ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نمایش مایکروسافت
اخبار و مقالات

رویداد این هفته مایکروسافت، فرصتی برای سبقت

در حال حاضر که این مطلب منتشر می‌شود کمتر از ۴۸ ساعت به رویداد بزرگ مایکروسافت زمان باقیست. بعد از نمایش موفق سونی و رونمایی از پلی‌استیشن ‌۵ حالا چشم‌ها به ردموند دوخته شده تا ...

سعید محمدی یزدی
نوشته شده توسط سعید محمدی یزدی | ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

در حال حاضر که این مطلب منتشر می‌شود کمتر از ۴۸ ساعت به رویداد بزرگ مایکروسافت زمان باقیست. بعد از نمایش موفق سونی و رونمایی از پلی‌استیشن ‌۵ حالا چشم‌ها به ردموند دوخته شده تا ببینند نبرد کنسول‌ها برای تسلط بر نسل بعد چگونه پیش خواهد رفت. نبردی که (درباره‌ی تاریخچه‌ی این رقابت تا امروز، اینجا  مفصل نوشته‌ام.) برخلاف دوره‌های قبل این بار بسیار نزدیک پیگیری می‌شود. در این یادداشت قصد دارم این موضوع را بررسی کنم که اصلا موقعیت مایکروسافت در این مبارزه چگونه است و برای پیشتاز شدن و پس گرفتن رسانه‌ها، چه رویکردی را باید در پیش بگیرد.

موهبت رقابت

روحیه‌ی برتری جویی، پایه‌ی اصلی تکامل موجودات زنده‌ است. اگر هزاران سال پیش پدران قوی‌تر ما برای به دست آوردن دل مادران مشکل پسندمان، ضعیف‌ها را حذف نمی‌کردند؛ احتمالا ما امروز انقدر موجودات سرسختی نبودیم که با دلار بیست و چند هزار تومانی و کرونا همچنان انگشتمان بر صفحه کلید بلغزد و مطلب بنویسیم. البته انسان از یک جایی به بعد یادگرفت که این نوع رقابت درکل به نفع هیچکس نیست و کم کم آن را با انگیزه‌های دیگر جایگزین کرد. همین جایگزینی‌ها، شد سنگ بنای تمدن بشری مدرن و مسیر مارا از گوریل‌ها و شامپانزه‌ها جدا کرد. این انگیزه‌ی جدید چه بود؟ تصاحب بازار. چگونه؟ با ارائه‌ی محصول بهتر

در یک رقابت، رقیبی که عقب‌تر است، همیشه تلاش بیشتری می‌کند و اگر خوب این کار را بکند احتمالا برنده هم می‌شود. همین نکته است که باعث شده، تماشای مسابقه و رقابت، جذاب و سرگرم کننده شود. اما اگر این رقابت بین دو تولید کننده برای ارا‌ئه‌ی محصول بهتر باشد، به جز جذابیت و سرگرم کنندگی یک بُعد دیگر هم دارد: انتفاع مصرف کننده. اگر دوقطبی‌ها یا چندقطبی‌های تجاری شکل نمی‌گرفت، قطعا بخش اعظمی از دستاوردهای بشر امروز وجود نداشت. در نسلی که گذشت مایکروسافت به‌عنوان یکی از دو قطب صنعت ویدوگیم از رقیبش حسابی عقب افتاد و حالا برای راند بعد مسابقه تلاشش را به مراتب بیشتر کرده. تلاشی که هرطور به آن نگاه کنیم به نفع گیمرهاست.

انقلاب ثروتمندان

بگذارید حرف آخر را اول بگویم. برنامه‌ی مایکروسافت این است که انقلاب کند. آن‌ها می‌دانند برای حکمرانی باید قواعد بازی را عوض کنند. قواعدی که رقیب آن‌ها را بنا کرده و خودش بهتر از هر کس دیگری در آن بازی می‌کند. بنیادهای اصلی حکومت سونی این سه مفهوم‌اند: کنسول، نسل و انحصار. پیش از ظهور پلی‌استیشن، مفهوم نسل در ویدیوگیم با دستاوردهای فنی در این حوزه تعریف می‌شد (مثلا رسیدن از ۸ بیت به ۱۶ بیت.). اما سونی با پلی‌استیشن این مفهوم را بازتعریف کرد: نسل زمانی عوض می‌شود که یک شماره به پلی‌استیشن اضافه شود.

