شاید بتوان گفت این روزها اونجرز به لطف دنیای سینمایی مارول تبدیل به بزرگترین برند دنیای سرگرمی شده باشد. با این که این گروه در فیلمها خیلی موفق حضور پیدا کرد اما جای خالی یک بازی بزرگ از آنها در دنیای ویدیو گیم حس میشد تا این که Marvel's Avengers پا به میدان گذاشت.
با این حال Marvel's Avengers در حالی که پتانسیل تبدیل شدن به یک اثر موفق اقتباس شده از دنیای کمیکها را داشت اما در نهایت فقط یک بازی معمولی و حوصلهسربر از آب درآمد که حتی از نظر فنی نیز مشکلاتی عجیب و غریب دارد. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا بررسی کامل این بازی را مطالعه کنید.
Marvel's Avengers را میتوان اولین بازی AAA مولتیپلتفرم از شخصیتهای محبوب دنیای مارول دانست. قبل از این بازی به یاد ندارم اثری دیده باشم که به این اندازه سر و صدا کرده و برای تبلیغات آن هزینه صرف شده باشد. پس منطقی است به عنوان اولین بازی اونجرز، دوست داشته باشیم که بیشتر در نقش ابرقهرمانان شناخته شده و قدیمی مارول بازی کنیم و آنها شخصیت محوری باشند.
اما سازندگان در تصمیمی عجیب، کامالا خان، یکی از شخصیتها جدید خلق شده در کمیکهای مارول را به عنوان محوریترین شخصیت در داخل بازی قرار دادهاند. بازی با کامالا خان شروع میشود، و به جز بخشی کوتاه، کل پرولوگ بازی را با او میگذرانیم. احتمالاً با خود میگویید چنین کاری برای آشنایی بیشتر با سیستم گیمپلی بازی مناسب باشد و چه اشکالی دارد که یک شخصیت جدید را به مخاطبان معرفی کنند و داستان او را نیز کمکم جلو ببرند؟
خب، باید عرض کنم Marvel's Avengers هیچ کدام از این دو کار را نیز به درستی انجام نمیدهد. در مورد گیمپلی (و مشکلات فاجعهبارش) در ادامه توضیح خواهم داد و این جا بیشتر به جنبه روایی بازی اونجرز میپردازم.
ما ابتدا کامالا را در دوران کودکی میبینیم که به فستیوال اونجرز میرود. در طی حوادث A-Day (روز اونجرز)، او قدرتهایی به دست میآورد و دفعه بعد که کنترل او را به دست میگیریم، با پرش زمانی چند ساله، کامالای نوجوان در اختیار ما قرار میگیرد. کامالایی که با قدرتهای خود کنار آمده و تقریباً کنترل کامل آنها را به دست گرفته است.
داستان بازی خیلی نتوانسته بین محوری بودن شخصیت کامالا و اهمیت شخصیتهای اصلی اونجرز، بالانس برقرار کند. گاهی اوقات میبینیم کامالا فراموش شده و این اعضای اصلی اونجرز هستند که کار همیشگیشان را انجام میدهند اما ناگهان سر و کله کامالا پیدا شده و کار را به اتمام میرساند. به نظر سازنده جرئت نکرده که از کامالا آن طور که باید استفاده کند و در دوگانگی بین «بازی اونجرز بودن» و «محوری بودن کامالا»، هر دو را قربانی هم کرده است. از کمرنگ بودن پروتاگونیست بازی در تبلیغهای قبل از انتشار میتوان نتیجه گرفت بازی نیاز داشته از اسم اونجرز استفاده کند در حالی که اصل کار همیشه کامالا بوده است.
از طرف دیگر، داستان بازی نمونهای بیشاخ و برگ از خط داستانی جنگ داخلی به نظر میآید. در طی حوادث روز اونجرز، فعالیتهای این گروه ابرقهرمانی منع شده و آنها یکی پس از دیگری به حاشیه رانده میشوند. به جای آنها نیز سازمان A.I.M. با ریاست جرج تارلتون به عنوان محافظان انسانها، فعالیت خود را آغاز میکند. البته همان طور که قابل حدس است، این سازمان در باطن یک سازمان شرور بوده و با همان اولین ملاقات با تارلتون هم متوجه میشوید ویلن نهایی بازی خود او خواهد بود.
