رقابت سونی و مایکروسافت در نسل بعد چگونه رقم خواهد خورد؟
بعد از ظهر کسل کنندهای بود. از آنها که دوست نداری هیچ کاری انجام دهی ولی در عین حال از این رخوت و بیحاصلی هم کلافهای. همینطور که بیحرکت روی کاناپه افتاده بودم، انگشت شستم ...
بعد از ظهر کسل کنندهای بود. از آنها که دوست نداری هیچ کاری انجام دهی ولی در عین حال از این رخوت و بیحاصلی هم کلافهای. همینطور که بیحرکت روی کاناپه افتاده بودم، انگشت شستم اعلام استقلال کرد و در تلاش برای سرحال آوردن من شروع به لغزیدن روی دکمههای نرم کنترل تلویزیون کرد. کانالها بدون توقف عوض میشدند، حتی فرصت نمیکردند خودشان را معرفی کنند. بعدی، بعدی، بعدی، قبلی! چمن سبز زیر آفتاب و یک استادیوم پر از جمعیت پرشور، خبر از یک بازی خیلی مهم میدادند. همینطور که داشتم صفحهی تلویزیون را در جستجوی اطلاعات بیشتر بررسی میکردم، تیم آبی پوش گل زد. تازه از فریادهای گزارشگر، فهمیدم که این مسابقه دربی معروف گلاسگو بین سلتیک و رنجرز است.
همان گل کافی بود تا من به وجد بیایم و تا آخرین لحظهی آن مسابقه (نیمه نهایی جام حذفی اسکاتلند-۲۰۱۶) را تماشا کنم. از آن روز بیش از ۴ سال گذشته ولی آن مسابقه همچنان -بدون اغراق- لذتبخشترین و مهیجترین رقابتی است که در زندگی تماشا کردهام. سوای نفس رقابت و مسابقه و اتفاقات پیرامون آن، مهمترین دلیلی که من از آن لحظات حد نهایت لذت را بردم این بود که به هیچکدام از دو طرف تعلق خاطر نداشتم. صرفا از تماشای تلاش دو تیم برای پیروزی در یک بعد از ظهر کدر و کسل کننده، لذت بردم. درست مثل الان که در این عصر تاریک و ناامیدکننده، رقابت سونی و مایکروسافت و تلاششان برای پیروزی در نسل نهم را تماشا میکنم. و لذت میبرم.
تنور رقابت بین سونی و مایکروسافت برای تصاحب بازار ویدیوگیمها در نسل نهم، روز به روز داغتر میشود. رقابتی که تقریبا تمام اتفاقات صنعت در چندماه اخیر را تحت تاثیر قرار داده و به این زودیها هم قرار نیست برندهاش مشخص شود. حالا دیگر رقابت سونی و مایکروسافت، یک رقابت تجاری معمولی نیست. مثل یک دربی تاریخی فوتبال، از ماهها قبل همهی نگاهها را به خود جلب میکند، همه چیز را تحت تاثیر قرار میدهد و طرفداران را به جان هم میاندازد. شاید اگر یک خبرنگار ورزشی بودم تیتر میزدم: ال کنسولینو، یک مبارزهی تمام عیار!
اما این مبارزه چگونه پیش میرود؟ سونی جلوتر است یا مایکروسافت؟ در نهایت چه کسی برنده میشود؟ آیا آنقدر که طرفداران سونی مطمئن هستند، مایکروسافت دستش در مقابل انحصاریهای قدر پلیاستیشن خالی است؟ آیا آنقدر که طرفداران مایکروسافت فکر میکنند، اکس باکس کنسول قویتری است؟ استراتژی هرکدام بر پایهی چیست؟ برای پاسخ به این سوالها نیاز داریم که این میدان را از سه منظر بررسی کنیم: سابقهی این رقابت در نسلهای قبلی، امکانات و استراتژی سونی، امکانات و استراتژی مایکروسافت.
تاریخ مختصر یک رقابت
نسل ششم
بعد از موفقیت افسانهای پلی استیشن ۱ هم در فروش و هم در ارتقا سطح گیمینگ، سونی با قدرت وارد نسل ششم شد و سال ۲۰۰۰ با معرفی پلی استیشن ۲، یک قدم جلوتر گذاشت. در آن نسل سونی تقریبا رقیبی نداشت، سگا دریمکست که از قافله عقب بود و نینتندو هم با گیمکیوب علیرغم عناوین ریشه دار و قدیمی، برای مخاطب تکراری شده بود. به ویژه که سونی با ارائهی امکان بازی آنلاین عرصه را به همه تنگ کرده بود.