نسل‌ها کنسول جدید می‌‌‌آورند و کنسول‌های جدید، عناوین انحصاری جدید که برای بازی کردنش حتما باید کنسول جدید را بخرید. سونی با این چرخه حدود ۲۰ سال است که بر صنعت ویدیوگیم حکومت می‌کند. منصف باشیم حاکم خوبی هم هست. در قبال طرفدارانش سنگ تمام می‌گذارد و به آن‌ها تجربه‌ای را هدیه می‌کند که جای دیگری یافت نمی‌شود. همین نکته هم عامل محبوبیت بالایش بین گیمرهاست. اما آن طرف میدان رقیبی ایستاده که مغرور، باهوش و متمول است. مایکروسافت نامی نیست که بخواهد در سایه بماند. آن‌ها در آستانه‌ی نسل بعد شمشیر را از رو بسته‌اند و از لا به لای صحبت‌هایشان می‌شود فهمید که این بار بنیان‌های حکومت سونی را نشانه رفته‌اند. بنیان‌هایی که اگر هنوز هم سست نشده باشند، به زودی می‌شوند.

نمایش مایکروسافت

همین چند روز پیش فیل اسپنسر اعلام کرد که تا چندسال آینده خبری از انحصار نسلی برای سری اکس نخواهد بود. یعنی شما برای بازی کردن بازی‌های نسل بعد مایکروسافت الزامی به خرید کنسول نسل جدید ندارید. هر زمانی هم که کنسول نسل جدید را بخرید می‌توانید بازی را رایگان روی کنسول جدید دریافت کنید. این در کنار قابلیت اجرای بازی‌های نسل‌های گذشته، یعنی مفهوم نسل و کنسول توسط مایکروسافت در حال باز تعریف است. از طرفی با استفاده از ویندوز پی سی گیمرها را هم سمت خود کشیده و مفهوم انحصار کنسولی را هم دگرگون کرده است. تعریف‌های جدید مایکروسافت برای گیمرها جذاب و نویدبخش است. اما مایکروسافت برای تحقق خواسته‌اش یک مشکل خیلی بزرگ دارد: محبوبیت رقیب

محبوبیت پلی‌استیشن بین طرفدارانش افسانه‌ایست. تا وقتی این محبوبیت وجود دارد تمام حرف‌هایی که راجع‌به قواعد و مفاهیم و انقلاب زده‌ایم کشک است. هرچند محبوبیت مایکروسافت همین الان هم کم نیست، اما برای جلب وفاداری جامعه‌ی گیمرها -با هر سلیقه‌ای- باید در چارچوب گفتمان آن‌ها سخن بگوید. تنها در این صورت است که می‌تواند مخاطبانش را مجاب کند که مفاهیم نیاز به بازنگری دارند. گفتمان گیمرها، ورای همه‌ی سرویس‌ها و پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌ها، حول یک محور می‌چرخد: بازی

نمایش مایکروسافت
بازی، بازی و بازی‌های بیشتر

بعد از نمایش رونمایی از پلی‌استیشن ۵، تا امروز سونی فقط به زبان بازی‌ها سخن گفته؛ و با انتشار دو بازی تقریبا بی‌نقص (TLOU2 - Ghost of Tsushima) روی پلی‌استیشن ۴ و بازنشر یکی از بهترین عناوین سال گذشته روی پی سی (Death Stranding)، رسانه‌های حوزه‌ی ویدیوگیم و تکنولوژی را به تسخیر خود درآورده است. حالا اما نوبت مایکروسافت است که از بازی‌ها بگوید. اگر بخواهند دوباره به صدر اخبار برگردند و رقیب را به حاشیه برانند، باید بازی‌ها را در اولویت قرار بدهند. البته اینطور که به نظر می‌رسد این را خودشان هم می‌دانند.

