تصور میکنم با خواندن این اسامی اگر هم با استودیو Level 5 آشنایی قبلی نداشتید، متوجه شدید که با چه استودیویی طرف هستیم. در این میان باید یادمان هم باشد که این استودیو دستی هم در زمینه ساخت انیمه دارد و به همین خاطر است که اصولا «روایت» و «داستان» در ساختههای این استودیو از اهمیت بالایی برخوردار است. بازی Snack World برخلاف عناوین پیشین این استودیو، فرمول قدیمی و تکراری بازیهای نقش آفرینی از نوع شخم زدن سیاهچالهها را پیش گرفته و از این حیث به نظر یک بازی تکراری میآید اما همین موضوع «اهمیت قصه» و «لحن روایت» به کمک بازی آمده و تبدیل به یک ارزش افزوده جذاب روی یک بازی تکراری شده است.
Snack World دنیای به شدت عجیب و غریبی دارد، در این جهان تمامی شهرها و مناطق جغرافیایی با اسامی خوراکی شناخته میشوند و اصولا مساله غذا در آن بسیار مهم است. کاراکترهای داخل بازی یا شکمو هستند، یا رد دادهاند و یا بسیار تو کف! هستند. شما در قالب یک شخصیتی که دارای فراموشی است در وسط یک ناکجا آباد به اسم «توتی فروتی» به هوش میآیید و بعد از صحبت با پادشاه، تصمیم میگیرید که مدتی را در این شهر زندگی کنید. اشتباه نکنید! قرار نیست در طول بازی خاطرتان بازیافته شود و بازی شما را به دل تاریک گذشته شخصیت اصلیاش ببرد، بلکه بازی کاملا نگاهی به رو جلو دارد و شما قرار است یک داستان و آینده درخشان برای خود رقم بزنید؛ بدون آنکه به گذشته کار داشته باشید.
با اینکه از لحاظ بصری بسیاری از نقاط بازی تکراری به نظر میرسند (و در واقع هر لوکیشن با تبدیل شدن به موقعیت زمانی شب یا روز تبدیل به دو لوکیشن شده و تیم سازنده جر زنی کرده است!) ولی این محلهای تکراری (که گاهی چندین بار به آنها سر میزنید) عنصر جذاب دیگری در چنته دارند: بیش از ۲۶۰ کاراکتر دشمن در بازی وجود دارد و این تنوع در میان دشمنان ستودنی است. نکته جالب توجه دیگر اینکه شما میتوانید بسیاری از این دشمنان را بعد از شکست تبدیل به Snack خود کرده و در میادین نبرد همراه خودتان سازید.
اسنک در این بازی به موجودی گفته میشود که پا به پای شما در میدان جنگیده و رفتار آن کاملا توسط هوش مصنوعی خود بازی تنظیم میشود. این شخصیت که در واقع یار دوم کنار شماست، بهترین عکسالعمل ممکنه را از خود نشان میدهد و هوش مصنوعی قوی بازی باعث شده که کمترین دغدغه را نسبت به او داشته باشید، هرچند در نهایت باید حواستان به خط نوار سلامتی او باشد و البته یادتان نرود که در طرف مقابل، این اسنک هم مراقب شماست و هوایتان را بدجوری دارد به طوری که میتواند شما را چندین بار از مهلکه مرگ نجات دهد.
شما در ابتدای بازی صرفا اجازه داشتن یک اسنک در کنار خود را دارید اما رفته رفته و با پیشروی در بازی، مجوز حضور سه اسنک همزمان نیز برای شما صادر میشود. نکته جالب توجه دیگر اینست که شما میتوانید برای لحظاتی کوتاه، برخی از این اسنکها را کنترل کنید و در واقع خودتان تبدیل به آن موجود شوید. با تبدیل شدن به این اسنکهای خاص، برای دقایقی میتوانید از قدرتهای آنان استفاده کنید و همین موضوع باعث شده که گیمپلی بازی کمتر به تکراری بودن آلوده شود. تعداد زیاد این اسنکها نیز مزید بر علت این موضوع شده و کاری کرده که گیمپلی اکشن - نقش آفرینی بازی Snack World بسیار متنوع به نظر بیاید.
شما در طول بازی چند اسلحه همراه خود دارید و با آنها میتوانید ضربه ساده، ضربه مهلک و یک ضربه کاری تمام عیار را بر سر دشمنان فرو بیاورید که انجام دادن هر یک از فنون، هم یک مدت زمان خاصی میطلبد و هم اینکه از نوار MP شما میکاهد. مدیریت درست خط نوار MP و استفاده درست از ضربات در مبارزهها جزو موارد استراتژیک گیمپلی بازی محسوب شده و در مراحل بالاتر و با وارد شدن به مناطق وسیع، این موضوع بیشتر حس میشود. همچنین باید حواستان باشد که دشمنان بازی با کدام اسلحه بیشترین ضربه را میبینند و گاهی ممکن است شمشیر در دستهایتان هیچ خط و خشی روی دشمن نیندازد و تنها گرزتان باشد که بتواند دمار از روزگار او در بیاورد.
محیط بزرگ بازی هم تکراری است و هم پر از جزییات و کاراکترهای مختلف. روابط شما با دیگر کاراکترها مهم است و گاه بازی انتخابهای سختی را پیش روی شما میگذارد که مستقیما تاثیر محسوس و نامحسوسی در روایت داستان دارد (مثلا در جایی به شما میگوید که میخواهید کدام مبارز را همراه خود به میدان نبرد ببرید، هرچند بازی به طور زیرکانهای گزینهها را برای شما محدود میسازد.) گشت و گذار در شهر و انجام ماموریتهای فرعی برای قویتر شدن شما و تیمتان ضروری است و ممکن است گاهی بازی اصلا به شما اجازه ندهد که وارد نبرد با یک باس نهایی بشوید و تشخیص بدهد که فعلا ضعیفتر از آنی هستید که با فلان دشمن مبارزه کنید.
