HBO چطور راضی شد که سریال The Last of Us را بسازد؟
ساخت سریال The Last of Us اتفاقی بود که چند روز پیش حسابی خوشحال و شگفتزدهمان کرد. اتفاقی که تصور میکردیم به خاطر غنای داستانی خود بازیها رخ ندهد و کارگردان هر حرفی دارد در ...
ساخت سریال The Last of Us اتفاقی بود که چند روز پیش حسابی خوشحال و شگفتزدهمان کرد. اتفاقی که تصور میکردیم به خاطر غنای داستانی خود بازیها رخ ندهد و کارگردان هر حرفی دارد در بازیهایش بزند اما سازنده یکی از مهمترین مینی سریالهای تاریخ یعنی چرنوبیل حالا با یکی از بزرگترین کارگردانهای ویدیو گیم به نام نیل دراکمن روی ساخت سریالی به نام The Last of Us همکاری میکنند. سریالی که انتظار نتیجه خیرهکنندهای از آن میرود. پال تاسی از وبسایت فوربس به این موضوع پرداخته که شبکه HBO چطور به ساخت اقتباسی تلویزیونی از یک ویدیوگیم علاقهمند شده.
اعلام این خبر که HBO قرار است سریالی براساس یک بازی ویدیویی به نام The Last of Usبسازد، تقریبا برای همه تعجب برانگیز بود. تا همین یکی دو سال پیش دشوار بود که تصور کنید باپرستیژترین شبکه پریمیوم کابلی قرار است یک سریال اقتباسی بزرگ براساس یک بازی ویدیویی بسازد ولی با این حال، چنین اتفاقی افتاد و HBO قرار است سریال The Last of Us را بسازد.
چه اتفاقی افتاد و چه چیزی تغییر کرد؟
اگر قرار باشد حدسی بزنم، میگویم The Witcher. سریال The Witcher همه چیز را تغییر داد.
واکنش طرفداران به اقتباس نتفلیکس از The Witcher تا زمان انتشار بسیار با ترس و تردید همراه بود تا اینکه سریال منتشر شد و نتیجه قابل قبولی ارائه کرد. این سریال که البته براساس سری کتابهای فانتزی آندره ساپکوفکسی ساخته شده، بیشتر با بازیهای ویدیویی شرکت CD Projekt مطرح شد و حتی با وجود اینکه کتاب منبع اصلی بوده، بسیاری از عناصر سریال مثل نقش هنری کویل به عنوان گرالت مستقیما از بازی The Witcher الهام گرفته شدهاند.
سریال The Witcher فراتر از آنچه نتفلیکس فکرش را میکرد انتظارات را برآورده کرد. ۷۶ میلیون نفر در ماه اول انتشار، سریال را تماشا کردند. براساس آمار نتفلیکس کسی که دو دقیقه از سریال را دیده باشد به این آمار اضافه شده و بنا به همین آمار، ویچر بهترین شروع ممکن را از بین همهی سریالهای جدید داشته. در پایان سال هم بعد از Stranger Things، در جایگاه دوم محبوبترین سریال سال قرار گرفت.
به عقیده من، همهی اینها به HBO این باور را داد که ساخت یک سریال اقتباسی از بازی ویدیویی مثل The Last of Us میتواند نتیجه خوبی داشته باشد و موفقیتی مشابه را به ارمغان بیاورد. یک نکته خوب راجع به استفاده از بازیهای ویدیویی این است که از قبل طرفدارانی وجود دارند تا بلافاصله سریال را تماشا کنند. این اتفاق با The Witcher افتاد و باز هم با وجود اینکه منبع اصلی از روی کتابها بود ولی موفقیت سریال به خاطر طرفداران بازی بود. و وقتی که آنها از سریال خوششان آمد، آن را به همه پیشنهاد دادند.
ما نمیدانیم که The Last of Us تاکنون چقدر فروخته ولی با در نظر گرفتن ۱۷ میلیون نسخهای که آخرین بار در سال ۲۰۱۸ اعلام شد، احتمالا به لطف نسخه ریمستر تا به الان ۲۰ میلیون را هم رد کرده. قرار نیست همهی این ۲۰ میلیون به HBO دسترسی داشته باشند و این سریال را ببینند اما باید در نظر بگیرید که The Last of Us یکی از محبوبترین بازیهای تاریخ پلی استیشن است.
من واقعا نمیدانم که اگر اقتباس The Witcher وجود نداشت آیا HBO سراغ ساخت این بازی میرفت یا نه. ممکن است، گمان میکنم، اما امیدوارم درس گرفته باشند که برای بسیاری از بازیها، اقتباسی سریالی و ۲۰-۲۵ ساعته میتواند موفقتر از اقتباسی سینمایی و ۱۰۰ دقیقهای باشد. راهی که قبلا بسیاری رفتهاند.
احتمالات برای اقتباس از روی بازیها بینهایت است و من امیدوارم که این اتفاقات دوران تازهای در تلویزیون پدید آورد تا بازیکنهای بزرگ بیشتری مثل هولو، آمازون و اپل وارد کار شوند و اقتباسهای مخصوص خودشان را مثل نتفلیکس و HBO داشته باشند. میتوانم آیندهای را ببینم که در آن امثال God of War یا Mass Effect به سریال تبدیل میشوند. بعدی سریال Halo روی شبکه Showtime است که البته تردیدهایی به آن دارم.
برای من خیلی سخت است که تصور کنم ترکیب HBO، کریگ مازین (سازنده چرنوبیل) و منبع اصلی الهام The Last if Us چیز فوقالعادهای نشود. دوست دارم تصور کنم که حتی بدون The Witcher یا موفقیتش در Netflix هم این اتفاق میافتاد اما جای سوال دارد که آیا واقعا چنین تاثیری گذاشته یا نه. با این حال، در این بین همه برنده هستند.
در همین راستا: چرا ساخت اقتباس سینمایی از رزیدنت اویل سخته؟
تماشای ویدیو با کیفیت بالا از یوتیوب
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.