اما مایکروسافت وارد شد تا کار را برای سونی سخت کند. با اکسباکس و سرویس آنلاین اکسباکس لایو که به پشتوانهی زیرساخت غنی مایکروسافت به وضوح پایدارتر از سرویس سونی بود، و همچنین عنوان هیلو۲ حسابی خودش را در دل گیمرها جا کرد و به عنوان یک مهرهی جدید و قدرتمند مطرح شد. هرچند در نهایت یک ششم پلی استیشن۲ کنسول فروخت و خیلیها تصور کردند که این پایان ماجراجویی مایکروسافت در دنیای ویدیوگیم هاست.
نسل هفتم
مایکروسافت جاه طلب اما به این زودی پا پس نمیکشید. اکسباکس ۳۶۰ یک سال قبل از پلیاستیشن ۳ معرفی و عرضه شد. قیمت ۳۰۰ دلاری و سرویس اکسباکس لایو که همچنان بهتر و مطمئن تر از سرویس آنلاین سونی بود باعث شد استقبال از ۳۶۰ فراتر از حد انتظار باشد. از سوی دیگر سونی در نخوت موفقیت تاریخی پلیاستیشن۲ بدون اینکه مایکروسافت را جدی بگیرد. پلی استیشن۳ را یک سال بعد (۲۰۰۶) با قیمت عجیب و غریب ۵۰۰ و ۶۰۰ دلاری معرفی کرد.
۳۶۰ هم قیمت مناسبتری داشت، هم طراحی زیباتر، هم سرویس آنلاین پایدارتر. علاوه بر اینها با کینکت بازیهای حرکتی را هم به این نسل آورد که بسیار مورد استقبال گیمرها قرار گرفت. هرچند سونی با بهبود قیمت، طراحی و حتی اضافه کردن دوربین برای بازیهای حرکتی و همچنین عناوین انحصاری قوی توانست در سالهای آخر نسل، اوضاع را بهتر کند و حتی در فروش کمی از اکسباکس پیش بیفتد، اما نسل هفتم نسل فرمانروایی مایکروسافت بود.
نسل هشتم
این بار مایکروسافت بود که مطمئن از پیشبینیهای متخصصان بازاریابیاش با اعتماد به نفس تمام آمد و در E3 تاریخی ۲۰۱۳ اکسباکس وان را با کینکت اجباری ۵۰۰ دلار قیمتگذاری کرد، با این خیال که سونی هم پلیاستیشن ۴ را با همین قیمت ارائه میکند. اما درست ۲۴ ساعت بعد پلیاستیشن۴ با قیمت ۴۰۰دلار معرفی شد و رسانهها را دربست در اختیار گرفت.
در حالی که سونی با همکاری ناوتیداگ، سانتا مانیکا و دیگر استودیوهای انحصاریاش برای گیمرها شاهکار خلق میکرد. مایکروسافت خیلی سریع متوجه شد که این نسل را از دست داده و برنامهریزی و حرکت برای جبران در نسل بعد را شروع کرد. مهمترین حرکتشان هم معرفی سرویس گیمپس بود که افقهای جدیدی در صنعت ویدیوگیم ایجاد کرد. با اینکه گیمپس مانع از پیروزی سونی نشد اما وجههی مایکروسافت را تا حد زیادی ترمیم کرد و آنها را با دست پر راهی نسل نهم کرد.
رقابت در حال حاضر
طرف اول: سونی
سونی همچنان دست بالا را دارد. از اول هم داشته. از زمان پلیاستیشن ۱ سونی رگ خواب گیمرها را خوب پیدا و اعتبار برندش را نه روی سخت افزار و تکنولوژی، که بر پایهی محتواهای بینظیری که میسازد بنا کرده است. البته این به این معنی نیست که به لحاظ تکنولوژی چیزی کم و کسر دارد، اتفاقا اغلب در این زمینه هم جزو پیشروهای صنعت بوده است؛ اما مگر یک کنسول بازی سرمایهای به جز بازیهایش، و یک بازی سرمایهای به جز بازیکنانش دارد؟ سونی این را از ابتدا خوب فهمید و تمام تمرکزش را روی تولید بازیهای باکیفیت برای مشتریهایش گذاشت و به جای هدف گرفتن جیبهای آنها، قلبهایشان را نشانه گرفت.
