سالگرد ۱۵ سالگی Batman Begins: چگونه فیلمهای مورد علاقه نولان در ساخت این عنوان تأثیرگذار بود؟
کریستوفر نولان را میتوان به جرئت یکی از بهترین و محبوبترین فیلمسازان قرن ۲۱ نامید. برای کسانیکه دوستدارند در جهانی فراتر از تجربههای روزمره قدم گذاشته و حجم شگفتانگیزی داستانهای شگرف را تجربه کنند، آثار ...
کریستوفر نولان را میتوان به جرئت یکی از بهترین و محبوبترین فیلمسازان قرن ۲۱ نامید. برای کسانیکه دوستدارند در جهانی فراتر از تجربههای روزمره قدم گذاشته و حجم شگفتانگیزی داستانهای شگرف را تجربه کنند، آثار نولان بهترین انتخاب است.
فیلم سینمایی بتمن آغاز میکند (Batman Begins) نخستین فیلم از سهگانه نولان به حساب میآید که در سال ۲۰۰۵ اکران شد و توانست تحسین بسیاری از منتقدان و همچنین مخاطبان را به خود جلب کرده و در گیشه نیز عملکرد خوبی داشته باشد. این فیلم که به نوعی ریبوت مجموعه فیلمهای بتمن به حساب میآید، داستان زندگی بروس وین (کریستین بیل) را از ابتدا روایت میکند، ترس او از خفاشها، مرگ پدر و مادرش، داستان تبدیل شدنش به بتمن و مبارزهاش با رأسالغول (لیام نیسون) که قصد نابودی گاتهام سیتی را دارد. داستان این فیلم از کمیکهای کلاسیکی مانند مردی که سقوط میکند، بتمن: سال اول و بتمن: هالووین طولانی اقتباس شدهاست.
پس از شکست فیلم بتمن و رابین در سال ۱۹۹۷، فعالیتهایی برای احیای این مجموعه انجام شد اما ناموفق بودند. نولان و دیوید اس. گویر در سال ۲۰۰۳ کار روی این پروژه را آغاز کردند و از همان اول سعی کردند لحنی تاریکتر به فیلم بدهند و انسانیت و واقعگرایی از پایههای فیلم باشد. هدف این بود که تماشاگر هم به بروس وین و هم به بتمن اهمیت بدهد. در این فیلم که بهطور عمده در ایسلند و شیکاگو فیلمبرداری شده، از تصاویر ساخته شده توسط رایانه خیلی کم استفاده شدهاست.
این فیلم در ۱۷ ژوئن ۲۰۰۵ در ایالات متحده و کانادا در ۳۸۵۸ سالن سینما اکران شد. در هفته اول اکران، ۴۸ میلیون دلار در آمریکا و کانادا فروش داشت. در نهایت هم با فروش جهانی ۳۷۴ میلیون دلار به کار خود پایان داد. این فیلم توسط منتقدان تحسین شد و بسیاری آن را یکی بهترین فیلمهای ابرقهرمانانه تاریخ خواندند و همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری و سه جایزه بفتا نیز گردید
منتقدان به این نکته اشاره کردند که ترس موضوع اصلی فیلم است و نسبت به فیلمهای قبلی فضای تاریکتری دارد. فیلمهای شوالیه تاریکی (The Dark Knight) و شوالیه تاریکی برمیخیزد (The Dark Knight Rises) دنبالههای این فیلم هستند که به ترتیب در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ ساخته شدند و بعدها سهگانه شوالیه تاریکی نام گرفتند.
اکثر سینمادوستان معتقدند فیلم The Dark Knight (شوالیه تاریکی) انقلاب عظیمی در ژانر فیلمهای ابرقهرمانی ایجاد کرد، درحالی که باید گفت این عنوانِ Batman Begins بود که توانست تلفیقی از یک شخصیت روانشناسانه و درعین حال واقعگرایانه در سهگانه معروف نولان بهوجود آورد. موضوعی که حتی در عناوین فراموشنشدنی X-Men (مردان ایکس) و Spider-Man (مرد عنکبوتی) به وضوح شاهد آن بودهایم. نولان که عناوین Superman به کارگردانی ریچارد دانر و Blade Runner اثر ریدلی اسکات را فیلمهای مورد علاقه خود میداند، سال ۲۰۰۵ در گفتوگویی با وبسایت The Guardian اعلام کرده بود که از همین دو فیلم برای ساخت Batman Begins الهام گرفته است:
من میخواستم حوادث این فیلم را در سبکی کاملا واقعگرایانه به تصویر بکشم؛ سبکی که هیچکس پیشتر آن را روی فیلمهای ژانر ابرقهرمانی پیاده نکرده بود. تاکنون زیاد درباره فیلمهای مورد علاقهام صحبت کردهام، به ویژه عنوان سوپرمن (Superman) محصول ۱۹۷۸ که شباهت زیادی به ایدههای موردنظرم برای بتمن داشت؛ سوپرمنِ ریچارد دانر درعین قدیمی بودن، فیلمی حماسی به حساب میآید و چاشنی واقعگرایی نیز درآن به چشم میخورد. من نیز قصد داشتم همان بتمن حماسی سال ۱۹۷۸ را بسازم که مورد انتظار خیلیها بود.
