تکنیک بارگذاری بافتها در ایکس باکس سری ایکس انقلابی خواهد بود
مایکروسافت و سونی هر دو میخواهند با کنسولهایشان به دستاوردهای فنی جدیدی دست یابند، اما هر کدام به شکلی متفاوت. در حالی که سونی تقریبا تمام تمرکزش را روی SSDهای حقیقتا فوقالعاده پلی استیشن 5 ...
مایکروسافت و سونی هر دو میخواهند با کنسولهایشان به دستاوردهای فنی جدیدی دست یابند، اما هر کدام به شکلی متفاوت. در حالی که سونی تقریبا تمام تمرکزش را روی SSDهای حقیقتا فوقالعاده پلی استیشن 5 گذاشته، مایکروسافت در عوض درباره معماری Velocity ایکس باکس سری ایکس صحبت کرده و حتی اخیرا گفته که باعث تحول نحوه ساخت بازیها میشود.
یکی از بخشهای اصلی این معماری Sampler Feedback Streaming خواهد بود، که قرار است نقشی کلیدی در بهینهسازی I/O ایکس باکس سری ایکس داشته باشد. وارد بحث فنی نمیشویم، اما به طور خلاصه Sampler Feedback Streaming به کنسول اجازه میدهد حین بازی، تنها بافتها و assetهایی که در یک لحظه لازم هستند را بارگذاری کند، به جای این که اکثرشان را در پشت صحنه لود کند که شاید لازم شوند. با این کار، فشار زیادی از روی پردازنده برداشته میشود تا بتواند به چیزهای دیگر بپردازد.
اما این تکنیک چه تاثیری خواهد گذاشت؟ گوین استیونز، موسس استودیوی مستقل Team Blur Games، در توییتر به طور مفصل درباره آن توضیح داده و از تاثیرش روی روند ساخت بازی و قیاسش با SSD پلی استیشن 5 گفته است. ما اینجا خلاصهای از حرفهای او را نوشتهایم، اما میتوانید با مراجعه به این رشته توییت، توضیحات کامل استیونز را مطالعه کنید.
او ابتدا توضیح میدهد که بارگذاری بافتها و assetها چرا انقدر حافظه مصرف میکند. خلاصهاش این است که assetهای بازی از چندین بافت یا Texture تشکیل شدهاند که وقتی با هم جمع ببندید، حافظه زیادی را اشغال میکنند. فشردهسازی سایزشان را کوچکتر خواهد کرد، اما در عوض باعث ایجاد شدن ورژنهایی از همان assetها با رزولوشن پایینتر (یا mip) میشود و هرچقدر هم که رزولوشنها بالا بروند بیشتر میشود. در واقع، بارگذاری تعداد سنگینی از بافتها ضروری میشود.
استیونز توضیح میدهد که Sampler Feedback Streaming تنها بافتها و mipهای مورد نیاز در هر صحنه را لود خواهد کرد و با موارد غیرضروری کاری نخواهد داشت. با این کار سازندگان میتوانند بافتهایی بسیار باکیفیت، اما در تعدادهایی کوچکتر بارگذاری کنند، که باعث بالا رفتن چشمگیر سرعت هم میشود.
او میگوید که SSD پلی استیشن 5 بدون شک از ایکس باکس سری ایکس سریعتر است، اما در حالی که سونی تماما روی آن یک بخش تمرکز کرده، مایکروسافت روی چندین راه حل ممکن تمرکز کرده است. به قول او، مایکروسافت با این کار توانسته «رقابت را با پلی استیشن 5 برابرتر کند.»
ایکس باکس سری ایکس اواخر امسال راهی بازار خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
این خبرا دیگه داره مثل داستان های علمی و تخیلی برای ما میشه با این دلار
کلیه که داری
فک کنم فروختش
میشه جیسون رونالد رو هم مثل مارک سرنی پرستید ....
مایکروسافت بزرگترین غول نرم افزاریه توقع دیگه ای ازش نمیشه داشت
ظاهرا تغییر نسل رو بیشتر از پلیرها دولوپرها قراره احساس کنن. تاثیراتی که این تکنولوژیها روی پایپلاین تولید گیم میذاره به مراتب عمیق تر و محسوس تر از اون چیزیه که پلیر تجربه میکنه
عجب دمشون گرم..
ولی
این خبرا دیگه تاثیری رو من بشخصه نداره
دلار : ۲۵.۳۰۰