در سال‌های اخیر مایکروسافت سرمایه‌گذاری خوبی روی استودیوهای مختلف کرده و آن‌ها را زیر خیمه‌ی خود آورده است. از استودیوهای نام آشنا مثل رِیر و آبسیدین تا تیم‌های خلاق و تازه نفس مثل نینجا تئوری. زمان آن رسیده که گیمرها هم کمی از میوه‌ی این سرمایه‌گذاری عایدشان شود و طعم آن را بچشند. در رویداد قبلی مایکروسافت چند تریلر از عناوین جدیدی که استودیوهای تحت حمایتش ساخته‌اند منتشر کرد. عناوینی که به چشم خیلی از مخاطبان جذاب آمد، اما زیر سایه‌ بدقولی مایکروسافت و عدم نمایش گیم‌پلی قرار گرفت و آنقدر که باید درباره‌شان صحبت نشد. شاید نمایش گیم‌پلی این عناوین بتواند یخ مخاطب را بشکند و او را برای رونمایی بزرگ مایکروسافت آماده کند.

 

نمایش مایکروسافت

هیلو (HALO) محبوب‌ترین عنوان تاریخ مایکروسافت و یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تمام دوران است. بعد از چندین سال غیبت، سال گذشته در مراسم گیم آواردز همزمان با معرفی سری اکس، تریلر جدیدش منتشر شد و هایپ را در میان گیمرها به حداکثر رساند. نمایش گیم‌پلی هیلو اینفینیت دررویداد پنجشنبه قطعی است. از چند روز قبل اکانت‌های مربوط به اکس باکس و مایکروسافت در شبکه‌های اجتماعی دا‌ئما با انتشار تصاویر و پست‌های متنوع، در حال بالا بردن تب انتظار بین طرفداران این بازی هستند. از‌ آنجایی که عنوان روز عرضه‌ی سونی یعنی اسپایدرمن مورالز در مقابل هیلو و محبوبیتش،‌ خیلی آش دهن سوزی نیست و تنور انتظار مخاطبان هم بسیار داغ است؛ اگر مایکروسافت درست و به موقع هیلو را به این تنور بچسباند، به طور حتم می‌تواند تمام اتفاقات مربوط به بازی‌ها را تا روز عرضه تحت الشعاع قرار دهد.

حالا اگر بعد از نمایش بزرگ هیلو، یک سورپرایز هم به آن اضافه شود که دیگر نور علی نور است. در یکی دو ماه اخیر شایعاتی پیرامون دو آی‌پی قدیمی و محبوب استودیوهای تحت مالکیت مایکروسافت قوت گرفت (اکانت‌های مربوط به Fable و Perfect Dark در توییتر رویت شد). رونمایی از یک نسخه‌ی جدید پرفکت دارک یا فیبل، حتی در حد یک تیزر کوتاه هم می‌تواند رسانه‌ها را منفجر کند. اما فقط این دو عنوان نیستند که این قابلیت را دارند. نقش‌آفرینی جدید آبسیدین که ماه‌هاست راجع به آن صحبت می‌شود هم مهم است. بیشتر از این جهت که آبسیدین بعد از فال اوت ۳ و نیووگاس و The Outer Worlds گیمرهای زیادی را در پلتفرم‌های مختلف به سبک خاص نقش‌آفرینی خودش معتاد کرده، اما این بار انحصار انتشار در اختیار مایکروسافت است. پس حسابی می‌تواند برایش سودآور باشد.

