VRAM چیست و چه مقدار از آن برای گیمینگ لازم است؟
VRAM یا همان Video RAM یک حافظه مخصوص است که کارت گرافیک از آن برای ذخیرهسازی و دسترسی به دادههای گرافیکی استفاده میکند. این روزها میزان VRAM یکی از مهمترین فاکتورها در مشخصات کارتهای گرافیک ...
VRAM یا همان Video RAM یک حافظه مخصوص است که کارت گرافیک از آن برای ذخیرهسازی و دسترسی به دادههای گرافیکی استفاده میکند. این روزها میزان VRAM یکی از مهمترین فاکتورها در مشخصات کارتهای گرافیک است. در این راهنمای ویجیاتو میخواهیم توضیح دهیم که خیلی ساده به این سوال جواب دهیم: چه مقدار VRAM برای بازی کردن بازیهای جدید لازم داریم؟
VRAM چیست؟
اول از همه، اصلا VRAM چیست و چه فرقی با RAM عادی دارد؟
خب، VRAM از نظر اصولی همان کار RAM سیستم را انجام میدهد. RAM دادههای ضروری را ذخیره میکند تا پردازنده بتواند به آنها سریعا دسترسی پیدا کند و سیستم را بگرداند، و VRAM هم همین کار را برای کارت گرافیک و ذخیرهسازی دادههای گرافیکی انجام میدهد.
امروزه محبوبترین نوع ویرم GDDR SDRAM است. این نوع با DDR SDRAM (که همان نوع رمی است که در اکثر کامپیوترها به کار میرود) از چند جهت تفاوت دارد، اما خلاصهاش این است که به طور مشخص برای پردازش گرافیکی طراحی شده است.
این روزها اکثر کارتهای گرافیک جدید از GDDR6 استفاده میکنند. البته بعضا از حافظه HBM هم استفاده میشود، اما آنها به علت هزینه بالای ساخت و ارائه ندادن مزایای چندان زیاد برای گیمینگ بیشتر در GPUهای مخصوص ورکاستیشن به کار برده میشوند
VRAM روی کدام تنظیمات گرافیکی بازیها تاثیر میگذارد؟
تقریبا تمام گزینههایی که برای تنظیم گرافیک بازیها دارید مقداری از VRAM را مصرف خواهند کرد، اما در حال حاضر بیشترین مصرف را رزولوشن دارد.
افزایش رزولوشن رندرینگ از 1080p به 1440p به طرز چشمگیری مصرف VRAM را بالا میبرد، و اگر به 4K برویم که باز هم بیشتر.
آخرین سری کارتهای گرافیکی که هم اکنون در بازار حضور دارندد حداقل 8 گیگابایت رم GDDR6 دارند، پس اگر یکی از آنها دارید لازم نیست نگران پایین آوردن گرافیک برای خالی کردن VRAM باشید.
اما اگر یک GPU قدیمیتر با VRAM کمتر دارید، پس از رزولوشن بیشترین مصرف حافظه را کیفیت تکسچر دارد. پس اگر با کمبود حافظه مواجهید، با پایین آوردن کیفیت تکسچر میتوانید حافظه را به طرز چشمگیری خالی کنید و راندمان را بالا ببرید.
از دیگر تنظیمات جالب توجه میتوان به LOD Distance (فاکتوری که تعیین میکند آبجکتهای محیط در چه فاصلهای از شما جزئیات بیشتر خود را بارگذاری میکنند) و برخی از انواع Ambient Occlusion و Anti-Aliasing اشاره کرد، اما اینها بیشتر از بخش پردازش کارت گرافیک کار خواهند کشید تا حافظه.
چقدر VRAM نیاز است؟
اشاره کردیم که کارتهای جدید دارای حداقل 8 گیگابایت حافظه هستند، پس اگر میخواهید یک سیستم جدید ببندید و روی رزولوشنهای 1440p یا 4K بازی کنید حتما یکی از آنها را بگیرید (البته با فرض این که وضعیت اقتصادی گل و بلبل باشد).
این روزها دیگر 4 گیگابایت برای رزولوشنهای بالاتر از 1080p کافی نیست و تنها دلیلی که برای خرید یک GPU چهار گیگابایتی وجود دارد محدودیت بودجه و یا عدم نیاز به بالاتر از 1080p رفتن است.
البته گزینههای دیگری هم وجود دارند. مثلا GTX 1660 Super دارای 6 گیگابایت حافظه و کارتهای رده بالایی همچون GTX 1080 Ti و RTX 2080 Ti دارای 11 گیگابایت حافظه هستند.
