ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلم و سریال

سریال کینه از خاستگاه تکان‌دهنده وحشت از نوع ژاپنی می‌گوید

تعداد انگشت‌شماری از فرنچایزهای وحشت، ماندگاری و مقاومت «جو-آن» یا همان کینه (Ju-On) را دارند؛ سری فیلمی محبوبیتش برای مدتی قابل‌توجه در ایالات‌متحده کمرنگ شد و دوباره با اقتباس جدید نیکلاس پِس از «کینه» (The ...

نگار درستکارفر
نوشته شده توسط نگار درستکارفر | ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

تعداد انگشت‌شماری از فرنچایزهای وحشت، ماندگاری و مقاومت «جو-آن» یا همان کینه (Ju-On) را دارند؛ سری فیلمی محبوبیتش برای مدتی قابل‌توجه در ایالات‌متحده کمرنگ شد و دوباره با اقتباس جدید نیکلاس پِس از «کینه» (The Grudge) در سال جدید رمق گرفت. اما این فرنچایز در کشور خاستگاه خود با چنین معضلی روبه‌رو نشده است و در ژاپن همیشه هوادارانش را داشته است.

از سال 2000 میلادی تا سال 2020 میلادی، سیزده فیلم شگفت‌انگیز در این فرنچایز ساخته شد که از دو فیلم کوتاه توسط کارگردان تاکاشی شیمیزو آغاز شد، ازجمله چهار نسخه آمریکایی و فیلم سینمایی کراس اور آن به نام «ساداکو مقابل کایاکو» (Sadako vs. Kayako). داستان جو-آن در حال حاضر به‌قدری گسترده است که شرح و توضیح آن به‌طور مفصل در این مقاله نمی‌گنجد اما بستر و زمینه آن همواره تا حدودی یکسان باقی‌مانده است – عملی خشونت‌بار و به‌قدری دهشتناک که منجر به خلق یک روح خبیث می‌شود. ایده خشونت وحشیانه که منجر به نفرین‌زده شدن یک مکان یا فرد می‌شود اکنون در قالب یک مجموعه شش اپیزودی به نام «جو-آن: خاستگاه»(Ju-On: Origins) به نتفلیکس خواهد آمد و اثبات می‌کند که هنوز جانی در این مضمون باقی‌مانده است.

فیلم‌های «جو-آن» همیشه اپیزودیک بوده‌اند و اغلب اوقات افراد مختلفی را در خانه به‌شدت نفرین‌شده‌اش به یکدیگر گره می‌زند و با پرش به زمان‌های مختلف قطعات روایی داستان را کنار هم قرار می‌دهد. از همین رو، مجموعه‌ای با قسمت‌های سی دقیقه با ساختار فرنچایز مطابقت دارد و باید از خالقان مجموعه برای چنین تصمیمی سپاسگزار بود زیرا با تمرکز بر روی این مضمون خاص، ساخت یک مجموعه ده اپیزودی که هر اپیزود یک ساعت زمان به خود اختصاص دهد امری شدنی نیست. هرچند، باید گفته شود که تیم مسئول ساخت «خاستگاه» چندان به ساختار اپیزودیک آن پایبند نیستند. پس شما می‌توانید به این مجموعه به شکل یک مجموعه تلویزیونی کوتاه یا یک فیلم سینمایی طولانی «جو-آن» که هر نیم ساعت یک‌بار شاهد تیتراژ پایانی در آن هستید، نگاه کنید. انتخاب با شماست.

سریال کینه با داستان خبرنگاری آغاز می‌شود که داستان‌های ماورای طبیعی را گردآوری می‌کند و در این حین با بازیگر زنی که داستانی جالب برای روایت دارد روبه‌رو می‌شود. دوست‌پسر او به خانه‌ای نفرین‌زده رفته و ممکن است یک روح خبیث را بازگردانده باشد. آنها در شب صدای پا و سایر اصوات عجیب را می‌شوند. پس‌ازآنکه فاجعه‌ای ناگوار برای بازیگر زن رخ می‌دهد، این نویسنده به دنبال خانه‌ای که احتمالاً عامل نفرین‌زدگی او بوده است، می‌گردد.

