ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

رونمایی Gears of War E-Day چطور آینده سری را از نو می‌نویسد؟

یک بازی جدید تحت عنوان Gears of War E-Day که “of War” انتهای اسمش به شکل عجیبی خودنمایی می‌کند، خودنمایی برای تغییراتی مهم.

مسعود تیموری
نوشته شده توسط مسعود تیموری | ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۰

گیرز ۶، دنباله‌ای برای داستان کیت و ریمستر سه‌گانه اصلی. این چیزی بود که طرفداران Gears of War از کنفرانس اکس‌باکس انتظار داشتند.‌ بازگشت به ۱۴ سال قبل از گیرز ۱، مارکوس فینکس و دام سانتیاگو در یک نسخه پیش‌درآمد. این چیزی بود که هوادارها از این نمایش دریافت کردند؛ یک بازی جدید تحت عنوان Gears of War E-Day که “of War” انتهای اسمش به شکل عجیبی خودنمایی می‌کند، خودنمایی برای تغییراتی مهم.

بازگشت به ریشه‌ها

گیرز آو وار پس از هیلو، مهم‌ترین نماد اکس‌باکس است. نمادی قدیمی که سال‌هاست که فقط همان هواداران قدیمی را به خودش جذب می‌کند و خبری از پوست انداختن فن‌بیس آن نیست. هواداران قدیمی به واسطه حس نوستالژی و البته تاثیر بزرگ این مجموعه بازی روی صنعت، همچنان برای داستان و دنیای این مجموعه هیجان دارند. گیرز آو وار حالا سال‌هاست که به معنای واقعی کلمه آن ابهت و هایپ قدیمش را ندارد اما بخشی از فن بیس آن - از جمله خودم - همچنان به بازگشت آن امیدوارند. به نظر می‌رسد که Gears of War E-Day دقیقا پاسخی به همین انتظار است.

در این تریلر ما به روز Emergence Day برمی‌گردیم؛ دقیقا ۱۴ سال پیش از اتفاقات بازی اول. جایی که لوکاست‌ها به زمین حمله می‌کنند و قصد اشغال آن را دارند. این تریلر از همان لحظه اول غرق در فن‌سرویس است. گیرز آو وار E-Day درباره مهمترین رخداد بازی‌های گیرز آو وار است که اتفاقات پس‌زمینه بازی را به بازی اول وصل می‌کند. بنابراین بازگشت مارکوس فینکس و دیدن مبارزه او با یک لوکاست طبیعتا اتفاقی هیجان‌انگیز است. تلویزیونی که نمادهای گیرز را در آن می‌بینیم هم همینطور،‌ و البته آن پلاک‌های چرخ‌دنده‌ای به سبک قدیم. در همین بین، گیرز آو وار E-Day قطعه Mad World را که روی تریلر اول گیرز آو وار سال ۲۰۰۶ پخش می‌شد را دوباره با تنظیم جدیدی به گوش مخاطب می‌رساند. در نهایت با غلبه مارکوس فینکس به لوکاست، تنها چیزی که برای تمام کرد فن سرویس نیاز است، چهره دام سانتیاگو برای هواداران قدیمی است. این یعنی یک تریلر هیجان‌انگیز پر از غافل‌گیری به سبک همان رونمایی‌های زمان E3.

انتظار برای ساخت یک دنباله و معرفی یک پریکوئل از بازی‌های اکس‌باکس شما را یاد چیزی نمی‌اندازد؟ در واقع Gears of War E-Day نسبت به گیرز آو وار، دقیقا همان رویکرد Halo: Reach به هیلو را دارد. استودیوی The Coalition هم دقیقا مثل بانجی، زمانی که همه انتظار نسخه بعدی و ادامه داستان را داشتند، دست به معرفی یک پیش‌درآمد زده است. هم پیش‌درآمدی که از لحاظ اهمیت داستانی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و عملا مهم‌ترین بخشی است که همواره مارکوس فینکس به آن ارجاع می‌دهد. مهم‌تر از آن، این نسخه با وجود بدون شماره بودن، یک نسخه اصلی است. نسخه‌ای که می‌تواند حتی پتانسیل روایت بیش از یک قصه را داشته باشد.