به غیر از هیلو، عناوین انحصاری دیگری هم هستند که مایکروسافت می‌تواند روی آن‌ها مانور بدهد. فورتزا قطعا بهترین عنوان ژانر خودش است و طرفداران بسیار زیادی دارد. در حالی که سونی روی نسخه‌ی هفتم گرن توریسمو به‌عنوان پرچمدار سبک ریسینگ نسل بعدش حساب کرده، مایکروسافت می‌تواند با یک نمایش از آینده‌ی فورتزا و یا حتی فورتزا ۸، بازار ماشین‌بازها و طرفداران ریسینگ را قبضه کند. از طرفی امروز صبح  تام ورن (دبیر بخش گیمینگ The Verge، نزدیک به مایکروسافت) در این توییت به Gears of War اشاره کرده که اگر واقعیت داشته باشد، کار تمام است. هیلو و گرز دو نماد اصلی اکس باکس هستند. حالا اگر در یک رویداد نسخه‌ی جدید هر دو در کنار هم معرفی شود، این رویداد را تبدیل به یکی از به یاد ماندنی ترین رویدادهای تاریخ گیم می‌کند.

به جز این‌ها، عناوین غیرانحصاری هم باید بخشی از برنامه باشد. مایکروسافت رویکرد عدم انحصارش را باید با اتکا بر ارا‌ئه‌ی تجربه‌ی بهتر گسترش دهد. سخت افزار قوی‌تر و سرویس قابل اتکا دو بازوی هر پلتفرم در ارائه‌ی تجربه‌ی برتر هستند. حذف پلن یک ساله‌ی سرویس اکس باکس لایو گلد در فروشگاه مایکروسافت، به احتمال زیاد خبر از رایگان شدن این سرویس در آینده‌ای نزدیک (احتمالا از آغاز سال جدید میلادی) می‌دهد. این به خودی خود می‌تواند اتفاق بزرگی باشد و عرصه را برای سونی تنگ‌تر کند. اما درباره‌ی سخت افزار، مایکروسافت باید یک نمایش ویژه برای به رخ کشیدن قدرت سری اکس تدارک دیده باشد. اتفاقی که در رویداد قبل با والهالا منتظرش بودیم و نیفتاد، این بار باید بیفتد. البته حالا که یوبی‌سافت گیم‌پلی والهالا را نشان داد، احتمالا باید منتظر عنوان دیگری باشیم. مثلا سایبرپانک

نمایش مایکروسافت

به طور کلی مایکروسافت این بار دستش پر است. تاکید اخیر مدیران مایکروسافت به اینکه در این رویداد هیچ رونمایی سخت افزاری‌ای نخواهیم داشت هم موید این نکته است که آن‌ها می‌دانند این بار فقط باید درباره‌ی بازی‌ها سخن بگویند. انحصاری‌هایشان بوی موفقیت می‌دهند، روابطشان با ناشران ثالث خوب و گرم است، سرویس‌هایشان هم در حال رسیدن به بلوغ هستند و هر گیمری را وسوسه می‌کنند.  تازه هیلو هم هست. همه چیز مهیای یک نمایش جذاب و پر از شگفتی است. اگر آن‌ها بتوانند از این فرصت استفاده‌ی کافی را ببرند به احتمال زیاد حداقل تا روز عرضه‌ی کنسول‌ها ابتکار عمل دست ردموندی‌ها خواهد بود و آن‌ها می‌توانند برنامه‌های انقلاب نرمشان را با اعتماد به نفس بیشتری پیش ببرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (48 مورد)
  • مبین
    مبین | ۲ مرداد ۱۳۹۹

    د اخه TLu2 کجاش بی نقص بود ؟ چرا حق میگید ؟

    • سعید محمدی یزدی
      سعید محمدی یزدی | ۲ مرداد ۱۳۹۹

      عرض کردم «تقریبا» بی‌نقص

  • Amin
    Amin | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    من به عنوان یه فن پلی استیشن امیدوارم ایکس باکس نمایش قوی داشته باشه چون اینجوری سونی هم تلاششو بیشتر میکنه و این به نفع هر دو طرفه ولی از طرفی من به جهش نسل ها اعتقاد دارم و به نظرم از این نظر حق با سونیه دلیلشم اینه که سیستم طراحی مراحل داره با سخت افزار های جدید تغییر میکنه و اگه بخوای یه بازی بسازی که نسله قبلم بتونه از پسش بر بیاد نمیتونی مرزارو رد کنی و شاهد پیشرفت تو بازیا بشی.

