اما در این چند وقت اخیر حس میکردم که بازیهای جدید این مجموعه قدیمی کمی در حال تکرار خودشان هستند و خیلی طرفدار حرفهای جدید نیستند.
زمانی هم که مورتال کامبت 11 معرفی شد همین حس را داشتم. با خودم گفتم که این یکی هم عین قسمت دهم خواهد بود و اصلا انتظار نداشتم که با یک بازی متفاوت روبهرو شوم. اما اشتباه میکردم. بازی به معنی واقعی کلمه سورپرایزم کرد.
در یک کلام مورتال کامبت 11 یکی از بهترینهای این فرانچایز قدیمی است و از هر نظر میتواند طرفداران سبک فایتینگ را راضی کند. اما بگذارید این تعاریف کلی را کنار بگذارم و بیشتر از خود بازی برایتان بگویم.
بدون هیچ مقدمهای به سراغ بخش داستانی بازی میروم که حرفهای زیادی برای گفتن دارد. داستان مورتال کامبت 11 دقیقا از همان نقطهای کارش را شروع میکند که قسمت دهم تمام شده بود.
شیناک مرده، اوتورلد به دست لیو کانگ و کیتانا افتاده و ریدن آنقدر تغییر کرده که حتی دوستانش هم دیگر او را نمیشناسند. در این میان ارثرلم به ثبات قابل توجهی رسیده، خبری از تهدید اوتورلدیها نیست و دنیای انسانها به طور نسبی در صلح و آرامش به سر میبرد.
اما هیچکس خبر ندارد آرامشی که به آن عادت کردهاند، آرامش پیش از طوفان است. طوفانی که شنهایش معمولی نیستند. بله در مورد شنهای زمانی صحبت میکنم که به دست کرونیکا کنترل میشوند.
کرونیکا خیلی زود سر و کلهاش در بازی پیدا میشود و همه تلاشش را میکند با ادغام زمان حال و گذشته، تاریخ را از نو بنویسد.
تمام معادلاتی که ریدن برایش آماده شده بود، در عرض ثانیهای بر هم میریزد و مورتال کامبت 11 خط داستانی تازهای را آغاز میکند که مثل آن را در طول سری ندیدهاید.
البته در برخی لحظات کیفیت بخش داستانی افت میکند اما این افت کیفیت آنقدر نامحسوس است که امکان دارد حتی متوجه آن هم نشوید. اینکه ندررلم برای بخش داستانی و قصهگویی اهمیت قائل شده در نوع خود جالب است و قطعا وجود چنین چیزی یک نکته مثبت برای بازی به حساب میآید. به هر حال این را میدانیم که مورتال کامبت 11 یک بازی فایتینگ است و حتی اگر بخش داستانی به طور کامل هم از آن حذف شود، اتفاق خاصی نمیافتد. با این حال همین که تیم توسعه دهنده بازی حاضر است برای بخش داستانی وقت بگذارد، در نوع خود جای تقدیر دارد. البته که بخش داستانی تنها نقطه قوت مورتال کامبت 11 نیست.
شاخصترین نقطه قوت مورتال کامبت 11 گیمپلیاش است. ندررلم از اشتباهاتی که نسخه پیشین مرتکب شده بود واقعا درس گرفته و سعی کرده با برطرف کردنشان، از قسمت یازدهم بازی بهتری بیرون بکشد. خوشبختانه این اتفاق رخ داده و با فایتینگ منحصر به فردی طرف هستیم که عجیب خوب است. همه مکانیکهای بازی کارشان را به درستترین شکل ممکن انجام میدهند و اگر فکر میکنید که میشود ایرادی به آنها گرفت سخت در اشتباهید.
بگذارید با این شروع کنم که الگوی مورتال کامبت 11، اینجاستیس ۲ بوده و ندررلم از بسیاری جهات سعی کرده عملکردی شبیه به آن را ارائه دهد. در مورتال کامبت 11 برای اولین بار از تعداد اسپشیال مووهای هر کاراکتر در وریشنهای مختلف کاسته شده تا مجبور شوید به کمبو زدن روی بیاورید. این اتفاقی است که افتاده و به شخصه از آن راضی هستم. حالا خیلی کم پیش میآید که حریفتان بتواند با تکرار یک سری اسپشیال موو قدرتمد شما را زمین گیر کند. بله، دیگر از این خبرها نیست و اگر میخواهید دستتان در مورتال کامبت 11 راه بیفتد، باید کمبو زدن را تمرین کنید.