دنده عقب از مدرنیزه

گیرز آو وار از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۱ یک سه‌گانه اصلی داشت که اپیک گیمز با رهبری کلیف بلیزنسکی آن را ساخت. مغز متفکری که نسبت به گیرز آو وار جدید در توییتر خودش هم صحبت کرده و نسبت به آن ابراز امیدواری می‌کند. بعد از آن، یک نسخه فرعی به نام Judgement با فرمول همان سه‌گانه توسط استودیوی People Can Fly ساخته شد. در نهایت مسیر اپیک گیمز از اکس‌باکس جدا شد و استودیوی جدیدی تحت عنوان The Coalition تاسیس شد تا روی نسخه بعدی گیرز آو وار کار کند. نسخه‌ای با محوریت شخصیت‌های جدید و جوان‌تر مثل جی.دی فینکس. گیرز ۵ هم با اضافه کردن المان‌های اپن ورلد و گسترش فرنچایز، مسیر را حتی به سمتی برد که شخصیتی مثل «کیت» تبدیل به اولین شخصیت اصلی زن این سری شود. حالا در خط داستانی مدرن گیرز آو وار، قصه کیت از هر قصه‌ای مهم‌تر است.

اما چرا Gears of War E-Day به این روایت مدرن پشت می‌کند؟ احتمالا دغدغه اصلی خیلی از مخاطب‌ها اتفاقات Gears 6 باشد که شایعه معرفی آن وجود داشت. با این حال E-Day نه تنها شخصیت‌های جدید را کنار می‌زند، بلکه حتی ما را به قبل از رویدادهای بازی‌های سه‌گانه برمی‌گرداند. گیرز آو وار به همان نام “War” در جنگش شناخته می‌شد. چیزی که در نسخه پنجم به بعد به کلی حذف شد و بازی‌هایی مثل Gears: Tactics و Gears Pop هم بدون این پسوند عرضه شدند. این سری اما دوباره به بازگشت این پسوند نیاز دارد. در تایم‌لاین مدرن، از ماجرای شکست لوکاست‌ها در V-Day بیش از ۲۵ سال گذشته است و عملا از جنگ خبری نیست. به بیان دیگر، ترسی که از مقابله با لوکاست‌ها در نسخه اول وجود داشت، در نسخه‌های جدید احساس نمی‌شود.

در E-Day این مسئله هم حل شده است. سازنده‌ها می‌گویند که ترس از لوکاست‌ها یکی از تم‌های اصلی این بازی خواهد بود. گیرز آو وار جدید یک بازی خطی‌تر به سبک بازی‌های قدیم است و احتمالا سکانس‌های اپن ورلد و محیط‌های باز کلا حذف شوند. این محیط‌ها در نسخه پنجم طرفداران را دودسته کردند و بعضی‌ها آن را دوست نداشتند. بازگشت به ریشه‌ها، حکم راضی کردن این مخاطب‌ها را خواهد داشت.

نشانه‌ای برای اتفاقات بهتر

تغییر پسوند بازی، نه صرفا وعده بازگشت به ریشه‌ها، بلکه حکم تغییرات اساسی را دارد. تغییراتی که دست استودیوی کوالیشن را بازتر می‌گذارد تا تجربه‌های جدیدی پیدا کند. گیرز آو وار این پتانسیل را دارد تا قصه‌هایی جدیدی روایت کند. قصه‌هایی به سبک عناوین گذشته از جنس برادری، برابری و نبرد در برابر یک شیطان بزرگتر. با تغییر رویه کوالیشن، طرفداران گیرز آو وار هم قصه‌هایی متفاوت را از دل این دنیا می‌شنوند. متفاوت از جنس همان نمایش‌های E3 سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ که اینترنت با آن‌ها منفجر می شد. بازی گیرز آو وار E-Day همچنان در دست ساخت است و تاریخ انتشار مشخصی ندارد. بازی همزمان با اکس‌باکس سریز، برای پی‌سی نیز منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MrNemesis
    MrNemesis | ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

    بسیار عالی
    همه جا پرسیدم یه نفر جواب بده
    رکورد ویدیو تویچ ایکس باکس رو چرا توی تویچ قرار نمیدید من مراسم رو ندیدم میخوام رکورد لایو ویجیاتو رو ببینم چرا نیست!!!

مطالب پیشنهادی