بازسازی سهگانهی مافیا میتواند در تاریخ ماندگار شود
آیا مافیا، حلقهی اتصالش به صنعت گیم را از داده است؟ پاسخ به این سوال دشوار است. هرچه باشد، این سری علاقهی زیادی دارد که برای مدت طولانیای غیب شود و سپس از سایهها بیرون ...
آیا مافیا، حلقهی اتصالش به صنعت گیم را از داده است؟ پاسخ به این سوال دشوار است. هرچه باشد، این سری علاقهی زیادی دارد که برای مدت طولانیای غیب شود و سپس از سایهها بیرون بیاید و خودش را با بیتفاوتی میان تیر و ترقه و آتش بازی معرفی کند. سه بازی در ۱۸ سال. مافیا ثابت کرده که فاخر و غیرقابل پیشبینی است. اما در آستانهی طلوع نسل بعد، Hangar 13 استودیوی خالق بازی، باور دارد که زمان آن فرا رسیده که دور گذشتهی مافیا خط بکشد و اندیشیدن به آیندهی آن را آغاز کند.
الکس کاکس (Alex Cox)، کارگردان عنوان Mafia: definitive Edition اینگونه توضیح میدهد:
بعد از مافیا ۳، میخواستیم در زمان کمی که به پایان نسل باقی مانده، بازهم روی مافیا کار کنیم. چند عنوان مختلف در حال توسعه داشتیم -که بیشتر از این نمیتوانم دربارهشان بگویم- اما کاری که با مافیا داشتیم را انجام دادیم. ما این ایده را مدتها در ذهن داشتیم. فکر میکردیم برای بازیکنان جذاب باشد که هر سه مافیای قبلی را دوباره روی یک پلتفرم تجربه کنند. این فرصت خوبی برای ما بود که برگردیم و مرزهای جدیدی برای مافیا تعریف کنیم.
Alex Coxاحیا یک بازی مدفون شده در زمان
«از ۲۰۰۲ زمان خیلی زیادی گذشته...» کاکس میخندد، او خیلی خوب میداند که بازگشت به گذشته و بازگشایی پروندههای خاک گرفتهی مافیای اصلی Illusion Softworks بدون خسته شدن، چقدر کار دشواری است. صنعت ویدیوگیم از اولین باری که در خیابانهای لاست هون تیراندازی کردیم، تحولات قابل ملاحظهای داشته است. خیابانهایی که تامی آنجلوی یک لا قبا را از یک راننده تاکسی به یک گنگستر ترسناک تبدیل کرد.
اما هنگر ۱۳ نمیخواست که رسم و رسومات خانوادهی مافیایی سالیری در میان برگهای تاریخ صنعت گیم، گم بشوند. درحالی که مافیا ۲ (۲۰۱۰) به راحتی قابل ریمستر کردن است، اولین نسخهی مافیا برای این کار بیش از حد قدیمی شده است. بنابراین استودیو تصمیمی را گرفت که با عقل جور درمیآید: بازسازی بازی ار ابتدا.
ما به عقب بازگشتیم و ارزیابی کردیم که آیا میتوانیم با همین بازی که وجود دارد انجام بدهیم؟ غیر ممکن بود، بازی خیلی قدیمی شده بود. ماجرا با بالا بردن کیفیت تکسچرها و زیاد کردن پولیهای کارکترها حل نمیشد. صنعت راه طولانیای را از زمان مافیا ۱ طی کرده است. البته هستهی بازی همچنان درخور است.
Alex Coxوقتی کاکس میگوید درخور، دربارهی داستان و شخصیتپردازی صحبت میکند. یک راننده تاکسی افسرده در میان نزاع خاندانهای مافیایی برای بدست آوردن رسمیت و بقا، گیر میافتد. دربارهی اتمسفر جهان بازی صحبت میکند، یک شبیهسازی دلبرانه از ایالت ایلینویز در سالهای پایانی منع الکل در دههی ۳۰ میلادی. و البته او دربارهی هستهی اصلی گیمپلی سخن میگوید که حتی علیرغم غباری که در طی این سالیان رویش نشسته، هنوز هم میدرخشد. مافیا یک اکشن روایت محور است که تمرکز اصلیاش، داستان گویی در خلال راندن ماشینهای شیک قدیمی و درگیریهای مسلحانه با آدمهای مافیاهای مختلف است.
