ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۸ نسخه معرکه بازی‌های معروف که توسط طرفداران ساخته شده‌اند

در چند دهه‌ای که از ظهور بازی‌های ویدیویی می‌گذرد، این مدیوم بی‌شمار توسعه‌دهنده را مجاب به ساخت به ساخت جهان‌هایی کرده که پر از سرگرمی مطلق هستند. از سوی دیگر، چندین فرنچایز داشته‌ایم که آنقدر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

در چند دهه‌ای که از ظهور بازی‌های ویدیویی می‌گذرد، این مدیوم بی‌شمار توسعه‌دهنده را مجاب به ساخت به ساخت جهان‌هایی کرده که پر از سرگرمی مطلق هستند. از سوی دیگر، چندین فرنچایز داشته‌ایم که آنقدر به مذاق طرفداران خوش آمده‌اند که همان افراد تصمیم گرفته‌اند یک نسخه جدید یا یک نسخه ریمیک از آن را بسازند. اکثر این بازی‌ها البته چراغ سبز صاحب آی‌پی را دریافت نکرده و به زباله‌دان تاریخ می‌روند، اما گاهی هم برخی از بازی‌ها راه‌شان را به فضای مجازی باز می‌کنند.

در این مقاله به سراغ برخی از بهترین بازی‌هایی رفته‌ایم که توسط طرفداران ساخته‌ شده‌اند و همین امروز می‌توانید آن‌ها را دانلود و تجربه کنید. برخی از بازی‌های این لیست هم توسط صاحبان آی‌پی با مشکل روبه‌رو شده‌اند، اما پیش از دریافت نامه دادگاه مبنی بر توقف کار توسعه‌دهنده، در اینترنت منتشر و دست به دست شده‌اند. از سوی دیگر این بازی‌ها به هیچ ترتیب خاصی لیست نشده‌اند.


پورت Super Mario 64

وقتی نینتندو متوجه می‌شود که طرفداران در حال توسعه یک بازی براساس فرنچایزهایش هستند، معمولا به سرعت دست به کار شده و نامه‌ای قضایی برای سازندگان می‌فرستد تا توسعه پروژه را متوقف کنند. این شرکت ژاپنی به وضوح می‌فهماند که هیچکس حق ندارد بدون تایید آن‌ها، از کاراکترها و آی‌پی‌هایش استفاده کند. بنابراین تا به امروز انبوهی از پروژه‌های معرکه داشته‌ایم که نتوانسته‌اند روشنایی روز را ببینند. اما حداقل یک نفر تا به امروز پروژه خود را در سکوت و بدون هیچ هایپ پیش برده و بعد از اتمام کار، آن را به شکلی بی سر و صدا آپلود کرده تا از چشم‌های تیزبین نینتندو دور بماند. این پروژه، پورت کامل Super Mario 64 روی کامپیوترهای شخصی است.

Super Mario 64 یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کنسول Nintendo 64 است و دقیقا همان عنوانی که ماریو را به قلمروی سه‌بعدی آورد. این بازی به طرفداران اجازه داد به شکلی تازه از بازی‌های پلتفرمر لذت ببرند و به شکلی بی‌نقص ساخته شده بود. در واقع Super Mario 64 فونداسیون بسیاری از بازی‌های پلتفرمر امروزی را بنا کرد و متاسفانه تنها راه اجرای آن روی پی‌سی، از طریق شبیه‌ساز است.

در این لحظه چندین شبیه‌ساز مختلف می‌توان یافت که به خوبی قادر به اجرای Super Mario 64 هستند، اما این پورت به صورت خاص از رزولوشن‌های بالاتر و نمایشگرهای فوق عریض پشتیبانی می‌کند و این یعنی ایده‌آل‌ترین گزینه به شمار می‌رود. البته باید این را هم اضافه کرد که از روز انتشار این پورت، نینتندو تمام تلاشش را به کار بسته که تمام لینک‌های دانلود بازی را از سطح اینترنت حذف کند.


Black Mesa

بسیاری از ما هنوز منتظریم که شرکت والو بالاخره یک جمع‌بندی آبرومندانه برای سه‌گانه Half-Life عرضه کند، اما اگر جزو افراد بدشانسی هستید که نسخه‌های قبلی را تجربه نکرده‌اید، به خودتان لطفی بزرگ کرده و به سراغ Black Mesa بروید. بلک مسا یک ریمیک شخص ثالث از نخستین هف-لایف است که توسط تیمی تنها ۴۰ نفره توسعه یافته و تک‌تک آن‌ها به صورت داوطلبانه تصمیم گرفتند یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تمام دوران را از نظر گرافیکی بهبود دهند.

Black Mesa پیش از عرضه به صورت «دسترسی زودهنگام - Early Access» در سال ۲۰۱۲، برای بیش از ۸ سال در دست ساخت بود و حسابی توجه طرفداران، ناشران و حتی خود والو را جلب کرد. گفتنی است که در تمام این سال‌ها کار روی پروژه ادامه داشته و سازندگان با عرضه به‌روزرسانی‌های متعدد، نه‌تنها حالات بازی و نقشه‌های بیشتر برای بخش مولتی‌پلیر را به آن اضافه کرده‌اند، بلکه باز هم دستی به گرافیک آن کشیده‌اند.


