ایکس باکس سری ایکس رقیب پلی استیشن 5 است ولی مایکروسافت رقیب سونی نیست
چند روز پیش فیل اسپنسر راجع به آینده ایکس باکس و چشم اندازهای گیمینگ مایکروسافت اظهار نظر جالبی کرد. مثلا در قسمتی از صحبتهایش گفت رقبای سنتیشان یعنی سونی و نینتندو حالا دیگر رقیب اصلی ...
چند روز پیش فیل اسپنسر راجع به آینده ایکس باکس و چشم اندازهای گیمینگ مایکروسافت اظهار نظر جالبی کرد. مثلا در قسمتی از صحبتهایش گفت رقبای سنتیشان یعنی سونی و نینتندو حالا دیگر رقیب اصلی مایکروسافت نیستند و آنها حالا با گوگل و آمازون در رقابت هستند.
این نقل قول کامل اسپنسر از وبسایت پروتوکل:
وقتی شما در مورد نینتندو و سونی صحبت میکنید، ما احترام بسیاری برایشان قائلیم ولی ما آمازون و گوگل را رقبای اصلی پیشرویمان میبینیم. این را نمیگویم که به نینتندو یا سونی بیاحترامی کرده باشم اما شرکتهای بازیسازی سنتی به نوعی از موضع [ما] خارج هستند. گمان کنم آنها میتوانند آژور را دوباره از نو بسازند ولی ما در طول سالها، دهها میلیارد دلار هزینه کلاد کردهایم. من نمیخواهیم در نبرد محدودی با آنها باشیم در حالی که آمازون و گوگل در تلاشند تا گیم را به دست ۷ میلیارد انسان در سراسر دنیا برسانند. در نهایت، این هدف ماست.
دو موضوع وجود دارد:
بله، این واقعیت وجود دارد که ایکس باکس سری ایکس در حال رقابت مستقیم با پلی استیشن 5 سونی است. هر دو کنسول قدرتمندند و در بازهی زمانی مشابه با هدفی مشابه در اختیار میلیونها گیمر قرار میگیرند. من فکر میکنم مایکروسافت مسیر رقابتش را با این هدف از سونی و نینتندو جدا میبیند تا فروش پایینتر نسبت به آنها را توجیه کند و بهانهای برای منتشر نکردن آمار فروشش داشته باشد.
تماشا کنید: چطور از بازی پول در بیاریم؟
همه گزارشها نشان میدهد که پلی استیشن 4 در زمینه فروش برتری دو برابری نسبت به ایکس باکس وان داشته و نینتندو سوییچ هم که تقریبا ۳ سال و نیم دیرتر به بازار آمده اخیرا فروشش از ایکس باکس وان جلو زد. و با گفتن «خب اصلا ما با آنها رقابت نمیکنیم» مایکروسافت در تلاش است تا آمار فروشش را پنهان کند؛ جوری که بد به نظر نرسد.
البته که اگر آنها اهمیت نمیدادند و برایشان رقابت مهم نبود آمار فروش را پنهان نمیکردند. و اگر ایکس باکس سری ایکس یک مرتبه موفقیت عظیمی به دست آورد و پلی استیشن 5 را در زمان عرضه شکست دهد، میتوانید مطمئن باشید که بلافاصله آن آمار و ارقام منتشر میشود. بنابراین این صحبتها صادقانه به نظر نمیرسند.
ولی با این حال متوجه هستم که اسپنسر در تلاش است تا اینجا چه مفهومی را برساند. در حالی که ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 به عنوان محصولاتی خاص در رقابت مستقیم با یکدیگر هستند اما مایکروسافت به عنوان یک شرکت جامعتر در حال رقابت با سونی نیست و رقبایش آمازون و گوگل هستند و گیمینگ هم بخش قابل توجهی از آن است.
آینده بازیها از آن استریمینگ است. جا افتادنش چه یک نسل دیگر طول بکشد یا نه، ولی این تکنولوژی از همان روزهای ابتدایی ظهورش نشان داده که کار میکند. و اگر این آینده ممکن شود، بنابراین دیگر فروش ۱۰۰ میلیونی کنسول بازی اهمیتی ندارد چون تلاش بر این است که میلیاردها بازیکن از سراسر جهان مشتری سرویس اشتراکی استریم بازی شوند و نه خریدارد یک کنسول فیزیکی.
تماشا کنید: سال آخر پلی استیشن 4
تنها شرکتهای حوزه تکنولوژی که پهنای باند کافی برای تلاش در این راستا را دارند، مایکروسافت، آمازون و گوگل هستند و هر سه تایشان در حال انجام یک کار مشابه هستند. سونی از سوی دیگر باید روی دوش یکی از این سه شرکت سوار شود تا سرویس استریم خودش را داشته باشد و چه جالب که احتمالا این شرکت، بنا به قرارداد اخیری که منعقد شده، مایکروسافت باشد. در آیندهی کاملا استریم محور، احتمالا بخش ویدیوگیم سونی نقشی مشابه یک شرکت ناشر بازیهای ویدیویی را داشته باشد.
با این وجود چشمانداز استریم هنوز خیلی واضح نیست و در مراحل بسیار اولیه آن به سر میبریم و چیزی جز این ندیدهایم که آمازون و گوگل در حال آماده کردن خودشان هستند. در حالی که آمازون هنوز سرویس استریم بازی راهاندازی نکرده ولی حداقل چند سالی است که تلاش میکنند بازی بسازند (در مورد New World چیزی شنیدهاید؟). گوگل استیدیا هم در شکل فعلیش دستمایهی شوخی گیمرها شده و هنوز با تعداد بازیهای اندکش حرفی برای گفتن ندارد.
ولی با همه این تفاسیر، تکنولوژی استریم بازی کار میکند و همین مهم است. بله، مدل درآمدی گوگل استیدیا در حالتی که باید هم اشتراک بپردازید و هم بازیها را روی پلتفرمها بخرید بسیار افتضاح است ولی چه میشود اگر دست از افتضاح بودن بردارد؟ این دقیقا کاری است که مایکروسافت دارد با xCloud انجام میدهد و یکمرتبه وقتی شما سیستم استریمینگی دارید که به آرشیو تمام بازیهای خریداری شده روی کنسولتان دسترسی دارد و بازیهای بسیار بیشتری هم از طریق گیم پس در اختیارتان قرار میدهد یعنی همه چیز جدی است.
ولی ما هنوز به آنجا نرسیدهایم. استریمینگ بخش بسیار کوچکی از بازار بازیهای ویدیویی است و دوران تجربه و خطایش را سپری میکند. ولی به نظر نمیرسد که مشکلات بیپایان واقعیت مجازی را داشته باشد. واقعیت مجازی شیوهی بازی کردن را باید عوض کند در حالی که استریمینگ همان شکلی کار میکند که بازیها روی پی سی یا کنسول اجرا میشدند و مردم هم دوست دارند همانطور بازی کنند. حالا فقط مدل اجرایی آن و وقفههای تکنولوژی مانع به وقوع پیوستنش است. و وقتی این مشکل حل شود و همه چیز مثل نتفلیکس نرم و روان باشد، بله، صنعت بازی تغییر میکند و خواهیم دید که چطور شرکتهایی مثل سونی از رقابت بازمیمانند در حالی که آمازون و گوگل شروع به رشد میکنند.
تماشا کنید: هر چه باید در مورد گوگل استیدیا بدانید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.