در بخش کمپین بازی باید با کامالا خان مسیر دور هم جمع کردن اونجرز و مبارزه علیه نقشههای پلید A.I.M. را آغاز کنید. بازی بدون هیچ پیچش تأثیرگذاری در داستان، همین مسیر را پیش میگیرد؛ در حالی که سورس متریال این عنوان دنیای بیانتهای کمیکها است. سازندگان میتوانستند با بینهایت داستان و شخصیت گوناگون، جذابیت روایی Marvel's Avengers را افزایش دهند.
هر چه بیشتر در بازی پیش میرویم تا یک اتفاق جذاب روایی، یک پیچش داستانی یا حتی یک شخصیت کمیک بوکی هیجان انگیز را ببینیم اما هیچ اتفاقی نمیافتد. داستان بدون هیجان پیش میرود و فقط بهانهای به شما میدهد تا جلوی افراد A.I.M. قرار بگیرید.
احتمالاً از این که حتی برای باسها و مینیباسهای بازی چندان توجهی به کمیکها نشده نیز شاکی خواهید شد. با وجود این همه ویلن در صفحات کمیکها اما بیشتر از این که با یک ویلن کمیک بوکی حریف باشید، در بازی در حال نابود کردن رباتها، ماشینها و افراد حوصلهسر بر A.I.M. هستید. در کل بازی، به جز مبارزه آخر، فقط تسکمستر و ابامینیشن به عنوان مهمترین ویلنهای کمیک بوکی حضور داشتهاند که آنها هم بدون توضیح خاصی وارد کارزار میشوند، در مبارزه شکست میخورند و بعد تقریباً محو میشوند.
مأموریتها و چالشهای جانبی هم تا جایی که من پیش رفتم و حوصلهام اجازه داد، هیچ رنگ و بویی از «داستان» و «روایت» نبرده بودند و فقط و فقط چند سناریو و «بهانه» تکراری ارائه میدادند تا مثل همیشه سراغ افراد A.I.M. بروید.
شاید بگویید با وجود اعضای اونجرز، کمی بیرحمانه است که از کم بودن شخصیت کمیک بوکی بگویم اما مشکل اینجاست که تازه در یکی، دو مرحله رو به پایان کمپین است که دسترسی کامل به اونجرز داده میشود.
بهترین قسمت روایی بازی وقتی رقم میخورد که اونجرز دور هم جمع میشوند و شروع به رد و بدل کردن دیالوگهای بامزه میکنند. در این موقعیت است که تازه میفهمید بازی چقدر پتانسیل داشته و از آن بهره درست و حسابی نبرده است. این برهوت شخصیت و روایت در اثری اقتباس شده از کمیک بوک، آن هم در این سطح، دلسرد کننده است.
Marvel's Avengers میتوانست با ارائه یک گیمپلی جذاب و معتادکننده، مشکلات داستانیاش را کمرنگتر کند ولی بخش گیمپلی اگر از بخش روایی بدتر نباشد، بهتر هم نیست. بخش از این مشکل نیز به نحوه پیش رفتن داستان برمیگردد.
این بازی با آغازش توسط کامالا خان، فرصت مناسبی داشت تا اصول اولیه و پایه گیمپلی را به پلیر بشناساند. با این حال از این فرصت استفاده نمیشود و پلیر تازه بعد از این که چندین مأموریت مهم را رفته و به چندین شخصیت جدید از اونجرز دسترسی پیدا کرده با مراحل HARM آشنا میشود؛ مراحلی که اصول پایهای هر شخصیت را آموزش میدهند.
ولی مشکلات گیمپلی بازی خیلی فجیعتر از این حرفها است. فکر کنید بالاخره در کنترل هالک ورزیده شدهاید و میتوانید حتی در درجات سختی بالاتر نیز بازی را به اتمام برسانید. تا این که در یک مأموریت مجبور به کنترل آیرون منی میشوید که برای اولین بار دسترسی او به پلیر داده شده و کنترلاش از زمین تا آسمان (در واقع از آسمان به زمین) متفاوت است. این جا شروع کلنجار پلیر خواهد بود تا عادت کند آن دکمه که با هالک میشد دشمنان اطرافش را قلع و قمع کند، با آیرون من یک هدف دور دست را نابود میکند. حالا بفرمایید و با آیرون من یک مینیباس همراه با ارتشی از افراد A.I.M. را از پا دربیاورید.
