سگا در بازی Judgement شما را برای تغییر شخصیت اصلی سری یاکوزا آماده میکند و به جای کازوموی همیشگی و دوست داشتنی، یاگامی وکیل را پیش پایتان میگذارد. یاگامی وکیلی زبردست که تقریبا همه پروندههایش را برده و سه سال پیش در یک قضاوت اشتباه، از یک قاتل واقعی دفاع کرد؛ قاتلی که بعد از موفقیت پرونده و آزاد شدنش نامزد خود را کشت و یاگامی را در یک عذاب وجدان همیشگی و ننگ دائمی فرو برد.
یاگامی بعد از چند سال از این پرونده، شغل وکالت را کنار گذاشته و با اینکه هنوز با وکلا و دوستان قدیمی خود روابطی دارد، ولی حالا رسما در قالب یک کارآگاه خصوصی زندگی میکند. یاگامی در زندگی جدید خود سر و کارش به یک قاتل زنجیرهای میخورد که ته ماجرای آن بوی یاکوزا و گروهکهای یاکوزایی را میدهد.
یاگامی یک کارآگاه خصوصی با قدرت هنرهای رزمی بالاست؛ ترکیب این دو برخلاف آنکه که روی کاغذ نامانوس به نظر میرسد، در گیمپلی بازی تبدیل به معجون ترکیبی شده که مزه بدی ندارد. شما با یاگامی میتوانید مبارزات بزن بهادرانه خیابانی باحالی داشته باشید و از حرکات جدیدی که یاگامی بر سر دشمنانش پیاده میکند، مشعوف شوید و همچنین میتوانید شم کارآگاهی یاگامی را همراهی کنید و پروندههای در دست او را یک به یک جلو ببرید.
مبارزات در بازی Judgement حالت سریعتر و نرمتری نسبت به عناوین یاکوزای قبلی دارند و با اینکه کماکان فرسنگها از یک بازی اکشن خیابانی درست و حسابی دور هستند ولیکن به مراتب از عناوین قبلی سری یاکوزا بهتر از آب در آمدهاند. یاگامی چست و چابک بوده و میتواند از چندین فنون به صورت همزمان استفاده کند و با یادگیری حرکات جدید در طول بازی، میتواند از دیوار راست هم بالا برود و پارکور را وارد کاراتهبازی خودش کند. یاگامی بیشتر از کازوما حرکتهای تخیلی را اجرا میکند و مبارزات بازی Judgement کمی تا قسمتی فانتزیتر از مبارزات بازیهای پیشین هستند. در این بین برخی انیمیشنهای به شدت تکراری (به خصوص در هنگام اجرای حرکات ویژه ضربتی) گیمر را از این حجم تنبلی سازندگان بازی دلزده میکند.
بخش گشت و گذار (خارج از مبارزات) نیز مانند بازیهای سابق ولو بدتر ساخته و پرداخته شده است. در بازی Judgement صرفا یک شهر کاموروچو وجود دارد و این موضوع یک پسرفت برای سری محسوب میشود، گرچه سازندگان سعی کردهاند با اضافه کردن چند مینیگیم به داخل بازی مانند:پینبال، بازی شبیه به House Of The Dead (فرنچایز قدیمی سگا) و یا یک بازی من در آوردی سبک VR این نقصان را جبران کنند ولی با حذف بسیاری از مینیگیمها، رسما گندکاری خود را بیشتر ماستمالی کردند!
در کل محیط بازی کوچکتر از یکی دو بازی اخیر سری یاکوزا شده و سازندگان سعی کردند تحول اصلی را در بخش گیمپلی به رخ بکشند، آنهم نه گیمپلی مبارزات که جانمایه همیشگی این سری بوده، بلکه گیمپلی بخش کارآگاهی بازی.
همانطور که در مطلب نگاه اول اشاره کرده بودم، باید بگویم که تجربه بازی Judgement شبیه به این است که شما یک نسخه از سری Ace Attornity را بازی میکنید با این تفاوت که بازی تبدیل به یک اکشن سوم شخص شده که از المانهای سری بازیهای بتمن و هیتمن و از همه بیشتر L.A Noire و البته چند عنوان دیگر نیز الگو برداری کرده است.
