بهترین بازیهای جدیدی که در غالب رترو میتوانید بازی کنید!
محبوبترین بازیها در غالب رترو!
دیمیکها (Demakes) معمولاً بازیهایی جدید هستند که به سبک کنسولهای قدیمی یا به اصطلاح رترو ساخته میشوند. این بازیها نسخهای بازسازیشده از عناوین محبوب امروزی هستند که بهصورت خلاقانه به دوران قدیم بازمیگردند. دمیکها بهویژه (Indie Game Jams) بسیار محبوب شدهاند. دو سبک رایج در دیمیکها، طراحی گرافیکی مشابه بازیهای پلیاستیشن 1 و گیمبوی هستند. این سبکها با گرافیک ساده، محدودیتهای بصری، و حس نوستالژیک، خاطرات قدیمی و بازیهای رترو را برای گیمرها زنده میکنند. در ادامه به معرفی چند عنوان جذاب در این غالب میپردازیم. با ویجیاتو همراه باشید.
Nightmare Kart
Nightmare Kart یکی از بهترین بازیهای سبک دیمیکها است که نشان میدهد چگونه محدودیتها میتوانند الهامبخش طراحیهای نوآورانه باشند. با وجود تغییرات اجباری، این بازی همچنان یک تجربه شگفتانگیز است و حس نوستالژیک مسابقهای را برای بازیکنان به ارمغان میآورد. یکی از موارد مورد توجه در بحث چالشهای حقوقی دمیکها، بازی Nightmare Kart است. این بازی که در ابتدا بهعنوان یک دیمیک از بازی Bloodborne طراحی شده بود، دنیای یارنام (Yharnam) را به یک بازی مسابقهای هیجانانگیز تبدیل کرد. بازیکنان میتوانستند با شخصیتهایی مانند Father Gascoigne و دیگر باسهای قدرتمند بازی اصلی، در خیابانهای یارنام مسابقه دهند. به دلیل درگیریهای حقوقی با شرکت FromSoftware، سازندگان Nightmare Kart مجبور به بازسازی بازی و تغییر هویت آن شدند. برای مثال، شخصیت نمادین Micolash, Host of the Nightmare به Nicholas, Host of the Nightmare تغییر یافت. این تغییرات نشاندهندهی پیچیدگیهای قانونی در استفاده از مالکیت معنوی است.
Portal 2D
Portal 2D یک بازآفرینی خلاقانه از معماهای بازی پورتال است که این بار در قالبی دوبعدی ارائه میشود. حذف بعد سوم ممکن است برخی از معماها را سادهتر کند، اما کنترلهای جدید بازی مانند استفاده همزمان از ماوس و کلید E برای برداشتن اشیاء، چالشهای تازهای به تجربه بازی اضافه میکنند. بازیکنانی که با بازیهای سری پورتال آشنا هستند، بهسرعت میتوانند راهحل معماها را شناسایی کنند. اما یک تفاوت بزرگ وجود دارد: پیدا کردن راهحل یک مسئله است و اجرای آن در محیط دوبعدی مسئلهای کاملاً متفاوت. این تضاد باعث میشود تجربه بازی همچنان جذاب و چالشبرانگیز باقی بماند. اگرچه طرفداران ممکن است هرگز نسخهای رسمی از پورتال ۳ را تجربه نکنند، اما Portal 2D فرصتی است برای لذت بردن دوباره از حل معماهای آزمایشگاه Aperture Science. این بازی یادآور خلاقیت و پیچیدگیهایی است که پورتال را به یکی از بهترین بازیهای معمایی تاریخ تبدیل کرد.
Elden Ring GB
دنیای گسترده و پیچیدهی الدن رینگ با هزارتوها، هیولاها، و چالشهای بیپایانش ممکن است برای بسیاری از بازیکنان تجربهای فوق العاده باشد. اما Shin با خلاقیتی قابل تحسین، این پیچیدگی گیجکننده را در یک دیمیک به سبک گیمبوی از سال 1993 بازآفرینی کرده است. Elden Ring GB که با استفاده از ابزار GB Studio ساخته شده است، بهخوبی زیباییشناسی گیمبوی را به تصویر میکشد. این دیمیک با گرافیک سادهی پیکسلی و موسیقی چیپتیون، بخشی چشمگیر از دنیای Limgrave را شامل میشود. یکی از جذابترین لحظات این بازی، برخوردی کوتاه با اسب وفادار Torrent است که حس و حال بازی اصلی را بهخوبی منتقل میکند. سیستم مبارزه در این دمیک کمی عجیب به نظر میرسد و سازنده برای سازگار کردن آن با محدودیتهای گیمبوی، از خلاقیت خود بهره برده است. اگرچه این تغییرات ممکن است با منبع اصلی تفاوت داشته باشند، اما همچنان نشاندهندهی علاقه و احترام عمیق به الدن رینگ است.
