ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

در دومین سالگرد از نو ساخته شدنش، آینده برای God of War چه شکلیست؟

حتی با گذشت دو سال از زمان عرضه‌اش در روز ۲۰ آپریل ۲۰۱۸، همچنان بسیاری از مردم به God of War به چشم یکی از بهترین تجارب این نسل روی کنسول پلی استیشن 4 نگاه ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

حتی با گذشت دو سال از زمان عرضه‌اش در روز ۲۰ آپریل ۲۰۱۸، همچنان بسیاری از مردم به God of War به چشم یکی از بهترین تجارب این نسل روی کنسول پلی استیشن 4 نگاه می‌کنند. این فرنچایز بلاک باستر سونی، کارش را در سال ۲۰۰۵ و با همین نام روی پلی استیشن 2 آغاز کرد و تا پیش از اینکه تجربه خارق‌العاده سال ۲۰۱۸ از راه برسد، به آرامی در مسیر افول افتاده بود.

با این همه، استودیوی توسعه‌دهنده God of War، یعنی سانتا مونیکا توانست بازی را از مسیری که در آن بود جدا سازد، فرنچایز را از باتلاق اشتباهات بیرون بکشد و آینده‌ای کاملا متفاوت برای آن متصور شود که در نسل نهم کنسول‌های بازی هم ادامه خواهد یافت.

اگرچه هنوز توسعه این بازی تایید نشده، اما می‌توان با قطعیت گفت که God of War 2 طی سال‌های آتی روی پلی استیشن 5 عرضه می‌شود و به اندازه نسخه قبلی‌اش پتانسیل‌های فراوانی برای جلب توجه منتقدین و مخاطبان دارد. مثل تمام بازی‌هایی که در این ابعاد ساخته می‌شوند، توسعه دومین God of War از نظر مالی و شهرت، ریسک بسیار زیادی برای سونی همراه خواهد داشت و به این ترتیب، بازی به همان اندازه که یک برکت برای سازندگانش به حساب می‌آید، نوعی بلا نیز هست.


دوران پیش از گاد آو وار ۲۰۱۸

God of War

تصمیم سافت‌ ریبوت کردن سری God of War تصمیمی به شدت ریسکی برای سونی بود، خصوصا با درنظرگیری اینکه تا پیش از معرفی بازی، به نظر می‌آمد دیگر زمان خداحافظی با کریتوس فرا رسیده. آخرین نسخه God of War پیش از نسخه ریبوت، God of War Ascension بود. تفاوت میان GoW Ascension و گاد آو وار ۲۰۱۸ دقیقا مثل تفاوت نحوه عملکرد سانتا مونیکا در آن دوران و طی دوران فعلی است. به همان اندازه که پروژه ریسکی به حساب می‌آمد، امن‌ترین گزینه‌ای هم بود که سونی پیش روی خود می‌دید.

اما این گزینه امن نتوانست موفقیت چندانی با خود به همراه آورد. با امتیاز ۸۰ در متاکریتیک، بازی اصلا در حد و اندازه گاد آو وار ۲۰۱۸ با امتیاز ۹۴ نبود. تصمیم استودیو برای تمرکز بر بخش چندنفره -که اولین نمونه در این سری بود و آن زمان ترندی بزرگ در صنعت گیم به حساب می‌آمد که قرار بود نظر بازیکنان را جلب کند- باعث شد بازی حس غیر اورجینال بودن داشته باشد. به این ترتیب بود که هنگام بازنگری در این فرنچایز، سازندگان المان‌های جواب پس‌داده را برداشتند و آن ایده‌ها را مجددا در بطن یک بازی سرراست و کاملا داستان‌محور بازآفرینی کردند.


تمام این‌ها چه معنایی برای God of War 2 دارد؟

God of War

سونی و سانتا مونیکا اکنون احتمالا مشغول کار روی God of War 2 برای پلی استیشن 5 هستند و پایان‌بندی نسخه قبلی هم ساخت یک دنباله را کاملا تضمین کرد. این بازی همچنان پروژه‌ای خطرناک است. چندین دلیل داشت که ریسک‌پذیری با گاد آو وار ۲۰۱۸ جواب داد. پیش از هر چیز، یکی از اصلی‌ترین انتقادات به این فرنچایز این بود که کریتوس کاراکتری صرفا تک‌بعدی بود و هیچ انگیزه‌ای به جز خشم و انتقام نداشت. تغییر خصیصه‌های شخصیتی او مثل راه رفتن روی لبه تیغ بود، اما به شکلی محشر جواب داد و کریتوس از یک شخصیت تنها و عصبانی، تبدیل به پدری شد که به شکلی سختگیرانه اما متقاعدکننده، دلسوز فرزندش است.

تغییر پس‌زمینه داستانی و ورود به جهان اساطیر نورس هم ریسکی بود که باعث شد گاد آو وار ۲۰۱۸ احساسی بسیار شاداب داشته باشد. حتی با اینکه نسخه دنباله هم دوباره در این جهان دنبال خواهد شد، سانتا مونیکا بی‌شمار فرصت برای استفاده از اساطیر نورس دارد و قابلیت‌های پلی استیشن 5 هم به گسترش خارق‌العاده جهان بازی -که اگر صادق باشیم در نسخه ریبوت اندکی کوچک‌تر از آنچه باید بود- منجر خواهد شد. اساسا بهترین گزینه این خواهد بود که حالا که داستان جدید بازی پی‌ریزی شده، بخشی از تمرکز از روی داستان برداشته شده و دوباره این گیم‌پلی باشد که گاد آو وار را تبدیل به گاد آو وار می‌کند.


دریچه‌ای به آنچه در راه است

God of War

سال گذشته سونی مستندی یک ساعت و نیمه راجع به روند ساخت گاد آو وار ۲۰۱۸ منتشر کرد که به خوبی ذهنیت تیم سانتا مونیکا در قبال این فرنچایز بازنگری شده را روشن می‌کند. در این مستند می‌توان دید که کوری بارلاگ، کارگردان بازی و یکی از نخستین خالقین سری، و تیمش با چه چالش‌هایی مواجه شده‌اند، چطور بر آن‌ها فائق آمده‌اند و از سوی دیگر، چه تغییراتی از لحاظ ساختاری در استودیو به وجود آورده‌اند که باعث می‌شود سانتا مونیکا قدرتمندتر از همیشه باشد.

این مستند درحالی که به انتظار پلی استیشن 5 و گاد آو وار بعدی نشسته‌ایم می‌تواند دریچه‌ای باشد به انتظاراتی که سونی از استودیوهایش دارد و فرهنگی که میان آن‌ها جا انداخته است. مستند Raising Kratos را که تیم تحریریه ویجیاتو به صورت کامل زیرنویس‌اش کرده، به هیچ وجه از دست ندهید.

تماشای مستند Raising Kratos با بالاترین کیفیت در یوتوب ویجیاتو

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Rdr2
    Rdr2 | ۵ شهریور ۱۳۹۹

    یه سوال فقط مسخره نکنید نمیدونم که چرا اسم این گاد او وار هست و ننوشته ۴؟

  • ehsansh8964
    ehsansh8964 | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    دو سال پیش این روزا چه حالی داشتم
    داشتم از این شاهکار لذت میبردم و هیچ لذتی ازش بالاتر نبود
    کی فکرشو میکرد دو سال بعد وضعیت جهان بشه این !

مطالب پیشنهادی