ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

اگر بازی‌ها بهینه‌سازی نشوند، استفاده از SSD در پلی استیشن 5 بی‌فایده خواهد بود

یکی از معدود اطلاعاتی که از سخت افزار پلی استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت در دست داریم این است که به SSD مجهز هستند. همانطور که می‌دانید این درایوهای ذخیره‌سازی اطلاعات هیچ عضو مکانیکی ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۲

یکی از معدود اطلاعاتی که از سخت افزار پلی استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت در دست داریم این است که به SSD مجهز هستند. همانطور که می‌دانید این درایوهای ذخیره‌سازی اطلاعات هیچ عضو مکانیکی و متحرکی ندارند، بنابراین احتمال اختلال در عملکرد آنها بسیار پایین بوده و سرعت بارگذاری و خواندن و نوشتن خیلی بالاتری دارند.

سونی بارها از مزایا و پتانسیل استفاده از SSD در کنسول پلی استیشن 5 گفته، و بر اساس آنچه بارها تاکید شده می‌توان انتظار داشت سرعت بارگذاری بازی‌ها و مراحل به اندازه قابل توجهی افزایش یابند.

اما از دید فنی، این مسئله به این سادگی‌ها هم نیست. وقتی صحبت از این به میان می‌آید که توسعه‌دهندگان می‌توانند از SSD استفاده کنند، آنها می‌بایستی بازی‌های خود را برای بهره‌وری روی تکنولوژی درایورهای حالت جامد، بهینه‌سازی کنند. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، عملا هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد شد. چند ماه قبل در بررسی دیجیاتو مشاهده کردیم که چطور مهاجرت به SSD روی یک کامپیوتر خانگی، سرعت بارگذاری بازی NFS Payback را تا نزدیک به ۵۰ درصد کاهش داد، اما در عنوان GTA V هیچ بهبودی ایجاد نکرد.

این موضوع نکته مهمی است که مورد توجه «میکا وکالا» کارگردان فنی استودیوی رمدی قرار گرفته و در گفت‌و‌گویی با نشریه پلی استیشن در مورد شرایط و احتمالات بهره‌مندی از SSD در کنسول‌های نسل آینده صحبت کرده است.

اگر فرض بگیریم که بازی‌ها از نظر وسعت و کیفیت بصری در حد و اندازه‌های امروزی باقی بمانند، زمان‌های بارگذاری در بازی‌های پلی استیشن 5 اصلا قابل توجه نخواهند بود و تجربه مجدد یک مرحله هم کاملا بلافاصله خواهد بود.

هرچند حالا که می‌توانیم از داده‌های خیلی بیشتری استفاده کنیم و وسعت بازی‌ها بیشتر شود، بهینه‌سازی نکردن محتوا ممکن است به بارگذاری حجم خیلی بیشتری از داده‌ها منجر شود، و این شرایط یعنی بازگشت دوباره به همین مدت زمان بارگذاری که امروز تجربه می‌کنیم.

منطقا وقتی پلی استیشن 5 یک کنسول نسل آینده است، بازیکنان توقعات خیلی بالایی از آنها دارند و دنبال محتوای بیشتر و باکیفیت‌تر هستند. این یعنی داده‌های خیلی بیشتر که واقعا ممکن است در مقیاس مشابه دقیقا همان نرخ زمان بارگذاری را موجب شود. به خصوص اگر توسعه‌دهندگان بازی‌های خود را برای SSD بهینه‌سازی نکنند.

حال باید دید بازی‌سازان چگونه می‌توانند موضوع مورد بحث را مدیریت کنند و آیا واقعا با بهبود چشم‌گیر زمان بارگذاری بازی‌ها مواجه خواهیم بود یا خیر. نظر شما در این رابطه چیست؟ دیدگاه‌های خود را با ویجیاتو در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

تماشا کنید: ویجیاتو – سال آخر پلی استیشن 4

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی