نگاهی به روند کاهش جذابیتهای غلوآمیز جنسی کاراکترهای زن در بازیهای ویدیویی
همانطور که هالیوود و شبکههای تلویزیونی به موضوع مسائل جنسی بیشتر از پیش دقت میکنند و برای زنان و بازی آنها در این صحنهها اهمیت بیشتری میدهند، صنعت گیم نیز از این مساله جنسیتی غافل ...
همانطور که هالیوود و شبکههای تلویزیونی به موضوع مسائل جنسی بیشتر از پیش دقت میکنند و برای زنان و بازی آنها در این صحنهها اهمیت بیشتری میدهند، صنعت گیم نیز از این مساله جنسیتی غافل نمانده و چند سالی است که میخواهد آن نگاه ابژه جنسی را از روی کاراکترهای زن بزداید. در واقع زنان در بازی های ویدیویی تغییر یافتهاند و به عنوان مثال حالا توم ریدر دیگر آن شلوارک را به همراه اندام اغواکنندهاش به همراه ندارد. یا اگر زمانی مورتال کامبت و فاینال فانتزی مملو از زنانی با نیمتنه بالایی درشت و اندام اغراقآمیز بود، حالا طراحان این بازیها در بازسازی این عناوین، اخلاقمداری را پیشه کردهاند و زنان را به حالت طبیعیتری در بازی خود نشان میدهند.
برخلاف صنعت سینما که صحنههای جنسی در آن به وفور یافت میشود، صنعت گیم بیشتر از آنکه درگیر نشان دادن یک تصویر رابطه جنسی باشد، با طراحی اغراقآمیز کاراکترهای زن به سمت و سوی مسائل جنسی کشیده میشود؛ موضوعی که در چند سال گذشته روز به روز محوتر میشود. توجه صنعت گیم به جنبش MeToo ادامه دارد و تازهترین تاثیر آن در تریلر پخش شده بازسازی رزیدنت اویل ۳ به چشم میخورد؛ تریلری که در آن تغییرات ظاهری کاراکترها باعث شده که در بخشی از جامعه گیمرها بار دیگر صحبت درباره تغییرات اندامی کاراکتر زن این بازی یعنی جیل ولنتاین پیش بیاید.
یک تحقیق نشان میدهد که در تاریخ بازیهای ویدیویی، شخصیتهای مرد تقریباً چهار برابر بیشتر از شخصیتهای زن به تصویر کشیده شدهاند و عملکرد قابل توجهتری داشتهاند. با این حال، علیرغم حضور کمتر زنان، شخصیتهای زن بیشتر با مشخصههای جنسی اغراقآمیز به تصویر کشیده شدهاند. این موضوعی خطرناک است که نباید به سادگی از کنارش گذشت.
تحقیقات موسسه Dietz نشان میدهد که شخصیتهای بازیهای ویدیویی این پتانسیل را دارند که درک بازیکنان از نقشهای جنسیتی را شکل دهند. در همین تحقیقات گزارش شده که با جو حاکم در صنعت گیم، اینطور پیشبینی میشود که دختران قربانی شده و خودشان را مسئول حفظ زیبایی و جذابیت خود میدانند. پسران هم این تعبیر را خواهند داشت که نقش حامی و مدافع زنان را دارند. این تحقیقات اما در سالهای آتی باید دستخوش تغییراتی شود، چرا که خوشبختانه نگرش صنعت گیم در حال گذار و رو به تغییر است.
اردیبهشت ماه سال جاری بود که سونی اعلام کرد نظارت بیشتری روی محتواهای جنسی در بازیهای منتشر شده روی پلتفرم خود خواهد داشت و این سیاست را بر وامدار جنبش MeToo که روی تمام صنایع سرگرمی نظیر فیلم و موسیقی تاثیر گذاشته اعلام کرد. همین ادعا باعث شد که بسیاری از گیمرها تصور کنند بازیسازان از ترس این نظارتها کاراکترهای زن خود را دوباره طراحی میکنند و ابعاد غلوآمیز جنسیتی آنها را کمرنگتر میسازند؛ اما باید پذیرفت که نوع نگاه نسل جدید عوض شده و اگر هم در محافلی این دید عوض نشده، باید تغییر پیدا کند.
صنعت گیم در دنیا مخاطبینی از همه سنین دارد ولی همه ما میدانیم که جامعه اصلی مخاطبین این صنعت را نوجوانان تشکیل میدهند؛ نوجوانانی که در برجستهترین مرحله یادگیری عمر انسان قرار دارند و شخصیتشان در حال شکلگیری است. بازیها در این جامعه بزرگ تبدیل به یک مدیوم پرمخاطب میشوند که میتوانند آموزههای زیادی را در پس پرده داشته باشند و چه بهتر از این آموزش که «زنان را به مثابه ابژه جنسی نبینید»؟
برخی از دختران گیمر معتقدند که طراحی اندامهای کاراکتر زنان برایشان مهم است؛ برخی از آنها نیز نسبت به این مساله بیتفاوتی خود را اعلام کردهاند. اما چیزی که همه آنها متفقالقول روی آن نظر مثبتی دارند اینست که اغراق در این طراحیها، خاطرشان را آزرده میکند.
بیایید با یک نگاه موردی موضوع را پیش ببریم؛ پس از عرضه تریلر بازسازی فاینال فانتزی ۷، یکی از شخصیتهای اصلی این بازی به نام تیفا دستخوش تغییرات زیادی در طراحی اندام خود شده بود؛ مسالهای که برخی طرفداران عنوان قدیمی نسبت به آن اعتراض داشتند و کار به جایی رسید که اسکوئر انیکس (ناشر اثر) مجبور به ارائهای پارهای از توضیحات برای تغییرات حاصل شده در اندام کاراکتر تیفا شد. بر اساس بیانیهای که این شرکت صادر کرد، «دپارتمان اخلاق» این کمپانی به آنها توصیه کرده که ابعاد و اندازه اندام تیفا را معقول و منطقی در بیاورند تا هم مبارز بودن و ورزشکار بودن تیفا بیش از پیش مشخص شود و هم نگاه جنسیتزده به آن کاهش یابد.
هویت بسیاری از بازیها با برهنگی گره خورده و اکثر این عناوین از سرزمین آفتاب برخاستهاند؛ گرفتن این هویت از بازیها شاید در نگاه اول اعتراضات طرفداران را به همراه داشته باشد ولی تاریخ نشان داده که باور داشتن به یک امر غلط، همیشه غلط است و هرچهقدر هم که دیر باشد، بهتر است هرچه سریعتر آن باور غلط پاک شود.
همین توصیه دپارتمان اخلاق در یک شرکت بازیساز ژاپنی، خود یک مقوله بسیار قابل توجه است. همانطور که گفته شد، اکثر انیمه و بازیهای ژاپنی نگاهی کاملا جنسیتزده به زنان دارند و این روند در دوران امروز هم که این نگرش تا حد زیادی تغییر پیدا کرده در برخی فرنچایزها نظیر Dead Or Alive و Senran Kagura ادامه دارد. دپارتمان اخلاق (که از سالها پیش در بسیاری از کمپانیها وجود داشته و کارش ارزیابی پیامهای نهان بازیهاست) امروز به این مفهوم رسیده که دوران استفاده ابزاری از زنان تمام شده و زیبایی زنان صرفا در اندام آنها خلاصه نیست.
Breast Physics جزو تکنیکهایی برجسته در صنعت بازیسازی بود که در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار در بازی Fatal Fury 2 به چشم خورد و سپس در سری Dead Or Alive تبدیل به یک مشخصه شد، به طوری که سری بازیهای فرعی Xtreme Beach Volleyball از دل آن بیرون آمد. این تکنیک اما از سال ۲۰۱۵ و همزمان با جنبشهایی نظیر MeToo از بازیها به تدریج حذف شد و سری آخر Dead Or Alive هم آن را از حالت اغراقآمیز خود به یک حالت واقعگرایانهتر نزدیک کرد.
کارگردان بازی در یک مصاحبه با سایت گیم اسپات دلیل این کار را نگاه انسانی بیشتر به دختران این سری عنوان کرد؛ هرچند از نظر برخی، همین صحبت هم یک صحبت جنسیتزده است؛ آنها باور دارند که وجود سینههای بزرگ یک امر غیرانسانی در زنان نیست. در هر حال نگاه جنسیتی به نیمتنه بالایی زنان در این سری بازیها و با این تکنیک باعث شد که در سال ۲۰۱۳ یک بازیساز زن به اسم «جن فرانک» پروژه جدیدی در صنعت بازیسازی راهاندازی کند تا نشان دهد که سینه زنان صرفا یک ابزار جنسی نیست.
لاراکرافت جدید عالم گیم (و حتی نسخه سینمایی) را ببینید و با ورژن قبلیاش مقایسه کنید، یا نگاهی به الی در Last Of Us بیندازید؛ دو کاراکتری که علاوهبر زیبایی دلنشین خود بدون آنکه برانگیختگی جنسیتی را برای مخاطبین خود داشته باشند تبدیل به قهرمان بازی میشوند.
