هیچکس دلش یک بازی ارباب حلقهها با محوریت گالوم نمیخواهد
تازهترین تلاش برای ساخت یک بازی براساس دنیای مشهور ارباب حلقهها، The Lord of the Rings: Gollum است. این بازی جدید توسط توسعهدهندهای آلمانی به نام Deadalic Entertainment ساخته میشود که بیشتر شهرتش را مدیون ...
تازهترین تلاش برای ساخت یک بازی براساس دنیای مشهور ارباب حلقهها، The Lord of the Rings: Gollum است. این بازی جدید توسط توسعهدهندهای آلمانی به نام Deadalic Entertainment ساخته میشود که بیشتر شهرتش را مدیون بازیهای اشاره و کلیک صرفا معمولی است. بنابراین Gollum قرار است بزرگترین بازی استودیو باشد، فرصتی برای استفاده صحیح از لایسنس فرنچایز ارباب حلقهها که هنوز هم فروش یک محصول را تضمین میکند. این بازی به همین زودی روی کنسولهای نسل بعد به نمایش درآمده و اسکرینشاتهایی که دیروز از آن منتشر شد قرار بود «نیمنگاهی به آینده» و زمانی که ایکس باکس و پلی استیشن بعدی از راه میرسند باشند.
ساخت بازی The Lord of the Rings: Gollum حداقل روی کاغذ اندکی منطقیست. گالوم یا همان اسمیگل، یکی از ستارههای اصلی سهگانه ارباب حلقههای پیتر جکسون بود. او شخصیتی بود که پیشرفت گرافیک کامپیوتری را در زمان خودش به رخ میکشید و از سوی دیگر باعث شد اندی سرکیس با آن جملات عجیبش و سرفههای خشکش تبدیل به یک ستاره شود. شخصیتپردازی گالوم در فیلمها و همینطور ویژگیهای مختلفش باعث شد گالوم با گذشت این همه سال همچنان در ذهن مردم بماند، چیزی که حتی درباره خود فرنچایز ارباب حلقهها در سالهای اخیر نمیتوان گفت.
اسمیگل به احتمال زیاد شناخته شدهترین عنصر در اقتباس پیتر جکسون از ارباب حلقهها باشد و تبدیل ماجراجویی او به یک بازی مخفیکاری ایده سادهای به نظر میرسد. کافیست بخشی از داستانهای پسزمینه ارباب حلقهها -مانند ماجرای پدر لگولاس- را هم به معادله اضافه کنید و برای خودتان یک بازی جدید دارید.
اما مسئله اینست: آیا کسی اصلا میخواهد نقش گالوم را بازی کند؟ آیا کسی میخواهد نقش حیوان پست و حقیر تالکین با آن چهره نهچندان دلچسب را ایفا کند و هر از چند گاهی هم ماهی خام بخورد؟
گالوم کاراکتری نتراشیده و نخراشیده است. او در هابیت نقش شخصیت منفی را ایفا میکند و داستانی اخطارآمیز راجع به او در ارباب حلقهها روایت میشود؛ یک بازتاب غمانگیز از اینکه چه به سرتان میآید اگر حلقه مغزتان را برای صدها سال مسموم کرده باشد. وقتی به گالوم نگاه میکنیم، فرار است به همان اندازه که او برایمان جالب است، انزجارآور هم باشد. او کاراکتری نیست که قرار باشد برای مدت زمانی طولانی در نقشش ظاهر شویم.
گالوم در برخی از ناخوشایندترین مناطق سرزمین میانه زندگی میکند. بیشتر وقت او در موردور سپری میشود که منطقهای خاکستریرنگ، سنگلاخی و آکنده از دودهای آتشفشانیست. در یکی از اسکرینشاتهای استودیوی Deadalic، گالوم را میبینیم که از دست انبوهی از عنکبوتها فرار میکند و این ما را یاد تعقیب و گریز با «شیلاب» در فیلم Return of the King میاندازد. یادآوری چنین مناطقی قطعا جذاب خواهد بود، اما اینها لوکیشنهایی نیستند که بخواهیم زمان بسیار زیادی را در آنها سپری کنیم. و چیزی که به مشکل دامن میزند، استایل خاص بازی Deadalic است که به نظر همچون ارباب حلقهها در دنیای وارکرفت به نظر میرسد و دقیقا آن نمایشی نیست که مردم از سختافزار ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 میخواستند.
یک مشکل دیگر هم این حقیقت است که قبلا در این مناطق بودهایم. استودیوی Monolith قبلا بازی Middle-earth: Shadow of Mordor را ساخته که عمدتا در موردور جریان داشت و گالوم هم یکی از شخصیتهای کلیدی داستان بود. بازی حتی به گوشه و کنارهای داستان عظیم ارباب حلقهها هم سرک کشید اما به جای پدر پیر لگولاس، به سراغ کلمبریمور -الف آهنگری که حلقه قدرت را ساخت- رفت. The Lord of the Rings: Gollum حتی هنوز عرضه نشده و به همین زودی به نظر میرسد که در حال درجا زدن در گذشته است.
حقیقت اینست که جهان به یک بازی دیگر راجع به موردور نیاز ندارد و وقتی صحبت از گالوم به عنوان شخصیت اصلی باشد، دیگر اصلا به آن نیازی ندارد. سرزمین میانه داستانهای بسیار جالبتری برای گفتن دارد و یکی از آنها نبرد فورنوست است که در جریان آن پادشاه جادوگر آنگمار با آرنور، پرنس گاندور میجنگد. استفاده از حقوق ارباب حلقهها دشوار است و همین دست گذاشتن روی برخی داستانهای این جهان را غیرممکن میکند، اما بازیهایی که اخیرا راجع به سرزمین میانه ساخته شدهاند به شکل دردناکی خود را محدود کردهاند.
در پایان ارباب حلقهها، گالوم بالاخره «عزیزش» را دوباره به دست میآورد اما در نهایت همراه با آن به اعماق کوه نابودی سقوط میکند. داستان او از قبل نوشته شده، هیچ نقطه نظر تازهای نمیتوان راجع به این هابیت که قبلا اسمیگل نام داشت ارائه کرد. بهترین سناریوی ممکن اینست که The Lord of the Rings: Gollum به زاویه دید جدیدی در داستان ارباب حلقهها که به زیبایی نوشته شده دست پیدا کند، اما سازندگان بازی سابقه چندان درخشانی در این زمینه ندارند.
همهچیز به این اشاره دارد که بازی به خاطر عرضه روی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 اندکی توجهها را به خود جلب خواهد کرد، اما در نهایت و بعد از عبور از بازه عناوین لانچ کنسولهای جدید، به سرعت از یاد میرود. جای تاسف دارد چون بعد از فیلمهای نهچندان درخشان هابیت، بالاخره زمانش رسیده بود که یک نفر نگاهی جدید به دنیای ارباب حلقهها داشته باشد. فقط بیایید امیدوار باشیم بازی بعدی قهرمانی بهتر از اسمیگل مفلوک داشته باشد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من یکی که مطمئن بودم دو سه روز دیگه هم چین پستی رو میذارید تو سایت :)
چقدر چرت ساختن این بازی رو! این بازی باید برای کنسول های ایکس باکس 360 و یا ps2 ساخته میشد نه برای پی استیشن 5!...
به نظر من برا هر دستگاهی باشه خوبه واقعا.و تشکر میکنم از توضیحات خوبتون و خسته نباشید.
ممنون از نقد خوبتون