Disco Elysium و تولد سبک دیسکو لایک
آیا با ژانر جدیدی روبرو هستیم؟
چند وقت پیش یکی از طرفداران بازی Disco Elysium حرف جالی در ردیت زد. او گفت که این بازی قرار است که صدها نسخه بعدی داشته باشد که طی آنها هزاران داستان مختلف جلو میرود و توسط هزاران توسعهدهنده مختلف ساخته خواهند شد. اگر به این حرف خوب فکر کنید میبینید که درست است. این واقعه در دنیای گیمینگ با نام سبک دیسکو لایک شناخته خواهد شد. یک سبک از زیرمجموعه نقش آفرینی که طی آن بازیکن مشغول یک ماجراجویی میشود که با دیالوگهایی خلاقانه و ماموریتهای داستانیاش جلو میرود. حالا اگر دوست دارید در مورد آینده سبک دیسکو لایک بیشتر بدانید، در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
متاسفانه به خاطر فساد بسیار بالا در تیم توسعهدهنده و ناشر بازی دیسکو الیسیوم، این تیم متلاشی شد. اعضایی که واقعا به بازی اهمیت میدادند و کارشان را دوست داشتند تصمیم گرفتند که کنار هم بمانند و در حال حاضر سه تیم مختلف مستقل از اعضا سابق تیم بزرگ دیسکو الیسیوم وجود دارد که هر کدام به دنبال ساخت آیندهای هستند که در ذهنشان دارند.
یکی از همین استودیوها، نام خودش را گذاشت Dark Math Games. اخیرا هم یک تریلر از پروژه جدید خود به نام XXX Nightshift منتشر کردند. در این بازی شما به عنوان یک افسر نگهبان بازی میکنید که در سال ۲۰۸۶ در یکی از مناطق اسکی قطب جنوب گیر میافتد.
حالا این موج جدیدی که دارد به سمتمان میآید چطور است؟ طرفداران این سبک از بازی که قطعا از آن خوشحالند، ولی آیا قرار است که جای خالی خود دیسکو الیسیوم را پر کنند؟ درست است که تیم سازنده این بازیها همگی افرادی با تجربه و ماهرند، ولی هنوز نمیدانیم که به صورت مستقل هم میتوانند یک بازی بزرگ را مدیریت کنند. برای همین شاید آینده این سبک کمی نگران کنندهتر از چیزی باشد که انتظارش را دارید.
دیسکو لایک در قطب جنوب: XXX Nightshift و موج جدیدی از علمی تخیلی
استودیو دارک مث گیمز تصمیم گرفت که به سراغ یک دهکده اسکی در قطب جنوب برود که هرگز نباید به وجود میآمد. شما در این مکان اشتباه قرار است با افرادی صحبت کنید که هرگز نباید آنجا میبودند و شما هرگز نباید با آنها آشنا میشدید. در طول این شب قطبی شما با انواع رازهای تاریک و سیاه آشنا میشوید و به آینده انسانیت شک خواهید کرد. فضاسازی این بازی قرار است که یک آینده تاریک سرشار از تکنولوژی و نفوذ افراد قدرتمند و شرکتهای ثروتمند را نشان دهد. چیزی که شاید خیلی جدید نباشد، ولی این بار در یک بازی تاریک و خشن که به صورت کامل داستان محور است.
وقتی که تریلر بازی را تماشا میکنید، انگار که یک دنیای کاملا سورئال را میبینید. انگار که شما تازه از خواب بیدار میشوید. این یک واکنش طبیعی است که ما دنیای اطراف خود را به طور کامل درک نکنیم. ولی این دنیا به قدری عجیب و متفاوت است که انگار همزمان هم در حال تجربه یک زندگی سخت و پر از غم هستید؛ در کنار آن انگار که در یک کاخ در تخت خواب طلایی خود از خواب بیدار میشوید. واقعا توصیف چنین حسی خیلی سخت است و برای همین است که برای آن از کلمه سورئال استفاده کردم. یک تجربه غیرواقعی که هیچ انسانی هرگز تجربه نخواهد کرد.
