به یاد ماندنیترین مراحل سری Call of Duty
از خیانت شپرد تا وفاداری رایلی
از زمان انتشار بلک آپس ۴ بدون بخش داستانی تا انتشار عجولانهی مدرن وارفر ۳ جدید که بخش داستانی آن توهینی مستقیم به مخاطب بود، هر روز واضحتر شد که اکتیویژن دیگر اهمیتی به ساختن روایتی جذاب و جنایی برای مخاطبان نمیدهد. شاید اگر شرکت دیگری هم مسئول ساخت کال آو دیوتی بود و سود فراوان آن در حالت آنلاین به خصوص با پدید آمدن وارزون را میدید، همین تصمیم را میگرفت. در گذشتهای نه چندان دور اما، تنها برتریای که این سری نسبت به رقبایی مانند بتلفید داشت، دقیقا قدرت بالای بخش داستانی بود. مراحلی که آدرنالین را به سقف میرسانند و در مواردی حتی تبدیل به سرتیتر معتبرترین خبرگزاریهای جهان میشدند. میتوانیم اینجا بنشینیم و مدتها در مورد نابودی بازی محبوب خود بخاطر طمع روز افزون حرف بزنیم، اما همانطور که همیشه گفته شده: «ناراحت نباش که تمام شد، خوشحال باش که اتفاق افتاد.» به همین دلیل ویجیاتو قصد دارد ۱۵تا از به یاد ماندنیترین مراحل سری Call of Duty را برای شما بازگو کند.
- 1 مرحلهی Whiskey Hotel - دفاع از کاخ سفید
- 2 مرحلهی WW3 - جنگی در ابعاد جهانی
- 3 مرحلهی Wolf's Den - جنگ پر تنش در تونل
- 4 مرحلهی Suffer With Me - مخفی و فریبنده
- 5 مرحلهی Time and Fate - مبارزهی چریکی از دو دیدگاه
- 6 مرحلهی Shock & Awe - تجربهی دلخراش انفجار بمب هستهای
- 7 مرحلهی Mile High Club - ماموریت پر خطر نجات دادن هواپیما
- 8 مرحلهی Vendetta - اسنایپر در میانهی نبرد استالینگراد
- 9 مرحلهی No Man's Land - سگ و انسان بودن
- 10 مرحلهی Vorkuta - فرار از زندان و قیام
- 11 مرحلهی All Ghillied Up - پرایس در چرنوبیل
- 12 مرحلهی Loose Ends - خیانت تکاندهنده
- 13 مرحلهی Rebirth - هیجان، توطئه و معلوم شدن راز داستان
- 14 مرحلهی Cordis Die - حفاظت از رئیس جمهور
- 15 مرحلهی No Russian - ماموریت تروریستی جنجال برانگیز
مرحلهی Whiskey Hotel - دفاع از کاخ سفید
- بازی: Call of Duty: Modern Warfare 2
"Whiskey Hotel" مرحلهای نفسگیر در مدرن وارفر ۲ بود که بازیکن را در میان جنگی برای پس گرفتن کاخ سفید قرار میداد. به عنوان عضوی از ارتش رنجرهای آمریکا، بازیکن موظف بود تا در خیابانهای جنگ زدهی واشنگتن دی سی، برای رسیدن به ساختمان معروف ریاست جمهوری، مبارزه کند. در حالی که شما آخرین تلاشها برای رسیدن به کاخ سفید را انجام میدادید، باید در درگیریهای مسلحانهی سنگین پیروز میشدید.
اتمسفر پر از ناامیدی و اهمیت نمادین دفاع از پایتخت کشور همگی عواملی هستند که این مرحله را به یاد ماندنی میکنند. دیدن کاخ سفید آتش گرفته تاثیر فراوانی بر بازیکن میگذاشت و بر شدت و سنگینی مرحله از لحاظ روحی اضافه میکرد.
مرحلهی WW3 - جنگی در ابعاد جهانی
- بازی: Call of Duty: Modern Warfare 3
"WW3" یکی از انفجاریترین و بزرگترین مراحل سری مدرن وارفر به حساب میآید. داستان در زمان یک درگیری بین تمام کشورهای جهان اتفاق میافتد و بازیکن را در هرج و مرج جنگ جهانی سوم، در حالی که نبردهایی در شهرهای مهم جهان در حال رخ دادن هستند، رها میکند. شما باید راه خود را در میان خرابههای نیو یورک پیدا کنید و از موجهای فراوانی از دشمنان جهت خنثی کردن یک بمب هستهای، رد شوید.