از طرفی حالا کمبو زدن هم جذابیت بیشتری پیدا کرده. تایمینگ زنجیر کردن کمبوها به یک دیگر حالا منطقیتر شده و اگر خوب تمرین کرده باشید، خیلی راحتتر میتوانید چند کمبو ترکیبی را پشت هم ردیف کنید. خود کمبوها هم حالا متنوعتر و جذابتر شدهاند و به محض اینکه یک نفر آنها را جلوی رویتان اجرا کند، قطعا ترغیب میشوید که خودتان هم به سراغشان بروید. در این خصوص برای مورتال کامبت 11 یک بخش تمرینی خیلی خوبی هم طراحی شده که با ورود به آن، بازی شما را همانند یک مربی حرفهای تمرین میدهد.
سطوح مختلفی هم برای بخش تمرینی بازی در نظر گرفته شده تا این بخش، هم برای تازهکارها کاربرد داشته باشد و هم برای حرفهایترها. به طور کلی، هر چه برای یادگیری مکانیکهای پایهای و حرفهای مورتال کامبت 11 نیاز داشته باشید در این بخش گنجانده شده و فقط کافیست واردش شوید تا خود بازی از شما یک بازیکن حرفهای بسازد. البته هنوز خوبیهای مورتال کامبت 11 تمام نشده. در یک کلام بگذارید اینطور بگویم که مورتال کامبت 11 برای رسیدن به تکامل، از ایجاد تغییر در ذات المانهای شاخصش نمیترسد. نسبت به دو نسخه پیشین چیزهایی در بازی تغییر کردند که آرام آرام داشتند به امضایی برای کل سری تبدیل میشدند.
برای مثال میخواهم به سراغ ایکسری مووهایی بروم که به طور کل از مورتال کامبت 11 حذف شدند. ایکسری مووها از قسمت نهم پا به میادین خونین مورتال کامبت گذاشتند و در آن زمان به نوعی یک حرکت انقلابی به حساب میآمدند. اما ندررلم نتوانست در قسمت دهم ایده خام ایکسری مووها را در اتاق فکرش بپزد و آنها را به بلوغ برساند. با این حال، گویا این رویه حین ساخت مورتال کامبت 11 دچار تغییر شده و ندررلم سعی کرده با جایگزین کردن فیتالبلوها، نقص ایکسری مووها را تا حد زیادی برطرف کند. فیتالبلوها البته بیشباهت به ایکسری مووها نیستند و هنوز هم خشونتی که ایکسری مووها به نمایش میگذاشتند را میشود در آنها دید.
تنها تفاوت این است که دیگر در هر جایی که دلتان بخواهد قادر به استفاده از آنها نیستید و فقط وقتی میتوانید دست به دامانشان شوید که وضعیت نوار سلامتیتان به مرز خطر رسیده باشد. جالبتر اینکه در جریان هر نبرد، فقط یک فیتالبلو برای مصرف دارید و بازی کاملا این را برایتان جا میاندازد که وابسته آنها نباشید.
این موضوع حتی روی طراحی کمبوهای بازی هم تاثیر گذاشته و اگر خوب به بازی دقت کنید میبینید که چین کردن کمبوها و استفاده درست و به جا از اسپشیال مووها به شدت وابسته نوار امپلیفای شده. چنین تغییری واقعا برای سری لازم بود و به لطف آن حالا نبردهای تاکتیکالتری را در مورتال کامبت 11 تجربه خواهید کرد که بدون فکر، برنامهریزی و مهارت قادر به زنده بیرون آمدن از آنها نخواهید بود. البته ناگفته نماند که اضافه شدن کراشینگ بلوها نیز در تاکتیکال شدن گیمپلی بازی بیتاثیر نبوده.