بیشتر بخوانید:
- نسل هشتم کنسولها چه بازیهایی را بدهکار ما شد؟ [قسمت اول]
- قابلیت Smart Delivery در ایکس باکس سری ایکس چطور کار میکند؟
- گوگل درباره موفقیت پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس چه میگوید؟
این رویکرد سونی باعث شده تا بزرگترین و وفادارترین پایگاه هواداری در صنعت ویدیوگیم را برای خود ایجاد کند. هوادارانی که بارها از اعتمادشان پاسخ گرفتند و طبیعتا بازهم اعتماد میکنند. اکنون در آستانهی نسل نهم آنها در اوج محبوبیت خود بین این هواداران هستند و سونی همچنان تمرکز اصلیاش روی گسترش دایرهی استودیوهای همکارش و تولید عناوین منحصر به فرد دیگر است. در این میان فقط دو چیز موفقیت سونی در نسل پیش رو را تهدید میکند: اول پایین آمدن کیفیت محتواهای انحصاری و دوم پشتوانهی اقتصادی ترسناک مایکروسافت.
طرف دوم: مایکروسافت
مایکروسافت تقریبا همیشه دوم بوده، اما هیچوقت منفعل و از پیش بازنده نبوده. آنها جاه طلب، باتجربه و باهوشاند و نیامدهاند که قافیه را ببازند. وقتی در نسل قبل با اشتباه محاسباتی تاریخیشان خود را در خطر دیدند، به جای پافشاری بر اشتباه و ناامید شدن، به سرعت شکست را پذیرفتند و شروع کردند به زین کردن اسبشان برای نسل بعد. خیلی زود دریافتند که سخت افزار به تنهایی برای مجاب کردن گیمرها به استفاده از کنسولشان کافی نیست و باید محتوای مناسب تولید کنند. اما رقابت با سونی در تولید محتوای انحصاری و بازی در زمین ژاپنیها از عهدهی مایکروسافت خارج بود، پس آنها زمین بازی خودشان را ساختند.
مایکروسافت دقیقا نقطهی مقابل سونی در تولید محتوا را نشانه گرفت. عدم انحصار کنسولی. آنها یک اکوسیستم گیمینگ ایجاد کردند که تشکیل شده از کنسول، ویندوز، اکسباکس لایو و یک سرویس انقلابی به نام گیمپس. این اکوسیستم تمرکزش روی ایجاد یک هاب ارتباطی بین سازندگان (مخصوصا سازندگان مستقل و کوچک) و گیمرها بود. به طوری که هم آنها بازیهایشان بیشتر بازی شود و هم گیمرها با پرداخت اشتراک اندک ماهیانه، بتوانند بازیهای بیشتری را تجربه کنند. البته که مایکروسافت همچنان روی ساخت بازیهای انحصاری برای این اکوسیستم انرژی میگذارد. اما این یک سرمایه گذاری بلند مدت است. فعلا تمرکز آنها روی ایجاد پایگاه اجتماعی است.
چه کسی برنده خواهد شد؟
در هیچ دورهای رقابت اینقدر نزدیک نبوده است. هر دو تیم در اوج تجربه و پختگی پا به زمین گذاشتهاند و هیچکدام شکل و شمایل بازنده ندارند. مثل دو شطرنج باز خبره، یک حرکت میکنند و منتظر حرکت رقیب میمانند. ما تماشاچیان هم نفسهایمان از هیجان حبس میشود تا حرکت بعدی. تا اینجا سونی همچنان روی بازیهای بینظیرش مانور میدهد و مایکروسافت روی اکوسیستم محشرش. هردو در رابطه با قیمت سکوت کردند و منتظر رقیب اند. اما دست روی دست هم نگذاشتهاند.