چیزی که باعث به چشم آمدن WW3 میشود، ابعاد درگیری و حس ضروریت خرد کنندهی آن است. این مرحله سکانسهایی با هیجان بالا مانند، حملات هوایی و مبارزات خیابانی نفس گیر را به مخاطب نشان میدهد. WW3 یک مرحله چشمگیر است که به خوبی ابعاد بزرگ و درام سری مدرن وارفر را در اختیار بازیکن میگذارد.
مرحلهی Wolf's Den - جنگ پر تنش در تونل
- بازی: (Call of Duty: Modern Warfare (2019
در کال آو دیوتی مدرن وارفر ۲۰۱۹، Wolf's Den ماموریتی است که بازیکنان را در اعماق تونلهای یکی از مقرهای تروریستها قرار میدهد. اتمسفر قرار داشتن در فضایی تنگ و تاریک همراه با مبارزات پر تنش و تن به تن، این مرحله را تبدیل به یکی از پراسترسترین مراحل بازی میکنند.
واقعگرایی و دقت به جزئیات این مرحله، نکات برجستهی آن هستند که همراه با مکانیک دوربین دید در شب و گیمپلی آرام و تکنیکی، تجربهای درگیر کننده میسازند.Wolf's Den به لطف نشان دادن پیچیدگی مبارزات مدرن و تاثیرات روانی آنها بر روی سربازان، نسبت به دیگر مراحل بیشتر به چشم میآید.
مرحلهی Suffer With Me - مخفی و فریبنده
- بازی: Call of Duty: Black Ops 2
"Suffer With Me" یک مرحله از بلک آپس دو است که بخاطر پیچیدگیهای داستانی و تاثیر سنگین روحی روانی شناخته میشود. داستان در دوران جنگ سرد اتفاق میافتد و الکس میسون را هنگام همکاری با دوست قدیمی خود یعنی فرانک وودز برای دستگیری شخصی مهم، نشان میدهد. هر چقدر در مرحله پیش میروید، بیشتر واضح میشود که هیچ چیز آن طور که به نظر میاد، نیست.
اتفاق عجیب مرحله در یک سکانس شوکه کننده اتفاق میافتد: وودز فریب خورده، به دشمن شلیک میکند، اما خیلی زود میفهمد که در اصل یکی از دوستان خود را کشته است. این حس خیانت و تاثیر روحی روانی آن بر تمامی شخصیتها، مرحله "Suffer With Me" را تبدیل به یکی از به یاد ماندنیترینها میکند.
مرحلهی Time and Fate - مبارزهی چریکی از دو دیدگاه
- بازی: Call of Duty: Black Ops 2
"Time and Fate" تجربهای دوگانه و منحصر به فرد ارائه داده و به بازیکنان اجازه میدهد تا کنترل الکس میسون و رائول منندز، شخصیت منفی اصلی بازی، را در اختیار بگیرند. این مرحله که در دوران انقلاب نیکاراگوئه اتفاق میافتد، مدام از گذشته به حال حاضر میرود و ریشههای نفرت منندز نسبت به ایالات متحده آمریکا و به قدرت رسیدن او را نشان میدهد.
ویژگی برجستهی این مرحله، روایت دوگانهی آن است که به بازیکنان بینشی نسبت به انگیزههای شخصیت اصلی و شخصیت منفی می دهد. این روایتگری پیچیده در ترکیب با مبارزات نفسگیر چریکی گیمپلی، Time and Fate را تبدیل به یکی از فراموش نشدنیترین مراحل سری بلک آپس میکند.
مرحلهی Shock & Awe - تجربهی دلخراش انفجار بمب هستهای
- بازی: Call of Duty 4: Modern Warfare
بسیاری از هواداران هنوز معتقدند که Call of Duty 4: Modern Warfare اوج فرانچایز به خصوص در بحث داستانگویی به حساب میآید. مرحلهی مهم اکت اول این بازی یعنی "Shock & Awe" نه تنها برای بازیکنان کال آو دیوتی بلکه برای تمامی گیمرها شناخته شده است. این مسئله بخاطر سکانس پایانی بدنام آن است.