چیزی که قرار است در ۲۵ سپتامبر (۴ مهر) دریافت کنیم، یک بازسازی پیشگامانه است که به راحتی میتواند با عنوانهای آغازین نسل بعد اشتباه گرفته شود. لاست هون (Lost Heaven)، وقتی با وضوح 4K و HDR نمایش داده شود، کاملا متعالی به نظر میرسد. دههی ۳۰ از اولین نمایش مافیا، تا به حال با این جزئیات نشان داده نشده است. اما این یک عنوان عرضهی PlayStation 5 یا Xbox Series X نیست. بلکه یک انتشار فرح بخش برای PC, PlayStation 4 و Xbox One است. یکی از دلایلی که بازسازی مافیا تا این حد تمیز و جذاب به نظر میرسد، این است که بازی برپایهی موتور مافیا ۳ توسعه داده شده است. هنگر ۱۳ سرمایهگزاری قابل ملاحظهای برای توسعهی انجین مافیا ۳ انجام داده بود. کاکس میگوید:
ما نقطه شروع خوبی برای Mafia: Definitive Edition داشتیم. لازم نبود زمان زیادی صرف کنیم تا چرخ را دوباره اختراع کنیم. این بدین معنی بود که میتوانیم تمرکزمان را روی چیزهایی بگذاریم که برای منحصر به فرد کردن بازی لازم بود.
Alex Coxمناسک گذر
اگر تیم هنگر ۱۳ میخواست روی Mafia: DE کار کند، باید اول به سراغ بازی اوریجینال سال ۲۰۰۲ میرفت. چیزی که بیشتر شبیه به حضور اجباری و البته سخت در یک مراسم سنتی بود.
میدانید، بسیاری از اعضای تیم توسعهی ما وقتی مافیا عرضه شد دبستانی بودند. اگر شما روی گیمپلی کار میکنید و سعی در بازآفرینی تجربهی قدیمی دارید، باید بروید و آن را بازی کنید. البته نه نسخههای PS2 و Xbox، چون آنها پورتهای بینقصی نبودند. بنابراین ما با نسخهی موجود روی PC بهعنوان مرجع Definitive Edition رفتار کردیم. البته برای کنار آمدن با سیستم کنترل پیچیدهی بازی باید دستهایتان مانند عنکبوت باشد. آن سیستم برای بازیکنان امروزی عملا غیرقابل درک است. بسیاری ممکن است به همین دلیل بخواهند کامپیوترشان را از پنجره به بیرون پرتاب کنند. اما ما باید با آن بازی میکردیم تا درک کنیم بازی اصلی چه حال و هوایی داشته است.
Alex Coxدر نتیجه، به نظر میرسد بازسازی مافیا، یک معماری ظریف برپایهی نسخهی اصلی است، که سازندگان آن را مثل یک دستورالعمل باستانی که باید قبل از استفاده خاکش تکانده شود، در مقابلشان گذاشتهاند و از آن بهعنوان راهنمایی برای بازسازی آن تجربهی منحصر به فرد با تمام جزئیاتش، استفاده کردهاند.
برای مثال، مبارزات بر پایهی پناه گرفتن، برای کسانی که مافیا ۳ را تجربه کردهاند بسیار آشنا خواهد بود. هرچند که بازهم از آنچه در سال ۲۰۱۷ ارائه شد تمیزتر و کمایرادتر است. سیستم کنترل به کلی دگرگون شده است. هر چیزی از قدم زدن در خیابان تا راندن ماشینهای کلاسیک قرار است بهتر از همیشه باشند. آنطور که کاکس میگوید، استودیو تلاش زیادی برای بازسازی وفادارانهی اتمسفر لاست هون کرده است. آنها تا جایی که ممکن بوده، ماموریتهای اصلی و خط داستان را حفظ کردهاند. اما از پر و بال دادن به ایدههای اولیهی طراحان بازی هم دریغ نکردهاند.
فیلمنامهی بازی هم، تحت هدایت نویسندهی تحسین شدهی استودیو یعنی هیدن بلکمن (Hayden Blackman)، تغییرات قابل ملاحظهای داشته است. کاکس دلیل این بازنویسی را ترجمهی بد عنوان کرد. ظاهرا متن اولیهی بازی که در Illusion Softworks توسط نویسندهی اصلی بازی دنیل وفرا (Daniel Vávra) به زبان چکی نوشته شده بوده، برای نسخهی بین المللی و انگلیسی بازی در سال ۲۰۰۲، خوب ترجمه نشده بود. کاکس توضیح میدهد:
ترجمه بعضا در دیالوگها آن کیفیت لازم را نداشت. صداها کاملا وفادار به متن ضبط شده بودند. اما من فکر میکنم بعضی ظرافتهای کلامی در ترجمهی انگلیسی گم شده بودند. ما متن اصلی و متنی که در بازی پیاده شده بود را بهعنوان دو نقطهی مرجع در نظر گرفتیم. ما متن را به صحنههای مختلف تقسیم کردیم و از آنجا شروع به اصلاح کردیم. ما با آن بعنوان یک فرصت برای اضافه کردن عمق بیشتر و پسزمینهی داستانی به کاراکترها برخورد کردیم. خروجی این رویکرد توسعهی روابط میان شخصیتهایی شد که شاید در بازی اصلی فرصت تعامل با آنها را نداشتیم.