خدای جنگ، این بار در دنیای 8 بیتی
فرنچایز گاد آو وار در طول سالها دستخوش تغییرات و تکامل بسیاری شده است، اما هرگز کریتوس را به این اندازه بامزه ندیدهایم. Bit of War یک پلتفرمر چالشبرانگیز در سبک 8-بیتی است که با وجود بازآفرینی خشونتهای حماسی و خونین ماجراجویی کریتوس، حس شیرینی به آن میبخشد. وفاداری Bit of War به نسخه اصلی به قدری بالاست که حتی دیالوگها و بخشهای روایی بازی را هم در خود جای داده است. این محتوا از طریق چندین صفحهی متنی اسکرول میشود، که گرچه ممکن است برای برخی کند به نظر برسد، اما عمق داستانی گاد آو وار را حفظ میکند. بدیهی است که مخاطب اصلی این دیمیک، کسانی هستند که با سهگانه اصلی گاد آو وار خاطره دارند و از زیباییشناسی 8-بیتی لذت میبرند. ترکیب این دو عنصر باعث میشود Bit of War به اثری جذاب برای علاقهمندان به هر دو دنیای مدرن و کلاسیک گیمینگ تبدیل شود.
Disco Elysium در قالب گیمبوی؟
این نسخهی دیمیک از Disco Elysium بخشی از اولین قسمت بازی اصلی را بازآفرینی میکند و تجربهای منحصربهفرد در سبک گیمبوی ارائه میدهد. بازیکنان همچنان میتوانند از بین Thinker (اندیشمند)، Sensitive (حساس)، و Physical (فیزیکی) انتخاب کنند. سیستم نقشآفرینی مبتنی بر شانس بازی نیز در این دیمیک حفظ شده و به زیبایی در محیط گیمبوی کار میکند. Colin، سازنده این دیمیک، بهطور ماهرانه از محدودیتهای سبک گرافیکی گیمبوی برای نشان دادن حال و هوای تلخ و تاریک بازی بهره برده است. هتل و محیط اطراف آن در نسخه، با وجود طراحی ساده، همچنان حس دنیای سرد و بیرحم Disco Elysium را زنده میکند. این دیمیک، نسخهای کوچکشده اما وفادار از یک شاهکار داستانمحور است که میتواند برای طرفداران بازی اصلی و عاشقان سبک گیمبوی یک تجربه جذاب باشد. ترکیب داستان عمیق Disco Elysium با نوستالژی گرافیک پیکسلی، اثری خاص و ارزشمند را خلق کرده است.
P.T. دوباره زنده میشود
هرگز نتوانستید P.T. را تمام کنید؟ یا شاید به دموی قابل بازی Silent Hills که دیگر در دسترس نیست، دسترسی ندارید؟ Jonshaw01 با خلق یک دیمیک به سبک گیمبوی، ادای احترام جذابی به پروژه ناتمام کوجیما کرده است. در این دمیک، بازیکن در نقش شخصیتی بینام باید بهطور مکرر از یک راهرو عبور کند، در حالی که تغییرات جزئی در محیط را بررسی میکند. این مکانیک یادآور تجربه دلهرهآور نسخه اصلی P.T. است که با تغییرات تدریجی حس کنجکاوی و وحشت را در بازیکن برمیانگیزد. دیمیک گیمبوی به گونهای طراحی شده که بازیکن بتواند بهراحتی آن را به پایان برساند و به آن تصویر نهایی از نورمن ریداس با حالتی متفکرانه دست یابد. اگرچه بازآفرینی این تجربه در سبک دوبعدی ممکن است ترسناکترین جنبههای بازی اصلی را منتقل نکند، اما حس دلهره تدریجی را بهخوبی حفظ میکند. موسیقی و گرافیک پیکسلی این دیمیک نوستالژی و خلاقیت را به تجربه اضافه میکنند. دیمیک P.T. Game Boy نهتنها اثری جذاب برای طرفداران کوجیما و P.T. است، بلکه نمونهای از قدرت هنر بازسازی رترو در زنده نگهداشتن بازیهایی است که دیگر در دسترس نیستند.
