5 بازی ویدیویی که مدام ما را با تصمیمهای سخت مواجه میکنند
وقتی جان آدمها به تصمیمات ما گره میخورد
از تصمیمگیریهای لحظهای عناوین اکشن گرفته تا برگزیدن پایانبندیهای مختلف یک اثر، انتخابها همیشه جزو ویژگیهای خاص و جذاب بازیهای ویدیویی بودند. اکثر گیمرها دوست دارند تا انتخابهای متفاوت داشته باشند، اما برخی اوقات تصمیمها و گزینههای فراوانی جلوی مخاطب هستند که باعث آزاردهندگی بازی میشوند. این مسئله باعث میشود استودیوهای بازیسازی با دقت بالا عناوین خود را بسازند و گزینههای سنجیده پیش روی بازیکنان بگذارند. اما در برخی بازیها مسئله اخلاقیات و تصمیمگیری جزو هسته گیمپلی است و مخاطب را مدام با معضلهای متفاوت روبرو میکنند. در این متن از ویجیاتو قصد داریم تا پنج بازی ویدیویی را معرفی کنیم که مدام مخاطب را با تصمیمگیریهای سخت و دشوار به چالش میکشند. با ما همراه باشید.
Frostpunk
- پلتفرمها: پیسی، ایکس باکس وان، پلیاستیشن 4 و 5
- تاریخ انتشار: 24 آوریل 2018
- توسعهدهنده: 11 Bit Studios
بازیهای استراتژیک زیادی هستند که مسئولیت انسانهای بسیاری را در اختیار بازیکن و تحت فرمان کامل آنها قرار میدهند. برای مثال در سری Civilization جنگجوها و کارگرها فقط منابع قابل گسترشی هستند که برای کسب خواستههای ما به کار میروند. داخل عنوان Frostpunk بازیکنان روی صندلی داغ تصمیمگیری قرار دارند و بازی با روبرو کردن آنها با نتایج فوری انتخابهایشان، عذاب کشیدن، سرمازدگی، گرسنگی، مرگ شهروندان و شورش را جلوی چشم مخاطب میآورد.
حتی تصمیمهایی که از اکثریت مردم محافظت میکنند هم باید با وضع قانونهای وحشیانه همراه شود. تحمیل کردن شیفت 24 ساعته به کارگران، قرار دادن کودکان برای کار در معدن بعد یک حرکت نادرست و فرستادن افراد مریض به برهوت برای نجات مردم سالم، فقط چند مورد از انتخابهای بیرحمانه فراستپانک هستند. اتمام این اثر بدون رد کردن یک سری خط قرمز اخلاقی غیرممکن است و اتخاذ انتخابهای انسانی درست طی داستان شما را با مشکلات متعددی روبرو میکند. اگر هم خیلی پایبند به این مسائل باشید در نهایت آخرین نورهای انسانیت داخل سرما خاموش خواهند شد.
Disco Elysium
- پلتفرمها: پیسی، پلیاستیشن 4 و 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس/اس، استیدیا
- تاریخ انتشار: 15 اکتبر 2019
- توسعهدهنده: ZA/UM
این عنوان نقشآفرینی سیاسی سیستم مبارزات ندارد و تصمیمهای مرگ و زندگی زیادی جلوی شما قرار نمیدهد. دیسکو الیسیوم به صورت مستقیم با نیروهای ایدئولوژیک و مکانیزمهای حاکم بر دنیای ما دست و پنجه نرم میکند، آن هم به اشکال آشکار و زیرپوستی. بازی خیلی عمیق به مسائلی نظیر بدیهای کاپیتالیسم بیبند و بار و جنگ تبلیغاتی یک طرفهاش، کارهای مشارکتی، بازارها، نژادپرستی، استعمار و موارد بسیار زیاد دیگری میپردازد.
تصمیمهایی که پلیس داستان طی ماجراجوییاش اتخاذ میکند شاید نتایجی تاثیرگذار نداشته باشند، اما به لطف نویسندگی و جهانسازی معرکه بازی، تاثیر هر انتخاب مستقیما در صورت بازیکن کوبیده میشود، البته با ذرهای شوخطبعی و سنجش مناسب. دیسکو الیسیوم ایدئولوژی و راهحلهای اخلاقی بازیکنان را سریعا میسنجد. این اتفاق فقط با تصمیمگیریهای ما برای مردم فرسوده و شکسته شهر Revachol رخ نمیدهد، بلکه جنگ درونی پلیس داستان با روان از هم گسیختهاش، شیاطین درونی و تروماهایش در دورهای فوقالعاده عجیب و تاریک نیز تاثیر بزرگی داخل ماجرا دارد.
