گاهی بازیهای مستقل میتوانند مثل یک گوهر کوچک در اقیانوس طلای بازیهای پر زرق و برق بدرخشند. استودیو Devolver Digital یکی از ناشرهایی است که توانسته در این زمینه قدمهای مناسبی بردار و با عرضه بازیهایی مثل Katana Zero و فال گایز و Cult of the Lamb و یا هات لاین میامی، خوش بدرخشد. این کمپانی حالا با بازی Gunbrella بار دیگر در این زمینه موفق آمیز عمل کرده و یک بازی مستقل و جذاب را عرضه کرده که در آن همه چیز سر جای خودش است. یک داستان قوی، شخصیتپردازی مناسب، گیمپلی درگیرکننده و جذاب، گرافیک قابل توجه و کنترل نرم و روان. یک پکیج کامل برای آنکه بتوان از یک بازی مستقل لذت برد. با نقد بازی گانبرلا همراه ویجیاتو باشید.
بازی Gunbrella داستان مردی را روایت میکند که در زمان بازگشت به خانه خود، میبیند که تمامی اعضای خانواده قلع و قمع شدند و خون همه جا را فراگرفته است. او اصلا نمیداند چه کسی پشت این ماجرا است و چه دشمنی داشته که این بلا را سر خانوادهاش آورده است. اما در وسط این صحنه جنایت خونین، یک اسلحه گرم و سرد عجیب و غریب وجود دارد که این مرد آن را برمیدارد. یک چتر که از قضا بدنهاش شاتگان است. این چترفنگ! تنها نشانه قاتل است و مرد با برداشتن آن، تصمیم میگیرد که به دنبال صاحبش بگردد تا بتواند قاتل را پیدا کند.
مرد چترفنگ به دست میخواهد دنیا را زیر و رو کند تا انتقام خانواده قتل عام شدهاش را بگیرد. او جستجوی خود را از یک شهر کوچک پیدا میکند و رفته رفته ماجراجوییاش وسعت پیدا میکند. بازی Gunbrella یک عنوان مترویدوانیا نیست اما حال و هوای این بازیها را دارد. شما در دنیای وسیعی قرار دارید که البته ذره ذره و با پیشروی شما در بازی، بزرگ و بزرگتر میشود. در هر لحظه میتوانید به نقاط قبلی بازی برگردید و با قابلیتهای جدیدی که به دست آوردهاید، به کند و کاوهای تازهای دست بزنید. همچنین پیشروی در بازی نیز به واسطه سوار قطار شدن به وجود میآید. در هر شهر یک ایستگاه راهآهن وجود دارد که شما را به جاهای مختلف میبرد و ممکن است که این ایستگاه بنا به دلایل مختلف کار نکند. در این حالت بازی به شما مأموریتهایی میدهد که با تمام کردن آنها، میتوانید ایستگاه را فعال کنید.
فضای بازی یک حالت نئونوآر دارد و انگار که در یک دنیای پساآخرالزمانی روایت میشود. بازی همچنین حال و هوای نئووسترن و استیم پانک هم در خود دارد و مغلمهای از همه این فضاها را در خود جای داده است. شما با اسلحه عجیب و غریب خود یعنی چترفنگ به نبرد با دشمنان میروید و در این بین گاهی ممکن است که اسلحههای جانبی دیگری نیز به چنگتان بیفتد. بهعنوان مثال با استفاده از نارنجک میتوانید خیل عظیمی از دشمنان را از بین ببرید.
در طول بازی با شخصیتهای گوناگون زیادی روبرو میشوید که هر یک پس زمینه داستانی خودشان را دارند. این شخصیتها با شما حرف میزنند و یا وارد معامله میشوند. آنها اطلاعات زیادی از دنیای مجهول بازی را در اختیار شما قرار میدهند و حتما سعی کنید که با آنها خیلی زیاد وارد دیالوگ شوید. در دل حرفهای این NPCها و کاراکترهای جانبی، سرنخهای زیادی برای پیشروی در داستان بازی وجود دارد و همچنین مأموریتهای جانبی متعددی از سوی این افراد به شما محول میشود که هم گیمپلی را سرگرمکنندهتر میکند و هم داستان بازی را کاملتر.
شما در طول بازی میتوانید تصمیمهای مهمی بگیرید. به عنوان مثال زمانی که میخواهید به یک قلعه وارد شوید، یک شخص به شما کلید درب زیرین این قلعه که از سمت فاضلاب شهری باز میشود را به شما میدهد اما از آنسو از شما درخواست میکند که الماس گمشدهاش را به او برگردانید وگرنه او خیلی عصبانی خواهد شد. زمانی که به فاضلاب میروید هم یک گروه را میبینید که از الماس دزدیده شده خود صحبت میکنند و اینجا شما هستید که باید تصمیم بگیرید که اگر الماس را در قلعه پیدا کردید، به کدام گروه آن را بدهید. این تصمیمات در پایان بندی بازی تأثیر خاصی ندارد اما در روند بازی میتواند موثر واقع شود.