حال این دو کاراکتر (یا تمامی شخصیتهای زن مورتال کامبت ۱۱) را مثلا با سیاستهای پیشین سازندگان تیکن مقایسه نمایید؛ عنوانی که پوشش کاراکترهای زن و دلفریبی آنها در زمانه خود مشهور بود و نسخههای بعدی هم که از آن ساخته میشد، این زنان را تبدیل به شخصیتهایی نامیرا کرده بود! یعنی چه؟ یعنی در واقع طراحان تیکن کاراکترهای مرد را در طول شمارگان مختلف بازی مسنتر میکردند ولی کاراکترهای زن را همچنان جوان نگه میداشتند یا نهایتا دختر جوان این شخصیتها را جایگزین میکردند تا کماکان چند شخصیت جوان و دلربا در بازی باقی بمانند.
تغییر این سیاستها در دوران امروزی اما نشان میدهد که بازیگران صنعت گیم نیز به این نکته پیبردهاند که مدیوم در اختیار خود را تبدیل به بازاری برای تبلیغات اندام مانکن گونه نکنند؛ امری که مدتهاست در برندهای لباس زیر و لوازم آٰرایشی نیز رواج پیدا کرده و آنها استفاده از مدلهای باربی-مانند را کنار گذاشتهاند.
باید گفت که زنان در بازیهای ویدیویی از آن تور ماهیگیری که آنها را به یک ابزار جنسی شکار میکرد رهانیده شدهاند و کاراکترهای مونث بازیها هم حالا قهرمانانی هستند که نگاه جنسیتی از آنها زدوده شده. تا مدتها کسی نمیدانست ساموس در سری Metroid یک زن است و این دقیقا برابری جنسیتی را به گوش همگان میرساند که یک قهرمان در زیر لباس روباتیک خود، لازم نیست همچنان سمبلهای جنسیتی را به همراه داشته باشد.
در حالی که بازی های ویدئویی میعادگاه تلههای فرهنگی در سیاستهای جنسی خود شدهاند، همچنان به عنوان مکانی برای براندازی و تغییر رفتار میکنند و میتوانند جایی باشند برای دگرگونی یک نگرش غلط و پرورش یک دیدگاه درست برای نسل آینده. برای دستیابی به این براندازی هنجارهای جنسیتی کلیشهای، باید آگاهانه رفتار کنیم و دائماً تصاویر، بازنماییها و شخصیتهایی که در بازیها میبینیم را به چالش بکشیم تا جهان بازیهای ویدیویی را با نگاهی معقولانهتر و یک زیبایی طبیعی برای جنسیتها نظارهگر باشیم. این نگاه به منزله حذف ذات طبیعی و سرشت انسانی مسائل جنسی نیست و آن را با یک نگاه طبیعی و به دور از اغراق و غلو همسو میسازد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
به شما چه ربطی داره من دلم میخوام با هر کاراکتری بازی کنم تو کره شمالی هم اینجوری نیست رفتم بلک اوپس دو خریدم بعد دیدم سانسور شده است لعنت بهتون
از ریش نویسنده معلومه که اوضاش از چه خبره...
فکر کنم دوران این نوع قضاوتها خیلی وقته گذشته
مقاله جالبی نوشتیدممنون.از اینکه همچین اتفاقی داره میفته خیلی خوشحالم.این سانسوری که انجام دادین هم خنده داره صنعت سانسور رو دست انداخته. منو به یاد فیلم ant man 1 که توی تلویزیون نشون داد انداخت و اون نردبونی که برای پوشاندن تنه کاراکتر زن فیلم داخل فریم ها مونتاژ کرده بودن.
دقیقا همینطوره و ما نخواستیم سانسور کنیم صرفا بلکه خواستیم طعنه ای به سانسورهای اعجاب انگیز صدا و سیما داشته باشیم
بردیا.