Bio Evil
Bio Evil 4 یک دیمیک جذاب است که بخشهایی از بازی معروف رزیدنت ایول ۴ را بازسازی میکند. بازیکنان کنترل یک لئون 8-بیتی را به دست میگیرند تا او را از میان روستاهای آلوده به پلاگاس عبور دهند. این دیمیک به نوعی از نسخه اصلی مهربانتر است، زیرا لئون در اینجا مهمات نامحدود دارد. زامبیها همچنان در حالت نرمال هم بیرحم هستند و تلهها درست مانند نسخه اصلی خطرناک باقی ماندهاند. سازنده این دیمیک عشق زیادی به پروژه خود نشان داده و ارادت عمیقی به بازی اصلی دارد. هر محیط در بازی، حس نسخه اصلی را با گرافیک 8-بیتی به خوبی منتقل میکند. حتی شخصیت 8-بیتی اشلی، همانند نسخه اصلی، با صدای بلند «لئون» را صدا میزند.
Halo Zero
Halo Zero که در سال 2004 منتشر شد، یک دیمیک قدیمی اما خاص از فرنچایز محبوب هیلو است. به جای بازآفرینی دقیق Halo: Combat Evolved، این بازی به عنوان یک پیشدرآمد غیررسمی عمل میکند که عناصر داستانی و گیمپلی نسخه اصلی را در بر گرفته است. برخلاف بازیهای اصلی سری Halo، Halo Zero یک شوتر اولشخص نیست؛ بلکه یک بازی اکشن 2D پیمایشی در سبک بازیهایی مانند کنترا است. Halo Zero در دورانی عرضه شد که دیمیکها هنوز به شکل امروزی مورد توجه نبودند. با این وجود، این بازی به دلیل گستردگی و کیفیت خود، حتی از بسیاری از دمیکهای مدرن نیز فراتر میرود. خط داستانی بازی به خوبی طراحی شده است و حتی دارای قابلیت چندنفره نیز میباشد، که در نوع خود برای دیمیکها کمنظیر است. یکی از ویژگیهای قابلتوجه این بازی، امکان ساخت مراحل اختصاصی توسط بازیکنان است. این ابزار ویرایشگر مراحل، شباهت زیادی به حالت Forge در بازیهای اصلی هیلو دارد و به کاربران اجازه میدهد خلاقیت خود را به نمایش بگذارند. Halo Zero نه تنها یک تجربه نوستالژیک برای طرفداران فرنچایز هیلو است، بلکه به عنوان یکی از اولین و موفقترین نمونههای دیمیک، جایگاه ویژهای در تاریخ بازیهای ویدیویی دارد.
Low Mem Sky
Low Mem Sky با تبدیل یکی از بلندپروازانهترین بازیهای تاریخ به سبک 8-بیتی، تجربهای ساده اما عمیق را ارائه میدهد. این دیمیک ادای احترامی به No Man’s Sky است که با استفاده از پیکسلهای بلوکی و گیمپلی مینیمالیستی، مکانیکهای اصلی بازی اصلی را بازآفرینی میکند. هدف بازیکنان در Low Mem Sky، رسیدن به مرکز کهکشان است، اما این سفر به آسانی امکانپذیر نیست. بازیکنان در ابتدا فاقد Warp Cells مورد نیاز برای این سفر طولانی هستند و باید با اکتشاف سیارات و جمعآوری منابع، پیشرفت کنند. یکی از ویژگیهای بارز این دیمیک، کهکشانی پر از سیستمهای ستارهای است که هر یک شامل سیاراتی با طراحی رویهای هستند. این مکانیک، حس اکتشاف و ماجراجویی را در قالبی سادهتر بازسازی میکند. اگرچه Low Mem Sky بسیاری از مکانیکهای مدرن No Man’s Sky مانند ساخت پایگاه را شامل نمیشود، اما با بروزرسانیهایی همچون ایستگاههای فضایی و تجارت، تجربهای پویاتر را به بازیکنان ارائه میدهد.
Dune II و آغاز عصر استراتژی
بسیاری از گیمرها Dune II: The Building of a Dynasty را بهعنوان آغازگر ژانر استراتژی همزمان میشناسند. اگرچه بازیهای استراتژی مختلفی در طول تاریخ وجود داشتهاند، اما Dune II نخستین عنوانی است که بیشتر مکانیکهای اصلی این ژانر را بهطور کامل معرفی کرد. حالا، UnDUNE II: The Demaking of a Dynasty به گذشتهای حتی قدیمیتر از نسخه اصلی بازمیگردد و بازی را در سبک گرافیک 8-بیتی ارائه میدهد. UnDUNE II همان گیمپلی اصلی Dune II را حفظ میکند، اما با استفاده از سبک قدیمیتر گرافیکی، تجربهای نوستالژیکتر را برای بازیکنان به ارمغان میآورد. این بازی هنوز هم بهعنوان یک بازی استراتژی همزمان عملکردی و سرگرمکننده دارد، بهشرطی که بازیکنان قادر به پذیرش گرافیک بسیار قدیمی آن باشند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.