۱۰ بازی کوچکی که میلیونها دلار درآمد کسب کردند
در اخبار زیاد میخوانیم که فروش فلان بازی به فرض از مرز ۱ میلیون نسخه گذشت. این اخبار اهمیت زیادی دارند. چون عملا رشد صنعت ویدیو گیم به آنها وابسته است و اگر بازیهای بزرگ ...
در اخبار زیاد میخوانیم که فروش فلان بازی به فرض از مرز ۱ میلیون نسخه گذشت. این اخبار اهمیت زیادی دارند. چون عملا رشد صنعت ویدیو گیم به آنها وابسته است و اگر بازیهای بزرگ به چنین رقمهایی دست پیدا نمیکردند، محال بود که چشممان به جمال پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس روشن شود. با این حال، فقط بازیهای بزرگ شرکتهای مطرح نیستند که فروش خوبی دارند. بلکه گاهی اوقات بازیهایی پیدا میشوند که یک نفره ساخته شدهاند و میتوانند به خاطر ایدههای فوقالعادهشان، رکورد فروش میلیون نسخهای بزنند. در این مقاله به سراغ همین آثار رفتیم و از ۱۰ بازی کوچکی برایتان گفتیم که توانستند تولید کنندگانشان را پولدار کنند.
10) Flappy Bird
Flappy Bird یک بازی موبایلی به شدت ساده بود که در آن باید یک پرنده را با ضربات پیدرپی رو صفحه گوشی موبایل، از بین لولهها رد میکردید و رکورد میزدید. با این حال، میدانستید، این بازی اعصاب خردکن و منفور تاریخ که یک هفتهای هم پروسه ساختش تمام شده، توانست خیلی زود به درآمد میلیون دلاری برسد؟ تازه بازی خیلی زود از اکثر اپ استورها حذف شد و تبلیغ هم نداشت. این یعنی ۵۰ هزار دلاری که به گفته منابع مختلف Flappy Bird در هر روز به دست میآورده، از طریق پرداختهای درون برنامهای بوده. بله، ماهی ۱.۵ میلیون دلار یا به عبارتی ۳۰ میلیارد تومان در ماه.
9) Castle Crashers
Castle Crashers یک بازی دو بعدی بیتمآپ است و داستان شوالیههایی را روایت میکند که جان خود را برای نجات جان یک پرنسس از دست جادوگری خبیث به خطر انداختهاند. بازی به خاطر گرافیک هنری جذاب، شوخ طبعی روایت و گیمپلی سریع و متنوعش خیلی زود به شهرت رسید و توانست میلیونها نسخه روی پلتفرمهای مختلف بفروشد. جالب این است که بدانید بازی تنها توسط ۱۰ نفر ساخته شده. ۱۰ نفری که الان هر کدامشان برای خود یک میلیونر به حساب میآیند.
8) The Stanley Parable
با اینکه گیمپلی The Stanley Parable چیز به خصوصی نبود و فقط به راه رفتن و فشردن کلیدهای مختلف ختم میشد، اما بازی به خاطر روایتگر فوقالعاده و اتفاقات عجیب و غریبی که در جریان قصهاش رخ میداد، توانست طرفداران پر و پا قرصی برای خود دست و پا کند و به یکی از بازیهای ایندی محبوبیت هر پیسی گیمری تبدیل شود. محبوبیتی که قطعا دیوی ردن و ویلیام پیو وقتی داشتند دو نفره روی بازی کار میکردند، حتی قادر به تصورش هم نبودند. بازی حتی بودجه قابل توجهی هم نداشت و در اصل قرار بود که یک ماد برای Half Life 2 باشد. با این حال، در نهایت بازی توانست فقط روی پیسی، میلیونها نسخه بفروشد. فروشی که قطعا در سال ۲۰۲۰ و با عرضه بازی روی کنسولها نیز قطعا بیشتر خواهد شد.
7) Terraria
در حال حاضر بازار ویدیو گیم با کلی بازی سند باکسی که پایه و اساس گیمپلیشان ساخت و ساز است، اشباع شده. با این حال، قطعا Terraria در بین نسخههای دو بعدی آنها یک تجربه پولیش شده و متفاوت بود که توانست سطح این ژانر را با باسهای متنوع و گیمپلی همه چیز تمامش، یک پله بالاتر ببرد. از آنجایی هم که این مدل بازیها طرفدار کم ندارند، Terraria خیلی زود بین پیسی گیمرها به محبوبیت رسید و در حال حاضر یکی از پرفروشترین بازیهای تاریخ این پلتفرم است. اما نکته جالب اینجاست که فروش کلی بازی از طریق تمام پلتفرمها، به بیش از ۲۷ میلیون نسخه رسیده. درآمدی رویایی برای یک تیم ۱۳ نفره.