در همین حین، دختر نوجوانی توسط تعدادی از همکلاسی‌هایش به آن خانه برده می‌شود و در آنجا مورد ضرب و شتم شدید و تجاوز قرار می‌گیرد. بینندگان مشتاق باید بدانند که این مجموعه یکی از آزاردهنده‌ترین مجموعه‌هایی است که می‌توان در نتفلیکس یا سایر سرویس‌های استریم مشاهده کرد. تجاوز وحشیانه حتی هولناک‌ترین واقعه‌ای نیست که در این مدت‌زمان کوتاه رخ می‌دهد. خالقان مجموعه خاستگاه، وقایع هولناکی که در واقعیت به‌کرات رخ می‌دهند، همچون به قتل رساندن کودکان و ضرب و شتم وحشیانه را بیش از رویدادهای ماورای طبیعی مورداستفاده قرار داده‌اند.

سریال کینه مجموعه‌ای نیست که شما را غافلگیر کند و بترساند و در عوض بیشتر بر روی خشونت افراطی متمرکز است. می‌خواهد زمانی که هیچ روحی را در کادر مشاهده نمی‌کنید آزرده‌خاطرتان کند حتی اگر خشونتی که شاهد آن هستید ریشه در نفرینی قدرتمند داشته باشد. باگذشت سه ساعت از مشاهده جو-آن، ماهیت افراطی آن برای برخی از بینندگان غیرقابل‌تحمل خواهد شد، خصوصاً در سکانسی که شامل یک زن باردار و یک چاقوی برنده می‌شود. برای من، خشونت جاری در «جو-آن: خاستگاه» بیشتر یک انتخاب خلاقانه و شجاعانه است تا پیشکشی تکراری و کلیشه‌ای با اشکال شبح‌وار.

خالقان سریال کینه، مضمون اصلی فرنچایز – خشونت، آزادکننده نیروهای ماورای طبیعی- را با داستانی در هم می‌آمیزند که چندین شخصیت و داستان‌های فرعی را شامل می‌شود. تصویرگری‌هایی چون موهای بلند سیاه‌رنگ به یکی از شاخصه‌های اصلی این فرنچایز تبدیل‌شده است اما خاستگاه، به سرچشمه داستان بازگشته و به هواداران خود  یادآور می‌شود که این مجموعه بیش از هر چیز دیگری درباره اعمال دهشتناک مردان نسبت به زنان و کودکان است.

گاهی اوقات کُند شدن روند داستان را می‌توانید حس کنید و مطمئن نیستم بتوانم به شما بگویم که آیا ازنظر روایی مناسب است یا خیر. بااین‌حال، کند شدن داستان را می‌توان در هر سیزده فیلم این فرنچایز مشاهده کرد حتی در فیلم‌های به‌مراتب بهتر نسبت به سایرین. بهترین موردی که می‌توانم درباره «جو-آن: خاستگاه» به آن اشاره‌کنم این است که به من گوشزد کرد چرا این فرنچایز از بین نخواهد رفت و همچنین، تصویری مناسب از آینده فرنچایز در دو دهه پیش رو را برایم ترسیم کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • بهزاد
    بهزاد | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    لعنتی خیلی ترسناکه

  • بهزاد
    بهزاد | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    لعنتی خیلی ترسناکه.

  • mortezaall
    mortezaall | ۲۱ تیر ۱۳۹۹

    بچه بودم بعد دیدن فیلم جرئت نمی کردم تا یه هفته تنهایی جایی برم الانم هر چند وقت یکبار که فیلمو می بینم فوبیای خونه خالی برم میداره:)))))

  • علی
    علی | ۲۱ تیر ۱۳۹۹

    فقط نسخه ۲۰۰۴ را دیدم که خوب بود واسه یه شب سرگرمم کرد

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۲۳ تیر ۱۳۹۹

      این نسخه به پای نسخه ۲۰۰۴ میرسه. تجربش کن

مطالب پیشنهادی