سونی نسبت به مایکروسافت آستانهی زیاندهی بسیار پایینتری دارد و اگر آمریکاییها بخواهند خیلی بریز و بپاش کنند، توانایی رقابت ندارد. پس یک نسخهی دیجیتال برای کنسولش تدارک دیده که تاحدودی ارزانتر باشد و بتواند انعطاف بیشتری روی قیمت داشته باشد. از آن طرف مایکروسافت هم به احتمال زیاد یک کنسول ضعیفتر تدارک دیده تا سونی را دو دوزه کند و تحت هر شرایطی یک گزینهی ارزانتر از سونی داشته باشد. با این کار میتواند قشر گیمرهایی که نمیخواهند یا نمیتوانند زیاد هزینه کنند را وارد دایرهی مشتریانش کند و دست بالا را در بازار داشته باشد.
در زمینهی محتوا هم سونی همچنان دست پیش را دارد. نمایش اخیر TLOU2 موفقیت بازیهای انحصاری سونی را تا یکی دو سال آینده تضمین کرد، اما یک زنگ خطر بزرگ هم به صدا درآورد. مخاطبان خیلی احساساتیتر از چیزی هستند که فکر میکنید، اگر زیاد با احساساتشان بازی کنید ممکن است عشقشان خیلی سریع به نفرت بدل شود. هرچند این اتفاق حداقل فعلا بعید به نظر میرسد اما اگر روزی این اتفاق بیفتد؛ آن روز، روز مرگ سونی خواهد بود. در سوی دیگر میدان، مایکروسافت تلاشش را در هرچه بزرگتر کردن دایرهی مخاطبانش انجام میدهد. استودیوهای خلاق بیشماری را زیر پرچم خود آورده و آیپی های جدید باکیفیت تولید میکند. فرنچایزهای قدیمی را هم دوباره زنده کرده است. هرچند -از لحاظ سودآوری- اغلب هنوز به پای آیپی های سونی نمیرسند، اما یک لغزش سونی کافیست تا مایکروسافت ابتکار عمل در این بخش را هم در دست بگیرد.
به هر روی، در این روزهای تاریک و کدر، تماشای یک رقابت سطح بالا، نزدیک و هیجان آور میتواند حسابی دل انگیز و جذاب باشد. چه طرفدار متعصب هرکدام از اینها باشید، چه به عنوان یک بیطرف به آن نگاه کنید؛ چیزهایی برای آموختن و لذت بردن وجود دارد. نظر شما چیست؟ عملکرد کدام را بهتر میبینید؟ چه کسی برنده میشود؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
صد تا سایت گشتم یه دونشون جواب درستو حسابی به من ندادن
مایکروسافت نسخه دیجیتال بیاره و همچنین به بتسدا و استدذیو های معروفش گند نزنه بتونه سیستم ویندوز رو برای گیم از همیشه ققویتر و بهینه تر کنه که واقعا میتونه ولی تنبلی میکنه برندست ولی نمیدونم چرا همیشه وقتی میتونن برگ بنده داشته باشن به خاطر یه استباه مسخره میبازن قافله رو
سلام،واقعا نویسنده های ویجیاتو دست به قلم خوبی دارن....تبریک میگم....خدا قوت
تیتر مطالب و همینطور رو تیترشون خیلی آدم رو جذب میکنه
ممنون از لطفت
انشالله بتونیم همیشه جذب نگهتون داریم :)
کامنتارو داشتم میدیم اما هیچکس به این نکته اشاره نکرده بود که تا به الان playstation تو ایران بیشتر طرفدار و کاربر داره و جامعه گیمر ایرانیش بیشتر از xbox هست.به نوعی کنسول دیفالت ایران ps هست.اگر قراره نسل ۹ گیمر ها کوچ کنن به اکس باکس(که ۱۰۰٪ از نسل ۸ بیشتر میشه) باید این جامعه گیمر ایرانی و در نظر بگیریم.چون یه حس غربت و تنهایی میکنی وقتی کنسول اولت بورس بازار نیست و خلوته!
به عنوان کسی که با پلی استیشن بزرگ شدم خیلی هایپ و خوشحال شدم واسه اکس باکس.
پ.ن: اگر اکس باکس انحصاری و ایپی های جدید و با متا خفن خلق کنه ممکنه سونی تو دردسر بیوفته.چون از لحاظ روانی هم ملت بیشتر به سمت جدیده کشیده میشن تا تجربش کنن مخصوصا که نسل ۸ اکس باکس حرفی برا گفتن نداشت تقریبا.