یاگامی در طول بازی گاه باید با یک شاهد صحبت کند و از او اطلاعاتی کسب کند، در این حالت قدرت انتخاب شما و دیالوگهایی که بر اساس داشتههای خودتان مطرح میکنید مهم میشود. در قسمتی دیگر شاید یک متهم را در کنج خیابان گیر بیاورید که باید او را تعقیب کنید (و با دکمهزنی یا همان QTE دنبال این بابا افتادن را پیش ببرید) و یا شاید هم مجبور شوید که یواشکی و به صورت مخفیکاری در کوچه و پس کوچه به دنبال او بیفتید و هر از گاهی هم قایم شوید تا شما را نبیند. در کنار اینها گاه مجبور هستید که یک یا چند مورد را در جای درست به هم ربط دهید تا بتوانید کسی را متهم کنید و یا اینکه در برخی موارد مانند شوالیه گاتهام، باید چشمان تیزتان را باز کنید و صحنه جرم را موشکافی کنید.
اقدامات بالا همه بخشهای کارآگاه بازیهای یاگامی را شکل نمیدهند و مواردی مانند تعقیب نامحسوس با پهپاد جاسوسی و.... نیز در بازی وجود دارد. اساسا بازی مانند سری GTA سعی میکند که در هر مرحله یک حرف تازهای برای گفتن داشته باشد و قابلیت جدیدی را به نمایش بگذارد و این موضوع با توجه به مدت زمان طولانی بازی (نزدیک به ۳۰ ساعت) از اقدامات مهمی بوده که تیم سازنده نه به طور کامل اما کم و بیش از پس آن برآمده است.
تمامی این فعالیتهای کارآگاهی و مراحل جاسوسطوری بازی، با اینکه سر و شکل جدیدی در یک بازی یاکوزایی دارند ولی آن عمق و پرداخت کافی را نیز ندارند. همه المانها و عناصر کارآگاهی در این بخش از گیمپلی در یک مرحله سطحی ساده باقی مانده و بازی به هیچوجه آن حالت جنایی-معمایی که از آن انتظار دارید را پیدا نمیکند. در این بین داستان بازی با اینکه همانند سریهای قبلی یاکوزا از جذابیت و کشش خوبی برخوردار است اما به هیچوجه راضی کننده نیست.
ژاپنیها در پرداخت و نوشتن داستانهای جنایی در ادبیات خود شهرت خاصی دارند و نویسندگانی چون میناتو کانائه و کیگو هیگاشینو از زبردستان جنایینویس ادبیات جنایینویسی کنونی به شمار میروند، با این حال بازی Judgement نمیتواند داستان جنایی خود را درست پیش ببرد و بیشتر در موارد درام و البته موقعیتهای کمدی خودی نشان میدهد. طنز یکی از یاران همیشگی سری یاکوزا بوده و در بازی Judgement نیز کاملا هویداست اما گاه این طنازیها بیشتر شبیه مسخرهبازی میشود و حال و هوای جدی داستان بدجوری لطمه میخورد.
عدم درآوردن یک بالانس دقیق و درست چه در داستان و نوع روایت آن و چه در گیمپلی (به ویژه در بخشهای جدیدی که در بازی Judgement معرفی شده) پاشنه آشیل محصول جدید سگا شده و فاصله زیادی با عناوین بسیار خوب یاکوزا ایجاد میکند. یاگامی قهرمان دوست داشتنی و متفاوتی نسبت به کازوما است و پیشینه و قصه جالبی دارد، ولی این قصه با شخصیتهای مقوایی و متعددی پر شده که کار را خراب میکنند.
