بازی Wo Long: Fallen Dynasty به نوعی دنباله معنوی سری Nioh، ساخته دیگر استودیو تیم نینجا به حساب میآید و همچنان سعی دارد تحولی در زیر ژانر سولزلایک به وجود آورد. اما آیا Wo Long توانسته چنین کاری را انجام دهد؟ در متن بررسی Wo Long: Fallen Dynasty به این سوال پاسخ میدهیم.
وقتی صحبت از بازیهای سولز لایک میشود ناخواسته به یاد آثار میازاکی و استودیو فرام سافتور میافتیم. دلیل واضحی هم برای این موضوع وجود دارد. میازاکی صاحب این سبک است و از آن مهمتر تا حالا هیچ اثر سولز لایکی دیگری منتشر نشده که بتواند از نظر کیفیت با بازیهای او برابری کند. با این حال، در طی چند سال اخیر چند استودیو بزرگ تلاش کردند که با استفاده از المانهای مهم این زیر ژانر، بازیهای متفاوتی بسازند. یکی از این استودیوها، تیم نینجا بود؛ استودیویی که در کارنامهاش بازیهایی دشواری چون Ninja Gaiden دیده میشد.
تیم نینجا با تزریق المانهای سبک هک اند اسلش به ژانر سولز لایک، توانست آثار موفقی به نام Nioh را روانه بازار کند که شباهت کمتری به آثار میازاکی داشت. آنها سعی کردند از سایه فرام سافتور بیرون بیایند و با ساخت بازیهای متفاوتتر، ژانر سولز لایک را چند قدم به جلو ببرند. کارشان هم به قدری خوب بود که سالها بعد حتی خود میازاکی و فرامسافتور نیز از ایده آنها برای ساخت Sekiro الهام گرفتند و اثر فوقالعادهای را خلق کردند که هنوز هم از نظر بسیاری بهترین ترکیب ژانر سولز لاک و هک اند اسلش به حساب میآید.
حالا بعد از سه سال از عرضه Nioh 2، استودیو تیم نینجا با اثری جدید با نام Wo Long: Fallen Dynasty برگشته. یک بازی به شدت جذاب که از قصههای افسانه سه برادر برای روایت داستانی متفاوت استفاده کرده و سعی دارد تا یک بازی سولز لایک جمع و جور اما پرهیجان را به تصویر بکشد. اما برای اینکه بفهمید در مورد Wo Long چه حسی دارم، بیایید به چند سوال ساده پاسخ بدهیم. آیا بازی جدید تیم نینجا یک سولز لایک جذاب است و ارزش تجربه را دارد؟ بله، قطعا. اما Wo Long یک بازی بینقص در این ژانر هم هست؟ اصلا.
پاسخ این دو سال، کاملا به شما نشان میدهند که Wo Long چطور اثری است. Wo Long در واقع از نظر گیمپلی تقریبا همان روندی را دنبال میکند که در سری Nioh دیده بودیم. با سولز لایکهای سریعتری طرف هستیم که با سرعت بالای گیمپلی و باسهای متنوعشان میتوانند حسابی سرگرم کننده باشند. این اتفاقی است که کاملا در Wo Long نیز رخ داده. سرعت جریان مبارزات در Wo Long به قدری زیاد است که برخی اوقات مخاطب یادش میرود در حال تجربه یک بازی سولز لایک است. سرعت ضربات و استفاده از جادوها در بالاترین حالت خود قرار دارند و باعث میشوند که مبارزات سریعتر و هیجانانگیزتر نسبت به اکثر آثار میازاکی دنبال شوند.
اما مسئله اینجاست که سرعت بالای کاراکتر شما لزوما به معنی یک برگ برنده برایتان نیست؛ اتفاقا کاملا برعکس. به همان نسبت که شما سرعت بالاتری دارید، دشمنانتان هم یا سریعترند یا سرسختتر. از نظر من دشمنان سریعتر بازی، آنقدرها تهدید جدی و مهمی به حساب نمیآیند. اما در سوی دیگر این دشمنان سرسختترند که با نوار سلامتی بزرگتر و ضربات سنگینتری که معمولا با یک تاخیر کوتاه به سمتتان روانه میشوند، میتوانند تجربه Wo Long را برایتان عذاب آور کنند. از نظر من، این یک بالانس خوب برای گیمپلی بازی است. چراکه سیستم پیشرفت در مراحل Wo Long متفاوتتر از آثار دیگری است که تجربه کردهاید.
