اما در این همکاری ریسکی، اید سافتور نقش شاگرد زرنگ و با پشتکاری را دارد که در پروژههای گروهی بیشترین کار را میکند و آوالانچ هم همان دانشجو تنبلی است که تقریبا بدون هیچ استثنایی مرتکب تمام اشتباهات گذشته خود میشود. ریج 2 به لطف گانپلی روان و سرگرم کنندهاش در درگیریها و زمان کامبت به شدت لذتبخش و دوستداشتنی است. اما وقتی نوبت به گشت و گذار در برهوت بیانتهایش و انجام مراحل فرعی میرسد، تمام مشکلات و ضعفهای بازی از زیر آب به روی سطح آمده و کامل نمایان میشوند. البته برخی از ایرادات دیگر چون مشکلات صداگذاری و داستان کوتاه و به شدت کلیشهای آن هم مشخص نیست دستپخت کار کدام یک از این دو استودیو بوده.
اما اینکه ریج 2 ارزش تجربه دارد یا خیر، سوال سخت و پیچیدهای است که به پاسخی درخور و ریز نیاز دارد. در ادامه با ویجیاتو همراه شوید تا به بررسی تمامی نقاط قوت و ضعف آخرین ساخته اید سافتور و بتسدا بپردازیم و جواب مناسب برای پرسش بالا پیدا کنیم.
اولین دیالوگهای بازی که قرار است مثلا احساسی و حماسی باشند، بسیار بیروح و ساده ادا میشوند و حتی نصفی از آنها نیز به دلیل مشکلات صداگذاری اصلا شنیده نمیشوند؛ به عبارتی اگر زیرنویس را فعال نکرده باشید اصلا متوجه وجود داشتن آنها هم نخواهید شد. بسیاری از مکالمات هم که جا دارد در قالب میانپرده قرار بگیرد، در همان بطن گیمپلی اتفاق میافتد و خلاصه در همان چند دقیقه اول علاقه خود را برای دنبال کردن داستان و مراحل از دست میدهید.
البته که همین اتفاق به سود شما و سازندگان هم تمام میشود چرا که مراحل و داستان بازی هر دو به اندازهای تکراری و ساده هستند که توجه کردن یا نکردن به روایت آنها تفاوت چندانی در انتها ایجاد نمیکند.
اما روایت این داستان کاملا تکراری تنها چند ماموریت و کمتر از انگشتان دو دست به طول میکشد. ماموریتهای فرعی Rage 2 هم انگار تنها با تغییر اسم و فضاسازی درست از دنیای جاست کاز به ویستلند منتقل شدند. در این ماموریتهای فرعی یا باید بکشید و نابود کنید یا نابود کنید و بکشید، همین و بس. جهان تیره و تار بازی به جرات زیبا و دیدنی است اما نقطه به نقطه آن با ماموریتهای فرعی احمقانه چون نابود کردن پایگاههای انسانهای جهشیافته و از بین بردن برجهای آتوریتی پر شده.
تمرکز و اصرار Rage 2 روی جمع کردن آیتمهای فراوان و تا حدودی بیکاربرد هم یکی از اشتباهات دیگر همکاری با آوالانچ است. جمع کردن این آیتمها کار شما را برای آزاد کردن انواع قابلیتهای مختلف که تمامی هم ندارند، راحت میکند اما تنوع بالای آپگریدهای بازی و استفاده از آنها آنطور که باید به چشم نمیآید. چرا که روی درجه سختی آسان و نرمال بدون استفاده از آنها و حتی پیدا کردن سلاحهای جدید میتوانید به راحتی بخش داستانی را تمام کنید.
تا به اینجا و با در نظر گرفتن تمامی این موارد، Rage 2 عنوانی ناقص است که لذتهای خاص خودش را هم دارد و احتمالا نمرهای چون 65 برای آن کفایت میکند. اما یکی از تجربههای شخصی و کمی گشت و گذار در اینترنت باعث شد که یک نمره کامل از بازی به خاطر طراحی مرحله یا Level Design از تاریخ گذشته کم کنم.
