاق رخ میدهد.
قابلیت Multi-Key Rollover در کیبوردها و صحفههای تایپ لمسی، بسیار ضروری است. رایجترین ترکیبهای کلیدها مطالعه شدند و کلیدهایی که در بیشتر ترکیبها رایج بودند در ماتریکس سوئیچ الکتریکی قرار میگیرند. با این روش زمانی که ۳ کلید همزمان نگه داشته شود، کلید چهارم باعث ایجاد Ghosting نمیشود.
Jamming در کلید و Ghosting چیست؟
در کیبوردهای ماتریسی، Key Ghosting برای ترکیب خاصی از ۳ کلید استفاده میشود. کیبوردهای جدید Ghosting را تشخیص میدهند و به جای ثبت کلید چهارم، کلید سوم را نادیده میگیرند. این عمل به پارازیت یا «Jamming» نیز شناخته میشود. اینکه چه کلیدهایی در زمان فشار دادن دچار Jamming میشوند، بین برندها و مدل کیبوردهای مختلف متفاوت است.
با توجه به ماتریسی بودن صحفه کیبوردهایی که توسط کاربر مورد استفاده قرار میگیرد، Jamming و Ghosting زمانی رخ میدهد که سه کلید از چهار کلیدی که فشار داده میشود در یک بلوک ماتریس، نزدیک یکدیگر باشند، مانند Q-A-S-W که در یک ماتریس قرار دارند.
بسیاری از بازیهای رایانهای و شبیه ساز کنسول به طور پیش فرض از کلیدهای Ctrl ،Shift و Alt استفاده میکنند. در صحفه کلید کامپیوتر معمولاً برای شناسایی فعال شدن این کلیدها به گونهای طراحی شدهاند که با استفاده شدن سایر کلیدها در ماتریس فعال شوند و این باعث جلوگیری از Jamming میشود.
سخن نهایی
قابلیت N-Key Rollover، این امکان را فراهم ساخت تا تایپستها و گیمرها بتوانند با خیال راحت به کار خود بپردازند و خیالشان از Ghosting و پارازیت راحت باشد. Multi-Key Rollover که برای کیبوردهای با قیمت کمتر است و راهی اقتصادی برای جلوگیری از Ghosting در میان ردهها به شمار میآید نیز این امر را تا حدی برای کاربر عملی کرد.
زمانی که فشار داده شدن یک کلید از سمت کیبورد نادیده گرفته شود Jamming اتفاق افتاده است.
به دلیل اینکه گیمرها در زمان بازی کردن ممکن است چندین کلید مختلف را به صورت همزمان فشار دهند یا نگه دارند، این قابلیت کمک بسیار زیادی به آنها میکند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.