در میانههای "Shock & Awe" هدف مرحله به تخلیه سربازان از بصره تغییر پیدا میکند. این تغییر به دلیل به وجود آمدن خطری هستهای در شهر اتفاق میافتد. با وجود نزدیک بودن به فرار اما، بمب هستهای زودتر از حد تصور منفجر میشود و هلیکوپتر بازیکن را سرنگون میکند. پایان مرحله یک بخش کوتاه قابل بازی دارد که در آن باید تا زمان مرگ، بر روی زمین بخزید. Shock & Awe یکی از دلخراشترین و البته تحسین شدهترین داستانهای سری کال آو دیوتی به شمار میرود.
مرحلهی Mile High Club - ماموریت پر خطر نجات دادن هواپیما
- بازی: Call of Duty 4: Modern Warfare
"Mile High Club" ماموریت متفاوت کال آو دیوتی مدرن وارفر است. این مرحله بعد از بخش پایانی داستان شروع میشود و با دیگر قسمتهای آن هیچ ارتباطی ندارد. بازیکن کنترل عضوی ناشناس از گروه ضربت ۱۴۱ را در دست دارد و باید در هواپیمایی در حال انفجار با کشتن دشمنان، خود را برای نجات شخصی مهم به مقصد برساند.
همانطور که گفتیم Mile High Club با دیگر اتفاقات داستانی مدرن وارفر ارتباطی ندارد و داستان جداگانهی زیادی هم تعریف نمیکند. اما درجه سختی و محدودیت زمانی اعمال شده، آن را تبدیل به یکی از به یاد ماندنیترین مراحل فرنچایز میکند. حتی در حال حاضر نیز بازیکنان سعی میکنند که این مرحله را در کوتاهترین زمان ممکن به پایان برسانند. رکوردهای زیادی برای اسپیدران کردن نیز به ثبت رسیدهاند.
مرحلهی Vendetta - اسنایپر در میانهی نبرد استالینگراد
- بازی: Call of Duty World At War
بخش داستانی Call of Duty: World at War اکثر اوقات به علت محبوبیت بالای بخش زامبی آن، نادیده گرفته میشود. با این وجود، بازی یکی از بهترین مراحل کل تاریخ کال آو دیوتی را در خود جای داده است: Vendetta که در میانهی نبرد استالینگراد اتفاق میافتد. بعد از دفاعی ناموفق و فاجعهآمیز، شخصیت محبوب هواداران یعنی ویکتور رزناو به بازیکن ماموریت میدهد تا ژنرال آلمانی Heinrich Amsel را به قتل برساند.
"Vendetta" ماموریتی است که که دقت تیراندازی و مهارت بازیکن در کنترل زمان را میسنجد. شما باید حواستان باشد که جای خود را لو ندهید و فقط در زمانهایی که صدای تیر شنیده نمیشود، شلیک کنید. این مرحله گیمپلی سرعتی و تیراندازیهای همه جانبه را به خوبی برای مدتی کوتاه، تغییر میدهد. و البته مهمتر از هرچیز دیگری، برای اولین بار در Vendetta با شخصیت ویکتور رزناو آشنا میشویم.
مرحلهی No Man's Land - سگ و انسان بودن
- بازی: Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Ghosts یکی از عناوین نه چندان محبوب سری به حساب میآید. نه از بخش داستانی و نه از بخش مولتیپلیر آن در بین هواداران به نیکی یاد نمیشود. تنها مرحلهی خاص بازی No Man's Land است که این اتفاق یک دلیل مشخص دارد. با تغییر جالبی در گیمپلی شما کنترل رایلی، سگ داستان را در دست میگیرید.
رایلی تنها شخصیت قابل بازی در Call of Duty: Ghosts است که هواداران فرنچایز از او راضی هستند. طراحی جذاب او و نبود کمبودهای بازیگران شخصیتهای انسانی، به رایلی محبوبیتی را هدیه داده که کس دیگری آن را ندارد. No Man's Land مبارزات انسانی و سگی را به طرز شگفتانگیزی با هم ترکیب میکند. این مرحله یکی از معدود عوامل قابل ستایش در مورد Ghosts است.