  • بی نام
    بی نام | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    اره هایپم که هایپم

  • sam-fisher
    sam-fisher | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    خدایی فقط خراب طراحی کنسولم آخه ا..کل برقی کنسول ساختی یا یخچال ساید بای ساید سونی هرروز سعی میکنه کنسول کچویک تر جمع جور تر و زیبا تر بعد اینا آخرشم میگن سونی مشتری مدار نیست نه تو خوبی واسه جابه جایی کنسول باید یه نفر فرمون بده دو نفر هم کمک کنن

    • MRd
      MRd | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      الان ps5 خیلی ظریف و کوچیکه؟؟

      • sam-fisher
        sam-fisher | ۱ مرداد ۱۳۹۹

        باز حداقل از یخچال که کوچیک تره خدایی اون اصلا تو میز تلویزیون جا میشه ماله ما شیشه ای هستش ps4 راحت جاگرفت کنار دیجیتالولی اینو خودت قضاوت کن

        • سعید محمدی یزدی
          سعید محمدی یزدی | ۱ مرداد ۱۳۹۹

          Ps5 نه فقط از SX، بلکه از تمام کنسول‌هایی که تاحالا ساخته شده بزرگتر و حجیم‌تره
          https://www.videogameschronicle.com/news/ps5-size-comparisons-suggest-its-larger-than-xbox-series-x-and-ps4/amp/

        • محمد mr7
          محمد mr7 | ۱ مرداد ۱۳۹۹

          داداش وزن ps5 نزدیک ۵ کیلو هستش
          و بزرگترین کنسول تاریخ هستش حتی از ps3 هم بزرگتره

          • سینا
            سینا | ۴ مرداد ۱۳۹۹

            نه دیگه ایکس باکس بزرگه. اون پی اس 5 که قدر فیله رو حساب نمیکنه

        • سینا
          سینا | ۴ مرداد ۱۳۹۹

          بله شما درست میگی.قدرت و ظرافت سونی در طراحی ابر توالت 5 کیلویی عالی بوده.تازه توالت که بازیم ران میکنه.بنظرم سونی شرکت طراحی توالت میشد نونش بیشتر تو روغن بود

    • Soroush
      Soroush | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      برا اینکه بدونی ps5 از سری ایکس بزرگتره برو مقایسشونو ببین

    • سینا
      سینا | ۴ مرداد ۱۳۹۹

      اها پس پی اس 5 رو که باید جا مبل بزاریم خیلی ریزه نهsam-fisher

    • سینا
      سینا | ۴ مرداد ۱۳۹۹

      اره جون خودت هی سعی میکنه کوچیکترش کنعه.اصلا اخه پی اس 5 خیلی سبکه

  • Houman
    Houman | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    امیدوارم مایکروسافت با دست پر به میدون بیاد و رقابت رو جذاب تر کنه ولی باید قبول کنیم که چندین دهه هست که کمپانی های متعددی در تلاشن که عناوینی درخور کیفیت عناوین پلی استیشن بیرون بدن ولی تاکنون موفق نبودن. تا جایی که من میدونم تمامی ۱۵ استودیو بازی سازی سونی منابعشون رو باهم تقسیم میکنن و از نظر مدیریت بی نظیر بودن و برای اکثریت کیفیت آثار سونی به نوعی ثابت شده هست. پس شخصا به هر شکلی که باشه این مراسم ترجیح میدم صبر کنم و ببینم آیا این عناوین در اندازه هایپی که مایکروسافت به راه انداخته هست یا صرفا فقط شاهد تبلیغات و بزرگنمایی بودیم و بعدا به دنبال خرید کنسول خواهم رفت.