داستان اصلی: 7 ساعت
داستان + ماموریتهای فرعی: 10 ساعت
گیمپلی بازی Gunbrella یک گیمپلی سرعتی و خشن است و مثل و مانند آن را در بازی ایندی (مستقل) دیگری ندیدهاید. شما یک چتر با خود دارید که از قضا گلوله هم شلیک میکند! با یک آنالوگ جهت لوله تفنگ خود را در نظر میگیرید و با یک آنالوگ دیگر حرکت میکنید (خوشبختانه بازی در کنسول نینتندو سوییچ امکان بازی با دکمههای D-PAD را هم به شما میدهد تا پدر آنالوگ در نیاید!). این نوع هدفگیری به سرعت بازی بهبود میبخشد و شما میتوانید دشمنان را لت و پار کنید. دشمنان شما از موشهای گنده فاضلاب و سوسمارهایی که واق واق میکنند هستند تا موجوداتی عجیب و غریب که تشنه خون شما هستند. این افراد متعلق به فرقهای شیطانی در دنیای بازی هستند که قصد دارند خدای خود را بیدار کنند و از قابلیتهای متنوعی برخوردار هستند.
همانطور که گفته شد گیمپلی بازی سریعالسیر بوده و خشونت هم در آن دیده میشود. دشمنان شما ممکن است تکه پاره شوند و در حین همین تکه پاره شدن هم به شما حمله کنند! محیطهای بازی هم خشن و بیروح است و رنگپردازی در بازی کاری کرده که حال و هوای سنگین بازی و حس انتقامجویانهای که در کاراکتر اصلی وجود دارد، حفظ شود.
در طول بازی شما با باسهایی هم مبارزه میکنید که البته تعداد آنها خیلی زیاد نیست اما نبردهای هیجان انگیزی را رقم میزند. هر باس قلق خاصی دارد و اگر بتوانید این قلق را پیدا کنید، در نبرد چندان سختی گیر نمیکنید. بیشترین قلق در این مبارزات به جایی که در آن قرار میگیرید و شلیک میکنید ربط دارد و باید بدانید در کدام بخش از میدان مبارزه، پنهان شوید تا از ضربات در امان باقی بمانید. درجه سختی بازی میتواند از آسان تا سخت متغیر باشد و در حالت سخت، بازی با بیرحمی تمام رفتار میکند و دمار از روزگار شما در میآورد. آیتمهای متعددی در بازی وجود دارد که میتواند به پیشروی در بازی کمک کند، از قرصی که ذره ذره نوار سلامتی شما را پر میکند تا مثلا سیبهایی که با خوردشان یک جان اضافه به دست میآورید و نقش سپر دفاعی مضاعف را برای شما بازی میکنند.
موسیقی در بازی Gunbrella زمانی که شما در حال گشت و گذار هستید به حس وسترن بودن بازی کمک دوچندانی میکند. در زمان نبرد با دشمنان نیز با پخش موسیقی هوی متال در پس زمینه بازی، حال و هوای استیم پانکی بازی اوج میگیرد و بهطور کلی میتوان گفت بازی از نظر موسیقایی کاملاً در خدمت بازی است.
بازی Gunbrella اثری است که با بودجه مستقل ساخته شده و بهعنوان یک بازی مستقل، نوآوریهای خوبی در خود دارد. بازی یک اثر اکشن سوم شخص است که با سبک و سیاق خاص خود روایت میشود و گرافیک پیکسلی آن نهتنها به بازی ضربه نزده بلکه به اتمسفر بازی کمک خاصی کرده است. بازی Gunbrella اثری است قابل احترام که نباید تجربه کردن آن را از دست داد چرا که در این بازار پرهیاهوی بازیهای ویدیویی، کمتر اثری اینچنین شایسته و بیشیله پیله ساخته میشود. بازی Gunbrella دقیقا مصداق ضربالمثل فلفل نبین چه ریزه و بشکن ببین چه تیزه است؛ بازی را بکشنید (پلی دهید!) و ببینید با چه اثر شگفتانگیزی روبرو هستید!
خلاصه بگم که...
بازی Gunbrella یک بازی مستقل و درخشان است که شاید نوآوری و خلاقیت خیلی زیادی نداشته باشد اما گیمپلی سریع و خشنی دارد که با یک داستان قوی و شخصیتپردازی جالب همراه است. چترفنگ (ترکیب چتر و تفنگ) که اسلحه مخصوص کاراکتر اصلی بازی است، به گیمپلی بازی جذابیت خاصی بخشیده و آن را به یک ترکیب هیجانی از ژانر پلتفرمر-شوتر تبدیل کرده است.
میخرمش...
اگر دنبال بازیهای مستقل و خوب هستید، بازی Gunbrella اثری است که حرفهای زیادی برای گفتن دارد. اگر دنبال بازیهای مستقل و خوب هستید، بازی Gunbrella اثری است که حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
نمیخرمش...
بازی کمی کوتاه است و همانطور که بارها گفته شد، یک اثر کمخرج و مستقل است. پس نباید انتظار عناوین AAA را از آن داشت.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
لطفا اینگونه بازی ها رو که تا کسی معرفی نکنه ماها کمتر باهاشون اشنا میشیم بیشتر پوشش بدید
فکر نکنم نیاز باشه که اشاره کنم ولی چک پوینت های بازی نیمکت هستن ( برای کسایی که هالو نایت رو پلی دادن خیلی آشنا خواهد بود .) .