10 سکانس اکشن دیدنی در آثار علمی تخیلی
داستانهای علمی تخیلی به سازندگان فیلم در جهان ایدههایی متفاوت و جذاب برای داستان پردازی داده و در نتیجه آن آثار پیشگامانهای با روایتهای جذاب و مضامین گوناگون تولید شدهاند. گاهی اوقات بیننده از چنین ...
داستانهای علمی تخیلی به سازندگان فیلم در جهان ایدههایی متفاوت و جذاب برای داستان پردازی داده و در نتیجه آن آثار پیشگامانهای با روایتهای جذاب و مضامین گوناگون تولید شدهاند.
گاهی اوقات بیننده از چنین فیلمهایی تنها یک صحنه مبارزه دیدنی با نمادهای خاص ژانر علمی تخیلی میخواهد.
همین خواسته عمومی باعث شد فیلمسازان در چنین آثاری سعی در ایجاد صحنههایی پیشرفته، با ترکیب بدلکار و جلوههای ویژه و عملی داشته باشند. هدف این کار رسیدن به ارتفاعات جدیدی در قلههای چنین ژانری است.
در چند دهه گذشته شاهد ظهور فیلمهایی چون مکس دیوانه و سیاره میمونها بودهایم که چنین عناصری را در خود جای دادهاند. همچنین فیلمسازان پرکاری مانند آلفونسو کوارون، جورج میلر، جیمز کامرون، اسپیلبرگ و رابرت رودریگز نیز سعی در پیشرفت این ژانر داشتهاند.
این لیست شامل فیلمهای کمیک بوک (چون به تنهایی ژانر هستند) یا فیلمهای جنگ ستارگان نیست. چرا که آنها اساساً فانتزی علمی تلقی میشوند. ژانری که ما به دنبال صحنههای اکشن آن هستیم، ممکن است با داستان علمی تطبیق داده شود، اما عناصر زمینی بیشتری دارد.
- 1 مبارزه اتُم با زئوس در Real Steel
- 2 سکانس موتوربال در Alita: Battle Angel
- 3 کمینِ ایستگاه ویسکی در Starship Trooper
- 4 نبرد چرخهای نوری در Tron Legacy
- 5 مبارزه مکس و فیوروسا در Mad Max Fury Road
- 6 مبارزه به سبک گانفو در Equilibrium
- 7 نبرد T-800 با T-1000 در Terminator 2: Judgement Day
- 8 نبرد راهرو در Inception
- 9 نبرد نئو با مأمور اسمیت در The Matrix
- 10 نبرد انسانها در مقابل ناویها در Avatar
- 11 بیشتر بخوانید:
مبارزه اتُم با زئوس در Real Steel
فیلم فولاد واقعی ساخته شاون لوی در سال ۲۰۱۱ کیسهای مخلوط از استعارههای سینمایی قابل پیش بینی در ژانر علمی تخیلی، اکشن و ورزشی بود. اما نکته اصلی این اثر استفاده شگفت انگیز آن از جلوههای بصری است. نقطه هیجان فیلم رباتهای بوکسوری هستند که در آینده نزدیک جایگزین انسان در مبارزات داخل قفس شدهاند.
اما مبارزه برجسته فیلم، آخرین مسابقه آن بین جنگجوی قهرمان فیلم یعنی اتُم با زئوس مرعوب کننده است. در واقع این صحنه مبارزه ورزشی همانند یک مسابقه کلاسیک بوکس هیجان انگیز است.
به سبک سنتی، دو مبارز این فینال نیز از سطح امکانات مشابهی برخوردار نیستند. در واقع زئوس از نظر فنی از اتُم پیشرفته تر است اما اتُم به دلیل ترکیبی از مقاومت و قدرت بوکس و هدایت بهتر، تبدیل به مبارز بهتری شده است. در مجموع فولاد واقعی مخلوطی از فرمول فیلمهای راکی با رباتهای مبارز است که ترکیبی جذاب را شکل دادهاند.