  • Arthur
    Arthur | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    بدون شک این مراسم صدا می‌کنه ، مقاله جالب بود لذت بردم

  • محمد
    محمد | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    عکس بتمن اونجا چکار میکنه لااقل به شایعه خرید وارنر اشاره میکردید که عکس توجیه بشه !!!
    این کاراکتر از چپ اولی کیه لارا کرفت که نیست؟

    • XBOX360
      XBOX360 | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      عناوین توی گیمپس هستن یعنی واقعا اون GAME PASS ULTIMATE رو نمیبینی؟
      یه زمانی همشون توی گیمپس بودن و الان بیشترشون هستن

      • محمد
        محمد | ۱ مرداد ۱۳۹۹

        فکر میکردم عکس مربوط به مراسم فرداست !! که اشاره به بازی های مایکروسافت و البته گیم پس میکنه
        هیچ کجا از طرف مایکروسافت همچین عکسی از گیم پس با بتمن ندیده بودم فکر کردم مربوط به مراسم فرداست!!
        در هر صورت اگر اوضاع مثل نسل ۸ باشه و از نظر تعداد و گرافیک فنی و به خصوص هنری با عناوین سونی رقابت نکنه
        با چندتا عنوان توی گیم پس مثل بتمن که مال چندین سال پیشن نمیتونه با سونی رقابت کنه
        از این نظر میگم یه بازی مال چندین سال پیش روی گیم پس باعث نمیشه یه نفر آنچارتد و لست اف آس و خدای جنگ و هورایزن و ... رو رها کنه بیاد سمت ایکس باکس

    • سعید محمدی یزدی
      سعید محمدی یزدی | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      یه کم اگه دقت کنی خیلی بزرگ روی تصویر نوشته GAMEPASS، یعنی بازی‌هایی که میبینی روی سرویس اشتراکی مایکروسافت که بهش میگن گیمپس قابل بازی کردن هستن. ما تصویر رو با عنوان گیم‌پس قرار دادیم
      توی اون تصویر اون خانوم سمت چپ هم لارا کرافت هستن از بازی تومب ریدر

  • Abolfazl
    Abolfazl | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    واقعا این که بازی انحصاری نمیاد برای سری ایکس یعنی برای xbox one و pc میاد تا چند سال دیگه خیلی خوبه حداقل میشه پول جمع کرد چند سالی رو گذروند تا به نسل بعد کوچ کنیم واقعا مایکروسافت فوق العاده است به فکر گیمرها هست.(بحث فن بودن xbox یا play station نیست)

  • سینا
    سینا | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    اگر روش مایکروسافت جواب بده و موفقیت آمیز باشه، دیگه دنیای سنتی کنسول ها و حتی گیم به پایان میرسه.

    • سعید محمدی یزدی
      سعید محمدی یزدی | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      خیلی چیزها قراره تغییر کنه، همین الان مایکروسافت صحبت از اپگرید برای کنسول میکنه به جای جایگزینی برای کنسول جدید، بحث کلود گیمینگم هرروز جدی‌تر میشه...خلاصه که مناسبات آینده اصلا شبیه این چیزی که امروز داریم نخواهد بود

      • محمد
        محمد | ۱ مرداد ۱۳۹۹

        قضیه آپگرید که تبلیغاتیه هممون میدونیم بازی های نسل بعدی روی کنسول نسل قبلی قراره فقط اجرا بشن احتمالا با دانگرید بسیار و افت فریم !! تازه اینا مربوط به بازی های ابتدای نسله و مثلا بازی ای مثل مدیوم رو نسل قبل نمیاد و مثال های بسیار
        پس هرکسی پولش رو داره قطعا کنسول نسل بعد میگیره !!

        • سینا
          سینا | ۱ مرداد ۱۳۹۹

          اصلا مایکروسافت یک شرکت نرم افزاری هست. در بحث درآمدها هم دیدیم که در همین نسل با اینکه مایکروسافت کمتر از 40 درصد سونی کنسول فروخت اما درآمد زیادی رو ز طریق سرویس های نرم افزاری بازی کسب کرد. هر چه بیشتر جلو میریم وابستگی به سخت افزار کمتر و نقش سرویس های نرم افزاری پر رنگتر میشه. هیچ بعید نیست که کنسول های میان نسلی نسل بعد اصلا کنسول نباشن و بلکه سرویس های گیمینگ جدید یا بشدت ارتقا یافته باشه و رقابت بین این سرویس ها صورت بگیره!

