اساسینز کرید والهالا تجربهی متفاوتی از مبارزه را ارائه میدهد
هفتهی پیش که در یوبیسافت فوروارد نگاه دقیقتری به گیمپلی والهالا انداختیم، وقتی ایوور را دیدم که با یک تاب دادن تبرش در هوا سر یک نفر را جدا کرد، فهمیدم که این اسسینز کرید ...
هفتهی پیش که در یوبیسافت فوروارد نگاه دقیقتری به گیمپلی والهالا انداختیم، وقتی ایوور را دیدم که با یک تاب دادن تبرش در هوا سر یک نفر را جدا کرد، فهمیدم که این اسسینز کرید قرار است حس و حال کند و خشن مبارزات وایکینگی را برایمان شبیه سازی کند. جنگیدن در والهالا به مراتب آهستهتر و حساب شدهتر از آن چیزی است که ما در این چند نسخهی اخیر بازی دیدهایم. مبارزهای که به نظر زیرکانه تر است از آنچه در اودیسه دیده بودیم و در حین حال ریشههایی هم در اوریجینز دارد، این تجربهایست که مانندش را قبلا در AC ندیدهایم.
والهالا یک قلمروی جدید برای سری محسوب میشود. این بازی قرار است مارا به عصر تاریک برگرداند. حدود ۸۷۳ میلادی، در دورهی زمانی که وایکینگهای نروژی خود را به سواحل انگلستان رساندند. از آنجایی که بخش بزرگی از داستان و نهایتا درگیریها، حاصل تقابل دو فرهنگ متفاوت است؛ تا جایی که من دیدم، بازی به خوبی از عهدهی برقراری تعادل بین المانهای وایکینگی و انگلیسی برآمده است. یورشهای گروهی و وحشیانه به جز اینکه بخش بزرگی از داستان هستند، یکی از گزینههای بازیکن برای حمله به کمپهای دشمن هم هست. اینجاست که طعم خونین مبارزات در والهالا را با تمام وجود خواهید چشید.
اریک بپتیزات (Eric Baptizat) کارگردان بازی در این باره میگوید:
آنچه ما از ابتدا میخواستیم این بود که شخصیت اصلی یک وایکینگ باشد. میدانید؟ این خیلی مهم بود که مطمئن باشیم که دقیقا آنچه در آن دوره بر شمالیها گذشته را پیاده کنیم. میخواستیم بازیکن به صورت غیرمستقیم کاملا زندگی در آن دوره از تاریخ و جغرافیا را تجربه کند.
اول وایکنیگ بعد اسسین
تجربه کردن زندگی یک وایکینگ در آن دوره یعنی سرو کله زدن با یک سری سلاح سخت و سنگین. امکان حمل کردن سپرهای بزرگ در بازی به این معنی است که دفاع یک اصل مهم در چرخهی مبارزات است. یک دفاع خوب میتواند حریف را به عقب براند و این فضا را به شما بدهد که یک ضربهی کاری با تبرتان وارد کنید یا حتی باعث زمین خوردن حریف شود و این شانس را بدهد که کارش را یکسره کنید.
البته این را در نظر داشته باشید که هر حرکت شما در مبارزه باید دقیق و حساب شده باشد. به خاطر وزن زیاد، سلاحها زمان بیشتری را برای درگیر شدن فیزیکی احتیاج دارند. یک حرکت اشتباه ممکن است کل استراتژی مبارزهی شما را نابود کند، این یعنی از میان برداشتن یک دشمن در بازی میتواند واقعا لذتبخش باشد. چیز دیگری که باید دائما به آن توجه کنید این است که غفلت تقریبا برابر با مرگ است. ضربات دشمن، کُند ولی مرگبارند. والهالا به همان اندازه که به درگیری فیزیکی توجه کرده، به استراتژی هم پرداخته است. این شما را مجبور میکند که به جاخالی دادن و دفاع کردن هم به اندازهی ضربه زدن فکر کنید. حتی قبل از اینکه قابلیتهای ویژه را در طول بازی به دست آورید.