سکانس موتوربال در Alita: Battle Angel
این فیلم اکشن و علمی تخیلی ساخته رابرت رودریگز هرچند داستان جذاب و شخصیت پردازی نابی ندارد، اما به جای آن چندین سایبورگ قاتل به همراه اکشنهای جذاب دارد.
اوج اکشن این فیلم در سکانس موتوربال شکل میگیرد. موتوربالی که یک بازی عجیب برای آیندگان است. این بازی ترکیبی از رول اسکیت، فرمولِ یک و بیسبال است. بازی سرعتی، خشن و پر التهاب.
این سکانس مهارت و قدرت جنگی آلیتا را به نمایش میگذارد و به دلیل ماهیت سایبرنتیک شرکت کنندگان بازی، بدون انحراف از ژانر، یک نبرد بیرحمانه را به نمایش میگذارد. پیشرفتهای فنی مبارزان و مسیر پیچ در پیچ مسابقه نیز یک احساس کاملا جنبشی به صحنه میدهد که باعث افزایش شدت جذابیت آن میشود.
کمینِ ایستگاه ویسکی در Starship Trooper
گرچه این فیلم در زمان خود مطمئناً یک اثر دوست داشتنی برای همه نبود، اما Starship Trooper از نظر منتقدان و علاقهمندان به سینمای علمی تخیلی چیز بدی نیست.
این فیلم اکشن علمی تخیلی و هجوآمیز پر از نبردهای عظیم است، اما سکانس کمین در فیلم بهترین سکانس اکشن این اثر است. این نبرد جلوههای تصویری شگفت انگیزی را در زمان خود به نمایش گذاشت (فیلم در سال 1997 اکران شد).
تماشای ازدحام نیروها در پاسگاه و هرج و مرج متعاقب آن، باعث شد این صحنه نبرد به یک سکانس کلاسیک فوری در آثار علمی تخیلی تبدیل شود.
نبرد چرخهای نوری در Tron Legacy
بازسازی کالت کلاسیکی چون ترون هرچند در بخش داستانی و شخصیت خیلی حرف برای گفتن ندارد، اما در استفاده از تکنولوژی بسیار شگفت انگیز است.
در واقع میراث ترون به خاطر طراحی صحنه مینیمالیستی و ساختار فنی خاصش از اکثر فیلمهای علمی تخیلی اوایل قرن ۲۱ متمایز میشود. این اکشن از انتخابهای خلاقانه و همچنین دنیای الهام گرفته از بازی ویدیویی فیلم بسیار سود برد.
اوج خلاقیت بصری آن را میتوان در برخورد چرخه نوری که در اوایل فیلم اتفاق میافتد، مشاهده کرد. در واقع به قدری ترکیب عناصر بصری با شخصیتها خوب اجرا شده که نمیتوان به آن ایرادی وارد کرد. درگیری وسیلههای نقلیه عجیب با امکانات نورانی عجیبتر در میراث ترون واقعاً عالیست.
مبارزه مکس و فیوروسا در Mad Max Fury Road
بازگشت با شکوه جورج میلر به فرنچایز پساآخرالزمانیاش با استقبال منتقدان و مخاطبان روبرو شد - و دلیل خوبی هم داشت، زیرا این ساخته سال 2015 یکی از چشمگیرترین آثار سینمای اکشن است. جاده خشم یک دنیای کاملا تحقق یافته است که از تلاشهایِ جهانی سازی فیلم های قدیمیتر، سبک بصری چشمگیر و بازی های خوب ساخته شده است.
این نکات مثبت همه در خدمت کُنش فیلم است، که هم بزرگ و وحشیانه است و هم از کار خوب CGI سود میبرد. از بسیاری جهات، میتوان کل فیلم را به دلیل سرعت نفس گیری که دارد، به عنوان یک سکانس اکشن بزرگ حساب کرد، اما جدال مکس و فیوروسا به دلیل برخورد فیزیکی محض، جای تقدیر ویژهای دارد.
این نبرد ممکن است به اندازه برخی از سکانسهای این لیست یا خود فیلم پر زرق و برق نباشد، اما محدودیتهای فیزیکی منحصر به فرد هر دو شخصیت، مبارزه بین این دو را چالش برانگیز و ماندگار کرده است.