Project AM2R

Metroid جامعه طرفداری وسیعی دارد و وقتی این خبر به‌ گوش رسید که طرفداران در حال کار روی پروژه ریمیک Metroid II: Return of Samus هستند، تقریبا همه آن‌ها مشتاق به دانلود بازی به محض انتشار بودند. تا پیش از این، Metroid II تنها روی گیم‌بوی در دسترس بود و بنابراین پروژه ریمیک جدید که تحت عنوان AM2R (مخفف Another Metorid 2 Remake) شناخته می‌شد، حسابی نویدبخش به نظر می‌رسیدو

تیم توسعه زیر نظر میلتون گواستی با چالش‌های متعددی مواجه شد، برای مثال نه‌تنها بازی نیازمند رنگ بود، بلکه گیمرها به تجربه آن روی نمایشگری بزرگ‌تر نسبت به نمایشگر گیم‌بوی می‌پرداختند. این یعنی تیم توسعه حتی باید گاهی طراحی مراحل و ساختار نقشه را هم دستکاری می‌کرد تا با سیستم‌های جدید سازگار باشد.

AM2R همزمان با سالگرد ۳۰ سالگی سری متروید عرضه شد و بازیکنان به سرعت دانلودش کردند. تنها چند روز بعد اما نینتندو به وب‌سایتی که میزبان لینک‌های دانلود بود اخطاریه فرستاد و بعد میلتون گفت که به کار به صورت شخصی روی پروژه ادامه می‌دهد. اما نینتندو باز هم دست نکشید و این بار مستقیما به سراغ میلتون رفت. با این همه، بازی دیگر راهش را به اینترنت باز کرده بود و به این ترتیب نینتندو هیچوقت نتوانست به صورت کامل از نشر گسترده آن جلوگیری کند.


Sonic: After the Sequel

تا به امروز چندین بازی مختلف از سری سونیک داشته‌ایم که توسط طرفداران ساخته شده‌اند، اما یکی از معدود بازی‌هایی که بدون مشارکت سگا ساخته شد، Sonic: After the Sequel بود. این یک بازی سونیک معرکه است که داستان میان Sonic the Hedgehog 2 و Sonic the Hedgehog 3 را روایت می‌کند: زمانی که سونیک و تیلز به سراغ دکتر اگمن می‌روند تا زمردهای آشوب را جمع‌آوری کنند.

گیم‌پلی بازی کاملا شبیه به استایل دوبعدی و ساید اسکرولینگ نخستین Sonic The Hedgehog است و بازیکنان می‌توانند هم در نقش سونیک و هم تیلز بازی کنند. علاوه بر این شاهد محیط‌ها و لوکیشن‌هایی جدید مانند خانه‌های تسخیر شده، شهرهای مختلف، پارک‌های تفریحی و کارخانه‌ها هستیم.

اگرچه این بازی در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، اما سازندگان در سال ۲۰۱۷ دوباره دستی به سر و رویش کشیده و با نام جدید Sonic: After the Sequel DX بازنشرش کردند. در این نسخه بسیاری از ابعاد گرافیکی بازی و همینطور فیزیک آن بهبود یافته. حتی با تجربه بازی متوجه می‌شوید که یک باس نهایی جدید هم به آن افزوده شده.


GoldenEye: Source

اگر کنسول Nintendo 64 داشته بوده باشید و GoldenEye 007 را تجربه کرده باشید، می‌دانید که این بازی نه‌تنها یک شوتر اول‌شخص بی‌نظیر بود، بلکه بخش چندنفره معرکه‌ای هم داشت. با گذشت سال‌ها از عرضه‌اش، این بازی کماکان شناخته شده است و اگر بخواهید امروز بازی را با گرافیک و مکانیک‌های دگرگون شده تجربه کنید، بهترین گزینه GoldenEye: Source خواهد بود.

این بازی توسط طرفداران ساخته شد که می‌خواستند GoldenEye را دوباره به دوران اوج محبوبیت‌اش بازگردانند. نسخه Source تمام نقشه‌های ابتدایی،‌اسلحه و شخصیت‌های قابل بازی را در خود جای می‌دهد. اگرچه تقریبا مطمئنیم که از پیش با این بازی آشنا هستید، اما اگر تجربه‌اش نکرده‌اید همین امروز دانلودش کنید.


Mushroom Kingdom Fusion

Mushroom Kingdom Fusion یک بازی شدیدا منحصر به فرد است که انبوهی از بازی‌های کلاسیک ۸ بیتی و ۱۶ بیتی را برداشته و آن‌ها را باهم ترکیب می‌کند. نتیجه کار یک بازی ویدیویی با طراحی مراحل کلاسیک شده که به شما اجازه می‌دهد با کاراکترهای متنوع تجربه‌شان کنید. برای مثال یک بار ممکن است در نقش کربی قرار بگیرید و بار دیگر در نقش ماریو یا دشمن دیرینه‌اش، واریو.