Alex Coxفلسفهی گسترش دادن عناصر کلیدی و عمق دادن به آن در مواقع لزوم در همه جای بازی دیده میشود. از نحوهی کنترل کاراکتر اصلی تا طراحی مراحل و ماموریتها. هنگر ۱۳ راه زیادی را پیموده تا بازی برای دو گروه مطبوع باشد: آنهایی که در جستجوی خاطراتشان هستند و آنهایی که تمام اطلاعاتشان از مافیا به آنچه در یوتوب دیدهاند محدود میشود. اگر شما نسخهی اول را بازی کردهاید، مثل بازگشت به خانه خواهد بود. اگر این اولین سفرتان به لاست هون است، برایتان یک عنوان کاملا جدید در سری مافیا خواهد بود.
آیندهی مافیا
حالا، برای اولین بار شما قادر خواهید بود که هر سه نسخهی مافیا را به صورت متوالی و با کیفیت برابر روی یک پلتفرم تجربه کنید. همانطور که کاکس اشاره کرد، این فرصت هنگر ۱۳ برای بازگشت و بازتعریف سهگانهی اوریجینال است.
آنها ایدهی اصلی فرنچایز را دنبال میکنند. درحالی که بازیها نگاه اندکی متفاوت به نسخههای اصلی دارند، اما همچنان روایت بالغ و پیچیدهای از دنیای جرایم سازمانیافته را به مخاطب ارائه میدهند.
اگر سه گانه را بازی کنید، از دهههای ۳۰، ۴۰، اوایل ۵۰ و اواخر ۶۰ عبور خواهید کرد. اگر این کار را کرده باشید، میدانید که درحالی که هرکدام از بازیها محتوا و روند خودشان را دارند، اما خیلی ظریف از طریق پیشنهی شخصیتها به یکدیگر متصل اند. این ایدهی واقعا جذابی است. یک گنگستر کارکشته بودن در عصر جولان دادن جرایم سازمانیافته و مافیاها. اینکه خاندانهای مافیایی میتوانند در نسلها ادامه پیدا کنند و تجارتشان را پیشرفته تر کنند. از خرید و فروش مشروبات الکلی در دورهی منع آن، تا تجارت جنگ و بعد از آن مواد مخدر. همانطور که در مافیا ۱، ۲ و ۳ دیدیم. عملا شما میتوانید داستان جرایم سازمان یافته در تاریخ آمریکا را مرور کنید.
فکر میکنم دربارهی مافیا این چیزی است که همیشه جذاب است، اینطور نیست؟ اگر ما مافیاهای بیشتری در سالهای آینده بسازیم، قطعا با همین رویکرد خواهد بود، اما در زمانها و مکانهای مختلف.
Alex Coxبیشتر بخوانید:
- بازگشت به دوران طلایی مافیا در اولین تریلر از Mafia: Definitive Edition [تماشا کنید]
- Mafia: Trilogy معرفی شد؛ نسخه اول ریمیک میشود و نسخههای بعدی هماکنون در دسترس هستند
همچنان که زمانمان رو به اتمام بود من از کاکس پرسیدم که آیا سخت نیست درحالی که ذهنتان پر از ایدههای مختلف دربارهی دنبالهی این سری است، روی بازسازی نسخههای قدیمی تمرکز کنید؟ او با خنده پاسخ داد: «راستش را بخواهید، واقعا خستهکننده بود، بنابراین من تمام توانم را گذاشتم تا این بازی را تمام کنم. وقتی بازی منتشر شود آن وقت حتما به اینکه در ادامه چه خواهیم کرد، فکر میکنم.»
Mafia: Definitive Edition در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰ (۴ مهر ۱۳۹۹) برای PS4, Xbox One و PC به نسخههای Definitive Edition مافیا ۲ و مافیا ۳ -که هم اکنون قابل بازی هستند - خواهد پیوست و در دسترس خواهد بود.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من که شخصا با نسخه سوم شدیدا حال کردم به حدی که بعد کرکی تموم کردن رفتم اصلش رو از استیم خریدم
این بازی سازی سه گانه ارزش خرید داره !
WHAT DO THEY CALL YOU SON?
THOMAS ANGELO SIR????❤️❤️
ای کاش نسخه 2 رو هم ریمیک میکردن، با افزودن شخصی سازیهای بیشتر و خلاقیت میشد مافیا 2 رو موندگار تر کرد
آره واقعا؛ من خودم 2 رو از همه بیشتر دوست دارم و به نظرم در حقش اجحاف شد