چند پیشبینی راجع به مراسم معارفه پلی استیشن ۵ در بامداد روز جمعه
طی چند ماه اخیر، مایکروسافت بارها درباره کنسول مورد انتظار ایکس باکس سری ایکس صحبت کرده و در عین حال، سونی رویکردی محافظهکارانهتر را در قبال پلی استیشن 5 در پیش گرفته است. با این ...
طی چند ماه اخیر، مایکروسافت بارها درباره کنسول مورد انتظار ایکس باکس سری ایکس صحبت کرده و در عین حال، سونی رویکردی محافظهکارانهتر را در قبال پلی استیشن 5 در پیش گرفته است. با این همه، سونی اکنون در شرف برگزاری رویدادی راجع به پلی استیشن 5 است که ساعت ۰۰:۳۰ بامداد همین جمعه برگزار میشود و نام «آینده گیمینگ» برایش انتخاب شده. به این ترتیب تنها تا چند روز دیگر به مکاشفات بسیار راجع به کنسول دست خواهیم یافت.
خوشبختانه برای تمام گیمرها، مایکروسافت و سونی این بار با سختافزار کنسولهایشان رویکردی کاملا مشابه به پیسیهای خانگی در پیش گرفتهاند. ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 نسل و همینطور ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 همگی به چیپهای نیمه شخصیسازی شده AMD مجهز هستند که آن نیز بر مبنای تکنولوژیهای پردازنده و پردازشگر گرافیکی AMD برای کامپیوترهای شخصی ساخته شده.
این حرکت باعث شد که کار شدیدا برای بازیسازان آسان شود و دلیلش خیلی ساده اینست که فونداسیون معماری کنسولها و پیسی یکسان بود. البته که کیت توسعه هر کنسولی تفاوتهای خاص خودش را به ارمغان میآورد، اما در غاییترین حالت، همه دستگاهها به پردازنده مشابه AMD x86 و گرافیک سری Radeon مجهز بودند.
سونی احتمالا از پیش میدانست که مایکروسافت قرار است در نسل نهم کنسولها سختافزار بهینهتر و دست بالا را داشته باشد و سیگنالهایی که از ابتدا به مشتریان داده، عمدتا بر قابلیتهایی متمرکز بوده که باعث میشوند کنسولش در جایگاهی برتر نسبت به سری ایکس قرار گیرد. در این مقاله قرار نیست مشخصات سختافزاری و سرعت و فید کنسولها را لیست کنیم، چون تمام اینها را میتوان تا لحظه آخر دستکاری کرد. از سوی دیگر، AMD هم به مرور اطلاعات بیشتری راجع به بهینهسازی ولتاژ و فرکانس چیپ شخصیسازی شدهاش به دست خواهد آورد که این هم میتواند به برخی تغییرات منجر شود.
اما اگر تمام اطلاعاتی که تا به امروز منتشر شده را معیار قرار دهیم، ایکس باکس سری ایکس از لحاظ فنی پرفورمنس بالاتری ارائه خواهد داد - هستههای پردازنده این کنسول درست مثل پلی استیشن 5 از معماری AMD Zen 2 بهره مند شدهاند اما کلاک بالاتری دارند و پردازشگر گرافیکی کنسول هم بنابر گزارشها، ۱۷ درصد پرفورمنس پردازشی بالاتر را نسبت به همتایش به ارمغان خواهد آورد.
تا به امروز صحبتهای زیادی پیرامون حافظه SSD موجود در پلی استیشن 5 مطرح شده و این شرکت ژاپنی از سوی دیگر راجع به کنترلر وایرلس DualSense و تکنولوژی صدای سه بعدی کنسولش نیز صحبت کرده. تمام اینها احتمالا حوزههایی باشند که سونی در مراسم روز جمعه تمرکزش را بر آنها خواهد گذاشت. اما سایر اخبار پیرامون مشخصات سختافزاری، احتمالا با همان خط مشی کامپیوترهای شخصی و مایکروسافت به گوش مخاطبان برسد. اجازه بدهید موضوع را باز کنیم.