        • محمد
          محمد | ۱ مرداد ۱۳۹۹

          دقیقا مثل قبلا !!!
          نسل قبل ۸۰ میلیون نفر ایکس باکس داشتن ۸۰ میلیون نفر هم پلی استیشن چقدر طول کشید ملت به نسل بعدی کوچ کنن ؟؟ خیلی طول کشید و ملت همچنان کنسول نسل جدید نخریدن و مایکروسافت این رو میدونه و بیشتر جنبه تبلیغاتی داره
          همون حدود ۲۰ میلیون نفری که سریع به نسل بعد کوچ میکنن همچنان کوچ میکنن بازی بیاد برای نسل قبل یا نیاد اونایی که خیلی تو باغ نسل ها نیستن هم همچنان طول میکشه تا کوچ کنن

  • محمد mr7
    محمد mr7 | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

    بعدا تو تاریخ گیم از این کنفرانس به نیکی یاد خواهد شد

  • PlagroundGames
    PlagroundGames | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

    این بار منفنجر میشیم ?????
    دوتا بازی جهان باز خفن برا من داشته باشه مثل فیبل
    هرجور شده ایکس باکسرو خریدم

  • حسین صادقی
    حسین صادقی | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

    سلام لایو کیه ؟

    • سعید محمدی یزدی
      سعید محمدی یزدی | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

      پنجشنبه ۸:۳۰ شب به وقت تهران
      فکر میکنم بچه‌ها برنامه‌ زنده برن و پوشش بدن رویداد رو

  • sam-fisher
    sam-fisher | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

    ماکرو سافت خودشو بکشه پاره شه و این چرخه تا 20تا نسل هم ادامه پیدا کنه پرچم سونی بلا ست چون اولا به جای خردین 1000تا استدیو (اگه میتونست حتی ناتی داگ رو هم میگرفت ) یه استدیو میخره و اونو تقویت میکنه الان برای مثال ساکرپانچ قبل از گوست اف سوشیما یه بازی جدید رو در حال تو سعه داشت که بالای 50 در صد هم ساخته شده بود ولی کنار گزاشت و گوست اف سوشیما رو ساخت این احترام سونی رو به سازنده ها نشون میده تازه نمیان مثلا هیلو رو از بانجی بگیرن و بهش گند بزنن فکر کنین یه روز سونی آنچارتد رو از ناتی داگ بگیره و به یه سازنده دیگه که تازه کاره بده 99درصد اون آنچارتد نابود شده پس همیشه تو گیم های کنسولی پرچم سونی بالاست

    • سعید محمدی یزدی
      سعید محمدی یزدی | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

      جامعه دست آخر اون ‌چیزی رو انتخاب میکنه که بیشتر به نفعشه....الان زوده برای قضاوت ولی استانداردها در طول زمان تغییر میکنن

    • XBox-Live
      XBox-Live | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

      بازی های سونی رو با ویندوز مایکروسافت درست میکن اینو هیچ وقت یادت نره

      • Phantasmagoria
        Phantasmagoria | ۱ مرداد ۱۳۹۹

        با مک و لینوکس اکثرشون درست می کنن.

      • محمد
        محمد | ۱ مرداد ۱۳۹۹

        چه ربطی داره به دهه فجر اون یه بحث دیگست مگه سونی سیستم عامل میزنه !!!!؟

      • سینا
        سینا | ۴ مرداد ۱۳۹۹

        نه دیگه تو یه لحظه فکر کن این سونی فنا غرورشون رو بشکنن

    • XBOX360
      XBOX360 | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      فقط یادآوری کنم که 70 درصد کارمندان توی 343I همون کارمندای بانجی هستن
      و افراد ماهر تری هم اومدن

      • محمد
        محمد | ۱ مرداد ۱۳۹۹

        بزرگترین کار مایکروسافت میتونه این باشه با بانجی قرارداد امضا کنه یه بازی اپن ورد با سبک بانجی براش بسازه
        بانجی دوتا پروژه داشته باشه دستینی که آنلاینه و مال خودشه و یه بازی برای مایکروسافت بزنه !!