در واقع هر مرحله بازی Wo Long، یک جهان کوچک منحصر به خودش را دارد که در انتهای آنها یک باس مهم انتظارتان را میکشد. برای تمام دشمنان این جهانهای کوچک، ارزشی به نام «مورال رنک» تعریف شده. معیاری که به شما نشان میدهد قادر به مبارزه با دشمن پیش رویتان هستید یا نه. معمولا دشمنان سرسختتری که برایتان گفتم، مورال رنک بالاتری دارند و به همین واسطه ضربات سنگینتری میتوانند به نوار سلامتی شما وارد کنند. جالبتر اینکه مورال رنک برای کاراکتر شما هم تعریف شده که در ابتدا صفر است و با کشتن دشمنان میتوانید به عدد آن بیفزایید.
بالا رفتن مورال رنک شما به معنی قدرت گرفتن بیشتر شما در منطقه فعلی است و با زدن باس پایانی آن مرحله، دوباره رنک شما صفر میشود. بنابراین، مورال رنک شما فقط برای پشت سر گذاشتن چالشهای همان مرحلهای که در آن هستید به کارتان میآید و باید در حفظ و بالا نگه داشتن آن تمام تلاشتان را بکنید. چراکه به محض اینکه توسط یکی از دشمنان داخل محیط کشته شوید، از مورال رنک شما کاسته و به مورال رنک قاتل شما اضافه میشود. این یعنی نه تنها خودتان ضعیفتر شدهاید، بلکه یک رقیب قدرتمندتر نیز برای خود تراشیدهاید که دقیقا در جریان مسیر پیشرفتتان قرار دارد. حالا ترکیب سیستم مورال رنک را با حضور آن دشمنان سرسختتر تصور کنید تا متوجه شوید Wo Long اصلا بازی سادهای نیست و به شدت میتواند چالش برانگیز هم باشد.
با این حال، جذابیت بازیهای سولز لایک به منصفانه بودنشان است. Wo Long هم از این قضیه مستثنی نیست و برای اینکه تلاشهای گیمر برای بالا نگه داشتن مورال رنکش نادیده گرفته نشود، دو نوع «بتل فلگ» در نظر گرفته شده. نوع اول این بتل فلگها دقیقا همان بونفایرهای دارک سولز است و میتوانید با فعال کردنشان، جدای از تثبیت مورال رنک روی یک عدد مشخص، لول آپ و نوار و بستههای سلامتیتان را پر کنید. اما برخلاف بتل فلگهای نوع اول که تعدادشان معمولا در جریان هر مرحله کمتر است، بتل فلگهای دوم حکم چکپوینتهای کوچکی را دارند که صرفا نوار سلامتیتان را به حالت اولش برمیگرداند و سطح رنک مورالتان را ارتقا میدهد. از بتل فلگهای نوع دوم تعداد بیشتری در دل محیط مخفی شده که با جستجو در جهان بازی و پیدا کردنشان، میتوانید استرس از دست دادن مورال رنکتان را کم کنید.
همین موضوع ارزش گشت و گذار در محیطهای مختلف بازی Wo Long را نیز بیشتر کرده. این یعنی وجود یک مکانیزم در بازی، مکانیزم دیگری را در جریان گیمپلی توجیه میکند و همه اینها در کنار هم به یک ساختار مستحکم و کامل شکل دادهاند. از این حیث، Wo Long یک بازی فوقالعاده خوش ساخت و هیچ کم و کسری در آن دیده نمیشود. برای اینکه Wo Long از نظر گیمپلی به یک پکیج کاملتر تبدیل شود، تیم نینجا یک سیستم لول آپ هوشمندانه هم برای کاراکترهای بازی در نظر گرفته. به صورت کلی شما موقع لول آپ کردن با پنج المان آتش، چوب، زمین، آب و فلز طرف هستید. بالا بردن سطح هر یک از این المانها، جنبههای مختلفی از تواناییهای کاراکترتان ارتقا پیدا میکند.
