![](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2023/05/6.-Phasmophobia-–-Brownstone-High-School-910x600.webp)
عصر طلایی بازیهای ترسناک تیمی: بازی با دوستان حتی ترس را هم جذابتر میکند
معدن طلا جدید سبک ترسناک
![امیرحسین وفاراد](https://vigiato.net/wp-content/uploads/avatars/25110/25110-20250106161627-32x32.png)
یکی از بهترین نمونههای پیشرفت در صنعت بازیهای ویدیویی را میتوانید در بازیهای ترسناک ببینید. این بازیها از مواردی به شدت خاص و کمیاب که تنها تعداد کمی بازیکن از آن لذت میبردند، به یکی از محبوبترین سبکهای کل بازیها تبدیل شد. این بازیها با اتمسفری به شدت سنگین و ظاهری تاریک و رازآلود همیشه سعی میکنند تا بازیکن را وحشتزده کنند. هدف اصلی این بازیها، تنها هدف وجود این سبک محبوب این است که بازیکن را سر جایش بنشاند و در سکوت کامل او را هیجانزده و وحشتزده کند. ولی کافیست که نگاهی به بازیهای ترسناک تیمی بیندازید تا ببینید تا نظرتان کامل عوض شود.
درست است که جزئیات ژانر وحشت به خوبی در این بازیها وجود دارند. ولی وقتی که این بازیها را با دوستانتان تجربه میکنید، به جای ترس و نگرانی، بیشتر خندههای غیرقابل کنترل و شادی را تجربه خواهید کرد. این موضوع یک پارادوکس خیلی جالب است. تجربه این حجم از وحشت، به جای ناراحتی یک شادی خیلی بزرگ را بین شما و دوستانتان ایجاد میکند. برای همین است که بازیهای ترسناک تیمی طی چند سال اخیر با یک موج خیلی بزرگی از محبوبیت مواجه شدند. حالا اگر دوست دارید که بیشتر وارد جزئیات شویم، در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
چرا از بازیهای ترسناک تیمی در این حد استقبال شد؟
![](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2023/05/the_outlast_trials_art_1-1024x610.jpg)
شاید بتوانیم این مورد را تا حدودی به گردن شیوع جهانی بیماری کرونا بیندازیم. مردم در سراسر جهان قرنطینه شدند و مجبور بودند که خود را از درون خانه و به صورت ۲۴ ساعته سرگرم نگه دارند. برای همین بسیاری از گروههای دوستی، به گروههای دیسکوردی و امثال آن تبدیل شدند و دورهمیهای آنها به بازی کردن تبدیل شد. این بازیهای ترسناک به بازیکنان اجازه میدادند که به صورت مجازی در کنار هم بخندند و بترسند و دوران خوبی را کنار هم سپری کنند.
از طرف دیگر، تاثیر ترس جمعی را هم نباید دست کم بگیریم. طبق یک سری تحقیقات، تجربه ترس به صورت گروهی بسیار آسانتر از تکی است. برای همین شاید بسیاری از طرفداران سبک ترسناک دقیقا منتظر چنین سبکی بودند تا بتوانند ترس خود را مدیریت کنند و کنار دوستان خود آن را تحمل کنند. شاید اگر این میل درونی همه طرفداران ترسناک نبود که بخواهند کنار دوستانشان وحشت کنند و از طرفی پاندمی کرونا هم هرگز اتفاق نمیافتاد، ما چنین حضور پررنگی از بازیهای ترسناک تیمی را در فرهنگ امروزی گیمینگ نمیدیدیم.
انقلاب فازموفوبیا در تعریف سبک ترسناک
![استودیوی Kinetic Games برنامههای خود برای بازی Phasmophobia در سال ۲۰۲۵ را اعلام کرد](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/12/maxresdefault-49-1024x576.jpg)
احتمالا با بازی Phasmophobia آشنا باشید. این بازی یکی از بهترین مثالهایی است که میتوان در مورد یک بازی ترسناک تیمی زد. در این بازی شما و تیمتان وظیفه دارید که به خانههای مختلف بروید و وقایع فراطبیعی مربوط به هر خانه را بررسی کنید. هدف را در این بازی میتوان به دو بخش تقسیم کرد: بخش اول این است که باید بفهمید که با چی مواجه هستید. آیا یک روح خبیث در خانه میچرخد، یا یک هیولا ترسناک زیر آن زندگی میکند. بخش دوم هم این است که به ون خود برگردید و وسایل لازم برای مبارزه و نابودی موجود مد نظر را بیاورید و آن را شکست دهید.
این بازی سراسر هیجان و هرج و مرج است. امکان ندارد که با دوستان خود بازی کنید و از شدت خنده و ترس دل درد نگیرید. یکی از قویترین بخشهای بازی هم این است که ارواح و موجودات بازی میتوانند صدا میکروفون شما را بشنوند. یعنی اگر در دنیا بازی صحبت کنید، صدای شما در بازی هم پخش خواهد شد. این موضوع خودش یک حجم بسیار زیادی از کشمکش را به بازی اضافه میکند که نمونه آن را واقعا نمیتوانید جایی پیدا کنید.
رقیب اصلی فازموفوبیا: Lethal Company
![](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2023/11/Lethal-company-becomes-one-of-steams-most-popular-games-1-1024x576.jpg)
هم بعد و هم قبل از انتشار فازموفوبیا بازیهای خیلی خوبی را در این سبک از ترسناک دریافت کردیم. ولی وقتی که بخواهیم بازیها را از نظر تیمی قضاوت کنیم، هیچ کدام حتی به فازموفوبیا نزدیک هم نمیشدند. تا اینکه بازی Lethal Complany منتشر شد. این بازی انگار همان چیزی بود که سالها منتظرش بودیم ولی خودمان نمیدانستیم.