مشکلِ بدتر، آن جایی است که وقتی دوباره کنترل هالک را به دست میگیرید، متوجه میشوید تجربه بازی با آیرون من باعث بر هم خوردن مهارتتان در کنترل هالک شده است. با اضافه شدن هر شخصیت جدید، به خصوص در وسط مبارزات و مراحل، معمولاً خودتان را در حالتی میبینید که (به قول هالک) در حال اسمش کردن دکمهها هستید و به شانس خود نیز تکیه کردهاید. این روند تقریباً تا آخر بازی ادامه دارد و به شدت باعث سردرگم و کلافه شدن پلیر میشود؛ مخصوصاً در درجات سختی بالا، عذاب نیز میدهد.
احتمالاً با خود بپرسید چرا Marvel's Avengers چنین روندی برای مراحل خود پیش گرفته است که باید بگویم تنها نوآوری در هر مرحله، با همین سوییچ شدن شخصیتها ممکن میشود. از همان اولین رویارویی با دشمنان تا در مراحل جانبی، در کو-آپ با دوستانتان و حتی در آخرین مرحله کمپین بازی، فقط دارید یک روند تکراری از نابود کردن رباتها و افراد A.I.M.، آن هم بدون کوچکترین خلاقیتی را پشت سر میگذارید.
بازی در طول کمپین سعی میکند با معرفی دستههای جدیدی از رقبا کمی تنوع به مبارزات تزریق کند اما هیچ کدام از این دستهها (به جز آنهایی که سپر دارند/باعث انجمادتان میشوند) چندان در روند مبارزات تأثیر نمیگذارند. بعد از مدتی خود بازی نیز بیخیال معرفی دشمنان میشود و دیگر از آنها کلوزآپهای تحت عنوان دسته جدید دشمنان نمایش نمیدهد.
سیستم کلی اکثر مراحل هم تا حدودی یکسان است. ابتدا در یک محیطِ باز فرود میآیید که هدف اصلیتان رسیدن به یک ساختمان است اما در این محیط باز یک سری فعالیت جانبی مثل پیدا کردن استرانگباکسها یا نجات افراد متحد با اونجرز در نظر گرفته شده است. نهایت جایزهای هم که برای هر کدام از این فعالیتها در نظر گرفته شده، یا گِرهایی (Gear) برای تقویت شخصیت تحت کنترلتان است، یا منابع برای ارتقا این گرها، یا در بهترین حالت اسکینی جدید. با این حال بعد از مدتی بیخیال این کارهای جانبی میشوید؛ چرا که آن قدر در طول مراحل اصلی از این گرها و منابع گیرتان میآید که خودتان نیز از بس در منوی تجهیز کردن شخصیتتان چرخیدهاید، حوصلهتان سر رفته است.
محیط بازِ اول نقشه نیز فقط یک سراب است. بعد از این که بیخیال جمع کردن گرها و منابع میشوید، صرفاً هدفتان رسیدن به جایی است که مأموریت اصلی جریان دارد. برای رسیدن به آن نقطه نیز تقریباً همیشه باید دسترسی به آسانسور را باز کنید و سپس وارد آن شوید تا وقتی در محیط آسانسور هستید و ظاهراً به طبقه مورد نظر میروید، نقشه اصلی لود شود. بله، محیط باز اول بازی باعث میشود یک لودینگ اضافه (هر چند نامرئی و در طول جریان بازی) را نیز برای هر مأموریت تحمل کنید.
