ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مولتی پلیر Call of Duty: Black Ops Cold War - Banner
اخبار و گزارش‌ها

بخش مولتی پلیر Call of Duty: Black Ops Cold War مسیر بتلفیلد را پیش می‌گیرد

فرانچایزهای کال آو دیوتی و بتلفیلد سال‌های زیادی است که با یکدیگر برای جذب مشتری در حال رقابت هستند و هر کدام از آن‌ها با زاویه دیدی متفاوت مخاطبانشان را به میدان جنگ می‌فرستند. با ...

محمدرضا صفری
نوشته شده توسط محمدرضا صفری | ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۱

فرانچایزهای کال آو دیوتی و بتلفیلد سال‌های زیادی است که با یکدیگر برای جذب مشتری در حال رقابت هستند و هر کدام از آن‌ها با زاویه دیدی متفاوت مخاطبانشان را به میدان جنگ می‌فرستند. با توجه اشارات اخیری که به بخش مولتی پلیر Call of Duty: Black Ops Cold War شده، به نظر قرار است یکی از فاحش‌ترین تفاوت‌های بین این دو فرانچایز کم رنگ‌تر شود.

ساخت Call of Duty: Black Ops Cold War به صورت یک راز مخفی نگه داشته شده بود و در هنگام معرفی، باعث تعجب خیلی‌ها شد. با این که از بخش مولتی پلیر Call of Duty: Black Ops Cold War محتوای زیادی ندیدم اما طرفداران متوجه یک نقشه خیلی بزرگ از صحرا شده‌اند. با منتشر شدن اطلاعات بیش‌تر، تأیید شد این نقشه یک میدان نبرد بزرگ خواهد بود که تعداد خیلی زیاد از پلیرها را در مد Ground War خود جای می‌دهد.

بعضی از طرفداران از ایده وجود چنین نقشه بزرگی هیجان زده شده‌اند اما عده دیگری از طرفداران اعتقاد دارند شباهت‌هایی بین این نقشه Call of Duty: Black Ops Cold War و یکی از نقشه‌های بزرگ صحرایی سری بتلفیلد وجود دارد.

با گسترده‌تر شدن نقشه‌ها و بزرگ‌تر شدن انفجارها، طرفداران می‌توانند ببینند تفاوت بین بخش مولتی پلیر Call of Duty: Black Ops Cold War و سری بازی‌های بتلفیلد در حال کاهش است.


تفاوت بین کال آو دیوتی و بتلفیلد

کال آو دیوتی همیشه با نقشه‌های کوچک‌تر، نبردهای چالش برانگیز و پلی‌لیست‌های همیشه در حال تکاملش، طرفداران بخش مولتی پلیر را به خود جذب می‌کرد. ترکیب سلاح‌های انتخاب شده برای بازی با گیم‌پلی سریع آن، محیطی را خلق می‌کند که در آن پلیرها به واکنش‌های سریع و داشتن آگاهی محیطی اتکا می‌کنند. معمولاً در کال آو دیوتی می‌بینیم پلیرها با هر نوع سلاحی، از اسنایپرها گرفته تا شات‌گان‌ها، مستقیم به وسط مهلکه می‌روند و برای آبجکتیوهای گوناگون می‌جنگند. روند سریع و محیط آرکید است که باعث جذب شدن طرفداران به بخش مولتی پلیر کال آو دیوتی می‌شود.

بتلفیلد مسیری مجزا را در پیش گرفته است. با وجود وسایل حمل و نقل، آبجکتیو‌ها و اسکوادهای به هم وابسته، پلیرها برای هر مأموریت باید هدف گذاری کنند تا موفق شوند. کلاس‌های مختلف به پلیرها اجازه می‌دهد تا نقش‌های متفاوتی را در میدان نبرد به عهده بگیرند و وجود وسایل حمل و نقل نیز به جا به جا شدن، اقدامات متقابل و حتی در بعضی موارد به نفوذ و حمله کمک می‌کنند. با وجود نقشه‌های با مقیاس بزرگ و تجربه جنگ‌های عظیم در بتلفیلد، مدهای طولانی‌تری ارائه می‌شود و یک دست بازی شاید چندین ساعت طول بکشد.

در حالی که Call of Duty: Modern Warfare در حال امتحان ایده‌های جدیدتر برای مد Ground War است اما می‌توان دید که کم‌کم این مد بازی در حال نزدیک شدن به بتلفیلد است. دست‌های طولانی‌تر، نبرد با وسایل حمل و نقل و نقشه‌های بزرگ یک تجربه جدید را تشکیل می‌دهند که به طرز واضحی با استایل همیشگی کال آو دیوتی فرق دارد.