مرحلهی Vorkuta - فرار از زندان و قیام
- بازی: Call of Duty: Black Ops
Vorkuta دومین مرحلهی داستانی و اولین مرحلهی متمایز کنندهی Call of Duty: Black Ops است. بازیکن نقش الکس میسون، مامور CIA که در گولاگ شهر وورکوتا زندانی شده را بازی میکند. تلاش شما برای فرار از زندان تبدیل به قیامی تمام عیار میشود و میسون و ویکتور رزناو مشغول مبارزه با نگهبانان با کمک دیگر زندانیها میشوند.
Vorkuta سرعت گیمپلی Call of Duty: Black Ops را به صورت محسوسی افزایش میدهد. بازیکنان ابتدای مرحله را فقط با یک چاقو پیش میبرند. این مسئله توانایی آنها در مخفیکاری را میسنجد زیرا که باید بدون صدا دشمنان را بکشند و سپس اسلحهها را بردارند. Vortuka از اینجا به بعد دیگر لحظهای آرام نمیگیرد و مخفیکاری جای خود را به یکی از بهترین سکانسهای تعقیب و گریز تاریخ کال آو دیوتی میدهد.
مرحلهی All Ghillied Up - پرایس در چرنوبیل
- بازی: Call of Duty 4: Modern Warfare
All Ghillied Up محبوبیت فراوانی دارد و یکی از بهترین مرحلههای حتی تاریخ بازیهای ویدیویی به حساب میآید. اهمیت این مرحله اما به علت طراحی شدن توسط یک ایرانی یعنی محمد علوی، برای ما ایرانیان بسیار بالاتر است. با وجود آن که All Ghillied Up چیز زیادی را به داستان کال آو دیوتی اضافه نمیکند اما برخلاف دیگر مراحل تاریخ فرانچایز چندان خطی نیست و هیجان بسیار بالایی دارد.
در طول اتفاقات All Ghillied Up بازیکن تنها یک دوست در چرنوبیل تاریک و پر از دشمن دارد. مردن در هر لحظه بسیار محتمل است. اما، بازیکنان میتوانند تقریبا از هر راهی که دوست دارند کار را به پایان برسانند. همانطور که اشاره شد این مرحله از دیدگاه منتقدان نه تنها یکی از محبوبترین مراحل مدرن وارفر و بلکه یکی از بهترین مراحل در تاریخ شوترهای اول شخص به حساب میآید.
مرحلهی Loose Ends - خیانت تکاندهنده
- بازی: Call of Duty: Modern Warfare 2
شخصیتهای اصلی کال آو دیوتی: مدرن وارفر یکی از دلایل برجستهی علاقهی هواداران به آن هستند. تمام اعضای گروه ضربت ۱۴۱ به روش خود، دوست داشتنی و به یاد ماندنی هستند. بازیکنان خاطراتی خوش از سوپ مکتاویش، کاپیتان جان پرایس، روچ، گوست و ... دارند. Loose Ends در بازی کال آو دیوتی: مدرن وارفر ۲ دقیقا به همین دلیل بسیار دردناک است.
در Loose Ends روچ و گوست حملهای را بر علیهی جایی که فکر میکنند یکی مکانهای امن ماکاروف است، شروع میکنند. در پایان مرحله متحد و فرماندهی این دو یعنی ژنرال شپرد نیز به آنها میپیوندد. شپرد اما بعد از گرفتن اطلاعاتی که در مورد ماکاروف بدست آوردهاند، با هفتتیر خود به روچ و گوست شلیک میکند. خیانتی تکاندهنده که دو تن از محبوبترین هم تیمیهای مدرن وارفر را نابود و ژنرال را تبدیل به هدف اول بازیکن میکند.
مرحلهی Rebirth - هیجان، توطئه و معلوم شدن راز داستان
- بازی: Call of Duty: Black Ops
تفاوت بلک آپس با دیگر کال آو دیوتیها، ژانر آن است. بازی در مورد یک جنگ جنجال برانگیز صحبت نمیکند و بجای آن داستانی جنایی بر اساس توطئه را برای مخاطب میگوید. Rebirth نقطهای است که در آن تمامی تکههای پازل در جای خود قرار میگیرند و اتفاقات مختلف بلاخره معنادار میشوند. از لحاظ گیمپلی، مرحله تجربهای خوب با مقدار زیادی تنوع را در اختیار شما قرار میدهد. با این وجود نکتهی برجستهی آن داستانی است که تعریف میکند.