اگر چشماتو باز می کردی ایکس باکس انحصاری داشت
اینم لینک خلاصهی بازی سلتیک و رنجرز که راجعبهش نوشتم...اگه دوست داشتید ببینید
https://youtu.be/gkDTxCUGhgI
کنسولا تقریبا یکی هستن قیمت هم نهایتا واسه ما ۳۰۰ اینور اونور بشه مطمئن باشید فقط اینجا یه تفاوت هست که اونم اینه که شکا بخوای گاد اف وار بازی کنی یا گیرس اف وار گرن توریسمو یا فورزا هیلو یا اسپایدرمن و ... وگرنه من تفاوت دیگه ای نمیبینم زیاد خودتونو درگیر کنسول نکنین کنسول وقتی روش بازی های مورد علاقتون نباشه یه قوطی حلبیع جدای ازین ها انتخاب خودم مطمئنا کنسول نسل بعد سونی خواهد بود حالا جدای اینا بخوایم یکم بررسیو تخصصی کنیم هم باز کنسولا یکی ان ایکس باکس قویتره اما پی اس بازی ساختن روش راحت تره ایکس باکس طراحیش بده اما خنک کنندش بهتره پی اس خوشگله اما بنظرم نتونه خوب خنک کنه دسته هم که سونی بنظر طراحیو شبیه اکس باکس کرده قیمت نهایت ۵۰ دلار اینور اونور شه اکسسوری هام که مهم نیستن گیم پس عالیه اما کن شرایط دادن اشتراک ندارم پس وایه من بی فایدست پلاس هم که گرونه تنها چیزی که فرق دارن بازیه وسلام
مطلب هم عین همیشه عالی بود
همه کامنتت اوکی جز اونجا که گیم پس چی ؟ شرایط دادن اشتراک نداری پس گیم پس هیچی ؟ دمت گرم بابا خدایگان نقد و بررسی
بازی ساختن برا ایکس باکس بده بعد رو ps5 راحتره
شما نکنه بازیستز تشریف دارین ما نمیدونستیم
خود سازنده ها تازه کیت دستشون رسیده
بعد شما فکت صادر میکنی
ایکس باکس طراحیش بده
قیمتگ نهایت 50 فرق کنند ها
تو رو خدا تحلیلات رو یه جا دیگه بکن
نه شما ایکس باکسیا بازیسنتر تشریف دارید که از الان میگید ایکس باکس از نظر سخت افزاری قویتره!!!
ببین تا جایی که میدونم فیل اسپنسر گفت این کنسول خنک کننده قوی داره از طراحیش هم معلوم هست
من خودم از بچگی که چهار سالم بود ps ۲ بازی میکردم نسل بعد اش pc گیم شدم این نسل هم ps4 ولی خودم با این قیمت دلار احساس میکنم این نسل باید برم سمت ایکس باکس بخاطر اون ایکس باکس ارزون(لاکهات)
امیدوارم کنسول مایکروسافت این بار برنده شه چون واقعا نسبت به سونی کم نمیذاره شما نمایش سونی رو با نمایش مایکروسافت یه بار دیگه نگاه کنید واقعا خیلی مایکروسافت با کلاس و شیک تر بود
کنترلر مایکروسافت هم که خدایی خوش دست تره
بازی های مولتی پلتفرم هم که خیلی بهتر نتیجه میده رو ایکس باکس
سونی فقط سر و صدا داره
واقعیت اینه که هیچ کدوم از اون یکی بهتر نیست هر کدوم یه مزایا دارن یه معایب دیگه بستگی داره چه نوع گیمی بخوای بازی کنی یا سلیقه ات چی باشه مقایسه پی اس و ایکس باکس مثل مقایسه پابجی و فورتنایته و هیچ پایانی نداره چون جفتشون خوبن
حتی قرار شده فیل اسپنسر استودیو های جدید بخره
در ایران ایکس باکس بیشتر میفروشه
با وجود لاکهارت و گیم پس و تخفیف هایی که مایکروسافت داره
همین الان هم یک سری بزنید خیلی بازی های خفن رو ارزونتر میده مثلا الان gta v پریمیوم ادیشن 15 دلار فیفا20 20 دلار و ....