Papers, Please
- پلتفرمها: اندروید، iOS، پیسی، PS Vita
- تاریخ انتشار: 8 آگوست 2013
- توسعهدهنده: 3909 LLC
داخل عنوان Papers, Please بازیکنان جا پای یک مامور کنترل مرزی میگذارند که در کشوری استبدادی، مملو از فقر، جنگ و ترور زندگی میکند. هر روز بازیکن باید با توجه به قوانین کشور، اخلاقیات و نیازهای غذایی خانواده خود تصمیم بگیرد چه کسی از مرز میتواند عبور کند و کدام افراد اجازه ورود را ندارند.
به اضافه زنده ماندن و برخورداری از کمکهای بالای دولت، مسئله رفاه خانواده ما باعث میشود تا فرصتهای جدیدی برای فساد به وجود بیاید و فشاری مضاعف روی افراد میگذارد. برخورد روزانه با قوانین و مقررات کشور مدام شما را جلوی دوراهی اخلاقیات قرار میدهد و کوچکترین تصمیم عواقب سخت و غیرقابل پیشبینیای خواهد داشت.
Fallout: New Vegas
- پلتفرمها: پلیاستیشن 3، ایکس باکس 360، پیسی
- تاریخ انتشار: 19 اکتبر 2010
- توسعهدهنده: Obsidian Entertainment
تقدس زندگی انسانها موردیست که همهی بازیهای دارای تصمیمگیری و انتخاب در آن اشتراک دارند. سخت است که خیر و شر را با توجه به هسته و چرخه گیمپلی و وجود هزاران جسد از همدیگر تشخیص بدهیم. فالاوت نیو وگاس اما با رویکرد بیاشتیاقش به خشونت تقریبا عکس این قضیه را پیش میگیرد. اولین تصمیمی که شما باید بگیرید انتخاب بین پیوستن به راهزنها و نجات دادن شهر از دست همین خلافکارهاست.
وقتی داستان جلو میرود، به مرور انتخابهای اخلاقی خاکستری بیشتری پیش روی ما قرار خواهند گرفت. برای مثال شما باید تصمیم بگیرید که یا نیرو را با بازدهی پایین به یک منطقه بازگردانید یا نیروگاه خورشیدی را تبدیل به سلاحی مرگبار کنید. هر تصمیمی که ما میگیریم میتواند آینده یک منطقه را تغییر دهد و همه آنها مسائل فلسفهای قانعکنندهای دارند که چشمانداز روزهای پیش رو هستند.
This War of Mine
- پلتفرمها: اندروید، iOS، نینتندو سوییچ، پیسی، پلیاستیشن 4، ایکس باکس وان
- تاریخ انتشار: 14 نوامبر 2014
- توسعهدهنده: 11 Bit Studios
با وجود این که پیشزمینه جنگ داخل عناوین زیادی نشان داده شده، آثار چندان زیادی نبودهاند که با دقت بالا زندگی جهنمی این دوران طولانی و وحشتناک را به تصویر بکشند. This War of Mine بازیکنان را در تجربه کنترل شهروندان به دام افتاده داخل یک شهر محاصره شده غوطهور میکند. بقا داخل این شهر منوط به اعمال ابرقهرمانانه نیست، بلکه فقط به تقلا کردن برای یافتن غذا، پناهگاه، دارو و امنیت ارتباط دارد. انتخابهای تاریک چندین بار در خانه شما را طی داستان بازی میزنند و جزو هسته گیمپلی محسوب میشوند.
بعضی بازیها به بازیکن اجازه انجام اعمالی را میدهند که در واقعیت یا باعث ایجاد اختلال PTSD وحشتناکی میشوند یا انکار و ناهماهنگی شناختی شدید همراه خود میآورند. This War of Mine کاری میکند که شما متوجه شوید در چنین شرایط دشواری اخلاقیات ساده هرگز به کمکتان نخواهد آمد. بعضی مواقع زنده ماندن داخل این اثر با کشتن مادری جوان بعد از دزدی منابع دارویی او امکانپذیر است.
خب دوستان نظر شما چیست؟ دیگر چه عناوینی میتوانند در لیست ما قرار بگیرند؟ نظرات خود را با به اشتراک بگذارید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.