Rebirth نور تازهای بر بخش بزرگی از داستان میاندازد و بلاخره پاپوشی که برای الکس میسون درست و باعث بازجویی از او شده را توضیح میدهد. معلوم میشود که رزناو فقط یک توهم بوده و میسون روایتگر چندان قابل اعتمادی نیست. لحظهای که میسون خود را به عنوان رزناو معرفی میکند و استاینر (Steiner) را به قتل میرساند، یکی از محبوبترین پردهبرداریهای کال آو دیوتی به حساب میآید.
مرحلهی Cordis Die - حفاظت از رئیس جمهور
- بازی: Call of Duty: Black Ops 2
Call of Duty: Black Ops 2 به اندازهی نسخهی قبلی خود، به خصوص در بحث داستانگویی، مورد تحسین قرار نگرفت. به هر حال این بازی نیز میداند که چطور باید مرحلهای خاطرهانگیز برای هواداران این سبک ساخت. Cordis Die به بازیکن ماموریت محافظت از رئیس جمهور ایالات متحده در لس آنجلسی که تحت حملهی درونها (Drones) قرار گرفته، را میداد.
Cordis Die به لطف نحوهی ارائهی خود بسیار به یاد ماندنی است. بازی کردن این مرحله، حس قدم زدن در لس آنجلسی که توسط یک نیروی آخرالزمانی مورد حمله قرار گرفته را میدهد. بازیکن میبایست با تمامی لوازمی که در اختیار دارد از رئیس جمهور محافظت کند. حتی کوچکترین لحظهی آرامی در این مرحله وجود ندارد و همین مسئله باعث تبدیل شدن آن به یکی از بهترین سکانسهای بلک آپس دو در نظر هواداران شده است.
مرحلهی No Russian - ماموریت تروریستی جنجال برانگیز
- بازی: Call of Duty: Modern Warfare 2
No Russian بدنامترین مرحلهی تاریخ کال آو دیوتی است، تا حدی که صحبتها در مورد آن به منابع خبری معتبر نیز کشیده شد. این اتفاق به دلیل موارد داستانی و یا گیمپلی فوقالعاده نبود. No Russian بازیکن را در میانه یک حملهی تروریستی قرار میداد و حق انتخاب شرکت در آن را نیز برای شما مهیا میکرد. در این مرحله باید به تعداد زیادی از مردم بیگناه شلیک کنید و در بخش پایانی با خیانتی تکان دهنده مواجه شوید.
در نهایت، اکثر بازیکنان و منتقدان No Russian را مرحلهای نه چندان جالب میبینند. برخی آن را متهم به تلاش برای ساختن حسی مانند Shock & Awe میکنند. با این وجود اما این مرحله به علت محتوای وحشتناک خود بجای تحسینهای فراوان، با انتقادهای فراوان مواجه شده است. البته که اکتیویژن در Call of Duty Modern Warfare 3 که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، سعی به بازسازی این مرحله کرد اما با شکستی کامل مواجه شد و نتوانست نسخهی جدید ماکاروف را به بدنامی ماکاروف اصلی برساند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
مرحله چرنوبیل تو مدرن وارفر ۱ چی پس
همون All Ghillied Up میشه دیگه :)) شمارهی ۱۱ اتفاقا نگاه ویژهتری هم داشتیم بهش تو متن
و اما تنها call of duty که می تونست حس کثیف و زشتی و خشن بودن جنگ رو نشون بده world at war بود
کلا تریآرک نسبت به بقیه، داستانای واقعیتر و جناییتری داشته همیشه
No Russian یکی از بهترین مراحل یکی از بهترین روایت هاییه که تجربه کردم،و واقعا جزویگ افتخاراتمه که MW2رو تموم کردم
خیلی خوبه ولی خب تو متن بخاطر ماهیت ترسناک مرحله نمیشه زیاد ازش تعریف کرد واقعا :))