داستان اصلی: ۲۵.۵ ساعت
داستان و ماموریت فرعی: ۴۴ ساعت
صد در صد کردن بازی: ۷۴ ساعت
گرافیک بازی تفاوت خاصی با یاکوزا ۶ عرضه شده در دو سال پیش ندارد و حالا در سالهای پایانی عمر کنسولهای نسل فعلی، چنگی به دل نمیزند. شهر کاموروچو شاید از دور خوش رنگ و لعاب باشد، ولی اولا این ترکیب و طراحی برای آشنایان با این سری تازگی ندارد و ثانیا با دقت بیشتر به طراحیهای فنی بازی به ویژه در طراحی محیط، میتوان به ضعفهای گرافیکی بازی پی برد. طراحی کاراکترها هم با اینکه بهتر از طراحی محیط بوده ولی انیمیشنهای چهره آنان همچنان خشک بوده و این موضوع با توجه به کاتسینهای زیاد حاضر در بازی (مانند تمامی سری یاکوزا) به مرور آزاردهنده میشود.
در بخش صداگذاری نیز برای اولین بار شاهد صداگذاری انگلیسی خوب و قوی روی اکثر دیالوگهای بازی هستیم و حالا میتوان به جرات پیشنهاد کرد که اجرای بازی با دوبله انگلیسی میتواند همان جذابیت اجرای آن با دوبله همیشه خوب ژاپنی سری یاکوزا را به همراه داشته باشد. بد نیست بدانید صداگذاری یاگامی در نسخه ژاپنی بر عهده بازیگر و خواننده ژاپنی تاکویا کیمورا (شاید او را از فیلمهایی چون Blade of the Immortal و یا 2046 بشناسید) بوده که از چهره همین فرد هم برای طراحی یاگامی استفاده شده است.
بازی Judgement نه آنقدر کارآگاهی است و نه آنقدر اکشن پرهیجان. بازی در همه چیز خط میانی را پیش گرفته و ترجیح داده که چراغ خاموش کار خودش را بکند؛ یعنی به دست آوردن طرفداران قدیمی این سری و آماده سازی و گرم کردن آنها برای عرضه نسخه هفتم و همچنین بازسازی یاکوزا ۳ با نام یاکوزا کیوامی ۳. سگا با اینکه سعی کرده خلاقیتهایی در بازی Judgement به خرج دهد تا ثابت کند که یاکوزا را تبدیل به یک دکان نکرده، ولی این خلاقیتها در حد ایده باقی میمانند و بیشتر برای طرفداران همیشگی این سری جالب توجه خواهند بود. لذا اکیدا توصیه میکنم اگر با دنیای بازیهای یاکوزا غریبه هستید، آشنایی با این جهان را با بازی Judgement آغاز نکنید و تجربه آن را بعد از بازی کردن عناوینی چون یاکوزا صفر، یاکوزا یک و یاکوزا شش موکول کنید.
بازی Judgement میتوانست به مراتب بهتر باشد اگر خلاقیتهای به کار رفته در آن با تفکر و تعمق بیشتری رخ میداد و همچنین اگر سگا به این بازی بیشتر بها میداد و آن را صرفا یک اسپین آف و یک آرامبخش برای طرفداران نمیدید. یاگامی قهرمانی دوست داشتنی است و خلق و خو و از آن مهمتر، قصه منحصر به فردی دارد که کمتر در صنعت گیمینگ آن را دیدیم، همسفر بودن در کنار این قهرمان میتوانست بسیار لذتبخشر باشد.
اگر از طرفداران سری یاکوزا و جهان تبهکارانه سگا هستید و تا صبر کردن نسخه هفتم بازی نمیتوانید دندان روی جگر مبارک بگذارید، تجربه بازی Judgement میتواند مرهمی برای درد انتظارتان باشد اما مطمئن باشید که این مرهم دائمی نمیخواهد بود.
بازی برای ناآشنایان به سری یاکوزا عملا چیز خاصی ندارد. اضافه کردن سبک کارآگاهی به بازی اکشن و بزن بهادرانه یاکوزا گرچه تاحدی جواب داده اما آنچنان هم دلچسب نیست.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
نقد و بررسیتون عالی بود.
کلا من عاشق رابط کاربری ویجیاتو هستم.
باعث میشید تا آخر نقد و بررسی رو دقیق بخونیم.
کلا دمتون گرم خسته نباشید.