6) Cave Story
Cave Story یک بازی دو بعدی مترویدوانیایی است و داستان ربات ماجراجویی را روایت میکند که علاقه خیلی زیادی به گشت و گذار غارها و مبارزه با ساکنین بدخلق آنها دارد. بازی پر بود از سلاحهای قدرتمند و قابل ارتقا، کاراکترهای دوست داشتنی و موسیقیهای فوقالعاده. اما نکته اینجاست که تمام اینها حاصل کار تیمی پر تعداد نیست. بلکه فقط پروسه ساخت Cave Story، یک نفره و در طی ۵ سال صورت گرفته. البته ۵ سالی که قطعا ارزشش را داشته. چراکه Cave Story در حال حاضر میلیونها نسخه روی پلتفرمهای مختلف فروخته و تمام درآمد حاصل از آن به جیب همان یک نفری ریخته شده که عمرش را پای بازی گذاشته.
5) Undertale
Undertale یک بازی نقشآفرینی منحصر به فرد بود که مثلش وجود ندارد. بازی با شخصیت پردازی فوقالعاده کاراکترها، سیستم غیرمعمول مبارزات و قصهای که واقعا انتخابهای گیمر در آن تاثیر گذار بود، توانست هم نظر منتقدین را جلب کند و هم مردم را. Undertale در اصل پروژه کیکاستارتری بود که توبی فاکس برای ساخت آن تنها به ۵۰ هزار دلار احتیاج داشت. با این بودجه محدود، ساخت تک نفره بازی تقریبا سه سال طول کشید. اما در نهایت موفقیت چشمگیر و همه جانبه Undertale، باعث شد که فروش فوقالعادهای هم داشته باشد و تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۳.۵ میلیون نسخه بفروشد.
4) Super Meat Boy
شاید هیچوقت فکرش را نمیکردیم ویدیو گیمی پیدا شود که ما را در نقش یک تکه گوشت قرار دهد. اما Super Meat Boy این کار را کرد و با جذابیتی که داشت باعث شد به این فکر بیفتیم که چرا زودتر چنین چیزی ساخته نشده بود. Super Meat Boy یک پلتفرمر دو بعدی فوقالعاده جذاب است که مراحل به شدت پیچیده و سختش خیلی راحت میتوانست اعصابتان را خرد کند. شاید تیم سازنده دو نفره Super Meat Boy، دوست داشتند با این کار سختی و مشقتی را که برای ساخت بازی کشیده بود را ما هم درک کنیم. به هر حال، این تصمیمات جواب دادند و بازی توانست به موفقیت قابل قبولی برسد و میلیونها نسخه روی پلتفرمهای مختلف بفروشد.
3) Braid
Braid با آن موسیقیهای بینظیر و گیمپلی به شدت منحصر به فردش نه تنها یکی از بهترین بازیهای مستقل تاریخ است، بلکه جزو پر درآمدترینها نیز به حساب میآید. جاناتان بلو برای ساخت این بازی ۳ سال وقت گذاشت و بیش از ۲۰۰ هزار دلار از جیب خودش هزینه کرد. با این حال، در نهایت Braid به اثری تبدیل شد که هنوز هم موسیقیهایش در ذهن بسیاری از ما تکرار میشود و نمیتوانیم پایانبندی غیرمنتظرهاش را فراموش کنیم. ۲۰۰ هزار دلاری که جاناتان بلو نیز برای بازی هزینه کرده بود، خیلی زود با فروش میلیون نسخهای بازی جبران شد و از یک جایی به بعد بودجه ساخت Braid دیگر قابل مقایسه با درآمد حاصل از فروش آن نبود.
2) Minecraft
اگر در گوگل جستجو کنید «پرفروشترین بازیهای تاریخ»، قطعا نام Minecraft را بالای لیست اکثر نتایج خواهید دید. Minecraft در زمان خودش یکی از آن بازیهای متفاوتی بود که مثلش وجود نداشت و باعث شد تا بازیسازان دیگر نیز با معجزه سیستم ساخت و ساز در بازیها آشنا شوند و به شکل محدود از آن در بازیهای خود استفاده کنند. با این حال، نکته جالب اینجاست که این بازی خلاقانه و بزرگ، تیم توسعه آنچنان پرتعدادی نداشته. بلکه مارکوس ناچ پیرسون تنها کسی بوده که روی Minecraft کار میکرده و توانست با شکل دادن به ایده فوقالعادهاش، میلیونها که چه عرض کنم، میلیاردها دلار درآمد کسب کند.