نولان مُصر بود که تا حدممکن جهان بتمن را به صورت کاملا حقیقی به تصویر بکشد و از همین رو، بجای استفاده از معماری گوتیک به شهر شیکاگو روی آورد تا ورژن خودش از گاتهام سیتی را به نمایش بگذارد. او همچنین معتقد است که دلیل موفقیت فیلم سوپرمن، قرار دادن یک پروتاگونیست استثنایی و غیرعادی در داخل جهانی عادی ست و همین مورد است که زیباییهای کار را دوچندان کرده. نولان در همین باره سال ۲۰۱۵ در دهمین سالگرد فیلم Batman Begins اشاره کرده بود:
هیچگاه نسخه اصلی داستان درون شهری معمولی، جایی که انسانهای عادی زندگی میکنند اما اتفاقات شگفتانگیز و غیرمعمول در آن رخ میدهد ساخته نشده بود؛ دقیقا همان نکتهای که دانر آن را بهکار گرفت و اتفاقا به اثری زیبا بدل شد. همین شد که من به استودیو رفتم و گفتم این کاری است که باید انجام دهم.
از آنجایی که نولان بخش زیادی از صحنههای فیلم The Dark Knight را در شیکاگو فیلمبرداری کرده، مجبور بود به ساختمانهای گاتهام سیتی اعتماد بیشتری داشته باشد، چراکه به نوعی صحنه فیلمبرداری عنوان Batman Begins به شمار میآمد. از فضای بیرونی شهرهای لندن و شیکاگو برای تنظیم المانهای بصری فیلم استفاده میشد، درحالی که حجم وسیعی از فیلمبرداری میبایست سر صحنه فیلم صورت میگرفت. جایی که عشقِ نولان به ریدلی اسکات (کاگردان Blade Runner) به کمک او آمد. نولان در گفتوگویی با Forbes اینگونه توضیح داده:
اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم، بِلید رانر از نظر بهکارگیری صحنههای فیلمبرداری برای خلق واقعیت، یکی از موفقترین فیلمهای تمام دوران هاست. برای فیلم بتمن آغاز میکند بیمعطلی به دنبال ایده بهکارگیری المانهای بصری رفتم، چیزی که ریدلی اسکات از آن برای به تصویرکشیدن هرچه حقیقیتر صحنهها بهره گرفته بود. برای این کار، از باران، دوربینهای فیلمبرداری دستی و لنزهای بزرگ استفاده کردیم.
خالق سهگانه بتمن، ریدلی اسکات را استاد تمامِ خلق صحنههای واقعی در فیلمها نامیده. البته همکاری با ناتان کرولی به عنوان طراح صحنه و والی پفیستر به عنوان مدیر فیلمبرداری بیتأثیر نبود و این عوامل سبب شد عنوان Batman Begins بتواند به یکیاز باور پذیرترین فیلمهای سینما تبدیل شود. نولان در گفتوگو با Forbes اضافه کرد:
هدف ما خلق یک سبک ویژه فیلمبرداری از صحنهها بود، اینکه اتفاقات موجود در محل فیلمبرداری را با جلوه بیشتری به مخاطب نشان داده و تأثیر مهارتهای تصنعی را کمتر کنیم. فیلم Blade runner مثال بارز این ویژگی است؛ غرق شدن مخاطب در اتمسفری که سعی در ایجاد آن دارید. با به کارگیری این سبک [به ویژه استفاده زیاد از باران] قصد داشتیم به این فیلم و کارگردان آن ادای احترام کرده و از سوی دیگر طرفداران را نیز درگیر آن کنیم.
«بتمن آغاز میکند»، فقط آغازی دوباره برای مجموعهای محبوب و مشهور نبود. این قسمت دوران جدیدی را نه فقط برای شخصیت بتمن، بلکه تمام اقتباسهای ابرقهرمانهای بعد از خود کلید زد و عصر جدیدی در ژانرهای واقعگرایانه و تاریک به وجود آورد. این فیلم، آن قصههای ابرقهرمانی فانتزیِ سنتیِ دههی ۹۰ را برمیدارد و به آن ماهیت جدی، تاریک، واقعگرایانه، عمیق و باشخصیت میدهد.
در ضمن فیلم جدید نولان، Tenet قرار است یکی از بزرگترین مجموعهی فضای باز برای یک فیلم جدید در تاریخ سینما باشد که به گفته او این فیلم مخصوص نمایشگرهای بزرگ خواهد بود. تنت که قرار بود در تاریخ ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰ (۲۷ تیر۹۹) اکران شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها در نهایت به تعویق افتاد و باید در تاریخ ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۰ (۱۰ مرداد ۱۳۹۹) منتظر اکران آن باشیم که با شرایط فعلی ممکن است باز هم تغییراتی در آن ایجاد شود.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
لباس بتمن توی این نسخه حرف نداشت،برخلاف خیلی از کمیک ها و انیمیشن ها گونی تنش نبود ولی ای کاش روی مبارزات تن به تن سه گانه بیشتر کار می کردند.
حاجی سیستم مبارزتاش اره شاید اونقدر هیجان انگیز نبوده نسبت به جان ویک
ولی خیلی کاربردیه برای مقابله با چند نقر(اسمش کیسی هست)
توی سه گانه من از همشم بیشتر از این خوشم میاد.بخاطر اوریجن بروس وین که بصورت یه شاهکار معرفی شده که البته از ایده های ارنوفسکی ، نولان فکر میکنم الهام هم گرفته باشه. ملا عاشق روایت نحوه به قدرت رسیدن ها و اینا هستم مثل همین فیلم یا دکتر استرنج و یا ارون من