    • محمد
      محمد | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      متوجه این جملت نشدم :
      به جای خردین ۱۰۰۰تا استدیو (اگه میتونست حتی ناتی داگ رو هم میگرفت ) یه استدیو میخره و اونو تقویت میکنه

      اتفاقا مایکروسافت هم تازه فهمیده باید راه سونی رو بره
      تا قبل از این فقط استودیو غول میخرید یا تاسیس میکرد
      تمام استودیوهایی که تاسیس کرده (مثل ۳۴۳و کوالیشن و ترن ۱۰) و یا خریده (مثل بانجی و لاینهد و ریر) اینا از اول غول بودن اما الان شروع کرده استودیو با استعداد که نیاز به حمایت و بودجه داره میخره مثل سونی در سال های دور روزی که سونی ناتی داگ رو خرید یکی بزرگترین استودیوها نبود بلکه یکی از با استعداد ترین ها بود دقیقا مثل آبزیدین

    • ممد
      ممد | ۲ مرداد ۱۳۹۹

      موجانگ مال مایکروسافته فقط کافیه مایکرو به سیم آخر بزنه تا برای همیشه از لذت بازی کردن ماینکرافت رو پلی استیشن محروم بشیم....

    • مرگ بر سونی
      مرگ بر سونی | ۵ مرداد ۱۳۹۹

      نه بابا..ماه دیگه که سونی تولید سریلی استیشن رو متوقف کرد......

  • T.M
    T.M | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

    تازه hell blade 2 هم هست. من ۱ رو تو گیم پس بازی کردم عالی بود اگه دو رو هم نشون بدن عالی میشه

    • sam-fisher
      sam-fisher | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      تعریف هل بلد 2 به صورت ساده اسکی کامل از شاهکار گاد اف وار 4فقط به جای کریتوس کبیر یه دختر نسبتا زیبا که فاقد سلامت روانی هستش رو جایگزین کردن از اون طرف تبر کریتوس رو هم با شمشیر دانته عوض کردن اترئوس هم که کلا حذف شده

      • Emi
        Emi | ۱ مرداد ۱۳۹۹

        با این فرمون که داری میری، حتما لست آف آس هم اسکی از رزیدنت ایول چهاره(جول به جای لیان و الی به جای اشلی :))) ). یا آنچارتد اسکی از توم ریدره؟ دوست عزیز تشابه در سبک دو بازی دلیل بر اسکی یکی از دیگری نیستش که.

      • Ramin
        Ramin | ۱ مرداد ۱۳۹۹

        آقای سم فیشر لطفاً اطلاعات نداری فکت صادر نکن..
        هلبلید کپی گاد یا گاد کپی هلبلید؟؟
        اگه یکم اطلاعات داشته باشی و یکم تحقیق کنی این حرفها رو نمی‌زنی
        هلبلید بازی ساخت ۲۰۱۴ گاد چهار ۲۰۱۸

    • سعید محمدی یزدی
      سعید محمدی یزدی | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      آخ آخ....به کل فراموش کردم به هل‌بلید اشاره کنم، عکسشو گذاشتما ولی اینقد تعداد بازیای احتمالی زیاد بود به کل فراموش کردم....هل بلید۲ بدون شک خیلی خفن خواهد بود

  • XBox-Live
    XBox-Live | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

    کمپانی مایکروسافت پرچمش بالاست

    • سینا
      سینا | ۴ مرداد ۱۳۹۹

      بله(❁´◡❁)(❁´◡❁)

مطالب پیشنهادی