بپتیزات در این باره توضیح میدهد:
هدف این بود که علاوه بر عمیقتر کردن استراتژی برای بازیکن، چالشهای پیش روی او هم بیشتر بشود. مهارتهای جدید واقعا برای از بین بردن دشمنهای که نمیتوانید آنها را رد کنید لازم است. ممکن است یک روش دفاع یا یک تکنیک حمله که در درخت مهارتها انتخاب میکنید به شما در شکست دادنش کمک کند. کار زیادی انجام شده تا گسترهی متفاوتی از مهارتها و تیپهای مختلف به نسبت آنچه پیش از این داشتیم را در این بازی پیاده کنیم که در زمینهی استراتژی هم برای بازیکن تازگی داشته باشند.
اینکه این مهارتها چقدر در زنده ماندن شما دخیل هستند را در یورشهای گروهی میفهمید. جایی که مجبور میشوید با گوناگونی زیادی از تهدیدات به صورت همزمان دست و پنجه نرم کنید. از یک دشمن غیرمسلح گرفته تا تیراندازهای دورزن و حتی یک گولاخ بیاعصاب. اگر اینها به اندازهی کافی برایتان چالش برانگیز نیستند، یک نوع دشمن در بازی هست که لرزه بر اندامتان میاندازد، سلاخ ها. اگر یک دلیل وجود داشته باشد که ابزارها و مهارتهایتان را تا آخرین درجه قوی کنید، آن دلیل کشتن این سلاخهای ترسناک است.
بیشتر بخوانید:
- یوبیسافت: در رویداد بعدی منتظر بازیهای بیشتری باشید
- ویجیلاگ: فارکرای 6 و واچ داگز لیجن – خلاصه یوبیسافت فوروارد
- بازی Assassin’s Creed Valhalla تقریبا خالی از مراحل فرعی خواهد بود
- اولین نمایش رسمی از گیمپلی Assassin’s Creed Valhalla منتشر شد [تماشا کنید]
خرس، گرگ یا کلاغ؟
اسسینز کرید: والهالا این امکان را به شما میدهد تا انتخاب کنید که میخواهید چه نوع وایکینگی باشید. سه نوع درخت مهارت در بازی وجود دارد. خرس، گرگ و کلاغ. شما باید بسته به استایل و رویکرد مبارزهتان در بازی یکی از این سه حالت را انتخاب کنید و امتیاز مهارتهایتان را در آن خرج کنید. بپتیزات در این باره میگوید:
ما میخواستیم سه حالت اصلی مبارزه در والهالا را با سه حیوان به صورت سمبلیک نشان بدهیم. خرس، کلاس تانک و زره پوش است. کلاغ، برپایهی مخفی کاری پیش میرود و گرگ، استایل شکارچی گونه و میان برد دارد. اما اینها فقط سه تا شاخهی مشخص نیستند. هرکدام ترکیبی از زیرشاخههای متنوع با عناصر مختلف هستند که شما میتوانید با انتخابشان مهارت جدیدی که در مبارزه، مخفیکاری، جست و جو یا جهت یابی به دردتان بخورد، یاد بگیرید.
همه چیز وقتی درگیر هماهنگ کردن سلاحها با این شاخهها میشوید، عمیق تر میشود. هرچه بیشتر در یک کلاس وارد میشوید، بیشتر متوجه اهمیت متخصص شدن در کار با یک سلاح میشوید. وقتی برای خودتان تعریف میکنید که از چه کلاسی میخواهید استفاده کنید، آن وقت نگاهتان به درخت مهارتها کاملا تغییر خواهد کرد.
قشنگی ماجرا همینجاست. به مرور متوجه میشوید که کدام سلاح با کدامیک از حیوانات مذکور هماهنگ است. پس وقت گذاشتن برای متخصص شدن در استفادهاش، در میدان نبرد بسیار کمکتان خواهد کرد. هر زمانی هم که احساس کردید که اشتباه رفتهاید به راحتی میتوانید کل مهارتهایتان را ریست کنید و از اول شروع کنید بدون اینکه بازی برای شما جریمهای در نظر گرفته باشد.