اما نکته اینجاست که بالا بردن هر یک از این المانها، روی وضعیت و کارکرد المانهای دیگر تاثیر گذار است. برای اینکه کارکرد این المانها در کنار هم را بهتر متوجه شوید، باید آنها را مثل همان چیزی که در طبیعت هستند در نظر بگیرید. برای مثال، آب و آتش ضد هم هستند و طبیعتا موقع ساخت یک بیلد نباید این دو المان را با هم لول آپ کنید. اما در سوی دیگر جریان، چوب همیشه حکم هیزم آتش را دارد. بنابراین، هرچه موقع لول آپ، آتش و چوب را با هم ارتقا دهید نتیجه بهتری خواهید گرفت. از نظر من، سیستم لول آپ و بیلد کاراکتر در Wo Long یکی از جذابترین سیستمهایی بود که طی چند سال اخیر در یک بازی سولز لایک دیده بودم.
با سیستم ساده و قابل فهمی طرف هستید که به شدت موقع طراحی رویش فکر شده، پر مغز است و آنقدر دستتان را باز میگذارد که بیلدهای متفاوتی را برای کاراکترتان در نظر بگیرد و بازی را با روشهای مختلفی به پایان برسانید. این بخش برای من جذابترین بخش کل Wo Long بود. چراکه اگر این مورد را از بازی بگیرید، با یک سولز لایک جمع و جور و خیلی ساده به نسبت دیگر آثاری که این روزها میتوانید در بازار پیدا کنید طرف هستید. این را هم باید در نظر گرفت که Wo Long یک تجربه بینقص نیست. به طور کلی، چهار مورد بود که موقع تجربه Wo Long خیلی فکرم را به خودش درگیر کرد و در نهایت تصمیم گرفتم که به خاطر هر کدامشان نیم نمرهای از امتیاز نهایی بازی کم کنم.
اولین مورد گرافیک فنی و هنری بازی بود. جدای از ایرادهای مختلف نسخه پیسی، با گرافیک هنری چندان خوبی طرف نیستیم. محیطهای بازی زیبا طراحی شدهاند اما وقتی به کلیت جهان Wo Long نگاه میکنید، انگار با اثری طرف هستید که اوایل نسل هشتم منتشر شده. وقتی که شرایط در چنین سطحی قرار دارند، حداقل باید روی مباحث فنی وقت بیشتری گذاشته شود تا بازی پرفورمنس خوبی ارائه دهد. موضوعی که اگر اخبار ویدیو گیم را دنبال کرده باشید، میدانید که چنین چیزی هم رخ نداده. در کنار این، سیستم دفع و جاخالی دادن از ضربات هم در Wo Long یکی از عذابآورترین سیستمهایی است که تا حالا با آن دست و پنجه نرم کردم.
ذات مبارزات Wo Long شباهت زیادی به سکیرو دارد و هر چه بیشتر ضربات را به اصطلاح پری کنید، میتوانید کنترل بیشتری روی دشمن پیش رویتان داشته باشید. اما مسئله اینجاست که کلید پری کردن و جاخالی دادن هر دو روی کلید دایره یا B قرار گرفتهاند. به طور کلی، اگر یک بار دایره را بفشارید مکانیزم دیفلکت فعال میشود و اگر دوبار این کار را انجام دهید، کاراکترتان با یک پرش سعی میکند از ضربات جاخالی بدهد. نکته اینجاست که اکثر دشمنان بازی، ضربات ترکیبی و پیدرپی زیادی در الگوهای رفتاری خود دارند و زیاد پیش میآید که برای پری کردن این ضربات، مجبور شوید پشت سر هم دایره را بفشارید. اینجاست که به جای فعال شدن مکانیزم پری، انیمیشن جاخالی دادن اجرا میشود و از آنجایی که هیت باکس بازی آنقدرها عملکرد خوبی ندارد، یک دفعه چند ضربه کاری به نوار سلامتیتان وارد میشود.
این مورد برای من، عذابآورترین بخش Wo Long به حساب میآمد و خیلی طول کشید تا کمی به آن عادت کنم. چیزی که به هیچ وجه نتوانستم به آن عادت کنم اما هوش مصنوعی بازی است. میتوانم بگویم Wo Long در میان بازیهای سولز لایک خوب، یکی از بدترین هوشهای مصنوعی را دارد. دشمنان در اکثر مواقع شما را نمیبینند یا ضرباتشان به جایی میرود که نباید. اما باز میشود از این مورد چشم پوشی کرد. چیزی که قابل بخشش نیست، هوش مصنوعی همراهانتان است. در جریان هر مرحله، یک یا دو کاراکتر همراهیتان میکنند که از نظر وجودشان اضافی است. چراکه عملا از هیجان مبارزات کم میکنند و به نظرم وجودشان برای این بوده که افراد بیشتری Wo Long را تمام کنند.