اسپم:
یه پیشنهاد طراحی سایتو یه ذره گرافیکی تر کنین به نظرم خیلی جذاب تر میشه. همه چی خیییللیی ساده و خلوته انگار. پتانسیل بالایی دارین که جایگاهتونو بین مخاطبا بالاتر ببرین.
مرسی از پیشنهاد خوبت رامین جان، حتما روش کار میکنیم.
واقعا رقابت این نسل به شدت نفس گیره اما فعلا من بیش تر جذب xbox شدم
+کنسول قویتر
+گیم پس
+خرید استودیو های جدیدی که نوید بازی های انحصاری خوب میده (همچنان به سونی نمیرسه )
+فورزا (بنده عشق ریسینگ هستم )
+احتمالا ارزونتر باشه خود کنسول
فعلا ترازو سمت ایکس باکس برای من سنگینی میکنه باید در ادامه دید رقابت چطور پیش میره
+هورایزون 2
+گاد آف وار 5
+گرن توریسمو 7
+کلی انحصاری جدید دیگه
+پشتیبانی سونی
+کسنول مجازی که قطعا قیمتش پایین تر از کنسول اصلی هست
داداش تنور رقابت داغ تر از این حرفاست. ترازو هم تا زمان اعلام قیمت فعلا مساویه. همه چی به قیمت گذاری بستگی داره.
داداش گزینه ۱تا ۴ شما همش یکیه:///
پشتیبانی سونی منظورتان رو نمیفهمم یعنی مایکروسافت وسط نسل از کنسول پشتیبانی نمیکنه
بعدشم این برای شخص بنده هستش و هر کس برای کنسولی که میخواهد معیار های خودش رو داره
اگه اینطوریه گزینه 3 و 4 هم یکیه. انحصاریای پلی استیشن انقدر بزرگ با ریشه هستن که هر کدومشون می تونه تو فروش کنسول تاثیر بزاره مثه هیلو و فورزا برای ایسک باکس. در مورد پشتیبانیم جفتشون خوب کار میکنن. منظورم ان بود که همه چی مساویه البته نظر شمام محترمه. با این که خودم فن پلی استیشن هستم اما نمی دونم اگر زمان معرفی کنسولا پول داشته باشم کدومو بگیرم. خیلی عجیبه این نسل. همه چی شونه به شونه داره میره جلو.
دقیقا هیچ کدوم نقطه ضعف بزرگی ندارن
و نقطه قوت زیاد دارن
فک کنم فیت فاکتور تایین کننده ای باشه
به نظر من هردو خیلی نزدیک حرکت میکنند، اما مایکروسافت تو جذب مخاطبای بلاتکلیف موفقتره. چرا؟ چون سونی دست به ترکیب برنده نزده، همون فرمولی که چهار نسله داره براش موفقیت میاره رو داره تکرار میکنه، اما مایکروسافت داره برای بدست آوردن جایگاه ابتکار به خرج میده، راه میسازه، استراتژی ایجاد میکنه و از دل این تلاشها یه سری امکانات جذاب برای گیمرها متولد میشه. مایکروسافت کاریزمای ایجاد رقابت داره و مدام حریف رو به چالش میکشه، در صورتی که سونی مثل یک استاد کاربلد کار خودشو پیش میبره. واسه همینه که مایکروسافت سینوسی عمل میکنه و سونی یکنواخت. و هرکدوم یک عده رو به خودشون جلب میکنن. بخوام صادق باشم برای من برنامهی مایکروسافت در این نسل جذابتره، اما اگر بخوام فقط یک کنسول بخرم (که همون هم بعید میدونم وسعم برسه :دی) پلیاستیشن رو میخرم چون بازیهای مایکروسافت رو روی pc هم میتونم بازی کنم
دقیییقا.
منم برای اولین بار واسه اکس باکس هایپ شدم.
مایکرو باید فقط بازیهاشو رو اکس باکس عرضه کنه (تا انحصاری به معنای کامل باشه)
این فکری که شما و من داریم میکنیم که رو pc هم میشه بازی کرد خیلی رو فروش اکس باکس تاثیر گذار هست.
جنگ جنگ انحصاریهاست(یعنی فقط رو یک محصول).
هاااا، مساله دقیقا همینه که مایکروسافت میخواد جنگ، جنگ انحصاریها نباشه دیگه.