اگر از آن افرادی هستید که کودکی‌تان را صرف بازی‌های رترو و الد اسکول کردید، از نتیجه کار روی این بازی حسابی لذت خواهید برد. اما حتی اگر هیچ‌کدام از فرنچایزهای ادغام شده در Mushroom Kingdom Fusion را تجربه نکرده باشید، باز هم ارزشش را دارد که به سراغ این بازی فن‌مید معرکه بروید.


DoomRL

DoomRL که تحت عنوان DLR هم شناخته می‌شود، یک ورژن روگ‌لایک از دووم است که توسط ChaosForge ساخته شده. این بازی تفاوت‌های اساسی با عناوین سری دووم داشته و برای مثال یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌هایش، دوربین از بالا به پایین است. درست مثل تمام بازی‌های روگ‌لایک، ارزش تکرار این بازی شدیدا بالا است.

گفتنی است که DoomRL به صورت کاملا رایگان در دسترس است و با المان‌های گشت‌وگذار و جمع‌آوری آیتمی که به آن اضافه شده، احساسی شدیدا منحصر به فرد دارد. بنابراین اگر Doom Eternal را هم تمام کرده‌اید و منتظر نسخه بعدی این شوتر دیوانه‌وار هستید، می‌توانید سری هم به DoomRL بزنید.


Streets of Rage Remake

Streets of Rage یا همان شورش در شهر خودمان، یکی از کلاسیک‌های به یاد ماندنی سگا است که در سال ۱۹۹۱ عرضه شد. این بازی بیتم‌آپ در آن سال‌ها تنها سه نسخه داشت (و گرچه نسخه چهارم آن همین امسال بعد از چند دهه عرضه شد)، نیاز به یک بازی جدید یا حداقل یک ریمیک احساس می‌شد.

به این ترتیب یک تیم توسعه که تحت عنوان Bomber Games شناخته می‌شد تمیم گرفت بازی را از نو ساخته و بیش از ۱۰۰ استیج و لیستی بلند بالاتر از شخصیت‌های قابل بازی را در اختیار گیمرها قرار دهد. از سوی دیگر، موزیک یکی از المان‌هایی است که سری Streets of Rage را معرکه می‌کرد و تیم Bomber Games هم پنج موزیسین استخدام کرد تا قطعات تازه‌ای برای این ریمیک بسازند.

به خاطر ماهیت جاه‌طلبانه پروژه، در گزارش‌ها آمده بود که Bomber Games برای دریافت چراغ سبز با سگا ارتباط برقرار کرده بوده. ظاهرا سگا هم تا پیش از عرضه بازی هیچ مشکلی با روند توسعه نداشته است. اما تنها چند روز بعد از انتشار، سگا تیمی که یک دهه مشغول ساخت ریمیک بود را با یک شکایت قضایی رو‌به‌رو کرد. اما بازی در هر صورت راهش را به اینترنت باز کرده و گیمرها هم برای همیشه آن را زنده نگه داشتند، هرچند که برای یافتن لینک‌های دانلود آن باید اندکی سخت‌تر تلاش کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Amirggsain
    Amirggsain | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    ویجیاتو عزیز.مطالب به شدت هیجان انگیز بود.و وسوسه شدید شدم که سونیک افتر سکول رو حتما یکجوری تجربه کنم.باهاش چه چخس ها زدیم که نگو ????البته منظوری نداشتم ?

  • Jake-the-bad-boy-masalan
    Jake-the-bad-boy-masalan | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    ایول نیما
    نیما ویدئوتو دیدم
    شامپو چی به موهات میزنی؟?

  • Herobrine123456
    Herobrine123456 | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    فن گیم بازی ترسناک پنج شب در کنار فردی یا همون فناف هم میتونست باشه اسمش five nights at candy که بهترین فن گیم این بازیه

  • DoomEternal
    DoomEternal | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    ممنون از مقاله
    به نظرم doomRL چیز جالبی باشه باید تجربش کنم

  • Reza_Dark
    Reza_Dark | ۳۰ خرداد ۱۳۹۹

    عالی عالی

  • میثم
    میثم | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    مطلب جالبی بود، علاوه بر اینا طرفدارای مورتال کامبت یه نسخه از روی نسخه Trilogy ساختن که به نظرم طرفدارای قدیمی این بازی خوششون میاد که شخصیت های خیلی زیادی داره اسمش
    Mortal kombat chaotic هست.

  • جواد
    جواد | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    خیلی جالی بود من خودم پورت ماریو ۶۴ رو تجربه کردم
    بلک مسا هم کیفیتش واقعا عالی بود

  • بهروز
    بهروز | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    خوب نبود

    • ROCKGAMER
      ROCKGAMER | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

      یعنی چی خوب نبود؟برای نوشتن این مقاله زحمت کشیده شده بعد تو میای میگی خوب نبود؟نکنه میخوای به ساز تو برقصیم؟

      • ali0373037181
        ali0373037181 | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

        خوب نبود

مطالب پیشنهادی