مبارزه به سبک گانفو در Equilibrium
این فیلم به کارگردانی کرت ویمر تا حدود زیادی بخشی از آثار اوایل دهه 2000 قلمداد میشود که سعی داشتند از تأثیر ماتریکس بهرهمند شوند و زیبایی آن را در درجات مختلف کپی کنند.
توازن یکی از موفق ترین کپی برداریهای این دوران است، که سبک مبارزه با کاتای اسلحه را با توجه به مضامین دیستوپیایی استفاده کرده است. صحنه نبرد نهایی فیلم یکی از لحظات خوب آن است که به درستی از گانفو استفاده برده است.
با توجه به اینکه نتیجه جنگ بر ساختار سیاسی - اجتماعی یک جامعه تأثیر میگذارد، در نتیجه خطرها و نبردها نیز غیرقابل انکار است. و همین باعث میشود صحنههای مبارزه فیلم توازن پر اهمیت جلوه داده شود.
نبرد T-800 با T-1000 در Terminator 2: Judgement Day
دنباله فیلم ترمیناتور ساخته جیمز کامرون یکی از آثار کلاسیک ژانر شناخته میشود که از بسیاری جهات انقلابی در ساخت فیلمهای علمی تخیلی ایجاد کرد. این اثر دنیای موجود در فیلم اول را به صورت ارگانیک گسترش میدهد و شخصیتهای خود را متناسب با گسترش جهان توسعه میدهد و به افرادی مانند سارا کانر و T-800 عمق میبخشد.
نبرد نهایی بین T-800 و T-1000 یک نمونه کلاسیک از فناوری چشمگیر (اما نسبتاً منسوخ شده) است که در برابر فناوری پیشرفته تر قرار میگیرد، در مبارزهای که سرنوشت جهان را کاملا متعادل میکند.
صحنه آرایی این مبارزه کاملاً ساده اما به شدت بیرحمانه است زیرا کامرون مانع نشان دادن نابودی ترمیناتورها در انواع و اقسام روشها نمیشود - تصمیمی که واقعاً مقاومت قاتل سایبورگ را به شدت قابل لمس کرده است. سرانجام، این جنگ زمینه را برای یکی از مرگهای دلخراش آثار علمی تخیلی تاریخ سینما فراهم میکند که کماکان دیدنی و احساسی است.
نبرد راهرو در Inception
نولان استاد ترکیب مضامین گیج کننده با سینمای بلاکباستری است و تلقین بهترین نمونه کار او در این زمینه است. اکشن در تلقین با توجه به ظرفیت سورئال رویاها نسبتاً اساسی و بزرگ است اما به دلیل تمایل نولان به جلوههای عملی در صحنههای مقیاس بزرگ او کار جذابی را در تلقین شکل داده است.
همانطور که گفته شد، اوج اکشن فیلم را میتوان در صحنه مبارزه آرتور (جوزف گوردون-لویت) در یک راهرو چرخان مشاهده کرد که باعث میشود جلوههای عملی در فیلم پرفروش تلقین به نهایت خودش افزایش یابد.
نولان و تدوین کنندهاش لی اسمیت صحنه را به طرز ماهرانهای به روایت کلی سطح رویاها متصل میکنند و نشان میدهند که چگونه تغییر هر سطح بر دیگر سطوح تأثیر میگذارد و منجر به این میشود که جاذبه راهرو تحت تأثیر قرار گیرد و مبارزان مجبور شوند به معنای واقعی کلمه با یکدیگر در تمام نقاط مبارزه کنند.
نبرد نئو با مأمور اسمیت در The Matrix
بحث پیرامون فرنچایز ماتریکس همیشه زیاد بوده اما این فیلم علمی تخیلی دارای شخصیتهای به یادماندنی، مضامین به ظاهر عمیق پیرامون هویت و البته اکشن درجه یک است.
این فیلم به طور ماهرانهای از قانون "هر آنچه در ماتریکس امکان پذیر است" استفاده کرده و با آن اجرا میشود. این اکشن حساسیتهای هنرهای رزمی ووشیا و داستانهای علمی تخیلی را برای موفقیت بزرگ در هم میآمیزد.