یکی از برجستهترین نکات راجع به پیسی به عنوان یک پلتفرم گیمینگ اینست که با تمایلات گستره وسیعی از گیمرها سازگاری دارد. اگر بودجهای محدود داشته باشید میتوانید به سراغ سختافزارهای اقتصادیتر با قدرت کمتر بروید. اما اگر یک حرفهای با کیف پولی درشت باشید، به انبوهی از پردازندهها و پردازشگرهای گرافیکی و حافظههای سریع SSD دسترسی دارید. اما هم سیستمهای اقتصادی و هم سیستمهای پریمیوم در نهایت قادر به اجرای بازیهایی مشابه هستند و تنها وجه تمایز، کیفیت تصویر و سطح پرفورمنس است.
و این دقیقا همان اتفاقیست که دارد در نسل بعدی کنسولهای بازی میافتد. هم ایکس باکس سری ایکس و هم پلی استیشن 5 به پردازنده، پردازشگر گرافیکی، حافظه رم و حافظه ذخیرهسازی بهتری نسبت به نسل پیش مجهز شدهاند و همچنان با بازیهای عضو قبلی خانوادهشان سازگاری دارند. بنابراین بسیاری از بازیهایی که از پیش عرضه شدهاند میتوانند با نرخ فریم و سرعت بارگذاری بیشتر به دست مشتریان رسیده و در مجموع عملکردی روانتر داشته باشند. بنابراین بسیاری از سیگنالهای تبلیغاتی سونی راجع به عملکرد پردازشگر گرافیکی و سازگاری با عناوین نسل قبل، کاملا مشابه مایکروسافت خواهد بود.
افزون بر مشاهده طراحی «نهایی» سختافزار و احتمالا کسب دانش بیشتر راجع به برخی از عناوین انحصاری لانچ، احتمالا شاهد صحبت دوباره در این باره باشیم که SSD پلی استیشن 5 سرعت بسیار بالاتری نسبت به NVMe استاندارد ایکس باکس سری ایکس دارد. با حافظه ای که سونی برای کنسولش انتخاب کرده، این احتمال وجود دارد که مدت زمان بارگذاری در پلی استیشن 5 فوقالعاده سریع و استریم اطلاعات تازه در جهان بازی بسیار روان باشد. ضمنا دیگر خبری از توقفهای ناگهانی گیمپلی، جیتر و کاتسینهایی که برای پنهان کردن لودینگ طراحی شدهاند نخواهد بود.
وقتی نوبت به تکنولوژی صدای سهبعدی Tempest میرسد، بهترین حدسی که میتوانیم بزنیم، شباهت آن به تکنولوژی رهگیری صدای TrueAudio Next است که توسط AMD معرفی شده. TrueAudio Next این امکان را فراهم میکند که صدا بر مبنای قوانین فیزیکی و به صورت داینامیک و بلادرنگ رندر شود و برای این کار از تواناییهای پردازشگر گرافیکی کمک میگیرد.
سونی در این لحظه به مخاطبان پیشنهاد کرده که رویداد روز جمعه را با هدفون تماشا کنیم، بنابراین به طور یقین قرار است شمههایی از این تکنولوژی مورد انتظار را تجربه کنیم. اگر همهچیز به خوبی پیش برود، سونی میتواند یک برگ برنده مهم داشته باشد، چرا که بازیسازان و سازندگان پلتفرمهای سختافزاری معمولا توجه چندانی به کیفیت صوتی بازیها نشان ندادهاند.
در نهایت اما این بازیها خواهند بود که برنده نبرد بعدی کنسولها را مشخص خواهند کرد. تا به این لحظه مایکروسافت بدون تردید کمپین تبلیغاتی بهتری داشته است. سونی هم اما گشتاور خوبی از نسل قبل به دست آورده و علیرغم برتری احتمالی سختافزار ایکس باکس سری ایکس، همچنان گامی بزرگ نسبت به سختافزار قبلی برداشته است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بامداد پنجشنبه نمیشه؟؟
نه اسکول بامداد یعنی صبح پس یعنی صبح جمعه
school
بامداد 22 میشه پنج شنبه. امروز سه شنبه هست
صبح پنج شنبه میشه