اما همین تصمیم، در نهایت به ضرر بازی هم تمام شده. چراکه هوش مصنوعی این کاراکترها به قدری بد است که نه تنها در جریان مبارزات به دادتان نمیرسند، بلکه بار اضافی هم هستند و باید مدام از گوشه کنار نقشههای بازی جمعشان کنید. بارها با چشم خودم دیدم که موقع پریدن از روی پلتفرمها، هوش مصنوعی این کاراکترها درست عمل نمیکند و باعث پایین افتادنشان میشود. وقتی هم که پایین میافتند عملا کل نوار سلامتیشان خالی میشود و دیگر نمیتوانند عملکرد درستی از خودشان حین مبارزات نجات دهند. تازه این فقط یک مثال ساده بود. اگر خودتان Wo Long را تجربه کنید، قطعا با موقعیت خندهدار بیشتری مواجه خواهید شد.
با تمام اینها اما کیفیت خوب گیمپلی، طراحی مراحل، دشمنان بیشمار و باس فایتهای جذاب، باعث شدهاند تا این ایرادها کمتر به چشم بیایند و باعث شوند تا Wo Long رنگ و بوی یک بازی معمولی را به خود نگیرد. تجربه Wo Long واقعا جذاب است و میتوانم به طرفداران بازیهای سولز لایک پیشنهادش دهم. طبیعتا با یک بازی کامل و بینقص مثل آثار میازاکی طرف نیستید. اما Wo Long میتواند برایتان حکم یک زنگ تفریح جذاب را داشته باشد تا بسته الحاقی الدن رینگ عرضه شود.
بازی Wo Long: Fallen Dynasty با کد نسخه پیسی که سازنده بازی در اختیار ویجیاتو قرار داده بررسی شده است.
خلاصه بگم که...
خلاصهاش اینکه Wo Long یکی از جذابترین بازیهای سولز لایک چند سال اخیر است. روی تک تک المانهای گیمپلی بازی فکر شده و همه چیز آنقدر با هم چفت و جور است که نمیتوانید به جز چند مورد جزئی ایراد خاصی از بازی بگیرید. بنابراین اگر طرفدار ژانر سولز لایک هستید و از چالشهای منطقی استقبال میکنید، Wo Long میتوانید برایتان یک تجربه جذاب تا زمان عرضه بسته الحاقی الدن رینگ باشد.
میخرمش...
سکیرو را دوست داشتید؟ خب Wo Long میتواند برایتان عین بسته الحاقی عرضه نشده سکیرو باشد. با اثری درگیر کننده، پر زد و خرد و هیچانانگیز طرف هستید که سرعت بالای مبارزاتش میتواند بمب آدرنالین را در بدنتان منفجر کند. البته نباید این قضیه را نادیده بگیرید که Wo Long یک بازی سولز لایک است و چالشهای سنگین جزئی جدایی ناپذیر از جریان گیمپلی آن است. پس اگر دنبال یک سولز لایک با کیفیت میگردید، Wo Long میتواند انتخاب خوبی برایتان باشد.
نمیخرمش...
گیمپلی و طراحی مراحل بازیهای سولز لایکی مثل Wo Long معمولا با چالشهایی سنگین اما منطقی همراه هستند. اگر خیلی طرفدار این ژانر و بازیهای دشوارتر نیستید، پیشنهاد میکنم سراغ Wo Long نروید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
والا من بازی سکیرو رو پلات کردم
این شاید بتونه عین سکیرو منو سرگرم کنه
یه سوال : بازی کرک شده؟
سولزلایک رو فقط باید فرام سافتور بسازه وگرنه سولزلایک نیست
-مامان،میشه سکیرو بخریم؟
+عزیزم،ما توی خونهمون یدونه سکیرو داریم،لازم نیست بخریم
سکیرو توی خونه:
هم پروفایلت تو مخه
هم الگوی تایپت
هم نظرت
مطمئنم توان تحمل پروفم رو نداری که اینو میگی
دقیقا همین نظرو راجع به خودت دارم
به اضافه اسمت