ارتقا شخصیتها نیز سیستم کاملاً خشکی دارد. در مورد گرها که گفتم؛ اما از طرف دیگر با جمع آوری اسکیل پوینتها، میتوانید حرکات و تواناییهای جدیدتری برای شخصیتهایتان باز کنید. با وجود شاخهها و مهارتهای زیاد هر شخصیت، کمپین و مراحل جانبی به قدری طولانی نیستند که بتوانید با یک بار تجربه کردنشان این همه شخصیت را در حد کامل (یا حتی نزدیک به آن) ارتقا بدهید. اگر هم فقط روی یک شخصیت تمرکزتان را برای ارتقا بذارید، با سوییچ شدن شخصیت در طول مراحل، دچار دردسر میشوید.
حتی قسمت کوآپ Marvel's Avengers نیز نمیتواند چندان به داد سیستمهای تکراری گیمپلی بازی برسد. تنها تفاوت بخش کوآپ با سینگلپلیر این است که تمام آن کارهایی که در طول بخش تکنفره بازی با همکاری هوش مصنوعی (که البته به خوبی به آنها پرداخت شده و کمتر شما را دچار دردسر میکند) انجام میدادید، حالا با دیگر پلیرها پیش میبرید.
مشکلات فنی هم به Marvel's Avengers رحم نکردهاند و باگها و گلیچهای عجیبی را در هنگام بازی، تجربه خواهید کرد. این مشکلات گاهی چیزهای کوچکی مثل مشکل در استفاده از منوی بازی است که بعضی از آیتمها با دکمههای تعریف شده، کار نمیکنند و مجبورید با جویاستیکهای کنترلر در منوها بچرخید تا مشکلات خیلی عجیب و غریب مثل محو شدن NPCها و شخصیت تحت کنترلر در یک نبرد.
در یکی از بخشهای نبرد پایانی بازی، تمام شخصیتهای حاضر در صحنه، ناگهان ناپدید شدند و هر از چند گاهی با حالتی شبیه به چشمک زدن پدیدار شده و دوباره ناپدید میشدند. البته همان طور که گفتم این اتفاق در طول آخرین مرحله بود و کلی از اعضای اونجرز با تعداد زیادی از دشمنان در یک صحنه حضور داشتند اما نکته عجیب این است که در مراحل سبکتر نیز با مشکلاتی مواجه شدم.
داستان اصلی 11 ساعت
قابل افزایش تا 27 ساعت
اولین مرحله بلک ویدو، شاید سبکترین مرحله بازی از نظر محیط و تعداد شخصیتهای حاضر در یک نبرد بود. با این حال در این مرحله، آن هم در حالی که فقط یک دشمن در محیط وجود داشت، دچار افت فریم نیز شدم. در محیط HARM مجبور شدم از چکپوینت قبلی دوباره شروع به کار کنم چون دشمنان اسپاون شده در این جا، ثابت سر جا میایستادند و هیچ کاری نمیکردند. دیر لود شدن تکسچرها، حتی در کاتسینهای بازی نیز به چشم میآمد. مخصوصاً برای شخصیت مونیکا راپاچینی که هیچوقت ندیدم تکسچرهای لباس او به صورت پیکسل، پیکسل نباشد.
با این حال بزرگترین و عجیبترین مشکل Marvel's Avengers که شاهدش بودم، لود نشدن کمپین بازی بود! بعد از این که از منوی اصلی بازی بخش کمپین را انتخاب کردم، یک لودینگ خیلی طولانیتر نسبت به دفعات قبل برایم نمایش داده شد. هر چقدر سعی کردم ولی کمپین لود نشد. با یک سرچ، فهمیدم مشکلی همگانی وجود دارد که راهحلش استفاده از بخش Avenger's Initiative از منوی اصلی و سپس رفتن به کمپین است که حتی استفاده از Avenger's Initiative نیز مشکلاتی خاص خودش مثل آنلاین شدن، ساخت اکانت و حتی خطر احتمالی اسپویل داستان کمپین را دارد.
خلاصه بگم که…
Marvel's Avengers با وجود تمام پتانسیلی که داشت، کارتهایش را اشتباه بازی داد و تبدیل به ساختهای حوصلهسر بر و به شدت تکراری شد. نبود خلاقیت در همه جای بازی موج میزند. بهترین قسمتهای بازی شروع و پایان آن هستند و فکر نمیکنم حتی هواداران اونجرز و آثار ابرقهرمانی نیز چندان به بقیه قسمتهای بازی، حداقل در وضعیت حال حاضرش، روی خوش نشان دهند.