به طور کلی اگر در حین مبارزات یک سری حرکت خاص را در زمان مشخصی انجام دهید، کراشینگ بلوها با نمایش خشونتی غیرقابل توصیف اتفاق میافتند و میتوانید با اجرای فنی مهلک، آسیبی جدی به نوار سلامتی طرف مقابل وارد کنید. با این حال، باید یاد بگیرید که کراشینگ بلوهایتان را بیهوده از بین نبرید. ضربهای که آنها به نوار سلامتی حریف میزنند، واقعا تاثیرگذار است و در برخی مواقع میتوانند شکستی کامل را به یک پیروزی باور نکردنی برایتان تبدیل کنند. پس بیراه نیست که بگوییم مورتال کامبت 11 به معنی واقعی کلمه تاکتیکالترین نسخه سری است.
جالبتر اینکه نحوه بازی کردن شما عجیب به ورییشنهای هر کاراکتر گره خورده. حالا همانند اینجاستیس ۲ میتوانید برای هر کاراکتر ورییشن خودتان را بسازید. هر یک از ورییشنهای مورتال کامبت 11 ویژگی خاص خودشان را دارند. پس اگر به سراغ این بخش بروید و سعی کنید از ورییشنهای پیشفرض بازی فاصله بگیرید، میتوانید شیوه مبارزه خود را طوری تغییر دهید که برای هیچکس قابل پیشبینی نباشد. البته در این مسیر، مسئلهای وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. تار و پود بخش ورییشنسازی مورتال کامبت 11 با سیستم شخصیسازی کاراکترها، گره عجیبی خورده. به بیان دیگر ندررلم سعی کرده با ادغام این دو بخش، دلیلی به بازیکن بدهد که برای به دست آوردن آیتمهای مختلف هر کاراکتر تلاش کند. با این حال همین موضوع بازی را به شدت گرایندی کرده. به بیان دیگر، اگر به دنبال یک ست خاص برای ظاهر کاراکتر محبوبتان هستید، باید به معنی واقعی کلمه برای به دست آوردنش سختی بکشید.
این یک مشکل بزرگ است و از همان لحظهای که پا به دنیای بازی میگذارید عجیب توی ذوقتان میزند. در کل برای به دست آوردن آیتمهای بازی دو راه وجود دارد. یا باید در رقابتهای تاور آو تایم (Tower of Time) شرکت کنید یا پا در کریپتی بگذارید که حالا ظاهر جذابتری نسبت به گذشته پیدا کرده. تاور آو تایم تقریبا شبیه همان کلاسیک تاورها هستند با این تفاوت که بر تمام نبردهای آنها قوانین خاصی حکم فرماست. این یعنی شما باید پیش از شروع هر نبرد، قوانین حاکم بر آنها را درک کنید و بسته به شرایط موجود برای ضربه زدن به حریفتان برنامه ریزی کنید. به تبع با تمام کردن هر تاور آو تایم، بازی پاداش متفاوتی برایتان در نظر میگیرد که ممکن است خیلی هم باب میلتان نباشد.
کریپت هم با اینکه حالا قدم گذاشتن در جهانش جذابیت بیشتری پیدا کرده، اما مسیر پیشرفت ناهمواری را پیش پایتان میگذارد. چراکه میزان سکههایی که بازی به طور معمول در اختیارتان قرار میدهد، آنقدری نیست که بتوانید خیلی زود تمام صندوقهای موجود در نقشه را باز کنید. این اصلا اتفاق خوبی برای بازی نیست و اگر کمی اخبار مربوط به آن را مطالعه کنید میفهمید که باید ساعات زیادی را پای بازی بنشینید تا بالاخره آیتم مورد علاقهتان به دستتان برسد.