ببین سونی بازی رو کشیده تو زمین انحصاریها، تمام دارایی سونی انحصاریهاشه، حالا اگر یکی بخواد رقابت کنه باید انحصاری بسازه در همون حد، این شدنیه؟ شاید ولی خیلی خیلی سخته، چون بحث اعتماد مخاطب مطرحه. به نظر من استراتژی مایکروسافت چیه؟ اینه که موضوع انحصاریها به کل از بین بره. چطوری؟ با چند تا کار: اول سرویس اشتراکی که فروش گیم رو وارد فاز دیگهای میکنه، دوم همکاری با استودیوهای کوچیک و ذنیایی از بازیهای مستقل، سوم از بین بردن سود فروش کنسول
تو هر سه تا هم سونی وارد بازی مایکروسافت شده، هم سرویس اشتراکی گذاشته، هم سراغ استودیوهای کوچیک رفته و هم احتمالا مجبوره کنسولو بدون سود بفروشه. شاید در نسل نهم هم در روی همون پاشنهی سابق بچرخه اما مطمئن باش با این روند ۷-۸سال دیگه اصلا مناسبات درامدزایی و تعریف سوداوری در صنعت گیم تغییر میکنه
اره اینطوری هم میشه گفت ولی بازار انحصار از بین نمیره و باز هم برگ برنده محسوب میشه نینتندو و ببین کلا با انحصاریاش طرف مجاب میکنه که سوییچ بگیره.
اتفاقا مایکرو میخواد وارد بازار انحصاری ها بشه خود اسپنسر هم گفته از سرعت استودیو خریدنشون کم نمیشه مثلما بازی هم بسازن واسه خودشون فقط عرضه میکنن.warner هم احتمال قوی میگره.
پ.ن:sunset و اینسومنیاک ساخت واسه xbox یه انحصاری خوب محسوب میشد تا وقتی که سونی کاملا تصاحبش کرد و اسپایدرمن انحصاری ساخت واسشون و کلی هم فروخت و حتی لانچ تایتل ps5 هم هست.پس بازی انحصاری تعیین کنندس به نظرم.
واقعا گیم پس مایکرو فوق العادس.شاید اون اینده ای که میگی رو حول همین محور بچرخه ولی انحصاری از بین نمیره چون باید یه کل کل و تضادی تو کنسول ها باشه تا کاربر خودش انتخاب کنه نه اینکه همه بازی ها رو همه کنسول ها اجرا بشه و فقط اپشن های عرضه فرق بکنه.
صد درصد انحصاری ها از بین نمیرن و اهمیتشون رو از دست نمیدن، اما انحصار از کنسول منتقل میشه روی اکوسیستم. همین امروز خبر اومد که همکاری سونی و اپیک داره جدی تر میشه، سونی فهمیده که دیگه تمرکز روی کنسول به زودی جوابگو نخواهد بود. به نظرم داره اکوسیستم خودش رو تدارک میبینه با همکاری اپیک. تصور کن انحصاری های سونی روی اپیک هم منتشر بشه، سودی که برای هر دوتا کمپانی میاره عجیب و غریبه. چرا باید خودش رو محدود کنه به فروش کنسول؟ حالا تازه سونی وارد بازی ای میشه که مایکروسافت شروعش کرد. سیاست مایکروسافت خیلی شبیه سیاست خود آمریکاست. سیستم رو یه جوری مدیریت میکنه که رقیبش از درون استهاله بشه و بیاد داخل چارچوب مدنظر خودش. حالا شاید تو اون چارچوب از خودت گنده تر بشه، ولی دیگه کنترل چارچوب دست خودته
کاملا درسته.موافقم.
40 50 میلیونی حداقل باید بزاری کنار برای pc و ps :)). وطنم پاره تنم...
برای هر کس معیار سنجش فرق میکنه
مهم اینه که به سرایق احترام گذاشته بشه
پنج شنبه هفته دیگه انحصاری های ایکس باکس معلوم میشه
در ادامه ای وجود نداره.فکر نکنم صدای جیک جیک سونی توی غرش مکروسافت شنیده بشه
آفرین به شما که با اعتصاب نظر نمیدی(: من الان خودم فن پی اس هستم ولی وقتی یه فن ایکس باکس میبینم که با احترام نظر میده لذت میبرم(:
ال کنسولینو :)
بیاید اکس باکسی ها به چنلمون : XboxGamer