داشتن یک گوشی هوشمند در دنیای بازیهای نقش آفرینی ژاپنی، امری چندان جدید نیست ولی در بیشتر بازیهای امروزی به چشم میخورد (از کینگدام هارتز ۳ بگیر تا خود فاینال فانتزی ۱۵). گوشی هوشمند شما در بازی Snack World نیز جدا از ارائه ارزش افزودههایی جذاب در بازی، نقش مهمی در کاستومایز کردن قدرتهایتان دارد. آموزشهای کاملی نیز در این گجت گنجانده شده و وجود این گوشی هوشمند مانند زندگی بشر امروز یک موضوع حیاتی برای گیمر این بازی به شمار میرود.
اما جدا از موارد گیمپلی بازی باید به داستان آن اشاره کنم، عنصری که همیشه در بازیهای استودیو سازنده مهم تلقی میشده و همانطور که گفته شد، جزو مواردی است که باعث شده سبک تکراری بازی جذاب باقی بماند. بازی از طنز بسیار بالایی برخوردار است و برخلاف آنچه از ظاهر طراحی کودکانه آن برمیآید، روایتش اصلا به درد کم سن و سالها نمیخورد. در واقع بازی شوخیهای +۱۵ سال بالایی در خود گنجانده و شخصیتهای روانی بازی گاه دیالوگهایی به یکدیگر میگویند که وجودشان در یک بازی برای بچهها عجیب است!
طنز حاکم در بازی به شدت خندهدار است؛ مثلا شما در طول بازی میفهمید که تقریبا تمامی کاراکترها رسما میدانند که داخل یک بازی ویدویی به سر میبرند و خودشان با نقاط ضعف بازی و کلیشههای عناوین RPG شوخی میکنند. بازی خاشعانه خودش و عناوین دیگر این نقش را دست میاندازد و هجویه تمام عیاری به شمار میرود. شما در طول بازی قدرت انتخاب دیالوگ هم دارید که میتوانید با روحیه طنازانه خود، حالت بامزهتری به بازی بدهید و جدای از همه این موارد،تقریبا تمامی شخصیتهای بازی خصلتهای دیوانه واری دارند که بعید است بعد از مشاهده آنها، از یادتان بروند. به عنوان مثال شما کلی مراحل رد میکنید تا یک الماس بنفش رنگ را برای شاهدخت شهر بیاورید و پس از آنکه با کلی بدبختی این کار را انجام میدهید، شاهدخت به شما میگوید که از داشتن این الماس صرف نظر کرده چرا که دیگر مد نیست!
طراحی بصری بازی به پای کارهای قبلی استودیو Level 5 نمیرسد اما در جایگاه مقبولی برای کنسول نینتندو سوییچ قرار دارد. بازی نسبت به نسخه اصلی خود (که برای کنسول 3DS و در داخل مرزهای ژاپن عرضه شد) پیشرفت بسزایی داشته و خوشبختانه نسخه انگلیسی (جهانی) بازی نیز با دقت صداگذاری و ترجمه شده و حتی قطعات موسیقایی آن نیز کاملا تغییر پیدا کرده و انگلیسی شده است.صداگذاری بازی با توجه به کاراکترهای روانی که در آن وجود دارد! به زیبایی صورت گرفته و هر چند همه دیالوگها صداگذاری نشدهاند اما همان تک جملاتی که از کاراکترها شنیده میشود، خلق و خوی آنها را عیان میسازد. در مجموع باید گفت دوبله قوی و موسیقی زیبای بازی در کنار جلوههای گرافیکی رنگارنگ و متنوع آن کاری کرده که بازی از لحاظ سمعی و بصری دلچسب باشد.
بازی Snack World با دنیای شوخ و شنگ و رنگارنگ خود و پر از حرفهای ناگفتهای که دارد و همچنین مسیر داستانی آرام و جذابی که عرضه میکند، گزینه بسیار مطلوبی برای این روزهایی که جهان با ویروس کرونا درگیر شده و مردم خانه نشین شدهاند، به شمار میرود. بازی میتواند با اتمسفر بامزهای که ساخته گیمر را از این جهان استرس زا کنده و به داخل یک دنیای خوشمزه ببرد و یک سفره رنگارنگ پر از غذاهای خوشمزه برای او بچیند، سفرهای با بشفابهای تقریبا یک شکل ولی محتوای جورواجور و متنوع که هر یک طعم و مزه خاص خود را دارند.
داستان اصلی: ۱۶ ساعت
داستان و ماموریت فرعی:۳۹ ساعت
صد در صد کردن بازی: ۵۵ ساعت
استودیو Level 5 ید طولانی در ساخت بازیهای نقش آفرینی تک و ناب در تاریخ بازیهای ویدویی دارد و اسنک ورلد با اینکه پروژه کوچکتری نسبت به آثار گذشته این کمپانی به شمار میرود ولی کماکان ارزش بسیاری نسبت به آثار همرده خود در این ژانر برای هواداران بازیهای نقش آفرینی دارد.
یک بازی نقش آفرینی اکشن با ته مایه کمدی و طنز و با یک جهان وسیع و طراحی بینظیر. چیز دیگری طرفداران میخواهند؟
بازی کمی تا قسمتی حوصله میخواهد و در برخی موارد روند به شدت تکراری پیدا میکند که شاید برای هرکسی قابل تحمل نباشد.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.