توسعهدهندههای بازی وعده یک بازی تک نفره عالی را دادند. آنها معتقدند که لایههای گیمپلی این بازی به همراه داستان بسیار زیبایی که آن را همراهی میکند، یکی از بهترین دیسکو لایکهایی خواهد بود که میتوانید فکرش را بکنید. داستان بازی قرار است که پر از فراز و نشیبهایی باشد که انتظارش را نخواهید داشت. یک سیستمی قوی همراهی هم در بازی وحود دارد که برخی از شخصیتهای بازی در طول داستان به همراه شما میآیند و تاثیر بزرگی در داستان خواهند داشت. در کل امید به این بازی خیلی زیاد است و تجربهای را قرار است ارائه دهد که تا به حال ندیدهایم.
دو استودیو دیگر
دو استودیو دیگری که در کنار دارک مث گیمز تشکیل شدند، Longdue Games و Summer Eternal بودند. هیچ یک از این دو استودیو هنوز بازیای را معرفی نکردند، ولی علاقهمندان میتوانند در خبرنامههای آنها عضو شوند تا هر موقع خبری شد به سرعت از آن مطلع شوند. هر جفت استودیوها اهدافی مشابه برای بازیهای خود دارند. هر دو قصد دارند که یک بازی نقش آفرینی عمیق را منتشر کنند که عمق فلسفی خیلی زیادی داشته باشد. از طرفی هم دوست دارند که المانهای تغییراتی بازی نسبت به تصمیمات شما خیلی زیاد باشد و به طور کلی تمامی داستان و دنیا بازی با توجه به کارهای شما تغییر کند. چنین ویژگیهایی هم لذت از بازی را میتواند دوچندان کند و هم در کنار آن بازیکنان میتوانید چندین و چند بار این بازی را به شکلهای مختلف تمام کنند.
متاسفانه مشکلات برای همه تیمهای توسعهدهنده این بازی زیاد است. متلاشی شدن استودیو قبلی پر از دردسرهای قانونی بود و هنوز هم این دردسرها تمام نشدهاند. بسیاری از نویسندهها و تصویرسازهای آن تیم سابق هنوز نمیتوانند جایی کار کنند چون دادگاه شکایتهای کاری آنها هنوز در جریان است. این موضوع خودش میتواند یکی از دلایلی باشد که تاخیر زیادی را در انتشار و معرفی بازیهای جدید این دو استودیو را توضیح دهد. در هر صورت فعلا خبری از پایان این نبردهای قانونی نیست و باید منتظر باشیم و ببینیم که چه میشود.
آیندهای نامطمئن برای سبک دیسکو لایک
دیسکو الیسیوم یکی از آن بازیهایی است که دائما با بازیهای دیگر مقایسه میشود. به خاطر وجود دیالوگهایی خلاقانه و یک گیمپلی روان و جذاب به همراه داستانی زیبا، این بازی جزو محبوبترین بازیهای داستانی دنیا است. بسیاری از بازیها اخیر استودیوها، شرکتها، نویسندهها و دادگاهها میشوند و مجموعه آنها به خاطر یک سری خودخواهی از بین میرود. درست است که بازی دیسکو الیسیوم هم دقیقا یکی از این بازیها بود، ولی به قول الن مور در فیلم V for Vendetta ایدهها ضدگلولهاند. شما نمیتوانید یک ایده را نابود کنید یا در دادگاه نگه دارید. تفکر، سبک و المانهای داستانی دیسکو الیسیوم بیرون از فجایع قانونی آن زنده ماند و سبک دیسکو لایک را خلق کرد.
البته استودیوهای دیگری هم وجود دارند که مشغول به ساخت بازیهای دیسکو لایک شدند. برای مثال بازی Clam Man 2 یکی از بازیهای خندهدار و جالبی است که در این سبک میتوانید بازی کنید. در این بازی شما نقش یک کمدین را بازی میکنید که به برنامههای مختلفی میرود و اجراهای گوناگونی دارد. بازی دیگری هم مثل Esoteric Ebb هست که یک بازی در سبک نقش آفرینی D&D است و به راحتی میتواند شما را سرگرم خودش کند.
خوشبختانه آینده سبک دیسکو لایک خیلی روشن به نظر میرسد. این سبک پتانسیل خیلی بالایی دارد و محبوبیت اخیر آن میتواند باعث شود که استودیوهای بیشتری به ساخت بازیهای این سبکی به آن روی آورند. درست است که هنوز توسعه دهندههای آن همگی مستقل هستند و استودیوهای بزرگ به سمت آن نیامدند، ولی بعید نیست که اگر محبوبیت آن به همین شکل افزایش پیدا کند، نامهای بزرگی را کم کم ببینیم که بازیهای دیسکو لایک منتشر میکنند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.