میخرمش
اگر فن درجه یک اونجرز و مارول هستید و نمیخواهید هیچ ساختهای از آن ها از زیر دستتان در برود یا دوست دارید هر از چند گاهی با دوستانتان به صورت کوآپ یک سری ربات داغان کنید، آن وقت Marvel's Avengers میتواند یکی از انتخابهایتان باشد.
نمیخرمش
داستان بیروح، گیمپلی خیلی تکراری و سوییچ شدن مداوم شخصیتها به علاوه مشکلات فنی زیاد از جمله دلایلی هستند که میتوانند شما را از خرید Marvel's Avengers منصرف کنند. البته از این که با وجود دسترسی به دنیای کمیک، کمترین استفاده از آنها شده نیز نمیتوان گذشت.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من وقتی کمپین رو تموم کردم و میخواستم ماموریت فرعی برم تو لودینگ گیر کرد هر چقد دستگاه رو ریست کردم فایده نداشت دیگه لودینگ رو رد نمیکنه.
اگه یک سال بیشتر روش کار میکردن عالی میشد همه چی تو این بازی به جز سیستم مبارزه تو ابتدایی ترین حالت ممکنه از طراحی کاراکترا و مشکلات فنی و سیستم نامناسب قوی تر شدن کاراکترا بگیر تا موسیقی نه چندان هیجان بخش
یخورده محیطای بازی و نوع ماموریتا تکراریه
من قصد خریدش رو داشتم اما بتاشو بازی کردم و به شدت حوصله سر بر و بدون هیجان بود در حالی که از یک بازی با این همه ابرقهرمان انتظار خیلیییی بالاتر میرفت
خداوکیلی نمره زیادی بهش دادید در بهترین حالت 5 برای بازی بسه
از همون اول میدونستم بازی بسیار مزخرفی خواهد بود.کلا مارول استعداد خاصی تو بازی سازی نداره?
مقاله خوبی بود❤
تو توضیحات میخرم بجای داغون نوشتید داغان،اصلاح کنید
باز هم اعترافی دیگر از مارول که:
من نمی توانم یک بازی با چند شخصیت بسازم که بتواند دنیا را بتکاند
خیلی زور بزنم بتونم با چن تا بچه کاراته کار خیابونی یه بازی درس درمون بسازم
نمرتون به به بازی کاملا درست بود
من دلیلی برا خریدش نمیبینم
ممنون از نقد کامل و عالی شما جناب صفری
مرسی علی جان ?
خراب کردی
کریستال داینامیکس به کجا میروی .
خوب کوبیدینش ممنون مارول کلرت به کارتاش جواب داده تا حدودی وگرنه متا بازی زیر 60 یا 50 بود D:
الا استاد تربچه در سایت اسپایدی: ده دلیل ک بازی اونجرز از سری بازیهای آرکهام بهتر است:/
لطفا انقدر توهین نکنین بهش من خودم اصن مقاله هاشو نمیخونم ولی نبایدم اینطور به خونواده اش توهین کنیم.
دقیقا???اینم که استاد خطابشون میکنن جالبه??
من این بازی رو وقتی بتاش رو داشتم دانلود میکردم خیلی هیجان داشتم مخصوصا واسه مرحله اولش ولی وقتی مرحله اولش رو تموم کردم و وارد کو اپ شدم از بازی خسته شدم.
هی باید چند تا ربات میزدیم که تنوع زیادی هم نداشت.
من فقط از مرحله اول بازی خیلی خوشم اومد ولی امتیاز من به نسخه کو اپ ۳ هست.
اصلا فک نمیکردم اینطوری باشه حتی وقتی یارت میخواد ریواوت بده مثلا هالک میخواد ایرون من رو ریوایو بده بدن هالک و ایرون من میرن تو هم و هالک از وسط ایرون من رد میشه.
نمره من به کل بازی ۷/۵ است.
بیشتر از این هم نمی شد انتظار تو گیم پلی های قبل انتشار هم معلوم بود بازیه ضعیفی هست