اضافه شدن وسایل حمل و نقل

با این که بخش کمپین کال آو دیوتی به اندازه کافی از وسایل حمل و نقل استفاده کرده اما برای بخش مولتی پلیر این کار بسیار محدودتر بوده است. اکثر وسایل حمل و نقل خارج از بخش کمپین برای کیل‌استریک‌ها یا اسکوراستریک‌ها استفاده می‌شدند. با این حال در مد Ground War، پلیرها شاهد حضور بیش‌ترین وسایل حمل و نقل در تاریخ فرانچایز کال آو دیوتی بوده‌اند.

ترکیب شدن وسایل حمل و نقل با استایل واقع‌گرایانه بازی (عدم وجود مواردی مثل جت‌پک‌ها و...)، بخش مولتی پلیر را به طرز جالبی تغییر داده است. با این که هنوز تأکید بر مبارزات در نقشه‌های کوچک‌تر وجود دارد اما حضور وسایل حمل و نقل باعث مرگبارتر شدن مناطق باز نقشه شده‌اند.

حالا با وجود نقشه‌های بزرگ‌تر، جا به جایی درون بازی تبدیل به یک نیاز شده است. پلیرها برای رسیدن به نقطه‌ای دور دست در نقشه، به سرعتی نیاز دارند که با جو واقع‌گرایانه در کال آو دیوتی به طور عادی آن را نمی‌بینیم.

شاید چنین چیزی یک تحول طبیعی به نظر برسد اما وقتی نتایج نهایی گیم مدهایی مثل Ground War را بررسی کنیم، به نوعی یک نسخه اولیه از فرمول بتلفیلد را می‌بینیم. همه چیز با اضافه شدن وسایل حمل و نقل و نیاز به میدان‌های نبرد بزرگ‌تر شروع می‌شود.


اندازه نقشه، اندازه تیم‌ها و مدت زمان بازی

عامل اصلی تفاوت بین کال آو دیوتی و بتلفیلد اندازه هر دست بازی است. شروع به کار مد Ground War در Call of Duty: Modern Warfare این تفاوت را کم‌رنگ‌تر کرد و به نظر بخش مولتی پلیر Call of Duty: Black Ops Cold War همین مسیر را پیش می‌گیرد.

اگر مد Ground War همان طور که انتظار می‌رود رشد کند، پس مطمئناً مخاطبان کال آو دیوتی به تجربه بخش مولتی پلیری شبیه به بتلفیلد نزدیک خواهند شد. ظاهراً اینفینیتی وارد سمت نبرد هوایی نخواهد رفت ولی تریلر منتشر شده از ساخته تری‌آرک، Call of Duty: Black Ops Cold War، بخش مولتی پلیر را در حالی به تصویر می‌کشد که پلیرها، سربازهای روی زمین را با هلیکوپتر مورد هدف قرار می‌دهند. شاید هلیکوپتر مربوط به کیل‌استریک باشد اما بخشی از جامعه مخاطبان کال آو دیوتی معتقدند که ماجرا این گونه نیست.

نقشه‌های عظیم و مبارزات با وسایل حمل و نقل فقط آغاز ماجرا هستند؛ چرا که از بین رفتن تفاوت‌ها ممکن است باعث شود برخی از اعضای جامعه کاربری، علاقه خود را به بخش مولتی پلیر کال آو دیوتی از دست بدهند. بخشی از طرفداران کال آو دیوتی و بتلفیلد هستند که باور دارند این تفاوت‌ها، میراث هر کدام از فرانچایزها هستند. با این که توسعه‌دهندگان مختلفی روی هر نسخه از بازی‌ها در این فرانچایزها کار می‌کنند اما در نهایت تمام این ساخته‌ها از یک سری ویژگی‌های مشترک بهره می‌برند.

البته نزدیک شدن تجربه بخش مولتی پلیر این دو فرانچایز به طور قطعی چیز بدی نخواهد بود. شاید بیش‌ترین سود برای طرفداران کال آو دیوتی باشد که می‌توانند از نقشه‌های بزرگ‌تر بهره ببرند. از طرف دیگر، بتلفیلد به جنبه واقعی و طبیعی بودن خود اصرار دارد ولی کال آو دیوتی می‌تواند مسیر آرکید و سریع بودن ساخته‌های خود را حفظ کند. همچنین باید در نظر گرفت که کال آو دیوتی با وجود نقشه‌های کوچک و سرعت بالای بازی می‌تواند با درگیر نکردن پلیرها با یک دستِ چند ساعته، سود کند.