داستان اصلی: ۹ ساعت
داستان و ماموریت فرعی: ۱۳ ساعت
صد در صد کردن بازی: ۲۴ ساعت
اما از آنجایی که میخواستم قبل از رفتن به پایگاه آیتمهای لعنتی را پیدا کنم، از پایین ساختمان و از مسیری که گویا سازندگان فکرش را نکرده بودند؛ به سمت پایگاه رفتم. اما چه اتفاقی افتاد؟ در اصلی پایگاه دیر شروع به بسته شدن کرد و موفق شدم قبل از آن به داخل پایگاه بروم. نتیجه اینکه به بخشی از بازی (عکس زیر) دسترسی پیدا کردم که اصلا طراحی نشده بود و با کمی حرکت به زیر پایگاه سقوط میکردم. خوشبختانه فایل ذخیرهای تنها با فاصله زمانی 2 دقیقه قبل داشتم تا این بار از زیپلاین بروم اما با کمی جستجو در اینترنت با موردهای مشابه دیگری رو به رو شدم که حالا دیگر ماموریت آنها غیر قابل انجام است. از چنین طراحی مرحله و دیزاین اسکریپت شدهای حداقل یک یا دو نسل میگذرد.
اگر نسخه اول در تعریف هویتی مشخص مشکل داشت و دنیایی بزرگ را جلوی پای شما قرار میداد که نمیشد در آن کاری انجام داد؛ حالا Rage 2 هویتی زشت دارد و جهان وسیع دیگری را به تصویر میکشد که هیچ کدام از فعالیتهایش سرگرم کننده نیستند. بتسدا و اید سافتور به درستی بزرگترین ایراد و مشکل ریج 1 را تشخیص دادند اما برای برطرف کردن آن به سراغ استودیویی رفتند که خود سالهای پیاپی است بازیهای جهانباز پوچ و تکراری تولید میکند.
این وسط تنها میتوان به زحمات فراوان کارمندان اید سافتور برای خلق شوتر کمنقصی دیگر افسوس خورد که زیر دست و پای مشکلات بازی له شده است. امیدوارم یا نسخه بعدی Rage به یکی دیگر از شوترهای خطی و مستقیم تبدیل شود یا اینکه دنیای آن به دست سازنده چیرهدست دیگری طراحی شود. هر چه باشد این دومین باری است که جهان ریج بلای جان آن میشود.
ریج 2 مشکلات ریز و درشت بسیاری دارد اما شوتینگ بازی از همان ابتدا تا انتها لذتبخش و سرگرم کننده باقی میماند. گانپلی روان و سریع است، قابلیتهای بیشماری وجود دارد که با آزاد کردن آنها میتوانید گیمپلی را جذابتر و پیچیدهتر کنید. دنیای پهناور و آخرالزمانی آوالانچ زیبا و چشمنواز است و تنوع ظاهری خوبی هم دارد. محتوای بازی و بخش داستانی نیز هر چند شاید در حد و اندازههای یک عنوان 60 دلاری نباشد اما خوشبختانه سبب میشود مشکلات دیگر را بیشتر از آنچه که باید تحمل نکنید و ماجراجویی شما در برهوتهای ریج 2 زودتر به پایان برسد. همچنین متاسفانه یا خوشبختانه Rage 2 چند وقتی است کرک شده و این انتخاب را دارید که برای تجربه آن هزینهای نکنید.
داستان Rage 2 کلیشهای و تکراری است، در تمام طول روایتش هیچ افت و خیزی را تجربه نمیکند و بسیار زود به پایان میرسد. مراحل فرعی کاملا یکسان و خسته کننده هستند و تنها به کشتن و نابود کردن موجودات جهشیافته بازی محدود میشوند. صداگذاری بازی تا انتها ایراد دارد و برخی از دیالوگهای مهم بازی هیچ وقت به گوش نمیرسند. طراحی و دیزاین مراحل مطابق با استانداردهای جدید نیست و بسیاری اوقات کاملا اسکریپت شده پیش میرود. خلاصه Rage 2 بازی متوسط رو به ضعیفی است که تجربه آن چندان توصیه نمیشود.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
هیچوقت rage هم 1 هم 2 خوب نبود
وبسایتتون عالیه آرزوی موفقیت دارم واستون
مرسی یاسین جان، خوشحالم که دوست داشتی. اگه پیشنهاد یا انتقادی هم داشتی از هر بخش؛ از شنیدن اونا هم خوشحال میشیم :D