1) Tetris
Tetris را دیگر همه میشناسند و واقعا دیگر لازم نیست که در مورد آن توضیح بدهم. Tetris هنوز هم جزو اعتیاد آورترین بازیهای پازل محور تاریخ است و طرفداران پر و پا قرص خود را دارد. با این حال، شاید ندانید، نسخه اورجینال این بازی ساده و دوستداشتنی، توانست در زمان خودش بیش از ۱۷۰ میلیون نسخه بفروشد و سازندگانش را به یکی از پولدارترین آدمهای دنیا تبدیل کند.
خب این هم از بازیهای کوچکی که توانستند توسعهدهندگانشان را پولدار کنند. اما نظر شما در موردشان چیست؟ کدامشان را بازی کردهاید؟ حتما نظرات خود را با ما هم در میان بگذارید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
ماشالا آقای فرشین به همه کامنتا هم پاسخ میداده:)))
من Terraria و ماینکرفت و تتریس را بازی کردم.تو Terrariaخیلی پیشرفت کردم.سرزمین صحراییش واقعا بد بود وقتی طوفان میشد موجوداتش وحشتناک بودن.ممنون از نویسنده این مطلب
من با کسل کلشرز خیلی حال کردم
مخصوصاً بخش چند نفره
مقاله عالی بود، انتظار دداشتم ماینکرفت رو تو شماره 1 ببینم
راستی چرا بازی stardew valley تو لیسستتون نیست
دقیقا.
منم دارم رو یه بازی به اسم موز خسته کار می کنم مطمئن هستم از جی تی ای بیشتر میفروشه
(فانتزي)
فکر کنم بهتره ایدهات رو با امیر ایزد (استریمر) هم در میون بذاری :)))
جالب بود مرسی
چه عجب :)))
Castle crashers بازی قشنگی بود هم از نظر داستان هم گرافیک و هم گیم پلی.در کل پیشنهاد میکنم یه بار امتحان کنید.نقش افرینی جذاییه.
خیلی بازی خوبیه واقعا.
ماینکرفت و فلپی برد که گاد بودن
فلپی برد البته گاد اعصاب خوردی بود.
بازی jential justing
:)))))
ببخشید میدونم به مقاله ربط نداره اما یچیزی من وقتی عکس رو برای پروفایل انتخاب میکنم همچی تموم میشه اما پروفایل عوض نمیشه باید چیکار کنم؟
مال منم همینجوریه حتی اسمم هم عوض نمیشه!
این یه مشکله که به زودی برطرف میشه.
سازنده های این ها خدای گان ایده و خلاقیت هستن
دقیقا.
تتریس داستانش خیلی پیچیده تر از این حرفاست و سازندش اتفاقا خیلی طول کشید تا پولدار بشه !
آره ولی خب توی تاپ ۱۰ نمیشد در موردش صحبت کنم. ولی میدونم که تقریبا دو جین آدم واسه سودش کیسه دوخته بودن.
والهیم چی پس؟
سعی کردم برم سراغ بازیهای قدیمیتر. ولهایم خیلی مونده تا به اینا برسه.
ایول خیلی خوبه.
ماینکرافت چون دست مایکروسافت افتاد. معروف شد.از حق نگذریم مایکروسافت واقعاً خیلی روش سرمایه گذاری کرد و باعث معروف شدنش شد.
چند سال پیش هم شایعه ماینکرافت دو اومد که الان دیگه منسوخ شد شایعه
راستی اقا نیما.
آقای بهتوئی جواب ایمیل استخدامم رو داد. ولی یکم ناواضح بود برام. آخه گفته بودید اگه قبول بشم به ایمیل پاسخ میدید
متن ایمیل:
توصیه من به تو اینه که نویسندگی و نوشتن تو حوزه گیم رو جدیتر دنبال کنی. زیاد بخونی و زیاد بنویسی تا زمانی که بتونی مطالبت رو برای ما بفرستی و ما تصمیم بگیریم آیا آماده همکاری با تیم ویجیاتو هستی یا نه.
اتمام متن
الان من نمی دونم دقیقا چیکار کنم.
یعنی قبول نشدم؟
یا باید کاری کنم؟
ممنون میشم یه پاسخی بدی
سلام رفیق،
نه متاسفانه قبول نشدی.
اما تلاشت رو بکن و ناامید نشو، امیدوارم در آینده تو تیممون ببینیمت.
سپاس از شما
فقط ماینکرافت و بس ?? -- البته خیلی هم ازش خوشم نمیاد -- نمیدونم چرا اینقدر بازی های راک استار را دوست دارم ??✋
کامنت جالبی بود :)
سلام مرسی ویجیاتو من دنبال همینا بودم
خب خدا رو شکر.
عالی
از بین اینا من فقط مایکرفت و تتریس رو بازی کردم و واقعا عالی بودن
جفتشون بینظیرن.
من بین اینا فقط ماینکرفتشو بازی کردم?
فلاپی رو بازی نکردی ؟
درود بر تو.