ممکن است چنین تغییراتی بیش‌تر به ضرر بتلفیلد باشد. به طور کلی بتلفیلد به خاطر ساخت جوی واقعی از نبرد توانسته نسبت به کال آو دیوتی عملکرد درخشان‌تری داشته باشد اما اگر کال آو دیوتی بخواهد مقیاس نبردها را بزرگ‌تر کند و جو بخش مولتی پلیر را به یک نبرد واقعی نزدیک‌تر کند، بتلفیلد می‌تواند در سبکی که برای به دست آوردن و توسعه آن شدیداً تلاش کرده، شکست بخورد.

اگر از دید پلیرها نگاه کنیم، ترکیب بخش مولتی پلیر بتلفیلد و کال آو دیوتی یک ترکیب فوق العاده خواهد بود. نبردهای در مقیاس بزرگ که با درگیری‌هایی سریع همراه است، یک محیط بازی منحصر به فرد را به ارمغان می‌آورد که قطعاً طرفداران عاشقش خواهند شد.

با این حال و با پیش رفتن کال آو دیوتی به سمت نوآوری و بزرگ‌تر کردن مقایس نبردها، طرفداران باید حواسشان باشد تا توسعه دهندگان آن چیزی که از بازی دوست دارند را تغییر ندهند.


فکر می‌کنید کاهش تفاوت‌ها و نزدیک‌تر شدن تجربه بخش مولتی پلیر فرانچایزهای کال آو دیوتی و بتلفیلد به یکدیگر حرکت درستی باشد؟ آیا شما دوست دارید چنین اتفاقی بیفتد؟ دیدگاه‌هایتان را با ویجیاتو در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.


به مطالعه ادامه دهید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • m3y
    m3y | ۱۵ شهریور ۱۳۹۹

    کاد تا تخریب پذیری تو بازیش اضافه نکنه نمیتونه یه جنگ درست حسابی و مثل بتلفیلد به تصویر بکشه

  • Amir
    Amir | ۱۴ شهریور ۱۳۹۹

    ایده خوبیه ولی به شرطی که حجمش به ۵۰۰ گیگ نرسه با ۱۰۰ گیگ اپدیت سر هر ماه??

  • XBox-Live
    XBox-Live | ۱۴ شهریور ۱۳۹۹

    اگر قرار باشه این بازی هم مثل قبلی رو نقشه های بزرگ تمرکز داشته باشه و بخواد مثل بتلفید بشه به درد ما نمیخوره و بیشتر به درد فن های بتلفید میخوره. BO3 بهترین مینی نقشه ها رو داشت که راحت میشد توی مولتی بالای 40 تا کیل زد بخصوص نقشه Combine که حتی ازnuketown بیشتر طرفدار داشت.اگر چیزی که ما میخوایم نباشه برای اولین بار هست که توی این ده سال قید خرید اورجنیال بازی رو میزنیم

  • BJay
    BJay | ۱۳ شهریور ۱۳۹۹

    بهترین روند رو در پیش گرفتن
    هم به ریشه‌های کالاف پایبند موندن و گیم مودهای قدیمی رو به بهترین شکل نگه داشتن هم ابعاد جدیدی رو به بازی اضافه کردن
    یکی از دلایل مهم فروش فوق العاده مدرن وارفیر این بود که به عنوان یه بازی شوتر برای هر سلیقه‌ای محتوا داشت
    از تیم دث مچ‌های کلاسیک بگیر تا گراوند وار و وارزون
    بازی یه لحظه هم حس تکراری بودن بهت نمیداد
    کار دایس خیلی سخت شده و با چیزایی که از بتلفیلد ۵ و پشتیبانی افتضاحش دیدم هیچوقت نمیتونن دیگه یه بتلفیلد خوب بدن بیرون و کالاف برای همیشه بی رقیب مونده.

    • Schrodinger
      Schrodinger | ۱۳ شهریور ۱۳۹۹

      از نظر من حس نبرد واقعی که بتلفیلد یک به بازیکن ارائه میداد بی نظیر بود و حالا حالا ها اکتیویژن نمیتونه همچین کاری کنه. امیدوارم دایس هم نسل جدید همزمان با کال اف دیوتی یه بازی خفن دیگه مثل نسخه های قبلی بتلفیلد بده بیرون تا جذاب تر بشه من که بازم بتلفیلد رو ترجیح میدم

    • XBox-Live
      XBox-Live | ۱۴ شهریور ۱۳۹۹

      برو نسخه های کلاسیک رو بازی کن تا بفهمی اینی که شما بازی میکنی هیچ شباهتی به کل اف دیوتی نداشت فقط با اسم modern warfare سرگیمرها کلاه بزرگی گذاشت

مطالب پیشنهادی