استراتژی شما بهعنوان بازیکن به هیچ وجه در روایت بازی تاثیر نمیگذارد، مگر در آن زمان بهخصوص. در آن زمان بهخصوص انتخاب استراتژی شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اما اغلب اوقات تاثیری ندارد. انتخاب دیالوگها هستند که واقعا بر روند داستان تاثیر میگذارند. گاهی اوقات خیلی ساده است، با فلانی بجنگم یا نجنگم. اما گاهی هم مهمتر میشود. مثل اینکه انتخاب کنید چه کسی رهبر این قلمرو بشود. شما باید بادقت انتخاب کنید چرا که این تصمیم عواقبی هم دارد.
علیرغم این واقعیت که تمرکز مبارازت در والهالا روی بعد وحشیانهی آن است -صرف نظر از بار روانی و احساسی سنگینی که دارد- بازی همچنان شما را تشوق میکند آن را به هر شکلی که دوست دارید تجربه کنید. بزن بهادر یا مخفی کار، وحشی یا هوشمند، بیرحم یا صلح طلب، همه چیز بستگی به شما دارد که انتخاب کنید. دوست دارید چه نوع وایکینگی باشید؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
اگر کسی فهمید که چرا یوبی سافت بعد از AC Syndicate تغییر روش داد به منم بگه! چون عملا از AC Origin سبک بازی، مبارزات و اون واقعیت هایی که وجود داشت عوض شده و همه چی شده تخیلی و غیرواقعی، درست مثل مبارزات با حیوانات Legendary و اسب های تک شاخ و ...
با اون همه هوادار برای سبک قبلی AC، چرا باید یوبی سافت اینقدر تغییر کنه؟؟!
کالاف دوباره با سری بلک آپس برگشته به داستانی که کارکتراش پتانسیل بالایی داشتند. خداکنه یوبیسافت هم دوباره برگرده و یه بازی جدید از داستان تازه ای از اتزیو برامون روایت کنه. اتزیو با گرافیک نسل نهمی یه شاهکار توی تاریخ میشه.
اون گیم پلی ای که از بازی نشون دادن روی ایکس باکس سری ایکس بود ؟ اگه برای اون بود که واقعا متاسفم ، انیمیشن های صورت npc ها و حتی خود کاراکتر اصلی افتضااااااااح بود ( انیمیشن های TLOU 2 رو اصلا اصلا اصلا میشه با این AC Valhalla مقایسه کرد ، منم توقع TLOU و ازشون ندارم ولی اینیم که ساختن خیلی مسخرس ، خیلییییییی ) ، این لودینگ های مسخره رو من دیگه نمی تونم تحمل کنم ، مثلا داریم میریم نسل بعد این لودینگ ها معنی ندارن
ولی روی محیط بازی خیلی خوب کار شده و عالیه من که خیلی دوستش داشتم ، مخصوصا دریانوردی با کشتی وایکینگ ها چه حالی بده ، اما فیریک اسب و خوشم نیومد در مقایسه با RDR 2 و TLOU 2 اصلا فیزیک اسبش حرفی برای گفتن نداره
اخوی شما چه انتظاری از یوبی باگ داری تنها بازی درست حسابی که درست کرده مربوط به اتزیو میشه باید امیدوار باشیم که این شرکت فرانسوی حسابی روی برنامه نویسی ش کار کنه
اگر روی پلی استیشن باشه متاسف نیستی دیگه؟ :)))
بسیار از این مقاله لذت بردم
دستتون درد نکنه
بنظرم یواش یواش باید منتظر تاریخ عرضه بازی های خیلی زیبایی مثل هیمن بازی باشیم
چیزی که منو ناراحت میکنه اینه که انقدر بعضی بازی ها لذتبخش هستند باید و باید با نسل نهم تجربشون کرد یا کلا تجربه نکرد
من دیگه اعتقادمو به پلی ۴ و ایکس وان از دست دادم
چطور میتونیم قبول کنیم بازی هایی که واقعا روشون کار شده رو در نهایت سیستم بازی نکنیم .... هعییییی بی پولی و روزگاز