چه اسم مسخره ای
موفقم که استفاده ابزاری از زنان صورت نگیره
ولی به طرز عجیبی انتظارات از بازی با کاراکتر زن کمه و وقتی محصول میاد نسبت به مردونه ها بهش راحت تر میگیرن
اصلا نیاز به نوشتن این مقاله نیست. کسی که تو بازی فقط به دنبال دیدن اندام فلان کرکتره خوب حالش خوب نی باس اشتباه اومده . الان سیری تو ویچر ۳ هیچ جذابیت اندامی نداره ولی بهترین کارکتر ساخته شده دختر هست
یه مثال دیگه هم به فکرم رسید بگم
من بازی horizon zero dawn نکردم فقط بعنوان مثال میگم
شخصیت aloy جذابیت جنسی داره، والا بلا نداره اما اکثرا گیمرا از این شخصیت خوششون میاد
یروزی بلأخره میبینم چجور شخصیتی که اکثرا خوششون اومده
من خودم از این کاراکترای زن بدم میاد حالا یه عدشون توی دنیای گیمن یه عده توی انیمیشن
هارلی کوین - فراست - کتوومن - سوپرگیرل - ایوی - کلیر ردفیلد - اداونگ - آلیس توی رزیدنت اویل - شری بیرکین - هلنا هارپر و غیره که اسامی یادم نمیاد
از کاراکترای زنی هم که خوشم میاد توی رزیدنت اویل جیل ولنتاین و ربکا چمبر و در بازی لیگو اف لجندز جینکس و بازی لبه آینه که میشه فیت کونور و چند مورد دیگه که تقریبا فراموش شدن
و وقتی اهمیت ندن کارُ کند انجام میدن و با بی حوصلگی انجام میدن و هیچ خلاقیت و هنری از خودشون دیده نمیشه توی کار
بعنوان مثال انیمیشن سازیُ مثال میزنم
یک نفر از روی علاقه رفته کار با نرم افزارهای انیمیشن سازیُ یاد گرفته ولی یکی دیگه واسه پول در اوردن
کافیه یک مسابقه طراحی کاراکتر برای شخصیتی که نوشته شده برگذار بشه بین 10 نفر که فقط 1 نفرشون از روی علاقه کار می کنه و 12 ساعت بهشون وقت داده بشه
اونی که از روی علاقه اومده توی این کار میبینی بعد از 3 ساعت میگه کارش تموم شده ولی اون 9 نفر بعد 12 ساعت میگن وقت کم بود
و داورو که می فرستن بدون اینکه از چنین موضوعی خبر داشته باشه کاره همون 1 نفرو قبول می کنه که فقط 3 ساعت کار کرده
اینجوریه که پول شرکت های بازی سازی هدر میره
سانسورتون هم جالب بود :)
سلام
جالبه که لاراکرافتُ مثال زدید کسی که هیچ وقت ازش خوشم نیومد هم از استایلش هم از شخصیتش اما هیچوفت و هیجا بهش ایراد نگرفتم اما از بازی تامبرایدر خوشم اومد فقط survivor is born رو بازی کردم واقعا بازیش معرکست
در بازی mirro's edge باز اعصابم خورد شد از نسخه دومش که کاراکترو کلا تغییر دادن وقتی خبر خواندم که نسخه دوم هم ساخته میشه کلی خوشحال شدم ولی وقتی تریلرُ که دیدم اساسا زدحال خوردم اون لحظه از این حرکتشون ولی خشکل ترش کردن :)
اسکن کردن بازیگران زن اسمش واقع گرایانه کردن شخصیت های زن نیست این کار اسمش تنبلی هست و ربطی به زن یا مرد نداره
توی dmc5 هم همه جا از nero بد گفتم اصلا وقتی دیدمش نشناختمش ولی وقتی دستشو دیدم فهمیدم کیه
بازیگراهم دیدن پول خوبی گیرشون میاد دارن کمکم خودشونو وارد دنیای گیم می کنن و این تقصیر بازی سازانی هست که هیچی از گیم حالیشون نمیشه و فقط کار با یه نرم افزارُ یاد گرفتن و استخدام شدن واسه پول در اوردن واسه همین هیچ اهمیتی نمیدن به کارشون
بهتر میبود نظرتان را غلب نمیکردید. صنعت گیم و سایر بایستی وزنه هر دو سوی ترازو را حفظ کنند. اتفاقا جذابیت جنسی ویژگی منحصر به فرد زنان است و استفاده از آن در بازی و سایر به حد اندازه ایرادی ندارد. همانطور که در بازی ها بدن مرد را به تصویر میکشند زن نیز مشکلی ندارد. افکار اسلامی خود را با افکار تمام جمع گیمران نسل جدید یکسو ندان. #فمنیست نباش.
لطف کن چرت نگو
شمایی که بخاطر جذابیت جنسی بازی می کنی بهتره اصلا حرف نزنی
نظرت رو به بند اخر یادداشت جلب میکنم بردیا جان
من فقط میگم این ها که این همه گوش همه رو کر کردند از برابری جنسی، چطور داشتند همون کار های کثیف رو با یه زبون دیگه تو مخ مردم می کردند.
این یک گام به جلو بود خدا رو شکر. گام های دیگر هم هنوز مونده.
ساسنوراتو خیلی مسخرس... چه وضشه آخه ینی ما اینقد ندید بدیدیم ک سانسور می کنید... از شما توقع نمی رفت
مسخرست ولی بهتر از اینه که هیچ تصویری نذارن.حداقل از اونجایی که گذاشتن چراغ خواب وسط تصویر یه حرکت ترند واسه سانسورچی هاست ما راحت متوجه میشیم که تصویر سانسور شده ولی بهتر بود که اون قسمت تصویرو شطرنجی کنن که راحت تر بفهمیم
فک کنم کاملا مشخصه قصد به سخره گرفتن سانسور رو داشتیم.
خیلی خوب بود این حرکت