داستان اصلی: ۵ ساعت
داستان و ماموریت فرعی: ۱۱ ساعت
صد در صد کردن بازی: ۲۲ ساعت
با این حال، به لطف تعداد خوب کاراکترهای حاضر در بازی و بخش آنلاینی که میشود به معنی واقعی کلمه از آن لذت برد، میتوان تا حدودی روی این مشکلات چشم بست. در یک کلام کاراکترهایی که برای مورتال کامبت 11 انتخاب شدهاند عالی هستند. البته یک سری از شخصیتهای تازه وارد مورتال کامبت 11، هنوز نتوانستهاند به آن جایگاه مقبولی که تیم توسعهدهنده برایشان متصور شده بود برسند. با این حال، آنها هم تا حدودی جذابیت خاص خودشان را حفظ میکنند و اگر فرصتی در اختیارشان قرار دهید، قطعا ناامیدتان نمیکنند. در کنار این موضوع، از بخش آنلاین بازی هم نمیتوان گذشت. بخش آنلاین مورتال کامبت 11، در مجموع ۶ حالت مختلف پیش رویتان میگذارد که تجربه هر یک از آنها در نوع خود میتواند جالب باشد.
اینطور که به نظر میرسد سرورهای بازی هم برخلاف نسخه پیشین با مشکلات عجیب و غریب دست و پنجه نرم نمیکنند و مثل اینکه میشود در مورتال کامبت 11 راحت آنلاین بازی کرد. با این حال، طبق گزارشاتی که میخواندم، متوجه این شدم که سرورهای بازی با تعدادی از سرویسدهندگان اینترنت ایران مشکل دارند و به نظر میرسد که برخی از کاربران بدون نیاز به نرمافزارهای تغییر آیپی قادر به اجرای بازی نخواهند بود. به عنوان کلام پایانی بگذارید برایتان بگویم که مورتال کامبت 11 اگر بهترین مورتال کامبت تاریخ نباشد، قطعا یکی از بهترینهای سری است. مورتال کامبت 11 همه چیز برای جلب نظر مخاطبش دارد و اگر مکانیکهای تازهاش را درک کنید، خیلی زود به یکی از بازیهای محبوبتان تبدیل میشود. پس اگر عاشق سبک فایتینگ هستید و با خشونت مشکلی ندارید، مورتال کامبت 11 برای شما ساخته شده.
مورتال کامبت 11، از هر نظر بهترین فایتینگی است که در حال حاضر میتوانید پیدا کنید. بازی یک راوی بینظیر است، گرافیک خوبی دارد، مکانیکهای گیمپلیاش به درستی کنار هم کار میکنند و از همه مهمتر آنقدر تصویر سازی خشونت اغراق آمیزش را جذاب نمایش میدهد که نمیتوانید بیخیال تجربهاش شوید. مورتال کامبت 11 بازی با کیفیتی است و هر چه از یک بازی فایتینگ خشن بخواهید در اختیارتان میگذارد.
قطعا اگر طرفدار سبک فایتینگ هستید و از تماشای خشونتی بیمانند لذت میبرید، مورتال کامبت 11 برای شما ساخته شده. بازی در کل کیفیت ساخت بالایی دارد و بدون اغراق یکی از کاملترین فایتینگهای حال حاضر است. از طرفی اگر میل به شرکت در رقابتهای آنلاین را دارید، مورتال کامبت 11 از این نظر نیز نظرتان را جلب میکند و پکیج کاملی پیش رویتان میگذارد که میتوانید برای ساعتها از تجربهاش لذت ببرید.
مورتال کامبت 11 بازی خشنی است. پس اگر طاقت دیدن خون و صحنههای خشن را ندارید، قطعا این بازی به دردتان نمیخورد. از طرفی ساخته جدید ندررلم ذات گرایندی توی چشمی دارد و به راحتی میتواند باعث رنجیدن افرادی شود که با فلسفه سختی کشیدن برای به دست آوردن یک سری آیتم تزئینی مشکل دارند. در صورتی که جزو این افراد هستید، منطقی است که برای خرید بازی اقدام نکنید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
خشونت این بازی دیگه قابل قبول شده و بخاطر طرفداراش و محبوبیتش نمیشه کاریش کرد
اما بازی های خشن تری هم وجود دارن که
اون بازیا توسط افراد روانی انجام میشه
ولی در کل بازی خیلی قشنگیه بخصوص وقتی
تو کنسول دوست پرادعاتو شکست میدی
ایکاش برای تعریف از بازی مورد علاقه ات فضای بیشتری داشتی خیلی ها هنوز بطور کامل بالا نیاوردن اینجوری مخاطب اذیت میشه