لیثال کمپانی در یک آینده دور واقع است که در آن شما و دوستانتان استخدام میشوید تا به سیارهها و ماههای مختلف بروید و از کارخانههای متروکه آنها، هر وسیله و اشیاء ارزشمندی را که پیدا میکنید را برگردانید. بازی یک سیستم مالی دارد که شما باید هر هفته یک مقدار پول را برای شرکت خود جمع کنید و اگر چیزی در کنارش باقی ماند، میتوانید آن را خرج ارتقا کنید.
محیط این بازی به شدت ترسناک است و دنیای آن پر از هیولاهایی است که اصلا انتظارش را ندارید. گیمپلی بازی شما را مجبور میکند تا با تیم خود به صورت مفیدی ارتباط داشته باشید تا بتوانید از اتاقها و سالنهای مختلف بازی جان سالم به در ببرید.
یکی از بهترین و خندهدارترین بخشهای این بازی مربوط به صدای آن میشود. شما اگر نزدیک دوستانتان باشید، صدا آنها را به خوبی میشنوید. اگر هم از آنها کم کم دور شوید، میبینید که چطور صدا آنها آرام آرام ضعیفتر میشود تا موقعی که دیگر آن را نمیشنوید. مگر آنکه یک بیسیم بخرید و از طریق آن صحبت کنید. در مکانها و مواقع ترسناک بازی، اینکه شما و دوستانتان سعی میکنید در اوج وحشت با یکدیگر ارتباط برقرار کنید و به هم کمک کنید، یکی از خندهدارترین و بهترین قسمتهای بازی است.
نکته کلیدی هر دو بازی
![](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2022/06/phasmophobia-halloween-update-new-ghosts-1024x576.jpg)
اگر به دو مثال بالا توجه کنید، یک نقطه اشتراک خیلی جالبی را میتوانید پیدا کنید. در هر دو بازی تمرکز زیادی روی ارتباط بین بازیکنان قرار دارد. درست است که هر دو این بازیها به سبک و روش مخصوص خود ترسناک هستند، ولی در نهایت هر دو بازی به روش خود به شدت ترسناک محسوب میشوند. اما اگر خودتان با دوستانتان بازی کنید، یا گیمپلی آن را تماشا کنید، متوجه میشوید که این دو بازی سراسر پر از خنده و شادیاند. این دقیقا نقطه قوت هر دو آنهاست. دقیقا همین دلیل موفقیت شدید بازیهای ترسناک تیمی بود.
بازیهای ترسناک همیشه یک قطب بزرگی از بازیهای احساسیاند. منظور من حس وابستگی یا عشقی نیست. اینجا حس ترس، وحشت، استرس، هیجان و سردرگمی مد نظر است. بازیهای ترسناک به شدت این احساسات را تحریک میکنند و مثل هر حس دیگری اگر آن را با بقیه به اشتراک بگذارید، اثر آن چندین برابر میشود. نتیجه آن هم یک سری ارتباط پر از ترس، هیجان، بیمعنی و خندهدار است که میتواند یک سری خاطره تکرار نشدنی را برای شما و دوستانتان ایجاد کند.
آینده این سبک با واقعیت مجازی
![](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2023/08/The-Outlast-Trials-1536x864-1-1024x576.jpg)
خبر خوب برای طرفداران سبک ترسناک تیمی این است که آینده آن به شدت روشن است. خبر بد هم این است که احتمالا این آینده نسبتا گران باشد. اگر سری به بخش بازیهای واقعیت مجازی استیم بزنید، میبینید که تعداد بازیهای ترسناک آن رو به افزایش است. حالا تصور کنید که خودتان به همراه دوستان، با صدا و زاویه دید کاملا شخصی و واقعی در دنیا یک بازی ترسناک باشید.
در یکی دو بازی ترسناک هم استفاده از هوش مصنوعیهایی که توانایی یادگیری دارند هم دیدیم. برای مثال در بازی Alien Isolation، بیگانهای که به دنبال شماست کم کم الگوهای رفتاری شما را یاد میگیرد و هر بار راحتتر از دفعه قبلی شما را پیدا میکند. بعید نیست که چنین سیستمی هم راه خودش را به بازیهای ترسناک واقعیت مجازی پیدا کند. مخصوصا الان که هوش مصنوعی پیشرفتهتر و ارزانتر از همیشه است.
تاثیرگذاری بر سبکی قدیمی
![](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2022/11/phasmophobia-wallpaper-35-1024x576.webp)
اگر بخواهیم به صورت خیلی کلی و کاملا از بالا به مسئله نگاه کنیم، بازیهای ترسناک تیمی به طور کلی ساختار بازیهای ترسناک را به هم زدند. درست است که هنوز هم به شدت وحشتناکند، ولی دیگر ما آنها را به عنوان یک بازی پر استرس نگاه نمیکنیم. دیدگاه ما در مورد آنها عوض شده است و بسیاری از ما به این بازیها به عنوان یک ماجراجویی نگاه میکنیم. یک ماجراجویی که با دوستان خود سعی میکنیم آن را شکست دهیم و در طول این مسیر تا جایی که امکان دارد میخندیم و بهمان خوش میگذرد.
با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جزئیات گیمپلی، میتوانید انتظار داشته باشید که این سبک بیشتر پیشرفت کند. هنوز هم سبک ترسناک کلاسیک به شدت جذاب است و طرفداران زیاد خودش را دارد، ولی به احتمال خیلی زیاد تا چند سال آینده محبوبترین زیرمجموعه سبک ترسناک، بخش تیمی آن خواهد بود.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.