اما مسلما تفاوت در راندمان فنی صرفا به VRAM برنمیگردد و تشخیص این که چقدر از آن را حافظه و چقدرش را قدرت پردازش کارت گرافیک تعیین میکند کمی سخت است.
مثلا همان GTX 1660 Super شش گیگابایتی در رزولوشن 1440p عملکرد بهتری نسبت به RX 5500 XT دارد. کارت گرافیک میان رده AMD علیرغم داشتن 2 گیگابایت حافظه بیشتر نمیتواند بهتر عمل کند. پس لزوما VRAM نیست که قدرت یک کارت گرافیک را تعیین میکند.
نتیجه
پس در کل، 4 گیگابایت حداقل حافظهایست که برای گیمینگ روی 1080p نیاز خواهید داشت و برای رزولوشنهای بالاتر، 6-8 گیگابایت لازم خواهد بود. اما در کل اصلیترین فاکتور در خرید یک کارت گرافیک باید قدرت پردازش آن باشد.
منبع: GamingScan
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
عایییییییی
ممنون از مطلب خوبتون
سلام من کالاف وارزون رو روی سیستم نصب کردم مشخصات سیستمم هم اینتل کورای 7 9700k هست و سی پی یو 3.60GHz هست بازی رو نصب کردم وقتی میخحاد بیارع ارور میده DEV ERROR 6066 Directx encountered an unrecoverable error کسی میتونه راهنماییم کنه
ضمن اینکه گیم با گیم زمین تا آسمون فرق داره و خیلی از بازیهای امروزی رو حتی با گرافیک 2 گیگ هم میشه با گرافیک خوبی روی ۱۰۸۰p هم اجرا کرد. چیزی که من خودم به شخصه بهش رسیدم اینه که بازی های امروزی یک سری گزینه های گرافیکی دارند که تاثیر بخصوص و خیلی شاخصی تو گرافیک بازی نداره ولی فشار بیش از حد و الکی روی گرافیک میاره و لازمه در صورت امکان غیر فعال بشه تا هم گرافیک راندمانش بره بالا و هم استهلاک کمتری داشته باشه. فکر میکنم این سیاست شرکت های گرافیکی باشه که دارند کلا یک سری کارها از جمله همینی که گفتم میکنند که هی نیاز به سخت افزار قوی تر احساس بشه تا بتونند همیشه مشتری داشته باشند. وگرنه دیگه الان 8 گیگ زیاد هم هست و به نظرم حداقل تو سطح فعلی دیگه تهِ نیاز به وی رم گرافیک محسوب میشه. از طرف دیگه با این وضع بازار و قیمت مانیتورهای 4K با رفرش ریت بیشتر از 60 فقط واسه مرفه های بی درد قابل قبول هست که در اون صورت دیگه اصلا حرف خاصی باقی نمیممونه چون این افراد حتی اگر نیاز هم نداشته باشند دوست دارند همیشه تهش رو داشته باشند.
از اونجایی که من یک کارت 980 GT با 4 گیگابایت وی رم دارم کاملا این جمله رو تکذیب میکنم: «این روزها دیگر 4 گیگابایت برای رزولوشنهای بالاتر از 1080p کافی نیست و تنها دلیلی که برای خرید یک GPU چهار گیگابایتی وجود دارد محدودیت بودجه و یا عدم نیاز به بالاتر از 1080p رفتن است.» دلیلش هم کاملا مشخص؛ من همین الان یک مانیتور 2K و یک FHD رو به این کارت وصل کردم و بازی های گرافیک بالایی مثل کالاف دیوتی وارزون، اسسین کرید ادیسه و باقی بازی های روز رو روی همین مانیتور 2K به راحتی اجرا میکنم با تنظیمات گرافیکی مکس و اف پی اس حداقل 40 که با کمی تغییر در تنظیمات بازی و کم کردن یک سری آپشن های بدرد نخور به راحتی به بالایی 60 میرسه. به عنوان مثال تو کالاف وارزون با تغییر یک سری آپشن ها ضمن اینکه کلا حدود 2.5 گیگ از فضای وی رم استفاده میشه، بالای 60 فریم هم میگیرم از بازی بدون کاهش خیلی مشخصی از گرافیک.
?WHAT
ممنون از نظر مفیدت
میشه بگی کدوم بخش از تنظیمات رو کم کردی که باعث میشه حافظه کمتر استفاده بشه؟