یک نمونه عالی از این ترکیب در اوج مبارزه فیلم بین نئو و مأمور اسمیت دیده میشود. این صحنه به دلایل محکمی کار میکند. هدایت جذاب تیم کارگردانی دنبال کردن اقدامات مربوط به Neo و Smith را آسان میکند و به بینندگان اجازه میدهد تا در تمام جزئیات نبرد چشمگیر این دو محو شوند.
نبرد انسانها در مقابل ناویها در Avatar
از آنجا که تاکنون فقط یک قسمت از این فیلم منتشر شده است، آواتار دارای طرفدارانی عجیب مانند جنگ ستارگان نیست. با این حال، فیلم سال 2009 یک اکشن فوقالعاده را به نمایش میگذارد و کمترین چیزی را که میتوان در موردش گفت، جلوههای ویژه استثنایی آن است.
نبرد بین انسانها و ناویها همه چیز را شامل میشود، از جمله اسلحههای بزرگ، ماشین آلات سنگین و موجودات جنگلی بینظیر. درگیری در این صحنه فوقالعاده سریع است و به گونهای فیلمبرداری شده که باعث میشود علاقهمندان به سینما احساس کنند بخشی از این اکشن هستند.
جزئیات کوچکی از شگفتیهای بصری در Avatar وجود دارد که من را متقاعد کرد این فیلم نه تنها به تسلط فنی بلکه به چیزی بیشتر دست یافته است: یک هنرنمایی واقعی.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من ۴ تا از اینا رو دیدم
battle of heros توی جنگهای ستاره ای اپیسود 3؟
این لیست شامل فیلمهای کمیک بوک (چون به تنهایی ژانر هستند) یا فیلمهای جنگ ستارگان نیست.
اون duel of fates هست.
نبرد old boy!؟
اولدبوی فیلم علمی تخیلی نیست دوست عزیز
آقا آرش بازم ویدیو بزار که بهترین ویدیوها مال خودته. خیلی فان و جذابه.
چشم. دندونم رو عمل کردم فعلا نمیتونم بیام جلوی دوربین :D خوب شد میام
یه پست در مورد بهترین نبردهای انیمه ای بذارین
حتما میذاریم
اصلا هیچ چیز به صحنه ی مبارزه ی اتم با زئوس نمی رسه. اصلا یه هیجان توصیف ناپذیر داشتم اون لحظه. بیشتر از تماشاچیای توی سالن. ?
ممنون به خاطر مقاله ی خوبتون?
ترمیناتور ۲ به همراه ای تی برترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ هستند و فیلمی نمیتونه ذره ای بهشون برسه
دوست عزیز مثل اینکه تا حالا گذرت به شاهکار های نولان نخورده
شاید فقط دارک نایت بتونه برسه البته این نظر منه و نظر همه محترم هست
تو سکانس ماتریکس و اینسپشن غرق شده بودم??
نبرد راه رو تو فیلم تلقین حماسی نبود که
موضوع این مطلب نبرد های حماسی نیست
فیلمای مارول چی؟
نبرد مردعنکبوتی و دکتر اختاپوس روی قطار کو پس ؟؟؟
این لیست شامل فیلمهای کمیک بوک (چون به تنهایی ژانر هستند) یا فیلمهای جنگ ستارگان نیست. چرا که آنها اساساً فانتزی علمی تلقی میشوند. ژانری که ما به دنبال صحنههای اکشن آن هستیم، ممكن است با داستان علمی تطبیق داده شود، اما عناصر زمینی بیشتری دارد.
ممنون .
نمی دونستم .
?
فقظ اینسپشن و ماتریکس رو دیدم و لذت بردم.
ترمینتور هم خوب بود تبرد ارنلود با اون یارو پلیسه
نبرد تانوس و کاپیتان آمریکا در avengers end game هم سکانس فوق العاده ای بود
صد در صد
ولی فکر کنم بحث کمیک بوکی از علمی تخیلی جداست